Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3009
Hei!
Håper at noen av dere kan hjelpe meg. Jeg bor i tomannsbolig og ble uheldig at naboen min koblet seg gjennom loftet direkte hos meg. Eller rettere sagt, jeg har uttak for b.bånd i stua, men koblingen går til hans leilighet via loftet. Dere vet sikkert hva det resulterte med. T.o.m. bredbåndstlf min funket ikke. Fullstendig overvåking, tilgang til alt, og bare for å nevne det, han er et kjent ansikt hos politiet. Mest pga av dop, salg, osv. Saken er at jeg har fått ny ruter, men jeg vet at han har noen "antenner " som fanger opp signal fra naboer. Passord på ruteren er barnemat for ham. Hva kan jeg gjøre for å forhindre ham til å koble seg på igjen? Eventuelt, hvordan kan jeg merke hvis han gjør det? Må også nevne at jeg har utrolig lite kunnskap til data, mens han er blant Norges beste (kom fra ham selv i en samtale). Setter stor pris på hvis noen kan komme med tips hva jeg kan gjøre
Sitat av Silent4042 Vis innlegg
(kom fra ham selv i en samtale). Setter stor pris på hvis noen kan komme med tips hva jeg kan gjøre
Vis hele sitatet...
Du har ingenting og bekymre deg for, de som skryter kan som regel ikke mye. bare sett et sterkt passord for innlogging på rutermodemet, også et WPA (AES) kryptering på trådløs internettet.
Silent4042's Avatar
Trådstarter
8 7
Tusen takk for svar, KaiN. Men..det fins men bestandig. Han tok over min android, min data, fb, email, han plasserte skjult kamera hos meg, mm. Han sitter inne nå for tidligere ting han har gjort, men kommer hjem om ikke så veldig lenge. Han har programmer som han bruker for å komme seg innpå steder. Jeg er temmelig sikker på at han kommer til å koble seg igjen på b.båndet mitt. Prøvde å lese litt om ting og tang ang data, men...det er ikke meg. Bruker det kun til vanlige ting,som de fleste, nettbank, avis, fb, spill osv.
Sist endret av Silent4042; 16. april 2014 kl. 19:15.
Sitat av Silent4042 Vis innlegg
Tusen takk for svar, KaiN. Men..det fins men bestandig. Han tok over min android, min data, fb, email, han plasserte skjult kamera hos meg, mm. Han sitter inne nå for tidligere ting han har gjort, men kommer hjem om ikke så veldig lenge. Han har programmer som han bruker for å komme seg innpå steder. Jeg er temmelig sikker på at han kommer til å koble seg igjen på b.båndet mitt. Prøvde å lese litt om ting og tang ang data, men...det er ikke meg. Bruker det kun til vanlige ting,som de fleste, nettbank, avis, fb, spill osv.
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker nett bare på stasjonær, så kan du deaktivere wifi signalene.
Vil også anbefale at du skifter dør lås i samme farten, fyren høres jo helt psykopat ut.
Hvis du har en telenor "zyxel" eller de billige d-link router modemet, så skift dem ut med nyere kraftigere modem.

Skift fyren også ut, mobiltelefonen du brukte burde du tilbakestille, maskin formatere du osv..
Du ser hva jeg skal fram til?

Jeg ville gjort det.
Silent4042's Avatar
Trådstarter
8 7
Skjønner veldig godt hvor du vil fram til....Låsen er skiftet ut, alarmen er på plass også. Data er formatert, men sliter enda med mobilen. Ellers er alt skiftet ut. Jeg har nettopp fått Zyxel, de i Telenor sa at det er den nyeste modemet. Hvor kraftig er den, har jeg ikke peiling på. Men er forsatt litt redd for hva han kan finne på for å komme seg innpå b.bånd. Håper det skal gå bra
Hehe, zyxel fra telenor er ikke noe av de bedre modemene på markedet, anbefaler at du setter denne i transperrent mode \ brige mode og setter eks. en asus rt-n66u som hoved router med sterke passord både på innlogging og på wifi signalene
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knutazz Vis innlegg
Hehe, zyxel fra telenor er ikke noe av de bedre modemene på markedet,
Vis hele sitatet...
Og det baserer du på kva? Det takler greit hastigheta eg har kasta mot det (både 40/10Mb/s vDSL, og 100/10 kabel), takler greit tal connections, er stabilt, har samme sikkerhet på WLAN som andre (WPA-2), støtter fleire ESSIDer om ønska, har gigabit switch for dei som tenner på det, grei ytelse på WLAN (oppnår 85-90Mb/s)...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og det baserer du på kva? Det takler greit hastigheta eg har kasta mot det (både 40/10Mb/s vDSL, og 100/10 kabel), takler greit tal connections, er stabilt, har samme sikkerhet på WLAN som andre (WPA-2), støtter fleire ESSIDer om ønska, har gigabit switch for dei som tenner på det, grei ytelse på WLAN (oppnår 85-90Mb/s)...
Vis hele sitatet...
Vel har hatt både p26 og p28 selv og begge de sugger balle på alt det du nevner dær. delevis pga den strippa fw som telenor leverer de med. hvis de har fått noen nye modeller så kan det hende dette er rettet opp
Elendig firmware på telenor sine routere.

Jeg ville fått på plass en router som man kan (enkelt) sette whitelist på. Vet dette er mulig på telenor sine, men er en veldig tung prossess for å få det til.

I tillegg til whitelist, så deaktiverer man tilgang til oppsett via wifi. Og skjuler SSID.

WPA-2 AES er et krav, med et GODT passord.


Med dette gjort, så er man så godt som trygg fra uønsket adgang til nettet.
Silent4042's Avatar
Trådstarter
8 7
Tusen takk for hjelp alle sammen. Jeg har et spørsmål til. Jeg har anmeldt hele saken, men ting tar tid. Det jeg lurer på: går det an å skille mellom hvem av oss har gjort det ene og andre på data iom at det var kun b.båndet mitt? Feks, transaksjonene fra min konto? Tror det blir vanskelig å bevise enkelte ting. Det blir ord mot ord. Eller klarer politiet å finne ut fra hans komp? De har tatt med den pluss minnepenner. Hvis han fikk slettet alle spor? Går det an å gjennopprette det? Fant ut etterhvert at han "delte" disken på data'n min i tre deler. Jeg hadde tilgang til alle, men ingen rettigheter på de to delene. Vet at jeg burde vite bedre og alt, men..
Sist endret av Silent4042; 18. april 2014 kl. 17:42.
både ja og nei, det går an og finne ut alt dette \ gjenopprette div logger osv innen for en gjitt tid og at ting ikke er overkrevet, samt at dette vill kreve masse resusser, så lenge du ikke sitter med de resussene som trengs og det ikke er en 100% sjangs på at polti trenger dette som bevis og at de sitter på kunskapen for dette så tviler jeg på at dette blir en sucsess
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knutazz Vis innlegg
Vel har hatt både p26 og p28 selv og begge de sugger balle på alt det du nevner dær. delevis pga den strippa fw som telenor leverer de med. hvis de har fått noen nye modeller så kan det hende dette er rettet opp
Vis hele sitatet...
Det er rart. Har hatt bege, og 2602 var ikkje spesielt brukbar, men 2812 er heilt grei, og eg har - i motsetning til dei fleste - logger for å backe opp påstanden min. Den leverer stabilt hastigheten den skal, og har fungert fullstendig problemfritt...

Du kan ikkje konfigurere alt på den, men kva er det meir du har behov for der, strengt tatt?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er rart. Har hatt bege, og 2602 var ikkje spesielt brukbar, men 2812 er heilt grei, og eg har - i motsetning til dei fleste - logger for å backe opp påstanden min. Den leverer stabilt hastigheten den skal, og har fungert fullstendig problemfritt...

Du kan ikkje konfigurere alt på den, men kva er det meir du har behov for der, strengt tatt?
Vis hele sitatet...
Har hatt p28 og det er den mest bedritene møkka jeg har vært borti ever. med mindre den sto i native config fra telenor så krasja den om det ble koblet til en ny enhet, mistet DNS adresse 4 ganger om dagen (og jeg måtte hardresette enheten hver gang den tryna eller så kom den ikke på nett igjen), satte den til slutt i bridge mode med en cisco rvs 4000 i bakkant, da måtte jeg bare softresette den 3 ganger i uka frem til jeg fikk den nye modellen for 4 mndr siden. denne enheteten funket fint om jeg ikke brukte port forwarding på den, så da satte jeg bare den i bridge og brukte primært ciscoen i stedet. Jeg misstenker dog ikke at dette er spessefikt Zyxel sin feil, jeg tror det er custom firmwaren til telenor som ikke er noe tess. Er noe skikkelig dritt at de fremmdeles kjører PPPoE, ellers hadde det vært mulig å bare brukt noe helt random uten den custom firmwaren.
Hvis en skal ha en god ruter, vil jeg foreslå Linksys wrt54gl med Tomato firmware. Fjellstø og sikker!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis en skal ha en god ruter, vil jeg foreslå Linksys wrt54gl med Tomato firmware. Fjellstø og sikker!
Vis hele sitatet...
Utover at den er ti år gammal. Det vil sei 20Mb/s i medvind, og kun 100Mb/s kabla.

Kjøp heller litt nyare maskinvare som kan køyre WRT-variant. WRT54GL var knall i 2005, ikkje i 2014.
Hei hå: https://www.komplett.no/linksys-wrt1...-source/811054
Dette er den "oppdaterte" versjonen av wrt54gl. Den koster skjorta i forhold til andre brukbare routere, men tviler du vil ha noen problemer med denne, og gir deg mange muligheter.
Sist endret av MrCryptical; 10. mai 2014 kl. 15:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Dette er den "oppdaterte" versjonen av wrt54gl. Den koster skjorta i forhold til andre brukbare routere, men tviler du vil ha noen problemer med denne, og gir deg mange muligheter.
Vis hele sitatet...
Ikkje kjøp WRT1900AC heilt endå om føremålet er å køyre DD-WRT etc. Det er ikkje tilgjengeleg DD-WRT for den endå. Sjølv om eg tipper det kjem, så er det ikkje sikkert. Fuckups har skjedd før.

Det er knall maskinvare - har ein sjølv - men foreløpig er det med standard-firmware som ikkje lar det gjere dei heilt store sprella.