Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6382
Laurus canus
mås'n's Avatar
54 1
Jeg og en kompis skal snart til med vår første bryggeprosess, men vi er begge studenter med dårlig råd, derfor koster vi ikke på oss noe bryggeutstyr. Det vi har er de basice råvarene (malt, humle og gjær) og vanlige kjøkkenredskaper til hjelp. Kan noen med litt kunnskap om dette være så snill og gå igjennom prosessen for meg? alle videoene og guidene jeg finner på nett bruker alle de fancye bryggeredskapene vi ikke har haha

Tusen takk!
Det ligger en god guide for ølbrygging her på forumet: Guide: Hvordan brygge godt øl!
Laurus canus
mås'n's Avatar
Trådstarter
54 1
Er klar over det, men den guiden bruker f.eks. gjærlås, tett gjæringsbøtte, hevert til tapping og andre ting vi ikke har..
De tingene du beskriver kommer du ikke utenom. Stikk på eurognit å hent Koster ikke så mangen kronene.
Sitat av mås'n Vis innlegg
Er klar over det, men den guiden bruker f.eks. gjærlås, tett gjæringsbøtte, hevert til tapping og andre ting vi ikke har..
Vis hele sitatet...
Gjærlås kan du enkelt lage selv.

Poenget er bare å unngå vemmelig gjærlukt og det kan du gjøre ved å påse at gassen fra gjæringskaret passerer gjennom en beholder med aktivt kull eller vann.
Aktivt kull kan kjøpes i de aller fleste Europris-butikkene.

Hevert til tapping er heller ikke mer avansert enn å benytte seg av en plastslange med en improvisert klemme for å strupe væskegjennomstrømningen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Knask Vis innlegg
Poenget er bare å unngå vemmelig gjærlukt og det kan du gjøre ved å påse at gassen fra gjæringskaret passerer gjennom en beholder med aktivt kull eller vann.
Vis hele sitatet...
Den har ei anna viktig oppgave og - halde bakterier ute. Ettersom gjær utvikler CO2, sikrer gjærlåsen at det vere svakt overtrykk CO2 i bryggekaret, og ergo vil ikkje villgjær og andre artige bakterier snike seg tilbake i brygget så lett.
For all del ikkje slurv med reinhaldet. ALT må være 100% REINT, bruk StarSan eller anna passande vaske/desinfeksjonmiddel. Og som sagt villgjær finnst i lufta og over alt og det vil du ikkje ha oppi. Bananfluer mellom anna likar godt CO2 og utan gjærlås vil du nok finne mykje godsaker oppi gjæringskaret etterkvart.

Om du har løst korn kan du kjøpe deg bryggepose (stor t-pose) til å meske i. Så mesker/koker du oppi saftkoker gryta til mor/bestemor (eller fra biltema).
Sist endret av suppesos; 11. november 2015 kl. 00:03.
Laurus canus
mås'n's Avatar
Trådstarter
54 1
takk for tips
Jeg tror kanskje du overvurderer hvor mye en del av dette utstyret koster. Et gjæringskar koster en drøy hundrelapp. Gjærlåsen koster under 20 kroner. En pumpehevert koster under 200, og en sugehevert på Europris koster mindre. Du vil nok også gjerne ha en meskepose så du kan brygge etter BIAB-metoden, og det koster heller ikke mange kronene. Om du ikke vil desinfisere med klorin og skylle av alt veldig godt, kan du kjøpe Starsan eller Sterkrens, som er desinfiseringsmidler du ikke trenger å skylle av. Det er veldig drøye saker, og neppe dyrere enn klorin i bruk.
Laurus canus
mås'n's Avatar
Trådstarter
54 1
jeg skal snart igang med min første bryggeprosess, men er usikker på hvilket øl jeg skal brygge. Har tenkt på en ipa eller en stout, men den frister også å prøve med en bock. Noen som kan gi litt tips?
Bock er et lagerøl som krever kald gjæring, så med mindre du har anledning til å gjære kontrollert og kaldt, kan det være et dårlig nybegynnervalg. Det kan være fordelaktig å begynne med en IPA eller APA, siden den kraftige smaken og aromaen av humle har en tendens til å maskere vekk usmaker som kan komme av for eksempel dårlig kontroll på temperaturen gjennom gjæringsforløpet. Men er du nøye og passer på litt, så blir nok en stout bra og.
Sist endret av Provo; 11. november 2015 kl. 13:57.
Det bør nevnes at det ikke krever veldig mye å gjære kontrollert. Har du et gammelt kjøleskap og en styringsenhet, kan du gjære på akkurat den temperaturen du ønsker. De fleste ølbryggere vil faktisk anbefale deg å bruke mer penger på selve gjæringsprosessen enn bryggingen. Da det er denne som bestemmer hvor godt resultatet blir. Titt innom Finn, og les denne tråden:

https://forum.norbrygg.no/threads/te...s-kjopt.14372/
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Som Provo er inne på, vil en ekte Bock behøve undergjæring. Med andre ord må du ha et kaldt rom tilgjengelig på jevnt 8-12 grader.

Gjør det enklere for deg selv og sørg for at du lager en øl som skal overgjæres. De fleste typer av ales overgjæres, så her har du mange muligheter. Overgjær er veldig tilgivende, så et helt vanlig rom i huset ditt duger så lenge du holder en jevn temperatur mellom 18-22 grader i fermenteringsperioden.

En IPA er veldig greit å lage som første øl. Vann, malt og masse humle, hva kan gå galt? :-) Denne for eksempel: http://vestbrygg.no/assets/Uploads/p...k-IPA-info.pdf
Sist endret av Gusto; 11. november 2015 kl. 15:55.
Sitat av Gusto Vis innlegg
Overgjær er veldig tilgivende, så et helt vanlig rom i huset ditt duger så lenge du holder en jevn temperatur mellom 18-22 grader i fermenteringsperioden.
Vis hele sitatet...
Det er verdt å merke seg at under stormgjæringen – den delen av gjæringsprosessen hvor gjæra er mest aktiv – genereres det varme i ølet, slik at temperaturen i gjæringskaret ligger høyere enn omgivelsestemperaturen. Og man vil helst ikke ha fallende temperaturer i forløpet, ettersom man risikerer at gjæra gir opp før den har fortært alle avfallsstoffene. Derfor er det lurt å stroppe eller tape fast for eksempel en svamp til karet og legge proben på et termometer mellom karet og svampen. Da får man et mer nøyaktig mål på temperaturen i karet, og har man et lite rom kan man justere temperaturen litt etter behov.

Ellers er det beste å gjøre som vokteren sier. Man skaffer et gratis kjøleskap på Finn, stiller det på lavest mulig temperatur (eller kobler ut termostaten), setter inn en varmekilde (keramiske varmeelementer med lyspæresokler fåes billig på ebay) og lager en enkel kontroller med en STC-1000, en boks og et par stikkontakter. Da holder man enkelt den temperaturen man vil ha.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Den har ei anna viktig oppgave og - halde bakterier ute. Ettersom gjær utvikler CO2, sikrer gjærlåsen at det vere svakt overtrykk CO2 i bryggekaret, og ergo vil ikkje villgjær og andre artige bakterier snike seg tilbake i brygget så lett.
Vis hele sitatet...
Bare som en tilføyelse: Uten gasslås så vil det komme oksygen til brygget. Og er det eddiksyrebakterier til stede da, så kan du banne på du får eddik. For det er nærmest umulig å ikke få med eddiksyrebakterier, men disse trenger oksygen for å oksydere etanol(alkohol) om til etanal (etylaldehyd) og til slutt etansyre (eddik), som gir energien disse bakteriene lever av.
Skal du lage øl enklest og uten å kjøpe masse utstyr vil jeg anbefale et slikt sett: http://www.muntonshomebrew.com/home-...ons-beer-kits/

Tar under en halvtime fra start til du er igang med gjæring, så rundt 10 dager gjæring og et par uker på flasker og du kan si skål

Har selv laget Midas Touch og den ble ganske god, ikke like gode som øl jeg har brygget fra råvarer, men i forhold til innsats og utstyr ble jeg fornøyd.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Bare som en tilføyelse: Uten gasslås så vil det komme oksygen til brygget. Og er det eddiksyrebakterier til stede da, så kan du banne på du får eddik. For det er nærmest umulig å ikke få med eddiksyrebakterier, men disse trenger oksygen for å oksydere etanol(alkohol) om til etanal (etylaldehyd) og til slutt etansyre (eddik), som gir energien disse bakteriene lever av.
Vis hele sitatet...
Eddiksyrebakterier, nærmere bestemt acetobakter, kan være et problem i brygging. Men om du har en acetobakterinfeksjon vil det raskt gjøre seg merkbart, med eller uten gjærlås. Og det unngås med nøye desinfeksjon av alt som har kontakt med vørteren etter koking. Det er en del som gjærer åpent – det vil si i store åpne kar uten hverken gjærlås eller lokk. For eksempel Kinn bryggerier. Det krever riktignok en del kontroll av lufttrykk og filtrering for å forhindre at bakterier lander i ølet, men det fungerer fint og medfører ikke eddikproduksjon.
Sitat av Provo Vis innlegg
Eddiksyrebakterier, nærmere bestemt acetobakter, kan være et problem i brygging. Men om du har en acetobakterinfeksjon vil det raskt gjøre seg merkbart, med eller uten gjærlås. Og det unngås med nøye desinfeksjon av alt som har kontakt med vørteren etter koking. Det er en del som gjærer åpent – det vil si i store åpne kar uten hverken gjærlås eller lokk. For eksempel Kinn bryggerier. Det krever riktignok en del kontroll av lufttrykk og filtrering for å forhindre at bakterier lander i ølet, men det fungerer fint og medfører ikke eddikproduksjon.
Vis hele sitatet...
Men hvis en da bruker gjærlås, og det er eddiksyrebakterier tilstede, som da produserer eddik. Hvor får da disse oksygenet fra? Er det H2O (vann) eller er det CO2 (karbondioksid)? Men hos disse to sistnevnte molekylene, sitter jo oksygenet ganske hardt bundet, og molekylene er ganske energifattige. Derfor dette er hovedsluttproduktene i de fleste forbrenninger av organiske molekyler.
Alt som er overgjæret øl er greit å starte med. Jeg begynnte med ipa å pale ale som har blitt ganske så bra, har også brygget stout å hveteøl som også ble temmelig greit, men har lyst å få ordnet meg ett kjøleskap med stc-1000 (temperaturstyrer) å prøve på en pils med tiden.
Hvilken metode planlegger du å benytte, trådstarter? Hvis du går for såkalte øl-sett (som er greit for en nybegynner), så anbefaler jeg at du bruker en annen gjær en den som følger med settet.
Sitat av steili Vis innlegg
Hvilken metode planlegger du å benytte, trådstarter? Hvis du går for såkalte øl-sett (som er greit for en nybegynner), så anbefaler jeg at du bruker en annen gjær en den som følger med settet.
Vis hele sitatet...
går jo litt på dette å ja, men maltekstrakt er vel i grunn det letteste å begynne, med er jo veldig lettvint vistnok kan jå kjøre en batch på over en times tid.

Begynte selv med all grain så har ikke prøvd ekstrakt brygging, men har jo smakt på en god dose med ekstrakt som har smakt meget godt!

BIAB med en stor kjele er vel greiest å begynne med sånn med tanke på all grain.
Laurus canus
mås'n's Avatar
Trådstarter
54 1
Har bestemt meg for å lage en pale ale av anerikansk type. Har ikke tenkt til å kjøpe noe sett. Jeg bruker en gammel kaserolle på 30l jeg fant i kjelleren og skal gjære på et plastfat med gjærlås som jeg fikset. For å spare penger kjøper jeg hel malt som jeg maler selv. Følger oppsikrift når det kommer til humlen, og planlegger å gjære i 2 uker og ettergjære på flaske i ca. 1 mnd.
Har kjøpt sterk vask på bryggebutikken til rens av utstyr. Tror dette skal gå bra takk for info og tips!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men hvis en da bruker gjærlås, og det er eddiksyrebakterier tilstede, som da produserer eddik. Hvor får da disse oksygenet fra? Er det H2O (vann) eller er det CO2 (karbondioksid)? Men hos disse to sistnevnte molekylene, sitter jo oksygenet ganske hardt bundet, og molekylene er ganske energifattige. Derfor dette er hovedsluttproduktene i de fleste forbrenninger av organiske molekyler.
Vis hele sitatet...
Det må være oksygen tilstede også. Normalt og optimalt har man kun store mengder oksygen i vørteren i det man starter gjæringen, ettersom gjæra trenger oksygen for å vokse med sunne, friske cellevegger. Etter gjæra er ferdig med vekstfasen skal det helst ikke være noe særlig oksygen der, men det vil alltids være noe. Det var litt dumt av meg å skrive at en acetobacterinfeksjon raskt gjør seg merkbar, siden raskt er relativt. På grunn av det lave oksygennivået kan det ta måneder før man får et virkelig tydelig preg, med mindre man har gjort noe feil og fått pisket inn oksygen etter gjæras vekstfase. Men det er raskt nok til at et bryggeri nok måtte tilbakekalt partiet.

Oksygenet som opptas om man gjærer uten gjærlås er nok også helt minimalt. Oksygen vil ha flere uheldige konsekvenser, slik som oksidering av aromakomponenter, slik at om opptaket var betydelig ved åpen gjæring, ville ikke bryggerier som Kinn drevet med det.