Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1508
Har installert #! bpo med kjerne 3.2.

Når jeg skal kjøre feks sudo apt-get install vino får jeg feilmelding:

Kode

Får ikke låst /var/lib/dpkg/lock - open (11: Ressursen midlertidig utilgjengelig)
E: Klarte ikke låse den administrative mappen (/var/lib/dpkg/). Bruker en annen prosess den?
Ser jeg på den mappa i filbehandleren så er alt "greyed-out" så jeg får ikke gjort noe med eierskapet til filene, eller tilgangen.

http://www3.picturepush.com/photo/a/8170101/640/8170101.jpg

Får også feilmeldinger når jeg forsøker å installere feks opera og chrome.
Noen som vet hva som er feil?

Chmod på /root vil det fikse saken?
Hvordan løse dette uten å gjøre maskinen usikker - jeg mener her må jeg jo ikke gi skriverettigheter til kreti og pleti.

How to fix?

Ja har forsøkt det - og det er noe merkelig her.
Feks så starter den alltid opp med feil skjermoppløsning - riktignok så går det svært kjapt å endre skjermoppløsning men hadde nå vært greit å slippe det etter hver eneste boot.

Boot endrer ikke på problemene med install.
Sist endret av random67489; 2. mai 2012 kl. 15:10.
Dette er ikke et problem med sudo, men med dpkg.

skriv ps aux | grep dpkg i terminalen og kverk prosessene som henger, så kan du gjøre et nytt forsøk.
Dette løste seg, hadde oppdatert via synaptic heller enn terminal og da var det tydeligvis noe som krevde en omstart.
Når jeg hadde bootet og kjørte sudo-apt satt det som en kule - men jeg trodde egentlig synaptic ga beskjed om det trengtes reboot?

Nå trenger jeg å fikse skjermoppløsningen slik at den lagres mellom hver boot? Noen som vet? Virker som grandr bare endrer oppløsning for den ene gangen. Er det x11 jeg må gjøre endringer på om jeg skal gjøre det manuelt?
og neste gang bruk engelsk når du installerer en distro. Det er de mest brukte språket vi forstår og har flest svar. Langt bedre å søke på engelsk en norsk.
Ja jeg har alltid valgt engelsk men på denne versjonen så valgte den språk selv på bakgrunn av at jeg valgte norsk tastatur - mulig det var noen valg i installasjonen som jeg overså?

Lurer på å droppe bpo versjonen selv om jeg egentlig hadde trengt 3.2 kjernen for det er masse som ikke virker.

1 skjermoppløsning må justers opp etter hver eneste boot.
2: Skal jeg ha nett-tilgang mister jeg lokalnettet. Og slik kan jeg ikke ha det.
3: bpo virker generelt for uferdig - men vet ikke helt hvilket alternativ jeg kan bruke. Trenger trim på sw raid og det nytter i på den offisielle crunchbang da den bruker gammel kjerne.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Ja jeg har alltid valgt engelsk men på denne versjonen så valgte den språk selv på bakgrunn av at jeg valgte norsk tastatur - mulig det var noen valg i installasjonen som jeg overså?
Vis hele sitatet...
Alltid valg om språk og tastatur ved innstalasjon. Velg engelsk språk og norsk tastatur.

De andre spørsmålene vet jeg lite om og gidder ikke søke. Start nye tråder for de
siden samletråder er lite nyttig.