Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1579
Hei Freaks,

Sett at jeg kom i besittelse av en stor sum penger, kan være seg lotteri, aksjespekulasjon, bitcoins etc,etc.

For å gjøre det interessant sier vi at det dreier seg om 100 millioner NOK.

Jeg er ikke gift, jeg har ingen barn eller gjennværende slektninger som kan betegnes som en arvtager. Hele livet har jeg levd veldig anonymt, har ingen venner, er ikke engasjert i interesseorganisasjoner eller lignende.

Det at jeg fikk så mye penger skjedde veldig raskt. Jeg fikk ikke tid til å ordne noe som helst av forsikringer, testamente før jeg brått gikk av med døden. Plutselig hjertestans.

Kan man bare fastslå at pengene forsvinner i statskassen evt, banken?
Diskuter.
"Fordeling av arven dersom avdøde ikke etterlater seg legal- eller testamentsarvinger
For det tilfellet at avdøde ikke etterlater seg noen slektsarvinger, ektefelle eller samboer, og heller ikke har opprettet testament, følger det av arveloven at staten tar ansvar for å fordele arven til frivillige organisasjoner som har til formål å hjelpe barn og unge.

Ved særlige tilfeller kan departementet etter søknad avgjøre at formuen helt eller delvis skal fordeles til øvrige slektninger eller andre som har stått avdøde nær."


Så alt går ikke nødvendigvis i statskassen.


fra https://www.familierettsadvokater.no...SAAEgKUpPD_BwE
pengejeger
Natz's Avatar
Trådstarter
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
" eller andre som har stått avdøde nær."
Vis hele sitatet...
Ble veldig nysgjerrig på hva som legges til grunn i en slik søknad/begjæring.

Noen som har kjennskap?

eksempel:

"X Dør, X har tilsynelatende ingen venner, slektninger eller bekjente. Y mener lell å ha stått avdøde nær å hatt flere muntlige avtaler i cognacrus om at han skal videreføre X sin formue."

Hvilke beviser tror dere må legges til grunn for at dette skal få mehold?
Nå aner jeg ikke, men om du har hatt en kjæreste i 10 år eller en romkamerat så kan det jo være det de mener.
Forskrift om behandling av dødsbo hvor avdøde ikke har arvinger og departementets adgang til å fordele formue til nærstående mv. sier følgende om hvem som kan regnes som nærstående når det er snakk om herreløs arv:

§ 2.Fordeling av formuen helt eller delvis til nærstående mv.
I særlige tilfeller kan departementet bestemme at formuen helt eller delvis skal fordeles til slektninger eller andre som har stått avdøde nær. Slik avgjørelse kan treffes etter søknad. Departementet kan sette frist for innsendelse av slik søknad.

Som hovedregel kan slik avgjørelse bare treffes dersom det over tid har vært et meget nært forhold mellom avdøde øg søkeren, f.eks. regelmessig økonomisk støtte, felles bolig eller lignende.

Dersom avdøde selv i en klart bevist form har erklært at vedkommende søker skal ta arv, kan også slik avgjørelse treffes. Det samme gjelder overfor institusjoner eller ideelle organisasjoner, dersom særlige forhold taler for det. Slik avgjørelse kan likevel ikke treffes på det grunnlag at institusjonen har fungert som bopel for avdøde eller avdøde har vært medlem av organisasjonen, med mindre avdødes vilje klart tilsier dette.

Departementet kan bestemme at personer som har bistått avdøde økonomisk eller praktisk, eller har bistått i forbindelse med dødsfallet eller booppgjøret, kan gis en begrenset påskjønnelse av boets midler.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Snillorg; 25. februar 2020 kl. 22:44.