Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1794
Halla freaks!
Jeg skal kjøpe meg ny prosessor til min kommende bursdag, og disse står det mellom;
I5 4670K
I7 4770k
Xeon-1230 V3

Mine krav til ny prosessor at jeg vil oppnå 60++ FPS på spill som Bf4, crysis 3 osv. Jeg sitter med en I5 2500k og en 780, og FPS-en på BF4 ligger og svaier UTROLIG mye mellom 30 og 50 fps. (I5-en er 2 år snart)
Så, pc'n blir brukt til gaming, litt redigering av HD videoer, rendering av HD videoer og kommende streaming. Jeg har da hørt at Xeon matcher seg med i7 4770k og I5-en, er dette korrekt? i tilfelle hvilken ville dere tatt/anbefalt?
skjønner tegninga med I5 for gaming, I7 for edit osv, men xeon?
også jeg orker ikke å putte for mye penger i pc ATM, PGA ATV som må registreres OSV. Må også kjøpe nytt hovedkort, så sleng gjerne inn en link on begrunnelse i slutten av kommentaren. Har et big tower og ser frem til å oppgradere til SLI (kanskje) senere, så hovedkortet må være delvis stort.

Takker for svar på forhånd, og spill med måte!
Xeon er ikke noe poeng hvis det er spilling. Xeon er for servere.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hvis du har råd til det kjøp 4770K, denne har Hyperthreading og gjør rendering endel raskere om du bruker program som støtter det. Om ikke er spill-ytelsen mellom 4670k og 4770k tilsvarende identisk.

Du kommer nok til å se en liten økning i FPS, men hovedsaklig er det jo grafikkortet som avgjør ytelsen i spill.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
i5 2500k henger fortsatt rimelig bra med på de nyere cpuene som haswell.. Til spilling vil du tjene lite på i7 og veldig lite på å bytte til 4670k

Vet ikke hvilken oppløsning du spiller på, men du burde klare mer en 30 fps, hvilken ram har du?
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
i5 2500k henger fortsatt rimelig bra med på de nyere cpuene som haswell.. Til spilling vil du tjene lite på i7 og veldig lite på å bytte til 4670k

Vet ikke hvilken oppløsning du spiller på, men du burde klare mer en 30 fps, hvilken ram har du?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes også det er helt merkelig. Har corsair xms3 ddr3 1333mhz 8gb cl9.
Men også når jeg spiller f.eks LOL, og prøver å streame, dropper fps'en til 30-40.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Blixus Vis innlegg
Ja, jeg synes også det er helt merkelig. Har corsair xms3 ddr3 1333mhz 8gb cl9.
Men også når jeg spiller f.eks LOL, og prøver å streame, dropper fps'en til 30-40.
Vis hele sitatet...
I Battlefield4 kan man vist få en god ytelses økning med sprekere ram. Men jeg finner ingen konkrete kilder på det atm.
Jeg kjørte Bf4 med i5 3570k, Gtx 670 og 16Gb 2133mhz ram, og jeg fikk stabilt 120fps, det var med alt på low @ 1920. Nå med Titan Black tilbake ligger jeg stabilt på 120 med utvalgte innstillinger på Ultra. Så noe rart må det være hos deg.
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
I Battlefield4 kan man vist få en god ytelses økning med sprekere ram. Men jeg finner ingen konkrete kilder på det atm.
Jeg kjørte Bf4 med i5 3570k, Gtx 670 og 16Gb 2133mhz ram, og jeg fikk stabilt 120fps, det var med alt på low @ 1920. Nå med Titan Black tilbake ligger jeg stabilt på 120 med utvalgte innstillinger på Ultra. Så noe rart må det være hos deg.
Vis hele sitatet...
Ja, det har alltid vært noe rart, uten at jeg kan peke på hva. Nylig nytt hovedkort, tho jeg kjøper nytt snart xD
Nylig byttet harddisk/'er
Ny GPU
ganske mye er nytt, men problemet er at den blir "sliten", ja det høres merkelig ut. Etter 30 min av spilling av tunge spill, blir pcn sliten og begynner å jobbe sent, og ryker fra 60fps til 30 og 40. hva kan dette være? det er helt merkelig. Trodde kanskje det kunne være CPU fordi jeg har OC'd ganske mye opp over de 2 åra jeg har hatt i5'en.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Blixus Vis innlegg
Ja, det har alltid vært noe rart, uten at jeg kan peke på hva. Nylig nytt hovedkort, tho jeg kjøper nytt snart xD
Nylig byttet harddisk/'er
Ny GPU
ganske mye er nytt, men problemet er at den blir "sliten", ja det høres merkelig ut. Etter 30 min av spilling av tunge spill, blir pcn sliten og begynner å jobbe sent, og ryker fra 60fps til 30 og 40. hva kan dette være? det er helt merkelig. Trodde kanskje det kunne være CPU fordi jeg har OC'd ganske mye opp over de 2 åra jeg har hatt i5'en.
Vis hele sitatet...
En cpu blir ikke dårligere og dårligere, den bare dør når den er ferdig. Det kan jo være at cpuen din blir varm og skrur ned hastigheten.
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
En cpu blir ikke dårligere og dårligere, den bare dør når den er ferdig. Det kan jo være at cpuen din blir varm og skrur ned hastigheten.
Vis hele sitatet...
Jojo, det har jeg jo funnet ut etter andre pc'er jeg har hatt
CPU'en kjører på 4,2GHz nå, og blir avkjølt av en CM Seidon 120V, og ligger rundt 40-50 grader under tung last... tror ikke problemet ligger der.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Blixus Vis innlegg
Jojo, det har jeg jo funnet ut etter andre pc'er jeg har hatt
Vis hele sitatet...
Da har du funnet ut noe resten av it-geeksa på hele nettet ikke har gjort.
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
Da har du funnet ut noe resten av it-geeksa på hele nettet ikke har gjort.
Vis hele sitatet...
Å? Ville nå ansett deg som en it-geek.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Poenget til Lima var (tror jeg) at en cpu ikke forringes i kvalitet. Enten fungerer den eller så fungerer den ikke.

Sjekk kjølinga og drivere. Du skal klare mer enn 30 fps. Jeg drar 60fps+ på ultra i bf3 med 6970. (i5 3570k @4.5ghz + 8gb 1600 mhz + Samsung 840 Pro)
Sist endret av uaexed; 20. mai 2014 kl. 14:11.
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av uaexed Vis innlegg
Poenget til Lima var (tror jeg) at en cpu ikke forringes i kvalitet. Enten fungerer den eller så fungerer den ikke.

Sjekk kjølinga og drivere. Du skal klare mer enn 30 fps. Jeg drar 60fps+ på ultra i bf3 med 6970. (i5 3570k @4.5ghz + 8gb 1600 mhz + Samsung 840 Pro)
Vis hele sitatet...
Skjønte poenget hans

BF3 klarer jeg på 120+ fps, og stødig 60 om jeg locker den der. Men BF4 og Crysis 3 er det et helvete å spille mer en 30min, ettersom fps'en dropper til under 40fps, som er merkelig. I5'en bottlenecker ikke 780'en, 780 bør dra bedre (også i5'en) Føler pc'n min stritter imot logikk.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Xeon er ikke noe poeng hvis det er spilling. Xeon er for servere.
Vis hele sitatet...
Tenger ikke nødvendigvis være kun for servere, har Xeon i arbeidsmaskina mi jeg, som jeg av og til også bruker til spill btw. Men den har litt mer futt til vitualization iallfall. kjører 10 VMware maskiner på den uten stress. Det hadde jeg ikke kjangs til med i7'en, den kværka på 6-7 virtuelle maskiner samtidig.

Men uansett til topic da:

Jeg ville tro bedre RAM vil være løningen.
Og huske og oppdatere skjermkortdriver. Det skjermkortet skal ha mer enn nok guff til BF.
evt. sjekk at det ikke er en prossess som suger opp alt minne og CPU kraft mens BF humper og går.
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av ExtremeHHH Vis innlegg
Tenger ikke nødvendigvis være kun for servere, har Xeon i arbeidsmaskina mi jeg, som jeg av og til også bruker til spill btw. Men den har litt mer futt til vitualization iallfall. kjører 10 VMware maskiner på den uten stress. Det hadde jeg ikke kjangs til med i7'en, den kværka på 6-7 virtuelle maskiner samtidig.

Men uansett til topic da:

Jeg ville tro bedre RAM vil være løningen.
Og huske og oppdatere skjermkortdriver. Det skjermkortet skal ha mer enn nok guff til BF.
evt. sjekk at det ikke er en prossess som suger opp alt minne og CPU kraft mens BF humper og går.
Vis hele sitatet...
Will do!
Kan jo teste å kjøpe nytt ram ja, hadde jo ikke skadet. Nye skjermkort-drivere blir skjekket stort sett hver dag Skal skjekke om noe er oppe og kjører før jeg spiller, og gjøre en ny FPS test for å får eksakte tall, fordi jeg vil.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av ExtremeHHH Vis innlegg
Jeg ville tro bedre RAM vil være løningen.
Og huske og oppdatere skjermkortdriver. Det skjermkortet skal ha mer enn nok guff til BF.
evt. sjekk at det ikke er en prossess som suger opp alt minne og CPU kraft mens BF humper og går.
Vis hele sitatet...
Enig at det kan være Ram, men er det ikke da rart at fps dropper først etter en stund?
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
Enig at det kan være Ram, men er det ikke da rart at fps dropper først etter en stund?
Vis hele sitatet...
Jo, det er tilbakestående egentligt. Ser ikke hva som kan være problemet annet en ram'en, men det gir heller ikke full mening

Testet nå. Var som jeg sa, stødig og perfekte 60fps de første 2 rundene, så droppa det til 40-50
Sist endret av Blixus; 20. mai 2014 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjører du noe annet i bakgrunn som kanskje har noe memory leak? er det retail BF med nyeste update? Syntes det her er veldig rart. Sjekk "prossesser" mens du kjører BF å se om det er noe som begynner å dra mer minne etter en stund.
Kan også være at RAM blir overopphetet, det skjer en skjelden gang (har egentlig aldri opplevd det selv) men vet det kan skje. last ned en HWmonitor å sjekk temp på systemet under gaming, holder CPU stabil temp (Intel sine CPUer senker ytelse om de blir for varme), Blir skjermkortet for varmt vil dette også påvirke ytelse, mitt tips da. Bare sjekk alt basic stuff. så spørr du en kompis med samme ram DIMM som passer på hovedkortet ditt for å sjekke om det kan være RAMen
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av ExtremeHHH Vis innlegg
kjører du noe annet i bakgrunn som kanskje har noe memory leak? er det retail BF med nyeste update? Syntes det her er veldig rart. Sjekk "prossesser" mens du kjører BF å se om det er noe som begynner å dra mer minne etter en stund.
Kan også være at RAM blir overopphetet, det skjer en skjelden gang (har egentlig aldri opplevd det selv) men vet det kan skje. last ned en HWmonitor å sjekk temp på systemet under gaming, holder CPU stabil temp (Intel sine CPUer senker ytelse om de blir for varme), Blir skjermkortet for varmt vil dette også påvirke ytelse, mitt tips da. Bare sjekk alt basic stuff. så spørr du en kompis med samme ram DIMM som passer på hovedkortet ditt for å sjekke om det kan være RAMen
Vis hele sitatet...
Takker for tips Har prøvd HWmonitor for en liten stund siden, og temperaturene virket veldig lave, jeg hadde Ram vifte tilbake da, men uansett.
Nyeste BF installert, sjekket prosessene i bakgrunnen i går, og det som tok mest var skype og BF prosessen. Det er mange andre prosesser også, men for å være ærlig så tør jeg ikke å røre de, og ram tar de ikke så mye av. Jeg kan sjekke nå igjen om temperaturen er høy, jeg vet at GPU og CPU holder seg greit og er under 70 grader. RAM kan jeg dra fra media-pc'n og teste
Igjen, takker for gode tips !
Ettersom det ble nevt minnelekkasjer lengre oppe her så sjekk ut nvtray. Har vert oppe i 2.8GB på ene PC'n jeg bruker på jobb.. Denne hører til nvidea driverne og kan enkelt deaktiveres om du er rammet..
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av suppesos Vis innlegg
Ettersom det ble nevt minnelekkasjer lengre oppe her så sjekk ut nvtray. Har vert oppe i 2.8GB på ene PC'n jeg bruker på jobb.. Denne hører til nvidea driverne og kan enkelt deaktiveres om du er rammet..
Vis hele sitatet...
Ligger stødig på 4 896k/CA 5mb..
Takker for råd