Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 859
Jeg tenker på å kjøpe en ssd disk til på 60gb, slå den sammen i raid med min andre ssd på 60gb. Men må disse være helt like? Ssd-en som jeg har fra før er en ocz disk, og den selger de ikke lenger som jeg har sett.
Så et simpelt og rent spørsmål, må de være komplett like med tanke på merket og størrelse?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Det er et par ting du må tenke på med raid:

1. Fakeraid suger eselballe
2. Du får det ikke bedre en det svakeste leddet.
3. Fakeraid suger
4. SSD i raid for hvermansen er hjerneskada
5. Fakeraid suger
6. Raid0 er usikkert, dør en disk mister du all data.
7. Nevnte jeg at fakeraid suger?

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jesus kristus i fjerde potens, ingen burde kjøre firmware\fakeraid, selv ikke broren til saddam hussein og ikke hitler.
.
Vis hele sitatet...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg mener å ha hørt at ingen raidkontrollere støtter TRIM, noe som er vesentlig for at en SSD skal fungere optimalt over tid.
Blixus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Det er et par ting du må tenke på med raid:

1. Fakeraid suger eselballe
2. Du får det ikke bedre en det svakeste leddet.
3. Fakeraid suger
4. SSD i raid for hvermansen er hjerneskada
5. Fakeraid suger
6. Raid0 er usikkert, dør en disk mister du all data.
7. Nevnte jeg at fakeraid suger?
Vis hele sitatet...
Tror du nevnte det ja... vet alt det der, men å miste os og spill gjør meg ingenting.
Hvorfor har du så mye imot raid da?

Hva mener du med fakeraid?
Sist endret av Blixus; 19. august 2013 kl. 18:45.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Blixus Vis innlegg
Tror du nevnte det ja... vet alt det der, men å miste os og spill gjør meg ingenting.
Hvorfor har du så mye imot raid da?

Hva mener du med fakeraid?
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet er regner jeg med at du ikke bruker en dedikert raidkontroller, med egen cpu og ram? Aka en fakeraidkontroler på hk'et.

Og det jeg har i mot raid0 er at i det praktiske liv idag er ytelsesforskjellen lik null, og det er problemer med det. Jeg har ikke noe i mot feks raid5 i et server miljø, men raid0 til ssd for Ola Normann er bare helt på trynet

Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg mener å ha hørt at ingen raidkontrollere støtter TRIM, noe som er vesentlig for at en SSD skal fungere optimalt over tid.
Vis hele sitatet...
De aller aller fleste raidkontrollere støtter trim(vet faktisk ikke om det er noe du ikke kan kjøre trim med i hele tatt), problemet er at windows ikke støtter trim over PCI-e.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg mener å ha hørt at ingen raidkontrollere støtter TRIM, noe som er vesentlig for at en SSD skal fungere optimalt over tid.
Vis hele sitatet...
Ordentlige raidkontrollere gjør det.
Kontrollere av nyere dato støtter det, men en god kontroller koster fort like mye som å bare kjøpe en kjappere og nyere disk, små disker som du har er ofte trege. I Linux kan du bruke mdraid, hvor alt selvsagt er støttet fult ut, jeg vil tro det samme gjelder for Windows. Som en bonus så slipper du tenke på hvilken rekkefølge du setter inn diskene dine hvis du flytter dem mellom maskiner osv., samt at det yter gjerne minst like godt som enhver kontroller, med mindre du har stor CPU-last. Eneste haken med software raid er writeback caching når du ikke har UPS som fort kan føre til datatap ved plutselig strømbrudd.