Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2614
God aften freaks. Da var det nyttår igjen, og jeg har hatt omgangssyken i snart et døgn. En gang iblandt kan jeg konsumere et glass væske uten at det går opp igjen, men det er unntakene..

Det jeg vil frem til er kjerringråd mot kvalme be it: mat/drikke, tabletter etc.etc.. Håper på at det er noe i hus som kan hjelpe meg litt her..

På forhånd, Takk!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
du kan prøve ingefær, det skal visstnok hemme kvalmefølelsen endel.
et svar! takker, skal jeg knaske på denne ingefær-saken, eller te?
Knekkebrød: Rett og slett fordi det tar til seg mye av syren i magen.

Ellers var dette første treff på google:

http://www.kjerringrad.com/kvalme-og...ssyke-381.html
Sitat av reklame Vis innlegg
Knekkebrød: Rett og slett fordi det tar til seg mye av syren i magen.

Ellers var dette første treff på google:

http://www.kjerringrad.com/kvalme-og...ssyke-381.html
Vis hele sitatet...
problemet er at jeg ikke får noe til å bli i magen.. jeg har egentlig mistet troen på at det er noe som kan hjelpe noe særlig.. har prøvd knekkebrød..
Personlig drikker jeg alltid cola. Det funker alltid for meg. Ristet brødskive med smør og mye salt får også kroppen til å binde vesken til kroppen, slik at du blir fortere frisk.
Cola, pepsi max, noe som bruser og demper (fjerner i alle fall den sure følelsen i halsen) å drikke. Uten alk i vel og merke til å spise... vet ikke hva som er helt bra, men hold deg unna melkeprodukter i hvert fall.
spis no sukker
Rist ut kullsyren i brusen, hvis du vil unngå å være så uheldig at "det kommer en teskje bløtt"
har hørt at salt mat skal hjelp.. har ikke prøvd det selv
Drikk Cola, og spis knekkebrød. funker alltid for meg.
Kan ikke noen lage "kvalme-piller" som stopper kvalmen, som kanskje inneholder noe stoffer fra f.eks. cola og inneholder litt knekkebrød salt, kanskje noe brød, siden dere nevner ristet brød. Og evt noe mer som "forskerne" vet om som kan brukes.

EDIT: Glemte ingefær .. det kan jo også være 'hovedsmaken'
Sist endret av Juni0r; 1. januar 2010 kl. 01:24.
Sitat av Juni0r Vis innlegg
Kan ikke noen lage "kvalme-piller" som stopper kvalmen, som kanskje inneholder noe stoffer fra f.eks. cola og inneholder litt knekkebrød salt, kanskje noe brød, siden dere nevner ristet brød. Og evt noe mer som "forskerne" vet om som kan brukes.

EDIT: Glemte ingefær .. det kan jo også være 'hovedsmaken'
Vis hele sitatet...
Dette finnes, blir også kalt bilsyketablett og inneholder ingefær.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Ingefær tabletter finnes. disse funker godt, hvertfall for meg.
Drikker alltid Cola UTEN KULLSYRE.
eller få i deg endel fiber. det vil gjøre magen mer stabil. Men du kan bli litt dårlig i magen til og begyne med.
det hjelper for meg. mn vis det ikke går, så gå for cola og marie kjeks alltid en god slager
H-melk gjør susen. Eller melk generelt, H-melk er bare en personlig favoritt.
mekle produkter skal vel egentlig ikke inntas ved kvalme/omgangssyke. det vil føre til økt kvalme for mange(ikke alle), og kan føre til økt rekrasjonstid. vertfall det jeg har lært av legen min opp gjennom årene,
Ja, jeg har også alltid blitt frarådet melkeprodukter ved kvalme og sur mage. Tror ikke det er noe bra.
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
mekle produkter skal vel egentlig ikke inntas ved kvalme/omgangssyke. det vil føre til økt kvalme for mange(ikke alle), og kan føre til økt rekrasjonstid. vertfall det jeg har lært av legen min opp gjennom årene,
Vis hele sitatet...
Leger suger. Melk duger.

Btw; *melkeprodukter.
Sist jeg var så kvalm at jeg ikke klarte å holde nede noe, hjalp det til slutt å få i seg en brødskive med bacon ost(sikkert pga salt) i super slow motion. Tror jeg brukte 20 minutter på en skive. gikk mye lettere å holde nede ting etterpå.
Kipt når man ikke en gang klarer å holde litt vann nede i noen minutter. Blir så jævlig tørst etterhvert.
Trøsten er at magan blir ren og pen av det.
En blanding av cola og potetgull (da selvfølgelig hver for seg), fungerer særdeles bra for min del. Tipper det er pga. lite mat + mye salt i potetgullet og at cola generelt funker jævlig bra.
Her skal du få det beste kjerringrådet, ever:

1. Spiseskje med hel karve, svelges ned med vann/brus/whatever, og;
1. Real klunk med brennevin.
Jeg bruker akevitt, men ta hva du har for hånden. Noe bitter med urter er uansett å foretrekke.

Dette er fra min mor som aldri drikker, og blir som oftest brukt som forebyggende, men skal love at det hjelper uansett. Et par-tre i løpet av dagen da det står på burde funke som bare det. Karven får fastnet det løse i magen din, mens spriten tar kverken på bakteriene.

Lykke til
Det billigste er å faste. Et par dager uten noenting vil som oftest kurere kvalmen. Er ubehagelig noen timer, men så går nå det over. Er ikke farlig for kroppen. med et par dager.
Takker for allle svar! Colaen har jeg alltid for hånd, men det ble endel... skumm..

Faste prøvde jeg og, det vil si at jeg ikke hadde spist hele dagen, bortsett ifra et knekkebrød som jeg har mistanke om at fikk det til å bli verre igjen.. Mine foreldre hadde besøk i går, der var det en sykesøster; hun sa at små slurker væske, med 3-4 min mellomrom er å foretrekke, da det ikke rekker å bygge seg opp regner jeg med.

Ingefær meds skal jeg definitivt prøve nestegang!
Lykke til og god bedring uansett!

Godt nyttår!
Jeg kan også prate varmt om ingefær, fattern jobber som sjømann, og der har de kapsler med ingefær som de svelger nedpå hvis ubehaget skulle melde seg, begynner å virke nesten med engang.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Ingefær vet jeg funker. Å jeg drikker også cola eller sitronbrus.

Ikke dumt få i seg noe salt, som salte kjeks
sitronbrus! Det kan jeg tro på
bedre sent enn aldri; afipran supp er alltid en slager
ritz crackers og Coops "spirit" brus, ingenting slår den komboen.

i tillegg funker dau cola ganske greit.

rart det der med kvalme og nyttårsfeiring, jeg "lider" av akkurat det samme nå. og jeg har bare fyrt opp fyrverkeri

iskald munkholm hjelper også merker jeg
Sist endret av VivaLatrina; 1. januar 2010 kl. 20:11.
omfavn kvalmen, å hold ut!