Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2322
Fikk nettopp en nabo over som mente på at det dundres fra mitt hus veldig ofte. Musikk spilles ofte her, men da er det snakk om en til to sanger hvor jeg røyker ute på verandaen for å så gå inn igjen å skru ned.
Nå kom han over og mente jeg hadde spilt musikk fra klokken 06 imorges, men jeg våkna ikke før klokken 11:30. Sa dette til han men hans far til naboen mente jeg hadde gjort det... Teit asf, men da spørr jeg dere; Skal jeg si ifra til huseier om det som har skjedd, og være ærlig slik som jeg er nå og sier at jeg har spilt musikk av og til men aldri etter klokken 23 som har vært høyt? Jeg burde vel ha lov å spille musikk uansett volum nivå fra og med 09 til 23? Eller tar jeg feil nå?! Innspill ASAP ønskes. Dette gjorde meg jævlig irritert.

"Så lenge som du holder deg innenfor norske lover er det helt greit. Jeg skal prate med naboen" sier huseier. Faen for en ordentlig huseier jeg har.
Sist endret av suwoop; 16. juli 2020 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uansett nivå vet jeg ikke, vet ikke helt lovverket, men man skal vise hensyn til sine omgivelser.

Musikk er deilig og høre på men ikke alltid. Du er i din rett, men hvis det er plage for naboen så kan i verste fall politiet komme og ta anlegget og/eller gi bot.

Men overdrivelser tyder jo på at du har en grinete nabo...
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Uansett nivå vet jeg ikke, vet ikke helt lovverket, men man skal vise hensyn til sine omgivelser.

Musikk er deilig og høre på men ikke alltid. Du er i din rett, men hvis det er plage for naboen så kan i verste fall politiet komme og ta anlegget og/eller gi bot.

Men overdrivelser tyder jo på at du har en grinete nabo...
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i sluttet av innlegget mitt så fikk jeg svar av huseier.
Jeg har aldri spilt såpass høy musikk at det skulle plage naboen. At det er lytt fra min stue kan jeg desverre ikke noe for. Men huseier sa han skulle prate med naboen og jeg ba han gi meg en tilbakemelding. Jeg ønsker jo et ordentlig forhold til huseier samt nabo. Men rart at de to som bor der ikke ville komme bort å fortelle dette selv, at det måtte være sønnen...
I blokk er regelen kl 23.00 - 07.00, så du er da absolutt innafor? Har du fått noen husholdningsregler eller står det noe spesifikt i leiekontrakten?
Trådstarter
Sitat av Angelstar Vis innlegg
I blokk er regelen kl 23.00 - 07.00, så du er da absolutt innafor? Har du fått noen husholdningsregler eller står det noe spesifikt i leiekontrakten?
Vis hele sitatet...

Nada niks. Så den kom litt brått på. Som jeg la til i innlegget skulle huseier snakke med nabo.
Føler jo at sønnen til naboen ikke viste helt hva han snakka om da jeg sa jeg ikke var våken klokken 06. Men det spiller fint lite rolle for meg, har tross alt tre vitner som kan bekrefte det jeg sier uavhengig dag og klokkeslett da jeg ikke har jobb før 15:00, dermed har jeg ingenting å gjøre våken så tidlig. Virka som huseier stolte på det jeg sa tho
Last ned en lydfil av noen som snorker. Vend høytalerne mot leiligheten hans. Full lyd hele natten. Til slutt flytter naboen. Er ikke ulvolig å snorke.
Si at neste gang det "bråker" fra din bolig tidlig på morgenen, kan de som blir forstyrra banke på hos deg. Inviter de inn. Rull en J mens du skrur på Legalize it ~ Peter Tosh (og samtidig beviser at anlegget ikke var på i utgangspunktet). Problem solved
Bor du i blokk skal det ikke rare stereoen til før det kan merkes godt hos naboen.

Skal ikke nødvendigvis høyt opp med volumet heller før det merkes godt hos naboen. Eldre blokker i hovedsaklig betong er pyton mtp isolering fra leil til leil.
Hvis han hørte musikk fra kl 6 så er det sannsynligvis noen andre han hører. Kanhende det er det resten av døgnet også, at han tror alt kommer fra deg?

Hvis du vil ha et ok forhold til naboen, så inviter han på kaffe og snakk om hvordan dere kan ta hensyn til hverandre. Kanskje det er et tidspunkt på dagen han har ekstra hehov for ro? Sover han middag kl 16, eller legger han ungen kl 21? Da kan du kanskje roe ned akkurat da, ikke da verandadøra åpen i alle fall. Og forsikre om at det ikke er du som spiller om natta.
Jeg trives godt med et urbant liv midt i byen. Og slik har jeg stort sett alltid bodd. En lærer seg hva som er kutyme. Selv spiller jeg ikke musikk i stuen som jeg hører på terrassen. Føler at selv om det isolert sett ikke er ulovlig eller brudd på reglene for gården så trenger jeg jo ikke spille så høyt og bruker heller headset om jeg skal kose meg med kaffen i solveggen på terrassen. Kanskje er jeg for følsom men jeg har bodd vegg i vegg med naboer som aldri tok hensyn og det var så slitsomt så etter det året begynte jeg å tenke over lydnivå. Solgte feks subwoofer'n - fordi den høres av alle naboer selv på lavt volum. Har max 1 fest i året hjemme og da sier jeg fra til naboen et par uker før. Nå er det max trivsel i gården med bare rolige folk så da er det helt fint å begrense seg om det kan bidra til at disse fine og stille menneskene blir boende lengre.
Du har ikke lov til å spille så høyt du bare vil mellom 07-23. Grenseverdi for bolig er 42 dBA LAeq24h, som da er at snittet for lydtrykk ikke skal overstige 42dB i en 24 timers periode. Dersom denne grenseverdien overstiges så vil det være du som er ansvarlig for støyen. Støy mellom 23-07 skal ikke forekomme, og vektes tyngre i en snittmåling.
Hva med en Bluetooth-høyttaler du tar med ut på verandaen?
Men blir ikke fort også det et problem, i det minste om naboene er litt sensitive eller har helt annen musikksmak? Nå på sommeren er det jo åpne vinduer og terrassedører overalt. Eller kanskje naboene mister helt lysten på å sitte på altanen om naboen drar med seg bluetooth musikken sin på altanen? Musikksmak er såpass personlig at det som er konge for meg er kanskje et lydhelvete for deg. Også nyter vi jo musikken forskjellig. Noen har bare lav bakgrunnsmusikk, men andre foretrekker mer volum på musikken. Da blir det fort kjett om noen ønsker å sitte på sin altan mens musikken dundrer over BT høyttaler hos naboen i timesvis. Headset eller øreplugger løser jo dette på pragmatisk vis. En må faktisk ta litt hensyn til andre om en skal et trivelig nabolag.
Sist endret av _abc_; 19. juli 2020 kl. 18:14.
Det jeg tenkte er at en kan ha lavere volum ute istedenfor å ha full guffe på innehøyttalerne når en er ute. Men jeg skjønner jo hva du mener.
Trådstarter
Gikk over til naboen igår og snakket med henne. La meg flat og beklaget at musikken noen ganger har vært litt høyt. Sa også at jeg er en ungdom og fester litt i ny og ned og dermed kan det bli litt høyere enn tiltenkt. Vil ha et godt og ordentlig naboforhold og det var hun enig i. Nå dro de på en to ukers ferie og hun lurte på om jeg kunne ta inn posten mens de er borte, så tror dette går riktig vei.