Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9135
Hei. Jeg har hatt, og har fortsatt et alvorlig alkoholproblem. Mistet lappen pga kjøring i ruspåvirket tilstand for en del år tilbake.. Kunne fått lappen igjen for 3 år siden, men må ta opp igjen teoriprøve og oppkjøring. Har rett og slett ikke orket, pga latskap og travelhet. Bilteori er så kjedelig at jeg sovner etter 2 sider..

Er i full jobb, samt har drevet med diverse videreutdanninger utenom. Har en krevende jobb, der jeg paradoksalt nok jobber med å hjelpe rusavhengige..

Har kjørt bil i 5 år uten lapp, og ja, jeg VET det er jævlig idiotisk, tullete og alt det der, men vet hvor og når up og bt står og kontrollerer, og unngår å kjøre inn i kontroller.(intern info..) Jeg kjører alltid edru, kjører pent- med flott bil, og pådrar meg ingen negativ oppmerksomhet i trafikken. Derfor har jeg klart å kjøre uten lapp så lenge..

Forleden dag fikk jeg hele familien uventet på døren. Det var i 11- tiden på formiddagen, og jeg hadde drukket hele natten og ikke kommet meg i seng.. De fikk selvfølgelig panikk, for jeg stinket sprit!! Og så jævlig syk og sløv ut i øynene.. Ikke god stemning akkuratt.. De trodde at jeg hadde "reparert" i det jeg våknet. Jeg gadd ikke protestere, for det høres ikke så mye bedre ut at jeg har sittet og pimpet hele natten akkurat..

Min søster er politi. Hun har gitt uttrykk for bekymrimg for mitt rusmisbruk, og ønsker å hjelpe meg.. Det er vel og bra, og jeg vil gjerne kutte ut alkoholen for godt. Ser for meg at jeg kan leve resten av livet som avholdskvinne. Har kastet alt av alkohol, og er motivert for å aldri drikke mer. Nå har jeg holdt en uke. Det er ikke noe stress foreløpig, bare kjedelig.. Null abstinenser, noe jeg heller ikke hadde forventet, i og med at jeg jevnlig går så lenge i forbindelse med jobb. (Alltid klin edru på jobb!!) Men jeg får ikke sove.. Og er urolig og rastløs..

Vel, dette ble jævlig langt, og utenom det jeg lurte på.. Det jeg lurer på er om min søster vet at jeg kjører ulovlig uten lappen? Hun er jo politidame og kan sikkert sjekke sånne ting ganske lett. Vi skal ha en alvorsprat i morgen/ i dag..

Tror dere at hun har sjekket registeret og funnet ut at jeg både har sonet en dom for fyllekjøring og at jeg duller rundt uten førerkort?? Det var egentlig det jeg lurte på.. Så fikk jeg lettet mitt hjerte og pratet ut litt i samme slengen.. Takk til deg som gadd å lese!!!

Jeg er ph.d(dvs. doktorgradsstudent), men den der bilteorien er virkelig noe jeg gruer meg for å ta.. Ca 14 år siden jeg jeg gikk opp til den sist, så det blir nesten som å stille helt på scratch..
Sist endret av tøydokke; 31. juli 2014 kl. 07:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette kan hun lett få sjekket, ja. Ellers er det hyggelig at du har bestemt deg for å slutte med alkohol.
Angående teori tror jeg ikke den er vanskelig, hvis spørsmålene her https://teoritentamen.no/gratis-teoriprove-for-bil er relevante. (Over 20 år siden jeg tok teoriprøven fikk 9 av 10 riktige.)
Så vidt jeg vet kan ikke politiet bare søke opp personer helt uten videre, alt/alle de søker på i systemet loggføres.
Jeg tipper at de har ganske strenge rutiner for å søke opp personer i sine register uten grunn, både med hensyn til personvern og eventuelt korupsjon.
"stoppet en bil i gate *****, sjekke førerkort & rulleblad på fører", er ikke mer en det.trur ikke det er så strengt.


ang teori, jeg leste, feila, jeg leste mer, feila, så la jeg merke til alle skilt og regler mens jeg kjørte/buss etc, 2mnd senere, 2 feil.
Sitat av First-Price Vis innlegg
"stoppet en bil i gate *****, sjekke førerkort & rulleblad på fører", er ikke mer en det.trur ikke det er så strengt.


ang teori, jeg leste, feila, jeg leste mer, feila, så la jeg merke til alle skilt og regler mens jeg kjørte/buss etc, 2mnd senere, 2 feil.
Vis hele sitatet...
Vel, betjentene må kalle opp operasjonssentralen som sjekker opplysninger på personer, biler. Hvis søsteren gjør det må hun ljuge om at hun har stoppet en bil, hvor hun er osv.. Tviler på at noen gjør det, men kan jo skje..
De som jobber med etterforskning kan jo også gjøre dette. Men igjen, alt loggføres og det kan godt hende at noen reagerer om det søkes på noen som ikke er under etterforskning, vitner etc.
Sist endret av Sutrekopp; 31. juli 2014 kl. 08:57.
Alt skal sikkert og burde loggføres. Men det er måter å omgå slike systemer på. Enkelte ganger skjer det til og med feil. Inne i et politihus! Tenk på det.

Anedotiske bevis suger, men kort og godt, skilter var ikke tatt av politi i kontroll. Fikk ikke prøveskilter for å taue bil, siden trafikkstasjon ikke hadde mottatt disse(Nye regler, stilig) politi fant ingenting i logg, mao hadde ikke hendelsen tatt sted. 10 dager seinere hadde de funnet skiltene et eller annet sted i skrotet sitt. Selger hadde snakket sant hele tiden, selv om politi nesten fikk meg til å mistro han...

Har ingen tro på at systemer politiet har pr. idag ikke kan herjes litt med uten at det lyser rødt alle plasser.

Ang søstra di så er det vanskelig å si hvordan noen man ikke kjenner vil reagere til en spesifikk situasjon. Er vel sånn 64.15% sjanse for at hun leser saksdokumentene dine nå.

Lykke til.-)
Sist endret av pidget; 31. juli 2014 kl. 09:56.
Sitat av pidget Vis innlegg
Alt skal sikkert og burde loggføres. Men det er måter å omgå slike systemer på. Enkelte ganger skjer det til og med feil. Inne i et politihus! Tenk på det.
Vis hele sitatet...


At det er mulig eller at det skjer feil er jeg ikke uenig i, men jeg tror ikke det så lett som å bare søke opp en person helt uten videre. Du må nok legge litt mer arbeid i det og bryte en lov eller 2 samtidig. Jeg tror det ligger inne noen sikkerhetsrutiner/tiltak for at betjentene ikke helt uten videre skal "spionere" på naboen eller ektefellen..
Visst du har kjørt bil i 5 år, så burde du klart teorien på ett blunk, og hatt intet problem med å bestå oppkjøringen.. Visst du ikke klarer det, så burde du aldri sittet deg i en bil igjen, før du har bestått dette.. Teorien er jo ganske logisk, om du har noe forståelse av trafikken og det å kjøre bil.
Mulig jeg tar helt feil her men økonomi burde også kan være en del av grunnen til at det kan ha tatt tid å ta ny oppkjøring og teori. Prosentene på flaska er ikke akkurat gratis.
Sitat av Sutrekopp Vis innlegg
Så vidt jeg vet kan ikke politiet bare søke opp personer helt uten videre, alt/alle de søker på i systemet loggføres.
Jeg tipper at de har ganske strenge rutiner for å søke opp personer i sine register uten grunn, både med hensyn til personvern og eventuelt korupsjon.
Vis hele sitatet...
De kan sjekke opp helt uten videre ja, det er ingen strenge rutiner på det, og alle har tilgang til registeret på sitt eget kontor. I alle fall var det slik for rundt 4 år siden i Oslo. Jeg reagerte med samme tanker som deg da jeg fikk høre det.

Om man til stadighet sjekker venner og bekjente, så får man spørsmål om hvorfor, for det skal jo ikke misbrukes slik. Men om man en sjelden gang sjekker en person som egentlig ikke har noe med arbeidet å gjøre, så er det ingen som bryr seg.
Hallo du.

Jeg jobber også med rus (ROP-lidelser), og deriblant noen med alvorlig grad av alkoholmisbruk. Har gjort dette i fem år nå, i tillegg til å ha jobbet med tyngre psykiske lidelser. Der vi har tett kontakt med politi og sykehus.

Først - nei, hun har ikke lov til å gå inn å snoke på deg. Det er brudd på interne rutiner. Når hun går inn å sjekker en journal må hun skrive et notat om hvorfor hun søker på den personen. Så lenge din søster ikke har noe med deg direkte å gjøre gjennom jobben. Har vært delaktig i etterforskningen og så videre.

Så - jeg er selv spilleavhengig og har vært det i 15 år nå, og har lært at en avhengighet er like sterk enten det er spill, alkohol, narko eller annet. Kroppen reagerer på samme måte. En ting som går igjen. Fornektelse. Problemene er mindre i hodet ditt, enn det omgivelsene ser det. Og jeg tenker helt likt, "neida, jo, jeg har et problem... men det går fint". Men skal jeg være helt ærlig med meg selv har det ødelagt hele livet mitt og jeg kunne ofret høyrearmen bare for å bli kvitt problemet. Uansett - dette handler ikke om meg. Men det inntrykket jeg får av å lese innlegget ditt gjør at jeg aner en liten fornekter som unnskylder det skyldige. Du innrømmer problemet kort. Men bruker deretter god tid på å unnskylde.

Hvis du føler du blir en smule irritert over å lese det jeg nå skrev. Så stemmer det jeg skriver enda bedre. :-)

Men nå kjenner ikke jeg det overhode da. Men de fleste med rusproblematikk uansett hva det er, blir eksperter på å skjule det for omgivelsene sine. Og de uskyldiggjør og føler seg skamfulle ovenfor det de gjør. At det forblir en hemmelighet.

http://rushjelp.no/tester/alkohol/default.aspx
- Ta denne testen. Tenk grundig gjennom spørsmålene og vær 100% ærlig mot deg selv.

Og en uke uten rus er ikke mye. De fleste avhengige klarer fint å klare seg uten 1, 2, 3 måneder uten noen ting. Også faller de nedpå igjen en periode. Dette gjelder også narkomane. Vel, kommer litt an på hvor langt du har kommet. Men snakker vi 6 mnd +. Så blir det noe annet. Men du vil nok merke en mer depressiv tankegang, med noe angst og mange tanker som "bare et glass" osv....

Kan godt hende jeg skyter meg selv i foten nå. Men et spørsmål - vil du kalle deg selv en alkoholiker? Eller foretrekker du "alkoholproblem"? Og hvis nei. Hvorfor mener du at du ikke er en alkoholiker?

Og til sist. Å kjøre uten lappen er som å gamble med hele livet ditt. Kjører noen på deg, kjører du på noen... gjeldsslave for livet. Du er ferdig økonomisk. Nytter ikke hvor forsiktig du er. For plutselig kommer det en idiot på veien mot deg, en syklist eller en tilbakestående unge som hopper ut i veien. Eller en 18 år gammel råner. Yeye.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg føler det MOTSATTE av fornektelse er en viktig ting å ta med seg noen ganger.

JEG ER AKKURAT SOM ALLE ANDRE.

Første tingen jeg lurer på.

Hvorfor synker du så dypt at du kaller deg selv alkis?
Du sier det jo selv, du er klin edru på jobb.

Har du et større problem med selvrespekten en rusmidlene?

Du sier du ikke har hatt noe abstinens, det vil si du er nesten uten kroppslige ubehag.

Er det ikke bare å ta en liten pause å ordne opp i ting hvis du har rotet det litt til?
Må du egentlig slutte å drikke helt?

Klarer du å skille mellom avhenigheten din å livsituasjonen din idag pågrunn av uaktsomhet under alkholrus?

Føler du deg ikke bra igjen hvis du rydder opp igjen i et par ting?

Er du egentlig en så dårlig person eller har du mange folk rundt deg som gir deg dårlig samvittighet?

Er de litt for glad i at du skal ha dårlig samvittighet?

Er det virkelig så sundt å ha et så sort hvitt syn på ting?

Se rundt deg:

Folk som definerer seg som misbrukere istedenfor å definere seg som en borger på lik linje med andre i samfunnet går til helvete hver dag!

Det er livsfarlig.

Marginalisert ofte umyndigjort av familie og samfunn med en gang de går på en smell.

Velg livet, prioriter jobb å selvrespekt, hold deg langt unna folk som skal trykke deg ned i elendighet å gi deg pisk på pung gang etter gang.

Har ikke DU som alle andre rett til et privatliv å gå på en smell en gang i blandt uten at folk skal plage vettet av deg for det?

Pass deg for såkalte "ruseksperter" og leger, skal du først ha hjelp søk hjelp hvis det ikke er andre alternativer hos en FAGUTDANNET ekspert.

Legen tar lappen fra deg, folk som oppsøker hjelp å kaller seg selv misbrukere faller ofte inn i en syntesynd på meg selv tilstand de ALDRI kommer ut av.

Det er mye "hjelp" å få i norge, hvis man er bemidlet å sutrer nok, desverre er det "hjelp" og ikke hjelp i ordets opprinnelige forsutand.

Blir litt som med jødene for å sette det på spissen, skulle bare ta en togtur til dachau, der var det jobb og god mat sa de.

Hold deg edru på jobb, alltid møt opp.

Sist men ikke minst pass GODT PÅ HVEM du STOLER på.
Spesielt når det kommer til offentlige myndigheter og ikke minst folk som jobber med rus, de vet som oftest ikke stort bedre en deg selv.

Ikke tro de nøler et sekund med å sende livet ditt lenger ned i grusen hvis det er noe de føler er rett der å da.
Så lenge de slenger bokstavene RUS inn i papirene sine er de untatt all logikk, medmenneskelighet og eventuelle lovverk.

Legene idag har ikke taushetsplikt som før i tiden, du har ruset deg.

I realiteten er det stikk motsatt de har MELDEPLIKT for sånne som deg.

Politiet de gjør som de vil, føler hun for det finner hun det ut.
Rutiner gjelder ikke internt for andre en de som det er viktig at rutinene skal se internt ut for.

Sånn er det bare.
Sist endret av steinarr; 26. august 2014 kl. 00:39.
Jeg er ph.d(dvs. doktorgradsstudent), men den der bilteorien er virkelig noe jeg gruer meg for å ta.. Ca 14 år siden jeg jeg gikk opp til den sist, så det blir nesten som å stille helt på scratch..
Vis hele sitatet...
Ler så det rister… teori for kl B skal man kunne lese deg opp til i løpet av en arbeidsdag. Jeg har ikke en dritt av utdannelse, begynte på ingeniør men sluttet pga motivasjon. Og du har ph.d grad… skamme deg burde du! Jeg tok sertfikat for buss som privatist… kjedelig, ja. Ph.d krever minst tusen ganger mer av deg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Nei, hun har ikke LOV til å slå deg opp i førerkortregisteret/straffesakregisteret for "moroskyld". Om hun likevel gjør det, er en helt annen sak.

Alle politiansatte (dvs. med bakgrunn fra politihøgskolen, samt. noen sivilt ansatte) har tilgang på systemene, og deres brukernavn loggføres på alle søk. Men, politimesteren i distriktet det gjelder gidder naturligvis ikke å gjennomgå alle søkene til alle i distriktet daglig for å sjekke om noen har gjort noe feil...

Har selv jobbet for en av landets største kraftleverandører. Der kunne vi også slå opp "hvem som helst" og finne info hos både Statnett, folkeregisteret og andre lukkede søkemotorer. Alle søk loggføres, men på mine 2 år der har jeg aldri måtte svare for hvorfor jeg har søkt opp en person der...

"Problemet" med bilteorien er jo ikke selve teorien, men at Vegvesenet stiller spørsmålene og svaralternativene på en sabla klønete måte. Men tenk da heller at om du først skal få skikk på livet ditt og slutte med alkohol, så kan du like godt ta lappen også når du er i gang. Når 17 år gamle gutter og jenter full av kviser som går siste året på vgs klarer det, så skal nok du også klare det om du bare er motivert...