Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4223
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Ja, men grunnen til at du ikke vil slutte er at du synes at det er godt, som igjen er på grunn av at du er avhengig. Hjernen din liker følelsen pga den er avhengig og vil si til deg "ikke slutt, dette er noe jeg liker". Det har alt med viljestyrke å gjøre, å stå imot den gode følelsen for å få det bedre i det lange løp.
Vis hele sitatet...
Tror du legger for mye vekt på at det er godt er det samme som avhengighet. Man tar seg en øl fordi det er godt, man drikker en type brus fordi det er godt. Man selvsagt være avhengig av noe man synes er godt, men at man synes det er godt betyr ikke at man er avhengig. Som nevnt tidligere så har jeg ikke problemer med å gå en måned uten. Hvorfor kjøper jeg meg snus da hvis jeg klarer meg uten? Samme grunn som at jeg fortsatt smører Nugatti på brøskiva mi. Det er godt.
Da kan man vende og vri på alt man er avhengig av hvis man sier sånt.
- Jeg tar kokain fordi jeg syns det gir meg en morsom rus
- Jeg røyker fordi det er godt
- Jeg drikker fordi jeg blir avslappet
- Jeg snuser ikke fordi jeg er avhengig, men det er en vane

Det blir rett og slett for dumt. Da er det ikke noe som heter avhengig.

Se for deg du har en gammel vekt de veide gull på i gamle tider. På den ene siden av vekten har du noe som heter "tilfredstilling" på den andre har du noe som heter "motivasjon og disiplin". Hvis "tilfredstillingen" veier mer enn "motivasjon og disiplin" vil du ikke slutte, og da kan man begynne å si man er avhengig. Ikke tro at avhengig er et ord som kun brukes om tobakk og rus. Avhengighet er når du ser den samme feite dama på McDonalds kjøper den store menyen dag ut og dag inn. Når du ser kompisen din drikker cola hver dag. Når du ser kameraten din savner kjæresten sin når dere er på hyttetur og at atferden hans endres pga det.

Mennesker blir avhengig utrolig lett. Selvfølgelig noen lettere enn andre, men dette kan trenes opp. Jeg trener på dette nesten hver dag, for jeg liker å være selvstendig og bestemme over meg selv, og ikke la noe/noen bestemme over meg. Jeg liker selv å ha kontroll. Ikke for å skryte, men fy faen så god jeg har blitt på det. Ville ikke kjent meg igjen for 5 år siden.
Sist endret av Mr.NicePrice; 30. juli 2013 kl. 16:03.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Da kan man vende og vri på alt man er avhengig av hvis man sier sånt.
- Jeg tar kokain fordi jeg syns det gir meg en morsom rus
- Jeg røyker fordi det er godt
- Jeg drikker fordi jeg blir avslappet
- Jeg snuser ikke fordi jeg er avhengig, men det er en vane

Det blir rett og slett for dumt. Da er det ikke noe som heter avhengig.

Se for deg du har en gammel vekt de veide gull på i gamle tider. På den ene siden av vekten har du noe som heter "tilfredstilling" på den andre har du noe som heter "motivasjon og disiplin". Hvis "tilfredstillingen" veier mer enn "motivasjon og disiplin" vil du ikke slutte, og da kan man begynne å si man er avhengig. Ikke tro at avhengig er et ord som kun brukes om tobakk og rus. Avhengighet er når du ser den samme feite dama på McDonalds kjøper den store menyen dag ut og dag inn. Når du ser kompisen din drikker cola hver dag. Når du ser kameraten din savner kjæresten sin når dere er på hyttetur og at atferden hans endres pga det.

Mennesker blir avhengig utrolig lett. Selvfølgelig noen lettere enn andre, men dette kan trenes opp. Jeg trener på dette nesten hver dag, for jeg liker å være selvstendig og bestemme over meg selv, og ikke la noe/noen bestemme over meg. Jeg liker selv å ha kontroll. Ikke for å skryte, men fy faen så god jeg har blitt på det. Ville ikke kjent meg igjen for 5 år siden.
Vis hele sitatet...
For meg så blir sammenligningen din blir helt feil når du stiller tilfredsstillelse opp motivasjon og disiplin. Man må ha motivasjon for å slutte og da må man ha en grunn for å slutte. "Det kan påføre meg kreft i lengden" er ikke en god nok grunn for de fleste ettersom de fleste ikke får det.

Hvis du går en stund uten tobakk, heroin, junk food, alkohol eller cola og du opplever nevneverdige mender med abstinenser, ja, da kan man trygt si at man er avhengig. Dette er ofte tilfellet for narkomane, røykere og alkoholiker. Men avhengighet er ikke det samme som vane.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 30. juli 2013 kl. 16:20. Grunn: Skriveleif
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
La meg si det slikt; Det å slutte å røyke krever to ting - vilje og disiplin.

Noen har viljen, men ikke disiplinen. Andre har disiplinen, men ikke viljen.

Jeg mener slikt; Har du ikke viljen, er du dum - Har du ikke disiplinen, er du svak.
Vis hele sitatet...
Helt ekstremt trangsynt sagt av deg.

Men skal jeg synke ned til ditt nivå kan jeg si; hvis du noensinne spiser godteri noensinne igjen så er du dum og svak. Har du ikke viljen til å slutte med godteri, så er du dum - Har du ikke disiplinen, så er du svak.

Godteri er også usunt, men folk og jeg tipper du også spiser det iblant. Så da er du både dum og svak.
Fordi jeg er deprimert, og føler meg bedre av røyk. Også gruer jeg meg ikke så veldig til å dø.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Helt ekstremt trangsynt sagt av deg.

Men skal jeg synke ned til ditt nivå kan jeg si; hvis du noensinne spiser godteri noensinne igjen så er du dum og svak. Har du ikke viljen til å slutte med godteri, så er du dum - Har du ikke disiplinen, så er du svak.

Godteri er også usunt, men folk og jeg tipper du også spiser det iblant. Så da er du både dum og svak.
Vis hele sitatet...
Så du mener helgegodteri er like usunt som daglig røyking? Ikke grav din egen grav nå.

Ang. helgegodteri så dropper jeg det også enkelte helger på grunn av trening, hvis det var det du ville vite. Da kan jeg ty til sunnere alternativer som f.eks. kesam med bær. Det man bør gjøre er å sette konsekvenser opp i mot tilfredstilling, og da vurdere om det er verdt det. Du er ikke 12 år, så jeg slipper å nevne alle konsekvenser for røyking kontra helgegodteri.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Så du mener helgegodteri er like usunt som daglig røyking? Ikke grav din egen grav nå.

Ang. helgegodteri så dropper jeg det også enkelte helger på grunn av trening, hvis det var det du ville vite. Da kan jeg ty til sunnere alternativer som f.eks. kesam med bær. Det man bør gjøre er å sette konsekvenser opp i mot tilfredstilling, og da vurdere om det er verdt det. Du er ikke 12 år, så jeg slipper å nevne alle konsekvenser for røyking kontra helgegodteri.
Vis hele sitatet...
Jeg sa aldri at det var like usunt, men det er enda usunt. Du virker som en pompøs idiot som tror at du er bedre enn alle andre fordi du trener og er sunn. Jeg personlig rører ikke godteri, trener fem dager i uken og spiser sunt.

Forskjellen på oss er dog at jeg ikke går ut og rakker ned på de som vil gjøre egne valg, for så å si at det er greit at du kan gjøre usunne valg selv. Skjerp deg, det er ikke noe som hører hjemme her på forumet.
Denne tråden har jo gått som man forventet - selve spørsmålet i seg selv kunne vært innteresant men tråden endte opp med en gruppe mennesker som står og føler seg bedre enn andre fordi dem ikke røyker og en annen gruppe som er hårsåre fordi noen kaller dem idioter som røyker.

Men siden tråden allerede har gått så galt som den har får jeg legge til at min personlige mening er at jenter som røyker er noe av det mest usexy jeg vet. Det har ingenting å si hvor bra dama man møter på byen er, tar ho seg en røyk er det totalt turn-off og jeg kunne aldri blitt med ho hjem fra byen. Men der er folk forskjellig - andre synes det nok er sexy.
Bare for å prøve å få tråden på rett vei isåfall. Jeg stumper ikke snusen (blir vel noe det samme som røyk, hvis ikke så unnskyld TS) fordi det er godt og jeg ser ikke noen spesiell grunn til å slutte med det.
Kan vel komme med min personlige oppfatning av røyking også da.

Jeg anser røyking som idioti, men jeg skjønner godt de som ikke slutter, like mye som de som slutter. Du kan ha ekstrem viljestyrke for å slutte, samt at du kan ikke bare slutte en uke for så å ta en røyk, da er du fucked. Enkelte kaller seg for aktive sluttere, disse er de som prøver å stoppe, men av forskjellige ikke klarer det, jeg klamrer dem ikke. Til slutt så er det de som ikke vil/klarer å slutte, her ser man hvor avhengighetsskapende det er, jeg veit om en person som mistet moren sin pga. kreft som antakeligvis stammet fra røyking denne personen har ikke sluttet. Den andre personen jeg veit om (som jeg har skrevet om før) fikk slag og er halvt lam, fortsatt så røyker denne personen.

Jeg kaller ingen for idioter etc. fordi de røyker, eneste idiotene er de som skriker "Hvorfor røyker du når du veit det dreper deg, er du så svak og dum at du ikke skjønner det!". Men selv kommer jeg aldri til å røyke.