Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4010
Hei folkens!

Har en snart 2 år gammel macbook white jeg sliter en del med. Kjøpte meg nylig pc fordi jeg ikke orket mer, men har kommet frem til at jeg vil fortsette å bruke macen til musikk, video-og bildebehandling.

Problemet er at den er treig som sirup. Det finnes ikke grenser for hvor treig den er. Håpløst å foreksempel multitaske pages og iMovie. Noen som har noen tips? Installerte CCleanser og slettet noen gamle programmer jeg ikke brukte. (så vidt jeg vet blir programmene slettet ved å bare trykke slett?) Ble hakket bedre, men ingen betydelig forskjell... Batteriet på maskina er slitt ut (varer i ca en time uten lader) , vet ikke om dette har noen betydning, funker greit så lenge jeg bruker lader.

Noen som har noen tips?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hold option knappen inne under bootup, velg disken med verktøy, reformatter og reinstaller, så skal det bli raskere.

(gjør en timemachine backup før du gjør dette, i tilfelle det ikke hjelper)

Prøv alt. å skru den opp å rense støv, dette hjelper faktisk på macer også
Du sier ingenting om hva det er av specs på maskinen din og det kan være ~1000 grunner til at den oppfører seg dårlig.

Har du lite ram og plass til mer? putt i mer
Har du en treg disk og sliter med diskytelse? bytt til SSD
Går viftene på max uansett hva du driver med? rengjør maskinen for støv

Hva sier Activity Monitor når maskinen oppleves treg? Hva er det som går i taket? cpu? ram? begge deler? Hvilke prosesser bruker ressurser? http://support.apple.com/kb/HT1342

Å blindt reinstallere OS er i beste fall feilsøking for noobs som ikke vet bak frem på en datamaskin
offtopic: Som TS nevner, holder det kun å trykke "slett" for å avinstallere programmer?
På mac altså.
Sist endret av eyecandy654; 25. mars 2012 kl. 14:40.
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
offtopic: Som TS nevner, holder det kun å trykke "slett" for å avinstallere programmer?
På mac altså.
Vis hele sitatet...
For de fleste programmer ja, noen programmer legger også filer andre steder enn kun i sin egen bundle og har derfor uninstall-scripts
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av moridin Vis innlegg
Du sier ingenting om hva det er av specs på maskinen din og det kan være ~1000 grunner til at den oppfører seg dårlig.

Har du lite ram og plass til mer? putt i mer
Har du en treg disk og sliter med diskytelse? bytt til SSD
Går viftene på max uansett hva du driver med? rengjør maskinen for støv

Hva sier Activity Monitor når maskinen oppleves treg? Hva er det som går i taket? cpu? ram? begge deler? Hvilke prosesser bruker ressurser? http://support.apple.com/kb/HT1342

Å blindt reinstallere OS er i beste fall feilsøking for noobs som ikke vet bak frem på en datamaskin
Vis hele sitatet...
Å blindt reinstallere OS er den letteste feilsøkningen å gi TS når vi ikke får mye info, fint at noen tok seg tid.

Skal sies at jeg selv er mye mer komfortabel med feilsøkning i ett windows/hjemmelaget system, ettersom man ikke bryter noen garantier eller får noen problemer der når man gjør litt forskjellig.

Og samtidig, Laptopper=Shaize å gjøre mye på, selv rensing (når man gjør det grundig) kan være ett helvete.
Sist endret av Freddy_fred5; 25. mars 2012 kl. 15:02.
Har du oppgradert til OSX lion? Det kan bli litt mye for gamle maskiner med lite ram.
Ellers høres det veldig rart ut.. PCer pleier å bli sirup med tiden, men har ALDRI opplevd at en mac oppfører seg på den måten, jeg ville sendt den på verksted.

Sitat av moridin Vis innlegg
Du sier ingenting om hva det er av specs på maskinen din og det kan være ~1000 grunner til at den oppfører seg dårlig.

Har du lite ram og plass til mer? putt i mer
Har du en treg disk og sliter med diskytelse? bytt til SSD
Vis hele sitatet...
Det der høres ut som PC feilsøking..
P3rn
P3rn's Avatar
Trådstarter
37 4
Sitat av moridin Vis innlegg
Du sier ingenting om hva det er av specs på maskinen din og det kan være ~1000 grunner til at den oppfører seg dårlig.

Har du lite ram og plass til mer? putt i mer
Har du en treg disk og sliter med diskytelse? bytt til SSD
Går viftene på max uansett hva du driver med? rengjør maskinen for støv

Hva sier Activity Monitor når maskinen oppleves treg? Hva er det som går i taket? cpu? ram? begge deler? Hvilke prosesser bruker ressurser? http://support.apple.com/kb/HT1342

Å blindt reinstallere OS er i beste fall feilsøking for noobs som ikke vet bak frem på en datamaskin
Vis hele sitatet...
Takker for svar. Skal sjekke ut dette på macen så snart jeg er ferdig på jobb. Usikker på specsa,, er den nyeste whitemodellen ('10 eller '11), men har liten lyst til å legge noe særlig med penger i å få oppgradert.

Men å reinstallere OS vil ikke hjelpe?

Har ikke opplevd at viftene går for fullt, problemet er mest at den henger seg opp ved multitasking. Sett mye av den fargerike badeballen for å si det sånn.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Har du oppgradert til OSX lion? Det kan bli litt mye for gamle maskiner med lite ram.
Ellers høres det veldig rart ut.. PCer pleier å bli sirup med tiden, men har ALDRI opplevd at en mac oppfører seg på den måten, jeg ville sendt den på verksted.



Det der høres ut som PC feilsøking..
Vis hele sitatet...
Har ikke oppgradert, kjører Snow Leopard. Vurderte å oppgradere, men den tanken slo meg ja. Får vel vurdere verksted, men har som sagt liten lyst å bruke penger på den. Mulig det går på noen forsikring?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av P3rn Vis innlegg
Takker for svar. Skal sjekke ut dette på macen så snart jeg er ferdig på jobb. Usikker på specsa,, er den nyeste whitemodellen ('10 eller '11), men har liten lyst til å legge noe særlig med penger i å få oppgradert.

Men å reinstallere OS vil ikke hjelpe?

Har ikke opplevd at viftene går for fullt, problemet er mest at den henger seg opp ved multitasking. Sett mye av den fargerike badeballen for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Reinstallere OS KAN hjelpe (hvis du har mye guff på maskina)

Men steg 1 hadde vært å rense den for støv, kjøp ei boks med trykkluft og skru opp maskina, blås ut alt støv, dette burde hjelpe noe.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det der høres ut som PC feilsøking..
Vis hele sitatet...
Hey, visste du at Macs også er Pcer? Random funfact...

Feilsøkning (Innenfor hardware) er tilnærmet likt på Mac-Pcer og Windows-Pcer.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Reinstallere OS KAN hjelpe (hvis du har mye guff på maskina)

Men steg 1 hadde vært å rense den for støv, kjøp ei boks med trykkluft og skru opp maskina, blås ut alt støv, dette burde hjelpe noe.



Hey, visste du at Macs også er Pcer? Random funfact...

Feilsøkning (Innenfor hardware) er tilnærmet likt på Mac-Pcer og Windows-Pcer.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på en PC og en mac ligger i programmvaren og hvordan hardware og programmvare er tilpasset hverandre. At en 2 år gammel mac skal være trengere enn det den var da du kjøpte den på butikken høres helt unormalt ut, og det skal definitivt ikke være nødvendig å oppgradere hardwaren.

Vifta kan han selfølgelig se på.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Forskjellen på en PC og en mac ligger i programmvaren og hvordan hardware og programmvare er tilpasset hverandre. At en 2 år gammel mac skal være trengere enn det den var da du kjøpte den på butikken høres helt unormalt ut, og det skal definitivt ikke være nødvendig å oppgradere hardwaren.

Vifta kan han selfølgelig se på.
Vis hele sitatet...
Kan fortsatt være en feil. Derfor navnet "Feilsøkning".

Og jo, den blir tregere, bare ikke mye

(eier selv en Macbook Pro, tok ei kjapp reinstall og vips, raskere.)
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kan fortsatt være en feil. Derfor navnet "Feilsøkning".

Og jo, den blir tregere, bare ikke mye

(eier selv en Macbook Pro, tok ei kjapp reinstall og vips, raskere.)
Vis hele sitatet...
Nå har vel aldri en reinstallasjon vært kjent for å være "feilsøking". "Last resort" er mer riktig i mine ører

Jeg sleit med at min Macbook plutselig ble treg ved multitasking selv, uten å forstå hvorfor. Det viste seg at det var den ene rambrikken som hadde tatt kvelden, slik at minne ofte ble swappet til disk. Uten SSD kan dette fort bli en smertefull prosess. Sjekk derfor også ut hvor mye minne du har.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Glykose Vis innlegg
Nå har vel aldri en reinstallasjon vært kjent for å være "feilsøking". "Last resort" er mer riktig i mine ører

Jeg sleit med at min Macbook plutselig ble treg ved multitasking selv, uten å forstå hvorfor. Det viste seg at det var den ene rambrikken som hadde tatt kvelden, slik at minne ofte ble swappet til disk. Uten SSD kan dette fort bli en smertefull prosess. Sjekk derfor også ut hvor mye minne du har.
Vis hele sitatet...
Med en ny HDD og frisk installasjon (eller alternativt OS) er dette feilsøkning, da utelukker man alle feil med HDD og OS.

Frisk installasjon på hoveddisk er ganske ofte siste utvei ja.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Med en ny HDD og frisk installasjon (eller alternativt OS) er dette feilsøkning, da utelukker man alle feil med HDD og OS.
Vis hele sitatet...
Nei, det utelukker ingen feil på HDD hvis problemet vedvarer.

Slikt har man livedistros for.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, det utelukker ingen feil på HDD hvis problemet vedvarer.

Slikt har man livedistros for.
Vis hele sitatet...
Man utelukker HDD fra utregninga, dvs at HDD ikke lenger er usikkert, man er sikker på at den fungerer og det ikke er den som er feilen, og Livedistros går under "alternativt OS" i mitt hode.
P3rn
P3rn's Avatar
Trådstarter
37 4
Sitat av moridin Vis innlegg

Hva sier Activity Monitor når maskinen oppleves treg? Hva er det som går i taket? cpu? ram? begge deler? Hvilke prosesser bruker ressurser? http://support.apple.com/kb/HT1342
Vis hele sitatet...
Begge deler skyter i taket med en gang. På den fine kaka så har jeg 110 mb ledig, et veldig lite stykke for å si det sånn.
Sitat av P3rn Vis innlegg
Begge deler skyter i taket med en gang. På den fine kaka så har jeg 110 mb ledig, et veldig lite stykke for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Ta gjerne et screenshot av Activity Monitor hvor dette problemet vises, så blir det noe enklere for oss å se om noe er feil. Screenshot kan du ta ved å trykke cmd + shift + 3, og du vil se bildet du tok på skrivebordet ditt. Last opp bildet på en bildehost (bildr.no feks), og link til det i en post her
Sikkert unødvendig, men ville bare nevne at når jeg flyttet 30+ elementer vekk fra skrivebordet, ble macbooken min like rask som dagen jeg kjøpte den, og livet mitt ble betraktelig mye lettere
P3rn
P3rn's Avatar
Trådstarter
37 4
Sitat av Glykose Vis innlegg
Ta gjerne et screenshot av Activity Monitor hvor dette problemet vises, så blir det noe enklere for oss å se om noe er feil. Screenshot kan du ta ved å trykke cmd + shift + 3, og du vil se bildet du tok på skrivebordet ditt. Last opp bildet på en bildehost (bildr.no feks), og link til det i en post her
Vis hele sitatet...
http://bildr.no/image/1140870.jpeg

Multitasking ender som regel med at alle programmene må lukkes med tvungen avslutning.
Sist endret av P3rn; 26. mars 2012 kl. 08:21.
Tror du valgte feil bilde, vi skal jo ikke kikke på minibildet i stede for bildet
P3rn
P3rn's Avatar
Trådstarter
37 4
EDIT: Dette så jeg jo ikke fungerte. Her er bilde:

http://oi42.tinypic.com/2eaumn8.jpg
Sist endret av P3rn; 26. mars 2012 kl. 15:23.