Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 989
Heisann! Usikker på hvilken kategori dette skulle i, men here we go:

Mottok nylig min nye pc, en alienw m14x, så lurer jeg på litt div greier. Gikk over fra mac (endelig, halleluja!) så har enda ikke kommet helt inn i pc-verden igjen.

Hvordan er batteriet på Alienw, er det lurt å ha i laderen når den brukes eller bare lades når det begynner å bli tomt? Tenker mest på batteriets levetid.

Etter å ha hatt pcn + laderen i sleeven i går så ble det noen merkelige merker på skjermen, midt på, etter å ha "bøyd" litt og tatt på skjermen ble dette borte, men hva kan gjøres for å unngå dette senere, eller er det en skade?

Spør sikkert ekstremt dumt, men har prøvd å google litt og kom ikke frem til noe fornuftig. Takk på forhånd!
Lithium-Ionbatteri får redusert levetid av å være på et batterinivå under 30%, så vil tro at det er best å ha den i til en hver tid.
Sitat av Darkerface Vis innlegg
Lithium-Ionbatteri får redusert levetid av å være på et batterinivå under 30%, så vil tro at det er best å ha den i til en hver tid.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Slike batterier trives best når de brukes, så ideelt sett burde du bruke batteriet hele tiden uten å tømme det - 30%-grensen Darkerface nevner er sikkert en fin tid å dytte i strømadapteret.

EDIT: Du fikk vel forøvrig med en manual med maskinen? Der skal, eller burde, det stå en del om hvordan man best mulig tar vare på batteriet.
Sist endret av apocalypse; 24. mars 2012 kl. 21:02.
Jeg vil anbefale deg å ha i strømmen hele tiden, alienware er tross alt ikke en bærbar, men en portabel.

Når du har i kabelen vil den automatisk stoppe å gi batteriet strøm når den er fulladet.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det er feil. Slike batterier trives best når de brukes, så ideelt sett burde du bruke batteriet hele tiden uten å tømme det - 30%-grensen Darkerface nevner er sikkert en fin tid å dytte i strømadapteret.

EDIT: Du fikk vel forøvrig med en manual med maskinen? Der skal, eller burde, det stå en del om hvordan man best mulig tar vare på batteriet.
Vis hele sitatet...
Litt offtopic kanskje; Men burde man da ha i ladderen hele tiden eller ta den ut når batteriet er laddet fult opp også sette den inn igjen når den nærmer seg 30% ?
Mac-Alienware
Tomaeto-TomAto
Sitat av Settoz Vis innlegg
Litt offtopic kanskje; Men burde man da ha i ladderen hele tiden eller ta den ut når batteriet er laddet fult opp også sette den inn igjen når den nærmer seg 30% ?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det burde det være ganske optimalt å lade opp, bruke til (f.eks.) 30%, lade opp, gjenta.
Har hørt at man skal ta ut batteriet til laptoppen om det står fast, pga batteriet varer lengre uten å bli utsatt for varme.
Jeg har også en M14X, den er helt rå. Vet du, jeg har i laderen hele tiden jeg, når jeg er hjemme. Har jeg den med på skolen, varer batteriet i ± 4 timer, og sånn har den vært hele tiden Rå-tassen krever en del strøm, så det er bare å belage seg på å bruke lader.

Merkene på skjermen kommer av at den har ligget i "klem". Det skjer meg også hvis jeg putter ladern sammen med pcen, i pc-veska. Det er ikke en skade/permanent skade, men det skjer fordi skjermen har fått trykk mot seg og jeg ville anbefalt deg å heller ha laderen et annet sted, så du unngår permanent skade. Be gentle. Hihi.

ENJOY! Du kommer til å bli kjempefornøyd!
Sist endret av angell; 24. mars 2012 kl. 21:26.
P3rn
P3rn's Avatar
Trådstarter
37 4
Sitat av angell Vis innlegg
Jeg har også en M14X, den er helt rå. Vet du, jeg har i laderen hele tiden jeg, når jeg er hjemme. Har jeg den med på skolen, varer batteriet i ± 4 timer, og sånn har den vært hele tiden Rå-tassen krever en del strøm, så det er bare å belage seg på å bruke lader.

Merkene på skjermen kommer av at den har ligget i "klem". Det skjer meg også hvis jeg putter ladern sammen med pcen, i pc-veska. Det er ikke en skade/permanent skade, men det skjer fordi skjermen har fått trykk mot seg og jeg ville anbefalt deg å heller ha laderen et annet sted, så du unngår permanent skade. Be gentle. Hihi.

ENJOY! Du kommer til å bli kjempefornøyd!
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar! Er allerede kjempe fornøyd!

Sitat av mroj Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg å ha i strømmen hele tiden, alienware er tross alt ikke en bærbar, men en portabel.

Når du har i kabelen vil den automatisk stoppe å gi batteriet strøm når den er fulladet.
Vis hele sitatet...
Ikke en bærbar, men en portabel? Nå falt jeg av her..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det er feil. Slike batterier trives best når de brukes
Vis hele sitatet...
Det er feil.

Dei trivst best ved 40-70% ladegrad og kjølig temperatur, utan bruk. Kjøleskap er optimalt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er feil.

Dei trivst best ved 40-70% ladegrad og kjølig temperatur, utan bruk. Kjøleskap er optimalt.
Vis hele sitatet...
Når de ikke er i bruk over lengre tid er det vel absolutt slik, men hvordan mener du det er praktisk riktig riktig å gjøre det med en maskin som står på mye? Det er da adskillig bedre å bruke batteriet enn å ha strømadapteret i hele tiden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Når de ikke er i bruk over lengre tid er det vel absolutt slik, men hvordan mener du det er praktisk riktig riktig å gjøre det med en maskin som står på mye? Det er da adskillig bedre å bruke batteriet enn å ha strømadapteret i hele tiden?
Vis hele sitatet...
Ikkje nødvendigvis. Det beste er om du kan kontrollere ladinga, slik at du har det på t.d. 70% heile tida.
OT

På en gammel Acer maskin ladet den aldri når batteriet var over 90%, det har vel noe med levetid å gjøre?