Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3598
Har kjøpt en spotskinne, som egentlig er beregnet for å kobles til et lampeuttak. Det har jeg ikke der hvor den skal henge. Derimot fins der en stikkontakt. Så jeg har kjøpt en løs ledning, som jeg har koblet til et løst støpsel(jordet) i den ene enden, og sukkerbit i lampen i andre enden. Det var ingen fargekoder på de to lederne jeg trakk ut fra ledningen, så de er koblet "vilkårlig" i henholdsvis støpselet og sukkerbiten. Det ble lys, men jeg er likevel litt bekymret for at jeg kan ha gjort noe galt ettersom spottene raskt ble veldig(!) varme.. Noen med peil?
Halogen spotter blir veldig varme.. ikke noe unormalt det.
Ridder av 1. klasse
Spottene? eller hele spottskinnen? Er ledning/støpselet varmt?

Dersom det bare er spottene som er varme, så er ikke det så unormalt.

Men hvis det er mer som blir varmt, enten ledningen/støpselet, kan det skyldes dårlig tilkobling i støpselet/sukkerbitene.
Hvor stor effekt er pærene på? Halogenpærer sin effekt går for det meste om i varme.
Halogen blir, som nevnt over her, normalt veldig varmt. Det som ikke er blitt nevnt enda er at man ikke kan koble feil inn på sukkerbiten, da det er vekselspenninga.
Der vil kanskje stå N/L på sukkerbiten, men det skal ikke ha noe å si.

EDIT: N = Blå, L = Brun
Ridder av 1. klasse
Sitat av McLovin Vis innlegg
Der vil kanskje stå N/L på sukkerbiten, men det skal ikke ha noe å si.

EDIT: N = Blå, L = Brun
Vis hele sitatet...
Hvis du har 400Volt inn i huset, bør du absolutt koble fasene riktig.
Slik at Blå er koblet på N, og Brun er koblet på L.
400 volt? ingen som har det i stikkontakten
Har ikke noe å si hvilken farge du tar hvor, sålenge du ikke tar fase på jord, eller fase og fase sammen.
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
400 volt? ingen som har det i stikkontakten
Vis hele sitatet...
Jo.
I noen eldre utak til feks: komfyr, varmeovn.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Hvis du har 400Volt inn i huset, bør du absolutt koble fasene riktig.
Slik at Blå er koblet på N, og Brun er koblet på L.
Vis hele sitatet...

Ingen har 400V i stikkontakten selv om det er 400Vtn i skapet.
Det er pga av man bruker fase og n-leder når man kobler i skapet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Jo.
I noen eldre utak til feks: komfyr, varmeovn.
Vis hele sitatet...
I eldre uttak har du garantert ikkje det. I eldre installasjonar i Noreg har vi IT-nett, som har to faser og isolert jord.

I nye installasjoner vil du aldri finne 400V fase-fase utanfor skapet i eit vanleg bolighus. Det blir nytta L-N for å få 230V.

Grunnen er ddelvis mangel på behov, og delvis at 400V faktisk er rimeleg farleg. 230V overlever "alle", 400V er langt verre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
I eldre uttak har du garantert ikkje det. I eldre installasjonar i Noreg har vi IT-nett, som har to faser og isolert jord.

I nye installasjoner vil du aldri finne 400V fase-fase utanfor skapet i eit vanleg bolighus. Det blir nytta L-N for å få 230V.

Grunnen er ddelvis mangel på behov, og delvis at 400V faktisk er rimeleg farleg. 230V overlever "alle", 400V er langt verre.
Vis hele sitatet...
Feil.
Har selv sett flere eldre hus der det er 480v 3fase.
Senest sist uke.
Ridder av 1. klasse
For å rydde opp i noen misforståelser.

Sitat av jensemann28 Vis innlegg
400 volt? ingen som har det i stikkontakten
Vis hele sitatet...
Det har jeg heller ikke sagt, jeg sa 400V inn i huset, altså i sikringsskapet.

Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Jo.
I noen eldre utak til feks: komfyr, varmeovn.
Vis hele sitatet...
Niks, kan kanskje se slik ut, fordi komfyren har en stikkontakt/støpsel, som ligner litt på en 3fase kontakt/støpsel med flatstifter. Men hvis du trekker ut støpselet på komfyren, så ser du at du bare har 2faser + jord.

Sitat av 3RD Vis innlegg
Ingen har 400V i stikkontakten selv om det er 400Vtn i skapet.
Det er pga av man bruker fase og n-leder når man kobler i skapet.
Vis hele sitatet...
Har ikke sagt at du har 400V i stikkontakten. Men på et 400V TN-anlegg så splitter du Jord og N-leder i første fordeling ( sikringsskapet). Skal du ha 230V så kobler du mellom fase og nøytral. Teoretisk sett skal det aldri gå spenning i nøytral lederen. Derfor BØR du alltid koble blå på N og brun på L. Slik at du hele veien igjennom anlegget har kontroll på at Blå faktisk er nøytral. Hvis du roter til dette kan du lage deg et rimelig skummelt anlegg. Kjipt den dagen du går i dusjen og jordingen plutselig har fått rundt 127V.
Så jeg hadde teoretisk rett men jeg sa feil med fasene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Så jeg hadde teoretisk rett men jeg sa feil med fasene.
Vis hele sitatet...
Nei.

TN-nett er relativt ny ting i Noreg, det vanlege er IT-nett. Meg bekjent er TN/TT komt dei siste tjue-tjuefem åra.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Så jeg hadde teoretisk rett men jeg sa feil med fasene.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener, men man får jo 3-fas 230V også.

På alle komfyrene jeg har vært borti har det bare vært 1-fas. (L,N + jord)
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Har ikke sagt at du har 400V i stikkontakten. Men på et 400V TN-anlegg så splitter du Jord og N-leder i første fordeling ( sikringsskapet). Skal du ha 230V så kobler du mellom fase og nøytral. Teoretisk sett skal det aldri gå spenning i nøytral lederen. Derfor BØR du alltid koble blå på N og brun på L. Slik at du hele veien igjennom anlegget har kontroll på at Blå faktisk er nøytral. Hvis du roter til dette kan du lage deg et rimelig skummelt anlegg. Kjipt den dagen du går i dusjen og jordingen plutselig har fått rundt 127V.
Vis hele sitatet...
Takk!!
Nå skjønner jeg hvorfor enkelte hobbyprosjekter har fått skumle utfall..
Ridder av 1. klasse
Sitat av slashdot Vis innlegg
I eldre uttak har du garantert ikkje det. I eldre installasjonar i Noreg har vi IT-nett, som har to faser og isolert jord.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt riktig! For vi bergensere er jo litt spesielle! hehe

De fleste gammle installasjoner på vestlandet er nemmelig TT-anlegg! Finnes omtrent ikke IT-anlegg på vestlandet! Vi kjører på TT-anlegg, 2faser inn via luftstrekk. Og så er det ofte et jordspyd i hagen, og på litt nyere anlegg har du jordspyd + fundamentjord som ligger i grunnmuren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Vi kjører på TT-anlegg, 2faser inn via luftstrekk. Og så er det ofte et jordspyd i hagen, og på litt nyere anlegg har du jordspyd + fundamentjord som ligger i grunnmuren.
Vis hele sitatet...
Har du kjelde på det? I så fall vil eg tru du får problem med jordfeilvarslarar, ettersom jordstraumar kan gi høge kortslutningsstraumar (heilt avhengig av fundamentjord/jordspyd sin kvalitet)?
Ridder av 1. klasse
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du kjelde på det? I så fall vil eg tru du får problem med jordfeilvarslarar, ettersom jordstraumar kan gi høge kortslutningsstraumar (heilt avhengig av fundamentjord/jordspyd sin kvalitet)?
Vis hele sitatet...
hmm... ikke her og nå, men kan se om jeg finner. Er BKK som leverer nett til store deler av vestlandet. De kan i alle fall bekrefte det.

Det blir jo ofte gjordt jordplate målinger for å sjekke at du har god nok jord. Men har ikke opplevd noe særlig med problemer rundt dette. Noen installasjoner jeg har hvert bort i har bare jordfeilvarsler, og ikke noe mer. Mens de fleste har jordfeilbryter som tripper på 30mA.

Har også hvert bort i installasjoner der jordfeilbryteren er stillt på 250mA, men da må du kunne dokumentere at du har god nok jording, ved en jordplatemåling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mchjort Vis innlegg
hmm... ikke her og nå, men kan se om jeg finner. Er BKK som leverer nett til store deler av vestlandet. De kan i alle fall bekrefte det.
Vis hele sitatet...
Er det TT med 230V fase-fase i så fall som blir levert?

(Forøvrig leverer ikkje BKK til store deler av vestlandet i geografisk forstand. Dei leverer i Bergen og kommunane rundt Bergen)
Ridder av 1. klasse
http://no.wikipedia.org/wiki/Nettsystem

Der står det jo under TT-nett at Bergen har endel TT-nett.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det TT med 230V fase-fase i så fall som blir levert?
Vis hele sitatet...
Jepp det er riktig. Men finnes også varianter der du har inntak som ligger i grøften. Har hvert bort i anlegg der rekkefølgen er: trafo --> grøft --> stolper noen km --> grøft og inn i huset.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Har ikke sagt at du har 400V i stikkontakten. Men på et 400V TN-anlegg så splitter du Jord og N-leder i første fordeling ( sikringsskapet). Skal du ha 230V så kobler du mellom fase og nøytral. Teoretisk sett skal det aldri gå spenning i nøytral lederen. Derfor BØR du alltid koble blå på N og brun på L. Slik at du hele veien igjennom anlegget har kontroll på at Blå faktisk er nøytral. Hvis du roter til dette kan du lage deg et rimelig skummelt anlegg. Kjipt den dagen du går i dusjen og jordingen plutselig har fått rundt 127V.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte mener du at det å bytte om på fargene når du kobler en lampe med støpsel skal kunne gjøre noe som helst utslag? Om dette skulle hatt noen betydning, måtte støpselet vært utformet slik at det kun kan settes inn en vei, men alle støpsler i vanlige 230v to-fas (en-fas i 400v (fase + N-leder som gir 230v)) kan plugges inn fase uavhengig, så hvordan man kobler til fargene er knekkende likegyldig. Hva man gjør i stikkontakten er derimot noe annet, og i 400v anlegg skal blå N-leder alltid kobles N av grunnen du nevner.

Sitat av Mchjort Vis innlegg
Det er ikke helt riktig! For vi bergensere er jo litt spesielle! hehe

De fleste gammle installasjoner på vestlandet er nemmelig TT-anlegg! Finnes omtrent ikke IT-anlegg på vestlandet! Vi kjører på TT-anlegg, 2faser inn via luftstrekk. Og så er det ofte et jordspyd i hagen, og på litt nyere anlegg har du jordspyd + fundamentjord som ligger i grunnmuren.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, det er IT-nett som er mest utbredt i Norge, men på grunn av disnoitere som ikke har blitt byttet etter gjennomslag, kan IT-nett bli til TT-nett.
Ridder av 1. klasse
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
På hvilken måte mener du at det å bytte om på fargene når du kobler en lampe med støpsel skal kunne gjøre noe som helst utslag? Om dette skulle hatt noen betydning, måtte støpselet vært utformet slik at det kun kan settes inn en vei, men alle støpsler i vanlige 230v to-fas (en-fas i 400v (fase + N-leder som gir 230v)) kan plugges inn fase uavhengig, så hvordan man kobler til fargene er knekkende likegyldig. Hva man gjør i stikkontakten er derimot noe annet, og i 400v anlegg skal blå N-leder alltid kobles N av grunnen du nevner.


Dette er feil, det er IT-nett som er mest utbredt i Norge, men på grunn av disnoitere som ikke har blitt byttet etter gjennomslag, kan IT-nett bli til TT-nett.
Vis hele sitatet...
Joda, er fult klar over at det ikke spiller noen rolle, når du kobler et støpsel. Poenget mitt var at selv om det er en stikkontakt, så er det en god vane og koble ting "riktig". For plutselig skal samme person, som poster et slikt innlegg, koble om en stikkontakt. Og da er det greit å vite at N er nøytral og alltid bør være blå.

Når det gjelder dette med IT og TT nett, så er det nok riktig det sier om at IT-nett er mest utbredt i norge. Men i Bergen og omeng er det stortsett TT-nett etter gammelt. Og det leverest fortsatt den dag i dag! Hvis du kontakter BKK så kan nok de bekrefte det.
Sist endret av Mchjort; 25. februar 2012 kl. 22:08.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Joda, er fult klar over at det ikke spiller noen rolle, når du kobler et støpsel. Poenget mitt var at selv om det er en stikkontakt, så er det en god vane og koble ting "riktig". For plutselig skal samme person, som poster et slikt innlegg, koble om en stikkontakt. Og da er det greit å vite at N er nøytral og alltid bør være blå.
Vis hele sitatet...
Det er en god regel, det skal jeg være ening i.

Sitat av Mchjort
Når det gjelder dette med IT og TT nett, så er det nok riktig det sier om at IT-nett er mest utbredt i norge. Men i Bergen og omeng er det stortsett TT-nett etter gammelt. Og det leverest fortsatt den dag i dag! Hvis du kontakter BKK så kan nok de bekrefte det.
Vis hele sitatet...
Wikipedia bekrefter at bergen har en del TT-nett.

Sitat av Wikipedia
Et TT-nett (Terra Terra) er lik et IT-nett med den vesentlige forskjellen at transformatorens nullpunkt er jordet. I Norge har Bergen en del TT-nett, men dette er ikke et vanlig nettsystem i Norge.

Hentet fra: Wikipedia
Vis hele sitatet...
Blå brun hvit eller sort. Strømmen ser ikke forskjell på farger, den følger enkleste vei. Ved vekselspenning AC er det ikke + eller - slik det er i likespenning DC. Forutenom i noen lavvoltsystem (bl.a LED belysning)

Så lenge du har 230v i stikkontakten er det ingen fare. Problemet kan oppstå hvis en fikler i sikringskap i et TN-C-S 400V anlegg. Altså kobler feil der. De fleste hus har ikke 400v inntak i norge, forrutenom nye boligblokker, kjøpesenter osv.

Selv om du har 400v inntak, reduseres spenningen via N-leder (blå) til 230v.

N-lederen (blå) skal ALDRI brytes, forruten om ved 2-polet brudd til lys osv.
Sist endret av MrM; 25. februar 2012 kl. 22:17. Grunn: leifskreiv
wow, for en respons! Takk for svar folkens. Slapper litt mer av nå, og stoler på at jeg har gjort ting rett.. Men har respekt for elektriske installasjoner, så det er viktig å ikke lage noe krøll der..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mchjort Vis innlegg
http://no.wikipedia.org/wiki/Nettsystem

Der står det jo under TT-nett at Bergen har endel TT-nett.
Vis hele sitatet...
Ok, artig. Eg var ikkje klar over at Bergen hadde til dels TT-nett. Like fullt er det umogeleg at ein har 400V i vanlege husstander, ettersom det er eit TT-nett med 230V fase-fase (og såleis vanskeleg å sjå skilnad på frå eit IT-nett).
Kan jo legge til at vi har 230V TN nett i deler av sentrum også, litt uvanlig greie.
Sitat av tøydokke Vis innlegg
wow, for en respons! Takk for svar folkens. Slapper litt mer av nå, og stoler på at jeg har gjort ting rett.. Men har respekt for elektriske installasjoner, så det er viktig å ikke lage noe krøll der..
Vis hele sitatet...
Halogen blir dritvarmt, derfor er pærene merket med hvilken vei varmestrålingen går. Takspottere må ha all varme vendt utover.
Det er lenge siden jeg har byttet slikt, men det kan hende bare esken er merket.
Ridder av 1. klasse
Denne tråden ble jo veldig off-topic, men men...

Hvorfor det egentlig er slik at TT-nett er så mye brukt i Bergen vet jeg ikke. Men jobber på elektroavdelingen til Bergen Kommune, og vi har nesten 400 stasjoner, alt i fra vannpumpestasjoner, målestasjoner, kloakkpumpestasjoner, kloakkrenseanlegg og vanbehandligsanlegg. På de fleste stasjonene er det TT-nett, bortsett fra på de store anleggene der det er forskjellige varianter av TN nett.

På nye stasjoner som blir bygget i forbindelse med nye bolig områder, blir det ofte levert TN-nett. Men på plasser der TN-nett ikke er utbygd enda, leveres det fortsatt TT-nett inn i nye stasjoner.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Denne tråden ble jo veldig off-topic, men men...

Hvorfor det egentlig er slik at TT-nett er så mye brukt i Bergen vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det jeg har hørt er at det før var vanlig å levere IT, men etterhvert som disneuterne røk, og ikke ble byttet(fordi det ikke er noen enkel måte å holde kontroll på dette), begynte man bare å si at man skulle alltid gå ut i fra at et anlegg med luftstrekk er TT.

IT anlegg er jo tryggere, men TT balanserer vel greit mellom lav jordfeilstrøm og lav berøringsspenning.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis komfyr-belastningen får spotene til å dimme....hva med dårlig kontakt på tilførselen? Altså redusert tverrsnitt = varmgang = farlig faktor?


...nei, da hadde vel ikke komfyren hatt særlig effekt.
Og siden spotskinna er nylig montert må det være noe annet.


(hvor fikk jeg det fra at spotene dimma tro?)
Sist endret av Mechie; 6. mars 2012 kl. 02:24.
Sitat av Mechie Vis innlegg

(hvor fikk jeg det fra at spotene dimma tro?)
Vis hele sitatet...
Du blander noen tråder.

http://freak.no/forum/showthread.php...ghlight=komfyr