Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4528
Det har seg slik at jeg ble utsatt for en ulykke, da jeg kjørte på vei til et kurs fra jobben min (lærling på et bilverksted). Jeg kjørte bak tre biler som holdt fartsgrensen og det hadde regnet tidligere. Plutselig mistet jeg kontrollen på bilen og den kjørte utenfor veien og inn i en lyktestolpe. Vet ikke helt eksakt hva som skjedde selv. Politiet kom og jeg fortalte dem hva som skjedde, senere ble jeg kjørt til legevakta. Var sykemeldt i ei uke og et par dager og så kom brevet fra politiet. Mistet førekortet i 6 måneder, må ta førekortet på nytt og betale 8 000kr i bot.

''Grunnlag: Mandag ** april 2012 ca kl 10.10 i *****, var han ikke tilstrekkelig aktpågivende og varsom som fører av stasjonsvogn med kjennemerke ****** . Han holdt en etter forholdene for høy hastighet og//eller hadde sin oppmerksomhet ikke nok konsentrert om trafikkbildet eller føringen av kjøretøyet og//eller manøvrerte slik, med den følge at han mistet kontrollen over dette, kjørt ut mot høyre i venstrekurve og mot en lyktestolpe, og slik at materiell skade på kjøretøyet oppstod.''

'' Ved å vedta dette forelegget samtykker De også i å tape retten til å kjøre førerkortpliktig motorvogn,if. vegtrafikkloven paragraf 33 nr 1 for 6 måneder regner fra da førerkortet ble beslaget eller levert til politiet.
Den som får førerkortet inndratt av politiet i prøveperioden for førstegangsutstedelse av førekort i klasse B pga brudd på trafikale adferdsregler, må avlegge full førerprøve.''

Jeg mener dette er en alt for høy staff, med tanke på at det var en ulykke/uhell og kunne ha skjedd med hvem som helst i trafikken. Jeg hadde verken for høy fart eller var ukonsentrert som dem påstår. Jeg hadde på bilbelte, blåste 0.00 promille.

Personlig måtte jeg vrake bilen min til 20 000kr, betale en del til viking, lege osv. Førekortet er veldig viktig for meg fordi da får jeg ikke prøvekjørt biler i lærlingsiden min, noe som går utover fagprøven også.

Så spørsmålet mitt er da: Burde jeg klage på dette, eller er det lite vits i det?
Sist endret av FlipTopBox; 2. mai 2012 kl. 17:38.
Du skulle aldri vedtatt forelegg og inndragelse av førerkort, er ikke sikkert det hjelper så mye å klage nå.
Trådstarter
8 0
Sitat av combat38 Vis innlegg
Du skulle aldri vedtatt forelegg og inndragelse av førerkort, er ikke sikkert det hjelper så mye å klage nå.
Vis hele sitatet...
Var i sjokk, så det var det siste jeg tenkte på akkurat der og da. Jeg har ikke vedtatt forelegg enda, eneste som skjedde var at dem tok midlertidig førekortet mitt.
Sist endret av FlipTopBox; 2. mai 2012 kl. 17:45.
Beklager kompis, vet om flere folk som har mistet sin førekort på dette grunnlaget.

Kan fortelle om en fyr som mistet førekortet fordi han kjørte av veien, han hadde klart å halvere førekort beslaget på 1år + han ikke måtte ta den på nytt.
Hvis du føler deg uskyldig i saken så må du IKKE samtykke også må du klage/gi den forklaring i retten på hva som skjedde, det politiet går utifra er ren instinkt fordi du tilfeldig kjørte av veien.

Du må finne ut hvorfor du kjørt av veien, hva som er grunnlaget å sjekk bilen din etter feil som kan indikere årsaken til uhellet, men ikke kom med løgn si som saken er.

Lykke til, har også hatt politikampen om å få mitt førekort tilbake, fikk den tilbake etter 1mnd og 3uker, men hadde tatt masse research på hva og hvorfor osv..

kjipt situasjon du er i vertfall

Sitat av FlipTopBox Vis innlegg
Var i sjokk, så det var det siste jeg tenkte på akkurat der og da. Jeg har ikke vedtatt forelegg enda, eneste som skjedde var at dem tok midlertidig førekortet mitt.
Vis hele sitatet...
Ring opp politiet eller møt opp personlig å frata ditt samtykket på beslaget dem har gjort.
Edit: Gjorde dette selv, derfor jeg fikk tilbake førekortet fordi politiet ikke kunne stille opp med fakta
Sist endret av Mentaltsvak101; 2. mai 2012 kl. 17:48.
Hva slags merke dekk hadde du på bilen din ? Det du beskriver indikerer jo på vannplaning.
Dekk + dimensjon ?
Regner med at de som kjørte forran deg stoppet når du kjørte ut? isåfall burde det vel være mulig at de forklarer at dere kjørte samlet og rolig?
Trådstarter
8 0
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Beklager kompis, vet om flere folk som har mistet sin førekort på dette grunnlaget.

Kan fortelle om en fyr som mistet førekortet fordi han kjørte av veien, han hadde klart å halvere førekort beslaget på 1år + han ikke måtte ta den på nytt.
Hvis du føler deg uskyldig i saken så må du IKKE samtykke også må du klage/gi den forklaring i retten på hva som skjedde, det politiet går utifra er ren instinkt fordi du tilfeldig kjørte av veien.

Du må finne ut hvorfor du kjørt av veien, hva som er grunnlaget å sjekk bilen din etter feil som kan indikere årsaken til uhellet, men ikke kom med løgn si som saken er.

Lykke til, har også hatt politikampen om å få mitt førekort tilbake, fikk den tilbake etter 1mnd og 3uker, men hadde tatt masse research på hva og hvorfor osv..

kjipt situasjon du er i vertfall



Ring opp politiet eller møt opp personlig å frata ditt samtykket på beslaget dem har gjort.
Edit: Gjorde dette selv, derfor jeg fikk tilbake førekortet fordi politiet ikke kunne stille opp med fakta
Vis hele sitatet...
Takker for svar, eneste jeg tenker på er ''hva som skjedde?'', men vet dessverre ikke. Vet at demperne på bilen var dårlige/så og si defekt, hadde til og med bestilt nye, men avbestilte dem nå pgr at bilen er vrak.

Sitat av Srbija Vis innlegg
Hva slags merke dekk hadde du på bilen din ? Det du beskriver indikerer jo på vannplaning.
Dekk + dimensjon ?
Vis hele sitatet...
Nei, var bare fuktig på asfalten.
Jalla merke, var glatte som faen, men dette viste jeg om. 16 toms, husker ikke eksakt dimensjon siden bilen ble vraket.

Sitat av mr_james Vis innlegg
Regner med at de som kjørte forran deg stoppet når du kjørte ut? isåfall burde det vel være mulig at de forklarer at dere kjørte samlet og rolig?
Vis hele sitatet...
Nei, bare dem bak, holdt avstand fra bilen foran siden jeg har alltid noia for å kjøre noen i ræva i tilfelle dem bråbremser.
Husker det lå en Passat 3c med reg skilt CV. De to andre bilene foran der igjen husker jeg ikke.
Sist endret av FlipTopBox; 2. mai 2012 kl. 17:55.
Men hvis du kjører av veien og i en lyktestolpe, da har du vel for høy fart i forhold til føre og ikke nok konsentrasjon på trafikkbildet? Det er jo ikke løgn, og det er jo faste rammer på straff.
Sitat av FlipTopBox Vis innlegg
Det har seg slik at jeg ble utsatt for en ulykke, da jeg kjørte på vei til et kurs fra jobben min (lærling på et bilverksted). Jeg kjørte bak tre biler som holdt fartsgrensen og det hadde regnet tidligere. Plutselig mistet jeg kontrollen på bilen og den kjørte utenfor veien og inn i en lyktestolpe. Vet ikke helt eksakt hva som skjedde selv. Politiet kom og jeg fortalte dem hva som skjedde, senere ble jeg kjørt til legevakta. Var sykemeldt i ei uke og et par dager og så kom brevet fra politiet. Mistet førekortet i 6 måneder, må ta førekortet på nytt og betale 8 000kr i bot.

''Grunnlag: Mandag ** april 2012 ca kl 10.10 i *****, var han ikke tilstrekkelig aktpågivende og varsom som fører av stasjonsvogn med kjennemerke ****** . Han holdt en etter forholdene for høy hastighet og//eller hadde sin oppmerksomhet ikke nok konsentrert om trafikkbildet eller føringen av kjøretøyet og//eller manøvrerte slik, med den følge at han mistet kontrollen over dette, kjørt ut mot høyre i venstrekurve og mot en lyktestolpe, og slik at materiell skade på kjøretøyet oppstod.''

'' Ved å vedta dette forelegget samtykker De også i å tape retten til å kjøre førerkortpliktig motorvogn,if. vegtrafikkloven paragraf 33 nr 1 for 6 måneder regner fra da førerkortet ble beslaget eller levert til politiet.
Den som får førerkortet inndratt av politiet i prøveperioden for førstegangsutstedelse av førekort i klasse B pga brudd på trafikale adferdsregler, må avlegge full førerprøve.''

Jeg mener dette er en alt for høy staff, med tanke på at det var en ulykke/uhell og kunne ha skjedd med hvem som helst i trafikken. Jeg hadde verken for høy fart eller var ukonsentrert som dem påstår. Jeg hadde på bilbelte, blåste 0.00 promille.

Personlig måtte jeg vrake bilen min til 20 000kr, betale en del til viking, lege osv. Førekortet er veldig viktig for meg fordi da får jeg ikke prøvekjørt biler i lærlingsiden min, noe som går utover fagprøven også.

Så spørsmålet mitt er da: Burde jeg klage på dette, eller er det lite vits i det?
Vis hele sitatet...

Jeg sntes bare at du burde godta det som det er! Enten kjørte du ikke eter forrholdene, eller så holdt du ikke bilen i forsvarlig stand! Du gjorde ikke noe man skal!, da må du ta straffen mener jeg også!
Trådstarter
8 0
Sitat av stukeren Vis innlegg
Jeg sntes bare at du burde godta det som det er! Enten kjørte du ikke eter forrholdene, eller så holdt du ikke bilen i forsvarlig stand! Du gjorde ikke noe man skal!, da må du ta straffen mener jeg også!
Vis hele sitatet...
Bilen ble godkjent for 2 måneder siden, så forsvarlig var den, selv om jeg synes demperne dempet veldig dårlig og føltes som dem var defekte betyr ikke at bilen var i uforsvarlig stand og jeg kjørte etter forholdene slike som alle andre bilene gjorde, hadde jeg kjørt saktere hadde jeg laget kø.
Sist endret av FlipTopBox; 2. mai 2012 kl. 18:55.
Ser nok ut som noen her ikke var aktpågivende nok spør du meg.
Du mener at det ikke er din skyld, men det er jo tydligvis det hvis bilen er godkjent og forsvarlig stand i følge deg? Du var ikke aktpågivende som han ovenfor evner, og som politiet har brukt som grunnlag for å inndra førerkortet og gi deg bort. Hva mener du er grunnen til at du mistet kontrollen og kjørte ut da? Enten så kjørte du med elendige dekk eller så har ikke du vært nok oppmerksom. Hvem vil du legge skylden på da?
Trådstarter
8 0
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Du mener at det ikke er din skyld, men det er jo tydligvis det hvis bilen er godkjent og forsvarlig stand i følge deg? Du var ikke aktpågivende som han ovenfor evner, og som politiet har brukt som grunnlag for å inndra førerkortet og gi deg bort. Hva mener du er grunnen til at du mistet kontrollen og kjørte ut da? Enten så kjørte du med elendige dekk eller så har ikke du vært nok oppmerksom. Hvem vil du legge skylden på da?
Vis hele sitatet...
Ja ok, så la oss si slik dere mener, at jeg ikke var aktpågivende, men jeg sier ikke at jeg ikke fortjener noe straff, jeg spør bare om det er noe vits å klage, fordi jeg og andre på jobben min mener at dette er alt for stor straff i forhold til hva som skjedde. Jeg skadet ingen og ikke meg selv heller. Jeg skapte ikke kø, jeg gjorde alt politiet sa og var samarbeidsvillig. Jeg hadde jævlig uflax og har lært det, synes bare straffen jeg fikk er alt for høy, om det er kanskje bare jeg som syntes det vet jeg ikke og derfor spurte jeg her på forumet, men fleste parten her svarer uten forklaring bare fordi jeg har lite innlegg og er relativt ny her.
Sist endret av FlipTopBox; 2. mai 2012 kl. 19:20.
Du kan jo velge å ikke godta forelegget.

Da blir det opp til politiet og bevise at du ikke kjørte forsvarlig...
Trådstarter
8 0
Sitat av Plornt Vis innlegg
Du kan jo velge å ikke godta forelegget.

Da blir det opp til politiet og bevise at du ikke kjørte forsvarlig...
Vis hele sitatet...
Hvordan skal dem klare det?
Sitat av stukeren Vis innlegg
Jeg sntes bare at du burde godta det som det er! Enten kjørte du ikke eter forrholdene, eller så holdt du ikke bilen i forsvarlig stand! Du gjorde ikke noe man skal!, da må du ta straffen mener jeg også!
Vis hele sitatet...
Vi alle er uoppmerksom til tider, synes den der moralpreken skal du ha for deg selv.
Nei, det blir jo opp til de da Har de ikke bevis, kan de ikke straffe deg for noe..

Hadde jeg vært du, så hadde jeg valgt og ikke godta!
Trådstarter
8 0
Sitat av KaiN Vis innlegg
Vi alle er uoppmerksom til tider, synes den der moralpreken skal du ha for deg selv.
Vis hele sitatet...
Endelig, enda en som har forstått.
Sitat av Plornt Vis innlegg
Nei, det blir jo opp til de da Har de ikke bevis, kan de ikke straffe deg for noe..

Hadde jeg vært du, så hadde jeg valgt og ikke godta!
Vis hele sitatet...
Takk for svar =)
Snuten er jævlig strenge på dette med trafikkulykker. Et midt oppi noe av det samme, rulla med bilen min på en øde parkeringsplass, jeg fikk 6000 i bot og 3 mnd uten lappen. Advokaten min forklarte meg at der du selv har skyld i noe som KUNNE resultert i personskade eller omfattende materielle skader, skal førerkortet beslaglegges i MINST 3 måneder. Så det spørs om det nytter å klage, desverre.
Sitat av FlipTopBox Vis innlegg
Jeg hadde verken for høy fart eller var ukonsentrert som dem påstår.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager kan man kjøre av veien og inn i en lyktestolpe og ikke vite hva som skjedde engang, dersom man kjører etter forholdene og er konsentrert? Den mest plausible teorien jeg kan komme på, er at det kom et helikopter/småfly i 300+ km/t bakfra og dyttet deg ut av veien før du la merke til det, for deretter å fly videre.

Du lurer forøvrig på hvordan politiet skal klare å bevise at du kjørte uforsvarlig? På cirka samme måte som når småbarnsforeldre finner ut at Nugattiboksen er tom og poden på 3 år har nugatti over hele trynet. De legger 2+2 sammen. At ungen ved ren tilfeldighet klarer å kline Nugatti i trynet samtidig som boksen er tom, skjer neglisjérbart sjeldent. Likeledes med tilsynelatende årsaksløse utforkjørsler på fin vei. 2+2. Det skjer ikke av seg selv, og når du som fører ikke klarer å gjøre rede for hendelsen engang, så er det hevet over enhver tvil at du kjørte uforsvarlig. Ellers ville du rett og slett ikke havnet i grøfta uten andre kjøretøy involvert. Q.E.D.
Dette er standardparagrafen politiet bruker her gang det skjer en trafikkulykke. Har dog vært med i noen, mer eller mindre, seriøse trafikkulykker selv, hvor skadeomfanget har vært betydelig større enn dette, men har aldri vært borti så streng straff. Høres litt sært ut i mine øyne.

Om du Kan vise til rettspraksis i liknende saker hvor strafferammene har vært mye lavere, så tror jeg dette er din mest saklige måte å klage på.
Fittetryne
Syns det var merkelig at du fikk så stor straff for noe "så lite", hvis det du sier er sant.

Kom over denne artikkelen idag; http://www.h-avis.no/nyheter/mistet-...ilen-1.7212829.
Føler det er noe det samme, og her vet de ikke enda om de skal opprette sak?
True phreak.
Sitat av Randalv Vis innlegg
Dette er standardparagrafen politiet bruker her gang det skjer en trafikkulykke. Har dog vært med i noen, mer eller mindre, seriøse trafikkulykker selv, hvor skadeomfanget har vært betydelig større enn dette, men har aldri vært borti så streng straff. Høres litt sært ut i mine øyne.

Om du Kan vise til rettspraksis i liknende saker hvor strafferammene har vært mye lavere, så tror jeg dette er din mest saklige måte å klage på.
Vis hele sitatet...
Mer eller mindre det jeg hadde tenkt å skrive. Jeg synes beslagsperioden hørtes noe streng ut, boten likeså. En smekk på hånden er greit, det bør du ha, men det var nå litt i strengeste laget dette her.

I fremtiden lærer du vel kanskje å bruke litt mer penger på dekk, mange slike ulykker kunne vært ungått hvis eieren av kjøretøyet hadde investert et par tusenlapper ekstra i ordentlig gummi (uten at jeg nødvendigvis sier at de er årsaken til ulykken, tenkte bare på at du sa at dekkene var glatte og jævlige).
http://tb.no/nyheter/jente-17-kjorte...oped-1.7189839

Fant enda en uheldig som ikke mistet førerkortet, henne jenta her skjønnte de til og med at ikke hadde vært oppmerksom og dermed sklidd ut i grusen og mistet kontroll. Syns du ble straffet litt for hardt, men hvis du sa til politi at de kunne straffe deg som de ville så fortjener du det jo litt..
Sitat av Hynne
Syns du ble straffet litt for hardt, men hvis du sa til politi at de kunne straffe deg som de ville så fortjener du det jo litt..
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Jeg synes det er helt greit å inndra førerretten til folk som krasjer og kjører av veien i hytt og pine. Det er uansett bare snakk om noen få mnd. Jeg synes også de kan være strenge på dette, men det skal være helt uavhengig av hva han selv "tillater" politiet å gjøre. Om han ønsker seg førerkortet beslaglagt i 3 mnd, eller sier til politiet at han fortjener 8 år ubetinget fengsel, så skal ikke det spille noen rolle for straffeutmålingen. Hvis noe, så bør det heller telle formildende at noen tilstår og sier seg skyldig, men det er jo ikke aktuelt idette tilfellet, siden det ikke finnes tvil om hvem som har skylden.
om du kjørte utav veien på fuktig vei, da har du kjørt for fort i forhold til forholda, eller ikke følgt med på selve bilkjøringa.
bota/straffen er vel såpass pga prøvetid??
kjedelig streiting
Sitat av StiSko Vis innlegg
Syns det var merkelig at du fikk så stor straff for noe "så lite", hvis det du sier er sant.

Kom over denne artikkelen idag; http://www.h-avis.no/nyheter/mistet-...ilen-1.7212829.
Føler det er noe det samme, og her vet de ikke enda om de skal opprette sak?
Vis hele sitatet...
Mine erfaringer et at politiet er ganske så mye strengere med unge sjåfører og oldinger. Er man ung og har kjørt ut har man automatisk kjørt som en gris, og er man en olding er det demensen som har ført til ulykken. Mens for midtsjiktet(og politifolk) er det litt mer vanlig at hendelige uhell skjer som de så fint kaller det. Men det kommer jo litt ann på hvordan ulykken har skjedd og. Under normale forhold så skal det jo en del til for å miste kontrollen.

Et greit tips så lenge det ikke er en masse vitner rundt er å si at man prøvde å svinge unna for et dyr. At et dyr hopper ut i veibanen kan skje så og si alle.

Om du fremdeles har vraket og det ikke har blitt sjekket av politiet eller vegvesen så går det jo ann å nappe løst et endeledd eller så, og prøve å skylde på det. Man vet jo aldri hvilke forstillingsdeler som ryker på drittveiene i Norge uansett.
Sist endret av legalize_it; 3. mai 2012 kl. 10:33.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av FlipTopBox Vis innlegg
Nei, var bare fuktig på asfalten.
Jalla merke, var glatte som faen, men dette viste jeg om. 16 toms, husker ikke eksakt dimensjon siden bilen ble vraket.
Vis hele sitatet...
Dersom du vet at dekkene dine er rævva, du visste godt at de var glatte OG veien var fuktig.. Da burde du ha senket farten slik at ting som dette ikke hadde vært mulig.
Det er etter min mening en ganske grei straff dersom du i full viten kjører rundt med farlige dekk.

I tillegg er du under prøveperiode som øker straffen en hel del.

Sistnevnte er vel grunn nok i seg selv at det ikke er noe vits i å klage.. Hadde du vært over prøveperioden, brukt gode dekk, samt kjørt etter forholdene så hadde sikkert saken vært en annen.
Kjørt etter forholdene vil si å kjøre på en slik måte at dette ikke kan skje.
[ironi] Fy skam deg, din klossmajor av en bilfører. Bilførere som havner utenfor veien burde få fengsel! Dårlige dekk?! Det regnet?!?! Blir flere år i buret nå![/ironi]

Moralens voktere har talt igjen. Her på Freak blir du slaktet hvis du havner på kanten av O' store røde bok.
Sist endret av mandelbrot; 3. mai 2012 kl. 12:30.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Ulykker skjer, både når fører er i sitt fulle selv og ikke. Gidd å komme med moral preken når det tydelig virker som at han ikke husker alle detaljer rundt ulykken, og hevder at han holdt fastsatt fartsgrense.

Ikke godkjenn forelegget. Det vil bli en rettsak, og er opp til politiet å bevise påstandene mot deg. Sånn som det høres ut som, så vil du nok få medhold i retten hvis du ikke er uheldig. Lykke til!
Det er ikke lett å vite hva som er å kjøre etter forholdene "før man passerer grensen" og mister kontroll. Holdt han samme fart som dem foran/holdt fartsgrensen så er det mye som tyder på at han har kjørt forsvarlig. Hadde dekkene minimum mønsterdybde så var de også lovlige. Siden bilen er vraket kan uansett ikke dekkene eller tilstanden på resten av bli brukt imot ham.

Har selv mista kontroll på bil i 50kmt i 80 sone. Det gikk bra men jeg brukte hele veien på å få kontroll igjen. Hadde det vært trafikk imot hadde det ikke gått bra. Kanskje ville jeg ikke mista veigrepet dersom jeg hadde holdt 45kmt istedet for..

Er du lærling har du vel rett på fri rettshjelp? Kan sikkert være lurt å ta en prat med de før du bestemmer deg. Du kan også argumentere for at du trenger førerkortet for å fullføre utdannelsen din.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
[ironi] Fy skam deg, din klossmajor av en bilfører. Bilførere som havner utenfor veien burde få fengsel! Dårlige dekk?! Det regnet?!?! Blir flere år i buret nå![/ironi]

Moralens voktere har talt igjen. Her på Freak blir du slaktet hvis du havner på kanten av O' store røde bok.
Vis hele sitatet...
Var ikke ment som en moralpreken, men dersom du kjører rundt i en båt hvor du vet at skroget er slitt og dårlig, så kan du takke deg selv om du synker. Selv om det er tett der og da og det er lovlig og kjøre med det.
Har selv kjørt av veien, fikk et forelegg på 5 k som jeg godtok. (mista ikke lappen i noen periode.. vil og nevne at jeg var 20 så var på prøvetid) En kamerat kjørte og av veien og fikk samme forelegg. Ville ikke godtatt forelegget.

Stoppa ikke bilene bak deg når du krasja?

Ville støtta ideen om å si at det var dyr, men om du allerede har avgitt forklaring på hva som skjedde vil ikke politiet godta at du plutselig måtte kjøre unna en grevling. : p
Trådstarter
8 0
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvordan i alle dager kan man kjøre av veien og inn i en lyktestolpe og ikke vite hva som skjedde engang, dersom man kjører etter forholdene og er konsentrert? Den mest plausible teorien jeg kan komme på, er at det kom et helikopter/småfly i 300+ km/t bakfra og dyttet deg ut av veien før du la merke til det, for deretter å fly videre.

Du lurer forøvrig på hvordan politiet skal klare å bevise at du kjørte uforsvarlig? På cirka samme måte som når småbarnsforeldre finner ut at Nugattiboksen er tom og poden på 3 år har nugatti over hele trynet. De legger 2+2 sammen. At ungen ved ren tilfeldighet klarer å kline Nugatti i trynet samtidig som boksen er tom, skjer neglisjérbart sjeldent. Likeledes med tilsynelatende årsaksløse utforkjørsler på fin vei. 2+2. Det skjer ikke av seg selv, og når du som fører ikke klarer å gjøre rede for hendelsen engang, så er det hevet over enhver tvil at du kjørte uforsvarlig. Ellers ville du rett og slett ikke havnet i grøfta uten andre kjøretøy involvert. Q.E.D.
Vis hele sitatet...
Hvordan? Lett, alt kan skje på veien, bare fordi man holder fartsgrensen og er konsertert så betyr ikke det at du kjører trygt og ingenting kan skje. Slik du uttrykker deg uten å ha peiling på hvordan veien var og hva slags situasjon det var.

Uansett hva folk sier her så skal jeg klage etter å ha snakket med en eks politiman som mente at det var bare å klage å ikke godta forelegget, fordi politiet hadde ingenting på meg, dem bare antar. Det som skyldes utforkjøringen mente han at det var bare på grunn av dårlig kjøreerfaring siden jeg er ung og kun hatt lappen i 6 måneder. Personlig syntes han det var helt feil å straffe unge som har vært uheldig slik, istedenfor å gi støtte.