Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4467
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
For 4-5 mnd siden var jeg og en kompis og bøffa en bil og nå fikk kompisen min regning om å betale for det. Hvis han ikke betaler blir det fengsel. men det jeg lurer på er om: Jeg er nødt til og være med på å betale det ned? jeg er 16 og han er 19 og Jeg er usikker PGA at det er hans straff og ikke min.
Digital nomade
trippy's Avatar
Hvis du er en drittsekk så betaler du ikke, er du en god kompis betaler du.
Sist endret av trippy; 16. januar 2012 kl. 01:19.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Trådstarter
det var ikke spm.. Er jeg NØDT til og betale? og jeg sitter ikke inne for folk heller for og være en god kompis.
Siden han har fått kravet har du ditt juridiske på det rene. Moralsk sett burde du få ut finger'n og hjelpe til med noen spenn
Digital nomade
trippy's Avatar
Er vel ingen som tvinger deg, så lenge de ikke veit at du også var med på det.
Sist endret av trippy; 16. januar 2012 kl. 01:21.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Trådstarter
Sitat av trippy Vis innlegg
Er vel ingen som tvinger deg, så lenge de ikke veit at du også var med på det.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt straffen min og betalt for meg, men han hjalp ikke meg og nå spør han meg om hjelp...

Sitat av McLovin Vis innlegg
Siden han har fått kravet har du ditt juridiske på det rene. Moralsk sett burde du få ut finger'n og hjelpe til med noen spenn
Vis hele sitatet...
jeg hadde holdt kjeft og ikke laget beviser mot deg selv så lenge.. politiet leser på forumet. vent heller til kompisen din framer dg fordi han ikke vil betale alt alene. nekt og håp at politiet ikke leste undergrunnforumet i natt, eller vent på bekymringssamtale og delt bot. nekt så lenge det ikke er beviser mot deg (som du allerede er på god vei mot nå)
Juridisk sett regnes du vel som medskyldig, og om kompisen din blir sur for at du ikke betaler kan han vel angi deg dersom han ikke allerede har gjort det.

At jeg synes det vitner om slett moral på veldig mange plan er en annen ting... Ta det som en mann og gjør opp for deg.
Sist endret av epifant; 16. januar 2012 kl. 01:27.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Trådstarter
Jammen hør da, Jeg har vært til purken, Vi har blitt tatt det er vell egentlig ikke noe mer og bli tat for?
Om politiet vet at begge dere var med på dette og bare har gitt ham bot for gjerningen og ikke deg bør du vel ikke frykte noe..
Du er også mindreårig og det er bare i svært få tilfeller at mindreårige blir satt inn i fengsel.
Sist endret av lofot4; 16. januar 2012 kl. 01:37.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Trådstarter
Takk gud, han har blit et stort rasshøl så har ingen lyst til og være kompis med han
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kan du ikke bare "bøffe" en bil da, så får du penger til å betale han? fjott ass
Sitat av Nitropop Vis innlegg
Jammen hør da, Jeg har vært til purken, Vi har blitt tatt det er vell egentlig ikke noe mer og bli tat for?
Vis hele sitatet...
Jeg sier det igjen; du har alt ditt juridiske på det rene om du ikke har fått noe erstatningskrav i posten. Om han allerede har dolka deg i ryggen, sånn som du hinter til, så er det ingenting som hindrer deg i bare la saken ligge.

Men, som sagt virker du litt kvass i tonen, og jeg tolker det som at du mildt sagt gir faen i hva som skjer med kompisen din. Kan vi få vite hva som har skjedd, av ren nysgjerrighet?
Sist endret av McLovin; 16. januar 2012 kl. 01:41.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Trådstarter
Jeg fikk erstatnings krav på noen andre greier vi har gjort og han ville ikke hjelpe meg der.. og nå spør han meg om hjelp og jeg sa nei og så fikk jeg bare masse bullshit i trynet..
Vis det ikke står ditt navn på noe papir, så er det vel ingen ting å frykte. Han vil jo seff dra deg med i suget på erstatningskravet HAN har fått. for hvem vil vel punge ut med 20 lapper når du kan få en som en yngre til å ta 10 av dem, just sayin. Vis han ikke ga deg noe hjelp den gangen du trengte det så hvorfor skal du gi han noe?
når begynte rettsvesenet med: betal eller gå i fengsel? dette er bullshit
Den undervurderte
Sitat av skukketrure Vis innlegg
når begynte rettsvesenet med: betal eller gå i fengsel? dette er bullshit
Vis hele sitatet...
I et forelegg blir det også vedtatt en subsidiær fengselsstraff, som den bøtelagte må sone dersom han eller hun ikke har mulighet til å betale boten.
så du mener eller tror at blir man tatt for ett biltyveri så får man bare en bot som må betales eller fengsel om man ikke får gjort opp for seg uten noen andre sanksjoner enn kun enn bot og valget om fengsel? hehe itenligens nivået på noen her inne ass

enten troller du trådstarter eller så tror jeg du har en jævlig dårlig kompis som prøver og få lurt til seg noen kroner... for biltyveri er litt værre enn en liten smekk på pungen for og si det sånn
Sist endret av DC89; 16. januar 2012 kl. 03:46.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av skukketrure Vis innlegg
når begynte rettsvesenet med: betal eller gå i fengsel? dette er bullshit
Vis hele sitatet...
Det har foregått en stund.
Hvis han har fått bot så må han jo betale, men da burde jo ts spesifisert at det var bot det er snakk om
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DC89 Vis innlegg
så du mener eller tror at blir man tatt for ett biltyveri så får man bare en bot som må betales eller fengsel om man ikke får gjort opp for seg uten noen andre sanksjoner enn kun enn bot og valget om fengsel? hehe itenligens nivået på noen her inne ass
Vis hele sitatet...
Det vanlege ved eit forelegg er at det er sett ei subsidiær fengselsstraff, som må sonast om du faktisk er ute av stand til å betale for deg. Avhengig av omstendigheter vil eg tru første gongs tjuveri av bil kvalifiserer til forelegg eller betinga fengsel.

Viare står eigar av bilen fritt til å anmelde eller ikkje, og kan settje vilkår for det, t.d. at ein aksepterer eit ubetinga erstatningsansvar eller tilbakelevering for å unngå anmeldelse.
Sitat av DC89 Vis innlegg
for biltyveri er litt værre enn en liten smekk på pungen for og si det sånn
Vis hele sitatet...
15-20000 i forelegg er ikkje ein spesielt mild reaksjon i Noreg. Men straffa kjem i stor grad an på omstenda, heldigvis.
okey så da vet jeg det... i morra skal jeg finne meg den feiteste ferrarien og buffe den.. for det verste jeg risikerer er jo kun en saftig bot? kanskje jeg bare skal selge ferrarien fort som faen i tilfelle jeg skulle blitt busta via kamera sånn at jeg er sikra meg penger til og betale ugjerningen min :P

vis man virkelig slipper unna med en feit bot fordi det er det første bilbrekket man tar så sier jeg bare hurra for Norge jeg ass..
I tillegg vil forsikringsselskapet til fornærmede saksøke deg herfra til evigheten. Fengsel og bot er mellom deg og staten, eventuelle skadeverk kommer utenom.
TS, du forklarer deg veldig rotete. Du begynner med å si at dere stjal en bil, at han er tatt og vil dele boten. Så følger du opp, når noen spør, med å si at du også er blitt tatt/vært i kontakt med politiet. Og til slutt får vi vite at det du har vært i kontakt med politiet for er noe helt annet, som tilfeldigvis rettferdiggjør at du ikke pitcher inn på boten? Blir veldig rotete.

Ikke misforstå, han kameraten din høres ut som en idiot og fortjener ingen hjelp, men med så mye rot er det desto vanskeligere å gi deg gode råd. Pluss at noen alltid lurer på om du troller.

Som flere har sagt: med mindre DU har fått noen reaksjon fra politiet er du clear, foreløpig. Offeret kan vel dog fortsatt anmelde deg for det? Eller er det det som har skjedd med kameraten din?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DC89 Vis innlegg
okey så da vet jeg det... i morra skal jeg finne meg den feiteste ferrarien og buffe den.. for det verste jeg risikerer er jo kun en saftig bot?
Vis hele sitatet...
Kutt ut hersketeknikkane. Eg sa ikkje at det verste du risikerer er forelegg, men det er ei mogelegheit, som kan bli nytta ut frå omstenda. Om du får meir eller mindre får du undersøke ved å lese tidlegare dommer.
hersketeknikk? mere ironi, og var ikke ment frekt. kutt ut forsvarsposisjonen for du misforstår!
Ingen grunn til å hisse seg opp, du kom med en påstand i ditt første innlegg som viste seg å ikke stemme helt, sånn er det bare. Alle opplever det :9
Sist endret av Wolfe707; 16. januar 2012 kl. 10:53.
Slenger meg på bølgen og sier at du har ditt juridiske på det rene, og at vennen din høres ut som en bitch.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De er begge noen småkriminelle bitches
Lån spenna av kompisen din, og betal tilbake når du får deg jobb.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Nitropop Vis innlegg
Jeg er usikker PGA at det er hans straff og ikke min.
Vis hele sitatet...
Moralsk sett: Du bør betale med han
Juridisk sett: Han må betale alt
Sist endret av Kusetjuv; 23. januar 2012 kl. 15:48.
Så du beholder litt penger for å miste en venn? En pengepris er verdt mye mindere enn en venn.
Sitat av SileX Vis innlegg
Så du beholder litt penger for å miste en venn? En pengepris er verdt mye mindere enn en venn.
Vis hele sitatet...
Nå høres det jo ikke ut som de er veldig gode venner da, hvis de driver å svikter hverandre....
Sitat av SileX Vis innlegg
Så du beholder litt penger for å miste en venn? En pengepris er verdt mye mindere enn en venn.
Vis hele sitatet...
Kommer vel helt an på prisen det da.. Mange fisk i havet