Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2528
Norshroom.org er jo helt dødt så jeg spør her.

Hvordan er lovverket angående å ta med sporer til diverse psykedeliske sopper inn i Norge? Hva med ferdige growkits? Skal til Amsterdam om ikke så lenge og det hadde vært supert å ta med litt dyrkeutstyr så jeg har mett med tørka sopp til sommern

Hadde vært supert om noen med peiling kunne ta en liten oppsummering av hvordan lovverket er akkuratt nå

Eventuelt psykedeliske sopper som ikke er ulovlig i Norge som jeg bare kan ta med hjem og putte i frysern.

Og kanskje noen bra sider å bestille sporer fra? haha, ble litt mye
Sporer er ikke ulovlig, så det kan ha med deg hjem uten problemer.
Growkits derimot er ikke lov siden det inneholder levende mycelium, som igjen inneholder psilocybin- noe som gjør at det regnes som narkotika selvom det "bare" er litt mycelium.

Eventuelt psykedeliske sopper som ikke er ulovlig i Norge som jeg bare kan ta med hjem og putte i frysern.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen psykedelisk sopp som er lovlig i Norge.

Sitat av Lovdata
Som narkotika regnes etter forskriftenes § 2:
1. De stoffer og droger som er oppført i listen.
2. Salter og derivater av disse og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.
3. Preparater med innhold av stoffer eller droger på listen.
Vis hele sitatet...
Siden tørket sopp regnes som et preparat er det ikke lovlig i Norge.
Hvordan Norsk lovverk er i forhold til fersk sopp er jeg usikker på, men det er i hvertfall godkjent handelsvare innenfor EU-land.

Men det som kan være lovlig, eller i hvertfall er litt i gråsonen, det er trøffler! Trøffler tørkes ikke, og regnes heller ikke som et preparat. Har hørt om folk som har fått det igjennom tollen pga. det ikke er noen spesifikk lov angående trøffler, kun sopp. Men dette må du ta med en klype salt siden jeg ikke har testet det i praksis personlig.

Håper dette hjalp.
Sist endret av 1up!; 18. januar 2012 kl. 17:23.
Haha, skjerpet meg og gjorde researchen selv, men tusen takk

Ja, det med trøffler tenkte jeg på. Noen som har peil? Disse trøfflene inneholder vel psilocybin, så jeg veit ikke jeg as...
Ja, trøffler inneholder psilocybin, men det er bare Psilocybe semilanceata(flein) og Psilocybe cubensis som er oppført på narkotikalisten med artsnavn.
Men all sopp som inneholder psilocybin eller psilocin er også regnet som narkotika i følge narkotikalisten.
Men trøffler og sopp er to forskjellige ting, så trøffler er i teorien ikke forbudt i følge Norsk lov siden det ikke er en sopp.

Så slik jeg tolker loven, så er ikke trøffler forbudt siden det ikke er oppført med artsnavn i narkotikalisten.
Hvordan det hadde gått i en eventuell rettsak er jeg dog ikke sikker på..
kan ihvertfall glemme og få med growkits ihvertfall! hadde to stk med og dem ble kasta rett i bøtta..lekte stokk dum og sa jeg trodde det var vanlig sopp så slapp all driten!