Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1250
Da tenker jeg på lønning. Istedenfor å få det inn på brukskonti er det ikke bedre å få det rett inn på sparekonti? Bruker DnB. Er det mulig?
Ja, det blir jo som en annen konto. Da oppgir du bare kontonummeret til sparekontoen til arbeidsgiver. Eller så er det jo bare å flytte pengene over til sparekonto fra brukskonto.
Fatti å sulten
putinerdritt123's Avatar
Trådstarter
Jeg synes det er ork å flytte over til sparekonti etter hver lønning. Best å bare få det inn på sparekonti hvis mulig.
Lenge leve latskapen. Det blir fort mye gebyrer om du setter hele lønna direkte inn på sparekontoen, da de fleste banker kun har et visst antall gebyrfrie uttak i året.
Er bare å sette opp en automatisk overføring mellom brukskonto og sparekonto på lønningsdato. Koster ingenting, og er det en måned det kniper så er det bare og overføre tilbake. Tror de fleste banker opererer med 12 gebyrfrie uttak i året, men etter 2 min google ser jeg det varierer mellom 4 og 24 i året.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Da tenker jeg på lønning. Istedenfor å få det inn på brukskonti er det ikke bedre å få det rett inn på sparekonti? Bruker DnB. Er det mulig?
Vis hele sitatet...
Å få lønna rett inn på en forbuks konto er galskap.

En mye bedre ide er å sette opp en egen "lønnskonto". Her skal lønna di gå inn, og alle faste utgifter du har som strøm, husleie o.l skal betales automatisk via denne kontoen med autogiro. Denne kontoen skal ikke ha et debit kort knyttet til seg, da faller hele poenget bort.

Deretter setter man opp 2 automatiske trekk fra lønnskontoen til følgende kontoer:
  • c.a 10% av lønna di til en sparekonto.
  • Mer til overs? Sweet, overfør det til forbruks kontoen. Bruk dette på hva du vil. Go nuts.

Et slikt system reduserer utrolig mye hodebyr med en gang man har satt opp alt. Regninger betaler seg selv, sparingen skjer på automatik. Man slipper å bekymre seg over hvor mye penger man har igjen og hvor mye du brukte på byen igår osv. Så lenge man respekterer "lønnskontoen". Denne skal aldri røres, og skal ivhertfall ikke kunne tappes direkte med et fysisk kort. Man kan selvsagt spare mer en 10%, men du må huske å leve litt også.
Sist endret av Juicekongen; 12. februar 2024 kl. 02:07. Grunn: skriveleif
Fatti å sulten
putinerdritt123's Avatar
Trådstarter
Hva slags bank bruker dere når dere må betale gebyr for uttak? Det er ikke noe gebyr for noe uttak på standard sparekonti hos DnB. Jeg bryr meg ikke noe om å tjene penger på renter. Synes renter bare er tull egentlig.

Kan ikke jeg bruke den standarde sparekontien som "lønnskonto" da, Juicekongen? Jeg betaler jo allerede faste utgifter rett fra sparekontien. Det var også derfor jeg lagde denne tråden. Jeg vil ikke få lønna mi rett på brukskonto som er knytta til debetkortet liksom. Det gir meg så noia.
Vanlig sparekonto i DNB uten uttaksbegrensninger gir 2,75% rente. I Instabank får du 4,41 uten uttaksbegrensninger.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Jeg synes det er ork å flytte over til sparekonti etter hver lønning. Best å bare få det inn på sparekonti hvis mulig.
Vis hele sitatet...
Du kan jo bare sette opp en fast overføring fra lønnskonto til sparekonto i nett/mobilbank så gjør du en eneste gang også skjer det automagisk hver eneste måned fremover.

Du vet jo sånn omtrent hva du kan spare hver måned.
2pac alive in serbia
Ja. Jeg har system hvor det først kommer inn på lønningskonto, som er en sparekonto med ubegrenset flytting.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Kan ikke jeg bruke den standarde sparekontien som "lønnskonto" da, Juicekongen?

Jeg betaler jo allerede faste utgifter rett fra sparekontien. Det var også derfor jeg lagde denne tråden.

Jeg vil ikke få lønna mi rett på brukskonto som er knytta til debetkortet liksom. Det gir meg så noia.
Vis hele sitatet...
Jeg ser nå at DNB opererer med to ulike former for sparekonti. En vanlig sparekonto med ubegrenset uttak, og lav rente. Også har de "sparekonto pluss". Her har man betraktelig mye bedre rente, men maks 4 uttak i året.

Førstnevnte er egentlig ikke det jeg ville kalt for en sparekonto. Store renter er jo hele poenget, og banker legger ofte på slike uttaks restriksjoner som et vilkår for å gi deg denne gode renten.

Så ja, du kan helt fint benytte den til formålet du skisserer. Du er jo allerde godt på vei! Du mangler å sette opp et lite månedlig trekk til en faktisk sparekonto med bedre renter så har du systemet på plass.
Sist endret av Juicekongen; 13. februar 2024 kl. 02:03.
Å flytte penger mellom konto i DNB er superenkelt om du bruker DNB Mobilbank appen. I appen, bare dra kontoen over til kontoen du vil flytte penger til.

Men å spare på vanlig sparekonto er lite lønnsomt. Rentene er så vidt nok til å dekke inflasjonen.
Spar heller i fond, 50/50 i et indeks og teknologi. På 5 år har jeg hatt avkastning på over 150%. På en standard sparekonto ville jeg bare hatt rundt 11-12% på samme tid.