Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2760
Hei.

Er i dag i full jobb. Har desverre pådratt meg lønnstrekk pga gjeld ca 200k.
Vurderer å starte opp som student igjen for å en gang kunne bli kvitt denne..

Noen som har erfaringer med hvordan statens innkr o.l reagerer hvis man "plutselig" studerer og tjener under livsopphold grensen?
Vil de fryse kravene?
Hei, dersom du ikke har nok inntekt til at det vil være etisk riktig å foreta lønnstrekk hos deg vil det selskapet som har bedt om utlegg for lønnstrekk få tilsendt brev hvor det står at det ikke finnes noen verdier/lønninger/gjenstander å foreta trekk i. Deretter vil inkasso selskapet fortsette å purre på deg samtidig som rentene vokser. Du kan eventuelt ta kontakt med dem for å få en privat avtale, hvor du feks skriver at du studerer og at det ikke kan foretaes lønnstrekk på deg pga liten inntekt, men at du godt kan gå med på å betale 500kr per mnd til dem, også spør du om sålenge du klarer å overholde de 500kr per mnd, så kanskje de kan fryse rentene på kravet ditt.

Jeg har selv en god del inkasso gjeld, og lenge oversett alle krav og latt s om om de ikke eksiterte. Måtte tilslutt ta meg selv i nakken, og fortelle min samboer om alt dette. Hun fikk meg til å skrive epost til ALLE jeg skyldte penger om at jeg kunne betale dem 500 hver mnd, alle har gått med på dette utenom Linddorf som vil ha 2500 per mnd, noe jeg desverre ikke har råd til.

Jeg betaler nå 2500 hver mnd i inkasso gjeld, altså 500kr til alle. Når ett krav blir betalt ned så fordeler jeg de pengene videre slik at alle får 600,700,800,900 alt ettersom hvor mange krav som gjenstår.

Lykke til, og send gjerne en pm om du vil snakke om det
Sist endret av Dasset; 21. juni 2012 kl. 13:26.
200 tusen kroner er jo ikke all verden. Med en fornuftig nedbetalingsavtale bør du kunne klare å bli kvitt denne gjelden på 3-4 år.
Trådstarter
3 0
Takker for svar
Har inntrykk av at de kan trekke i lønna uansett hvor lite du tjener... Start opp eget firma ( ikke enkeltmannsforetak ) og gjør en avtale med jobben din om at du/firmaet ditt fakturerer dem. Da står med 0 i inntekt og staten kan ikke trekke noe lønn Kanskje ikke så lurt, men siste utvei for å beholde pengene for mange.
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Har inntrykk av at de kan trekke i lønna uansett hvor lite du tjener... Start opp eget firma ( ikke enkeltmannsforetak ) og gjør en avtale med jobben din om at du/firmaet ditt fakturerer dem. Da står med 0 i inntekt og staten kan ikke trekke noe lønn Kanskje ikke så lurt, men siste utvei for å beholde pengene for mange.
Vis hele sitatet...
Men er en veldig kortsiktig løsning..
Fulltidsjobb og 200K i lån er vel ikke så ille. Spørs på rentene så klart, men det er f.eks. mange som har billån på det samme og høyere beløp og det er heller ingen snill rente der.
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Har inntrykk av at de kan trekke i lønna uansett hvor lite du tjener... Start opp eget firma ( ikke enkeltmannsforetak ) og gjør en avtale med jobben din om at du/firmaet ditt fakturerer dem. Da står med 0 i inntekt og staten kan ikke trekke noe lønn Kanskje ikke så lurt, men siste utvei for å beholde pengene for mange.
Vis hele sitatet...
Klovn.

Hvorfor anbfefaler du han heller ikke å stikke hodet ned i en bøtte sand og late som at ingen ser han?
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Klovn.

Hvorfor anbfefaler du han heller ikke å stikke hodet ned i en bøtte sand og late som at ingen ser han?
Vis hele sitatet...
Han vurderer jo faktisk å bli student bare for å la være å bli trekt i lønn. Sier jo også at dette er siste løsning hvis en sliter med mye gjeld. Kjæresten min gjør det på denne måten og det har fungert fint for han i mange år ! Blir jo ikke kvitt gjelda da :/
Parkettetterligning
Så vidt jeg har forstått det så vurderer han ikke studentlivet for å slippe å betale renter noen år. Så vidt jeg har forstått det er intensjonene en utdannelse til en bedre betalt jobb så han kan betale bedre på lånet.
Nå veit ikke jeg om dette er en mulighet for deg, men om du kunne lånt av foreldre e.l, får å eventuelt kommet litt ovenpå også forhandlet frem en bedre avtale med kredittorene.
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Har inntrykk av at de kan trekke i lønna uansett hvor lite du tjener... Start opp eget firma ( ikke enkeltmannsforetak ) og gjør en avtale med jobben din om at du/firmaet ditt fakturerer dem. Da står med 0 i inntekt og staten kan ikke trekke noe lønn Kanskje ikke så lurt, men siste utvei for å beholde pengene for mange.
Vis hele sitatet...
Du er vel klar over at overskudd fra enkeltmannsforetak er personinntekt? Med mindre han klarer å på lovlig måte utgiftsføre alle inntektene sine, så har det lite å si om han får pengene utbetalt som lønn eller via enkeltmannsforetak. Selvfølgelig, han har muligheten til å føre 0 inntekt på foretaket, men dette er meget ulovlig
Og hva tror du kommer til å skje med det lånet i mellomtiden? Rentene vil sannsynligvis gå bananas, så etter 3 år med studier så sitter du kanskje igjen med 400.000 i inkassogjeld og 200.000 i studielån.

Oppfør deg som en mann og betal gjelda di!
gjeld forsvinner ikke så like greit å bite tenna sammen å ta tak i det.. PLutselig sitter du med betalingsanmerkninger å du får ikke åpna et mobil abbonoment en gang på flere år. er ikke verdt det,.
Om du ikke har inntekt, eller veldig lav inntekt så kan de ikke trekke noe. Om du går på NAV, så blir du ikke trukket i "lønn" fordi NAV bare utbetaler akkurat så mye som du trenger, og da er det ikke noe å hente. Tror det samme gjelder studielån, da dette er 60% lån +40% stipend. Om du får lån hos lånekassen med betalingsanmerkninger vet jeg ikke. Men husk at du etter endt utdannelse sitter med studiegjeld i tillegg til det du har nå som sikkert har vokst litt, så kanskje nærmere 500k i gjeld?

Mulig du kan jobbe ved siden av studiet også uten å bli trukket, verdt å sjekke opp. Studielån regnes ikke som inntekt, så om du tjener 4-5 tusen ved å jobbe annenhver helg e.l. så tror jeg ikke du blir trukket i lønn.
Trådstarter
3 0
Takker for mange bra innspill her.