Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2307
Brannfakkel, men sant.

Sesongen er godt i gang og jeg ser i flere tråder der lemon tek anbefales for å øke, og gi raskere effekt.

Den vanlige misforståelsen er at sitronsyren omdanner psilocybin til psilocin (aktivt virkestoff), i et glass før inntak. Dette i stedet for at magesyren gjør den samme jobben. Da kommer alt virkestoffet ut i kroppen på en gang.

Defosfylering som denne prosessen kalles, utføres IKKE ved hjelp av syre. Den utføres av enzymer (fosfatase) som finnes i kroppen, men ikke i sitron.

Myten stammer nok fra denne artikkelen, en ekstraksjonsprosess fra 85, men ekstraksjon og biotilgjengelighet er ikke samme greia.

Liker man smaken, kjør på, tilsett sitron. Men man får samme effekt av å kverne opp soppen, og la den stå litt i vann.

Dersom du eller dine venner har opplevd at det likevel gir god effekt, er det et bevis på placeboeffekten, ikke på at det faktisk har noe for seg.

Can't argue with chemistry, change my mind.
Skal ikke krangle på kjemien, defosfyleringen. Men hva kan det være da, tusenvis rapporterer at
virkningen er raskere, mer intens og varer kortere. Meg selv inkludert. For et par helger siden sto jeg med kvernet sopp klar
men oppdaget at det var tomt for sitron. Opplevde da at virkningen kom tregere enn jeg er vant med og at det varte lenger.
Jeg laget da te av soppen (men altså uten å dynke i sitron først).

Her er en teori sakset fra reddit.

"I will tell you why lemon tek works. Psilocybin is in the flesh of the mushrooms. When you eat it, your body breaks it down, and absorbs the psychedelic alkaloids present within it. Not all of the compounds get absorbed, however, when the mushroom is in the presence of something that contains Vitamin C, it does this thing similar to oil and water, when introduced to each other, that don't mix. So what happens when the mushroom absorbs the lemon juice? The vitamin c literally FORCES the psychedelic alkaloids out of the flesh and into your digestive system, maximizing what your body absorbs. Kind of like when you really really squeeze a wet sponge to get every last drop of moisture out of it. Same thing. I'm sure there's a biologist or a chemist lurking here who would know the technical jargon better than I do. But yes, it works, I know from experience."
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Litt artig at noen mene C vitamin forsterker mens det selges trip stoppere som inneholder masse C vitamin. Hm? Hvem skal man tro på? Tror placebo er nøkkelen her.
Min erfaring av masse bruk av soppte og flere lemontek er at det er en vesentlig forskjell. Fin placebo jeg har da eventuelt
Det som er greia med placebo er at det funker for dem funker for. Så jeg sier ikke at lemon tek ikke virker, jeg sier at effekten er placebo.

De tusenvis av rapportene faller rett inn i samme kategori som de millioner av mennesker som opplever at homeopati, kiropraktikk, akkupunktur og paracet virker. Det virker for dem det virker for, men effekten skyldes placebo. Placebo virker så godt at man kan bli friskere av placebooperasjoner enn av visse typer operasjoner der noe faktisk blir gjort. Virker det for deg, så virker det for deg.

Det med vitamin C er ikke bare tull, men også elendig forklart, hvordan i alle dager skulle C-vitamin kunne ta tak i et molekyl og dytte det igjennom tarmveggen? Tror ikke du finner det beskrevet noe annet sted enn på reddit. Ta en titt lenger ned i tråden og se om det stemmer som han sier, at en biolog eller kjemiker kan beskrive dette med bedre ord enn ham selv.

Dessuten er Psilocybin vannløselig og trenger ikke en emulgator for å løses fra soppcellene. Om det hadde vært slik ville det i såfall ville det vært bedre å bruke en dråpe såpe enn C-vitamin, som ikke er en emulgator men en antioksidant. Han fyren der finner på ting.

Det å kverne soppen kan ha noe for seg, fordi man knuser celleveggene mer enn om man bare tygger. Det øker biotilgjengeligheten til alkaloidene. bland med vann, så er det lettere å svelge. Thats it.
Sist endret av Tryptatrip; 29. september 2020 kl. 18:42.
Anonym bruker
"Kvalm Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det funker litt som sopp-te/avtrekk ved at sitronsyre bryter ned KITIN og dermed gjør det raskere opptakelig eller mindre tungt fordøyelig.
Aldri hørt om før, var ute å gikk tur her om dagen å kom over ei fin tue med 28 flein, kom hjem å heiv i meg 12 å fikk nydelig euforiske rush par tre timer med elektrisitet, HD syn, greenpurpleshades å gennerelt grei tilværelse utover kvelden.
har time til tannlegen på torsdag, skal teste dette med 12 stk før jeg hopper på toget til timen, må jo være helt vilt elektrisk å ha noen med metalverktøy som står å graver i kjeften mens man føler seg smått, elektrisk!?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det funker litt som sopp-te/avtrekk ved at sitronsyre bryter ned KITIN og dermed gjør det raskere opptakelig eller mindre tungt fordøyelig.
Vis hele sitatet...
Denne kjøper jeg!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det funker litt som sopp-te/avtrekk ved at sitronsyre bryter ned KITIN og dermed gjør det raskere opptakelig eller mindre tungt fordøyelig.
Vis hele sitatet...
Der denne forklaringen jeg også fikk av en bruker her på forumet. Fant flere steder på nettet som hevder dette, men ingen håndfast forskning.
Mulig det finnes.
Vet blant annet at regulering av PH i magen kan endre biotilgjengelighet på andre substanser. Uten at jeg skal påstå det er tilfellet med Psilocybin/Psilocin.

Fint om noen kunne postet noe forskning på temaet.
For meg gir vært fall lemon tek økt virkning, placebo eller ikke.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Forskjellen kan ligge i væskeformen som metode.

At virkestoffene blir fortere tatt opp i blodet via å være blandet i en kopp varmt vann, enn trekt ut av hele fruktlegemer i tarm og mage.
Det tror jeg er en mye enklere sammenheng å dokumentere, enn både sitron og C-vitamin. Makes sense

Det kan ta en time før ting begynner når du spiser hele fruktlegemer, så lenge venter du sjelden eller aldri m teform
Sist endret av meaculpaUIO; 29. september 2020 kl. 22:36.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Forskjellen kan ligge i væskeformen som metode.

At virkestoffene blir fortere tatt opp i blodet via å være blandet i en kopp varmt vann, enn trekt ut av hele fruktlegemer i tarm og mage.
Det tror jeg er en mye enklere sammenheng å dokumentere, enn både sitron og C-vitamin. Makes sense

Det kan ta en time før ting begynner når du spiser hele fruktlegemer, så lenge venter du sjelden eller aldri m teform
Vis hele sitatet...
At man tar opp virkestoff i væske fortere en om man må bryte ned selve soppen er som du sier er det litt som en selvfølge.

Selv har jeg bare prøvd Lemon tek 3 ganger å "føler" det sparka hardere en en når jeg har inntatt det som te. Dette kan selvfølgelig være placebo.
Lemon tek er mye omtalt, å mange sværger til det. Så det hadde vært interessant å faktisk fått avkreftet/bekreftet det.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis det var selvinnlysende så burde vel OP tatt det med, all den tid han skule så tvil om lemon tek har raskere opptak?

Helt uten å ta stilling til hverken sitron eller c-vitamin, kan vi slå fast at lemon tek har raskere opptak kun via at det er en væskeløsning man drikker.

Hei og hopp
Sist endret av meaculpaUIO; 30. september 2020 kl. 00:11.
Jeg har drukket soppte i over ti år, prøvde lemon tek for rundt 5 år siden. Og må konstantere at opplevelsen var helt anderledes. At placebo gir raskere peak og kortere varighet av hele opplevelsen er for meg veldig merkelig. Placebo er en ting, men det der er for meg to enormt forskjellige måter å trippe på. Intensjonelt gir det mening også med tanke på placebo, men skal jeg reflektere rasjonelt og vitenskapelig rundt det så blir jeg mer usikker/overrasket. Forventet ikke stor forskjell første gang jeg prøvde heller, ble mer overrasket over hvor raskt og heftig det smalt på. Framfor ved vanlig te.
Sist endret av bewaah; 30. september 2020 kl. 02:16.
Skal ikke si meg noe ekspert på sopp altså. Men prøvde for første gang nå sist fredag. Og gjorde LEMON TEK. Ble overaska over hvor sykt for og hardt det kom. Tok ikke lenger en typ 20min etter inntak. Var helt sykt.
Sitat av JEHB Vis innlegg
Skal ikke si meg noe ekspert på sopp altså. Men prøvde for første gang nå sist fredag. Og gjorde LEMON TEK. Ble overaska over hvor sykt for og hardt det kom. Tok ikke lenger en typ 20min etter inntak. Var helt sykt.
Vis hele sitatet...

De 12 jeg spiste uten noe fixfaxeri kjente jeg selv innen 20 minutter, men skal sjekke imorgen som sagt til tannlegetimen min angående dette PH fixfaxeriet altså
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv testet lemon tek og det funker veldig bra.

De som sier det bare er bullshit har vel gjort det feil eller vært for rusa til å skjønne noe.
Kan ikke si d var noe vesentlig forskjell på onset, varighet eller intensitet med å bruke sitron, for min del var det som å drikke en vanlig kopp fleintè.
Tannlegetimen derimot ble absolutt noen hakk mere intenst å intresant, å der gikk varigheten på timen opp iværtfall.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Kan ikke si d var noe vesentlig forskjell på onset, varighet eller intensitet med å bruke sitron, for min del var det som å drikke en vanlig kopp fleintè.
Tannlegetimen derimot ble absolutt noen hakk mere intenst å intresant, å der gikk varigheten på timen opp iværtfall.
Vis hele sitatet...
Du e itj go'!