Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4226
Jeg har googlet, på nett og hos skatteetaten men finner ikke et godt svar: må jeg skatte av hundepass via en slik app, og hvor går grensene?
Limited edition
Moff's Avatar
Slike spørsmål finnes det ikke noe fasitsvar på, det behandles på individuell basis. Det som gjelder akkurat nå er at du kan tjene inntil 1000 kroner i året på lønnet arbeid i eget hjem, og 6000 kroner i hjemmet til oppdragsgiver (spørsmålet er da om du får levert hundene hjemme, eller om du reiser til hunden).

Det er imidlertid ingen fastsatt inntekstgrense for det som kan anses som sporadisk hobbyvirksomhet. Hvis det du driver med er relativt fast og organisert, så er det skattepliktig. Hvis det er litt sånn her og der, mest fordi det er gøy, og særlig hvis du også har en annen 100%-jobb innenfor et annet fagfelt, da er det mest sannsynlig ikke skattepliktig. Med mindre du tjener vanvittig mye på dette, selvsagt.

TLDR; Spør Skatteetaten.
Trådstarter
Sitat av Moff Vis innlegg
Slike spørsmål finnes det ikke noe fasitsvar på, det behandles på individuell basis. Det som gjelder akkurat nå er at du kan tjene inntil 1000 kroner i året på lønnet arbeid i eget hjem, og 6000 kroner i hjemmet til oppdragsgiver (spørsmålet er da om du får levert hundene hjemme, eller om du reiser til hunden).

Det er imidlertid ingen fastsatt inntekstgrense for det som kan anses som sporadisk hobbyvirksomhet. Hvis det du driver med er relativt fast og organisert, så er det skattepliktig. Hvis det er litt sånn her og der, mest fordi det er gøy, og særlig hvis du også har en annen 100%-jobb innenfor et annet fagfelt, da er det mest sannsynlig ikke skattepliktig. Med mindre du tjener vanvittig mye på dette, selvsagt.

TLDR; Spør Skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Jeg vil få hundene levert hjem, og betalingen vil ligge på rundt 250,- per dag utbetalt. Hvor ofte jeg kan passe hunder vet jeg heller ikke, det vil være sporadisk. Så noen stor sum vil det neppe bli, tror jeg. Jeg er uføretrygdet så jeg tenkte dette kunne være en fin ekstrainntekt. Men jeg vil ikke komme på kant med skatteetaten og NAV.

Jeg har nå send ei melding til skatteetaten, så får jeg se hva de sier om saken.