Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1578
Hei, jeg hadde installert Ubuntu på laptopen min inntil nylig,hvor jeg bestemmte meg for å gå tilbake til Windows 7. Jeg brukte Gparted for å fjerne Linux. Problemet var når jeg skulle installere Windows 7 igjen,fant jeg ikke disken under installeringen. Hardisken finner jeg i Bios,så det er litt rart jeg ikke finner den under installering, noen ider hvordan jeg kan fikse dette?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvordan ser partisjonstabellen din ut nå da?
Finn en guide og prøv å installere via CMD, det bør funke
Trådstarter
Når jeg formaterte i Gparted brukte jeg ikke formater. (mener jeg det heter)


mo66y har du en link til en slik guide du tenker på ?
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
mo66y har du en link til en slik guide du tenker på ?
Vis hele sitatet...
Denne guiden bør funke. Så om du ikke trenger det, skipper du bare delen med å lage en bootbar minnepenn
Prøv å velg reprasjonsverktøy når du booter opp PCen for installasjon og velg ledertekst \ kommando linje (cmd.exe)

deretter kjører du kommandoen: diskpart - for å starte disk behandlingsprogrammet til Windows

i diskpart kjører du kommandoen: list disk - for å finne de fysiske diskene på PCen

Eksempel fra min PC:

Kode

Microsoft DiskPart versjon 6.1.7601
Copyright (C) 1999-2008 Microsoft Corporation.
På datamaskin: ASUS

DISKPART> list disk

  Disknr.   Status         Str.     Ledig    Dyn  GPT
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Tilkoblet       222 G byte      0 byte

DISKPART> list partition

Ingen disk er valgt for visning av partisjoner.
Velg en disk, og prøv på nytt.

DISKPART> select disk 0

Disk 0 er nå den valgte disken.

DISKPART> list partition

  Partisjonsnr.  Type              Str.     Forskyvning
  -------------  ----------------  -------  -----------
  Partisjon 1    Primær             100 M   1024 K byte
  Partisjon 2    Primær              65 G    101 M byte
  Partisjon 3    Primær             156 G     65 G byte
Dette vil se litt annerledes ut på din PC avhengig av hvordan oppsett du har på maskinen din

Edit: hvis du ikke får opp noen partisjoner når du har valgt disk, så kan du kjøre kommandoen "clean" for å renske partisjons tabbelen \ listen og få Windows sitt installasjonsprogram til å tru at dette er en "ny \ rå" disk
Sist endret av knutazz; 20. april 2015 kl. 14:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Gjort det helt likt som det er gjort på Guiden mo66y. Når jeg skal skriver kommandoen "format fs = ntfs " , får jeg besjed om at finner ikke disk1 (i mitt tilfellet). Noen ide på hvordan jeg kan fikse det?
så det er litt rart jeg ikke finner den under installering
Vis hele sitatet...
Det er ikke så rart MBR(Master Boot Record) blir overskrevet av GRUB bootloader når du installer Ubuntu.
Når Windows OS installer ser en ukjent bootloader f.eks(GRUB),
nektes installasjon eller som du opplever at disk ikke vises.

Det er flere måter og fikse dette på,
det enkleste kan være FixMbr fra installasjon media.
FixMbr sletter GRUB bootloader,og laster inn Windows bootloader.
Fix the MBR – Guide flere metoder her.

Det kan også gjøres fra DiskPart som postet av knutazz,med og bruke "clean" kommandoen.
Da "kan" det hende at du må også bruke bootsect /nt60 SYS /mbr,
Denne kommandoen finner aktiv partisjon og gjenoppretter Windows sin bootloader.