Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2363
Du må beise sjarken!
Jeg lurer på om det er flere som mener det samme; Om man kan tro at det er en høyere makt uten at du nødvendigvis tror på en religion?

Jeg mener selv at man kan tro uten og ha en religion og har selv i vanskelige tider i min oppvekst funnet meg selv i å be om noe av en høyere makt (kall det gud om du vil) uten at verken jeg eller min familie er religiøse mennesker.
Tror det skulle gå ann. Selv er jeg svært troende uten å være religiøs. Etter utallige psykedeliske reiser har jeg sett mye rart gitt, og jeg VEIT at jeg tror, om du skjønner... Har også opplevd en form for "kontakt" med gudevesener og whatnot... Ber bare når jeg er desperat, og formulerer da bønnen til "høyere makter" eller mother nature.

Så jeg svarer JA på ditt spørsmål, bare å tro på mann
Å tro et jo et relativt løst begrep. Noen vil si at man ikke er troende uten å på en eller annen måte hengi seg til en religion eller et livssyn, mens andre vil si at man kan tro på klesvasken hvis man vil, så lenge det er givende for den som tror.

Selv tror jeg på meg selv og mine ferdigheter, resten er bare tilfeldigheter som kan ramme meg på godt eller vondt.
Selvfølgelig kan du det. Du kan tro hva du vil.

Det er mange som tror gud er synonymt med religion, og det er ikke sant. Alle står fritt til å lage sin egen definisjon av hva gud betyr.
Du må beise sjarken!
Trådstarter
Er det jeg mener, jeg er ikke kristen i den forstand at jeg går i kirka hver søndag, men jeg tror på at det kanskje er en høyere makt og, noe som jeg kanskje har betrodd meg til og spurt om råd i vanskelige perioder av livet mitt.

(OG NEI, JEG ER IKKE STEIN)
Jeg veit at virkeligheten er organisk og levende, så jeg tror på det. Jeg vet at den er av samme stoff som meg, og jeg veit at jeg er bevisst, så jeg er åpen for bevisste krefter utenfor meg selv. Jeg har lest historie, og ser likhetstrekkene religionsfenomenologisk, så jeg veit at religion på en eller annen måte må være knyttet til noe fundamentalt i den menneskelige psyke.

Hvis man har et realistisk syn på religion, kan man ikke tro på spesifikke religioner uten å forkaste mesteparten av empirien man potensielt kan bruke. Man kan tro på en spesifikk religiøs teknikk for egen bruk, eller en kult rundt en spesifikk gud eller entitet, men religiøsitet må av natur unngå dogmer og monoteisme.
kalles ikke det agnostikk(?) Du tror at det finnes høyere makter, men du vil ikke feste det til noen navn eller religion?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
For å få det sagt, du kan tro hva pokker du vil, helt uten problemer. (vedmindre det er litt rasistisk og slikt, men selv da går det som regel bra (*host* WBC *host*)
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av artesian Vis innlegg
kalles ikke det agnostikk(?) Du tror at det finnes høyere makter, men du vil ikke feste det til noen navn eller religion?
Vis hele sitatet...
Nope. En agnostiker er en som verken tror eller ikke tror på gud. De stiller seg åpen for at det kanskje kan eksistere en "høyere makt", men tror ikke på det før de får beviser.
Man kan tro på julenissen om man vil og kalle han gud

Det er litt sprøtt, men hvis jeg noen ganger når jeg er skikkelig sliten og\eller nedfor, tenker at det finnes noen som "styrer" meg som for eksempel når du styrer noen i et spill av noe slag - så gir det meg litt oppløftende styrke på en måte.

Men så tenker jeg på at det sannsynligvis bare er tull og jeg bare trenger litt mat, sosial omgang eller fysisk aktivitet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Man kan tro på julenissen om man vil og kalle han gud

Det er litt sprøtt, men hvis jeg noen ganger når jeg er skikkelig sliten og\eller nedfor, tenker at det finnes noen som "styrer" meg som for eksempel når du styrer noen i et spill av noe slag - så gir det meg litt oppløftende styrke på en måte.

Men så tenker jeg på at det sannsynligvis bare er tull og jeg bare trenger litt mat, sosial omgang eller fysisk aktivitet.
Vis hele sitatet...
Det er langt ifra sprøtt. Det er nevrologisk bevist at bevisstheten er underordnet andre dynamikker hva gjelder organismens atferd.

Den tidligere skjebnetrua (eksemplifisert godt av våre norrøne forfedres forståelse av tid og handling som et resultat av nornenes spinning, altså en overordnet bevisst dynamikk) er på mange måter mye mer realistisk, enn den naive kristenkapitalistiske true på en fri vilje.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Jeg lurer på om det er flere som mener det samme; Om man kan tro at det er en høyere makt uten at du nødvendigvis tror på en religion?

Jeg mener selv at man kan tro uten og ha en religion og har selv i vanskelige tider i min oppvekst funnet meg selv i å be om noe av en høyere makt (kall det gud om du vil) uten at verken jeg eller min familie er religiøse mennesker.
Vis hele sitatet...
Kan det være en del av deismen som du har som tankesett?

http://en.wikipedia.org/wiki/Deism
Hva heter det om man mixer ting fra forskjellige religioner da ? Er man da bare en troende uten å ha en religion?

F.eks om man tror at man blir født på ny i en annen sjel/kropp/dyreskapning (hinduisme?)
Og at det finnes en høgere makt der ute.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Jeg lurer på om det er flere som mener det samme; Om man kan tro at det er en høyere makt uten at du nødvendigvis tror på en religion?

Jeg mener selv at man kan tro uten og ha en religion og har selv i vanskelige tider i min oppvekst funnet meg selv i å be om noe av en høyere makt (kall det gud om du vil) uten at verken jeg eller min familie er religiøse mennesker.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som en deist, ja.

Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg veit at virkeligheten er organisk og levende, så jeg tror på det. Jeg vet at den er av samme stoff som meg, og jeg veit at jeg er bevisst, så jeg er åpen for bevisste krefter utenfor meg selv.
Vis hele sitatet...
Jaså ja, du vet at virkeligheten er levende? Er det ikke du som liker å bruke sånne fine ord som epistemologi til tid og annen?

Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg har lest historie, og ser likhetstrekkene religionsfenomenologisk, så jeg veit at religion på en eller annen måte må være knyttet til noe fundamentalt i den menneskelige psyke.
Vis hele sitatet...
Det kan da evolusjonspsykologi forklare helt fint? Det er da fullt ut mulig at det er noe i hjernen vår som gjør oss tilbøyelige til å være religiøse uten at det har noen form for sannhetsverdi?

Sitat av EoT Vis innlegg
[...] men religiøsitet må av natur unngå dogmer og monoteisme.
Vis hele sitatet...
Skrivefeil? Eller ordla du deg litt uheldig? Jeg henger iallefall ikke helt med, kanskje bør er et bedre ord?

Sitat av utidetfri Vis innlegg
Tror det skulle gå ann. Selv er jeg svært troende uten å være religiøs. Etter utallige psykedeliske reiser har jeg sett mye rart gitt, og jeg VEIT at jeg tror, om du skjønner... Har også opplevd en form for "kontakt" med gudevesener og whatnot... Ber bare når jeg er desperat, og formulerer da bønnen til "høyere makter" eller mother nature.
Vis hele sitatet...
Det er vel kanskje et tegn på at du bør roe ned på inntaket av psykedelika og ta deg tid til en reality check?

Sitat av EoT Vis innlegg
Det er nevrologisk bevist at bevisstheten er underordnet andre dynamikker hva gjelder organismens atferd.
Vis hele sitatet...
Dette ser jeg på som en noe underlig påstand, men du kan selvfølgelig legge fram disse bevisene, regner jeg med?
Å prøve å snakke med guder er et tapsprosjekt. De svarer aldri om ikke du er høy som et tårn.
tja, du kan nå tru hva du vil. en annen sak hva som er rett.
Sitat av Obster Vis innlegg
Hva heter det om man mixer ting fra forskjellige religioner da ? Er man da bare en troende uten å ha en religion?
Vis hele sitatet...
Av mangel på bedre ord ville jeg kalt det blandingsreligion. Eller bare at man har laget en egen religion som er inspirert av flere religioner.
Jeg tror på en makt høyere enn meg selv.

En makt høyere enn en selv er kjernen i 12trinns programmet for tilfriskning opprinnelig utarbeidet av AA, senere adoptert av mange selvhjelpsgrupper, NA, ACA og andre avhengigheter, sex osv. Riktignok er dette inspirert av oxfordbevegelsen ( religiøst ) men det er ikke noe mer i det enn en makt høyere enn en selv og en gud slik en selv oppfatter ham.. Ett åndelig program og det har funket for meg uten at jeg skal predikere noe her..
Sitat av Yalla Vis innlegg
Jeg tror på en makt høyere enn meg selv.
Vis hele sitatet...
Pappaen min er høyere enn meg.. han har ikke så mye makt over meg lenger, men han er ganske ålreit.

Jeg tror definitivt at han finnes.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Pappaen min er høyere enn meg.. han har ikke så mye makt over meg lenger, men han er ganske ålreit.

Jeg tror definitivt at han finnes.
Vis hele sitatet...
Funny, men tror ikke det var pappaer TS spurte om.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Funny, men tror ikke det var pappaer TS spurte om.
Vis hele sitatet...
Ja, men nå er nå spørsmålet til TS rimelig meningsløst.. Hvorfor i all verden skulle man ikke kunne være troende uten en spesiell religion? Hvem skulle tvinge deg ikke til å være det?
Noen bøker jeg tror du vil finne interessante er "The RA Material" det er 5 bøker. Har selv lest ca. 3 av de gratis på nett.

Veldig interessant og spennende lesning som kanskje gir deg noen svar. Det er til tider komplisert engelsk og ikke lett å fatte alt, men det spenner veldig vidt og grasper noe stort og mektig. Som er vanskelig å definere
Jeg vil si at om du først skal tro på høyere makter, kan du med fordel tro på noe annet enn dagens allerede eksisterende religioner, da alle religioner som eksisterer i dag er delvis eller helt feil. Om en av dagens eksisterende religioner var "sann", vil jeg tro at en gud som påstås å ha så stor makt, burde være i stand til å få sine tilhengere til å være enig, forutsatt at han\hun\det i det hele tatt bryr seg, noe alt så langt tyder på at ikke er tilfelle.

Så om du skal tro, så tro gjerne på noe annet enn hva som er testet ut i tusener av år uten å gi noe nevneverdig resultat, ikke gå i samme fellen som andre troende, tenk heller selv. Bare husk at du tror og ikke vet, noe sterkt troende har en tendens til å glemme.
Sist endret av Veggen; 28. januar 2013 kl. 11:30.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Jaså ja, du vet at virkeligheten er levende? Er det ikke du som liker å bruke sånne fine ord som epistemologi til tid og annen?
Vis hele sitatet...
? Det har ingenting med epistemologi å gjøre. Jeg veit at virkeligheten er levende, fordi jeg har opplevd den som levende.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det kan da evolusjonspsykologi forklare helt fint? Det er da fullt ut mulig at det er noe i hjernen vår som gjør oss tilbøyelige til å være religiøse uten at det har noen form for sannhetsverdi?
Vis hele sitatet...
Det er et tolkningsspørsmål. Det er mye evolusjonspsykologi ikke forklarer helt fint, hvis man dykker litt i de tradisjonelle menneske-gudeforholdene. Først og fremst at det ikke er snakk om kulturelle ritualer slik gjennomført i moderne tid, men en konkret kvalitativ opplevelse. Sannhetsverdien (metafysisk) er uinteressant fra mitt filosofiske ståsted.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Skrivefeil? Eller ordla du deg litt uheldig? Jeg henger iallefall ikke helt med, kanskje bør er et bedre ord?
Vis hele sitatet...
Nei, det var ingen skrivefeil. Du kan kanskje påstå at det er dogmatisk av meg å forkaste monoteismen, men selv de såkalte monoteistiske religionene må benytte seg av polyteisme i opplevelsen av det overnaturlige.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Dette ser jeg på som en noe underlig påstand, men du kan selvfølgelig legge fram disse bevisene, regner jeg med?
Vis hele sitatet...
Du kan godt anse det som underlig, det er det også sannelig! Men dette er helt ortodoks nevrologi.

http://www.huffingtonpost.com/victor...b_1562533.html

Selv om du er uenig med meg, kan du prøve å diskutere litt finere.
Det er jo så klart mulig å tro det fins en høyere makt (gud) uten at man
trenger å bekjenne seg til en eksisterende religion. Problemet oppstår vel
når man tillegger denne makten en personlighet og en særskilt agenda.
Da er man gjerne inne på et religiøst område.

Det som skiller gnostikerne fra den "sanne" kristendom er jo at de trodde
på en nøytral/likegyldig/"ond" skaper, men at kunnskap var middelet som
kan frigjøre menneskene fra det "onde" skaperverket. Kristendommen
identifiserer jo som kjent det onde med "djevelen" - og at eneste vei
til frihet er frelse gjennom Jesus (...eller "gnosis" - altså kunnskap?)

Spørsmål om tolkning av de gamle tekstene er jo helt klart gyldig i forhold
til hvordan man eventuelt forholder seg til disse spørsmålene.

Ordet "djevel" er jo avledet av "diabolos", som egentlig betyr å dele eller
splitte. "Djevelen" er jo en ofte fremstilt figur - men man kan jo spørre seg
om det fins én eller mange djevler, dersom man tar hensyn til navnets
opprinnelige betydning. "Splitt og hersk" er jo et velkjent begrep blant
makthavere gjennom tidene.

Man kan dessuten fornemme at menneskenes hang til å billedliggjøre
religiøse tekster kan ha vært med på å forvrenge det originale budskap.

(Legg merke til at det i norske bibler mangler budet om at man ikke
skal gjøre seg bilder av noe i himmelen, på jorden, eller i havet, og
at man heller ikke ska tilbe disse bildene.)

Et vesentlig begrep her er "ånd" - eller "spirit" på engelsk. Man tegner
gjerne et bilde av ånder som såkalte vesener - noe som er en slags
parallell til menneskelige personer. Men man kan også bruke begrep som
"tidsånd" - noe upersonlig men definert som betegner en slags trend
eller et uttrykk blant mange, spesifisert til et bestemt tidsrom.

Min tanke er uansett at det fins mye visdom i såkalt religiøse nedtegnelser
som er gjort gjennom årene, men at man bør bruke "gnosis" (kunnskap)
for å tyde dette på best mulig måte.

Om man faktisk tror på det, er jo en helt annen sak...
Sist endret av PVestlandia; 29. januar 2013 kl. 00:07. Grunn: (mitt innlegg nr. 666)