Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1053
Hei!

Nettopp satt opp "ny" pc idag av deler jeg hadde liggende rundt, og etter fikling og fakling fikk jeg endelig installert Ubuntu 13.10 på den.

For øyeblikket har jeg en eldre crt monitor koblet opp til den. I følge Ubuntu kjører denne på 1280 x 1024, men bilde dekker ikke hele skjermen.

Tenkte derfor å bytte til en 17" LCD monitor, men så lett skulle det desverre ikke være.

Jeg får bare "Cannot display this video mode", så vil skjermen ha meg til å bytte til 1280x1024 60HZ, selv om det er det linux allerede opererer med.

Kan desverre ikke nevne så mye specs, men vet at den har 1024mb ram (512mb x2), en Intel Pentium 3.20GHZ, og ett AMD skjermkort av noe slag.

Takker for svar
Prøv å hold inne CTRL + ALT mens du trykker F1, så logger du inn. Så skriver du følgende:

Kode

sudo /etc/init.d/lightdm stop
Når den har stoppet display manager, så bytter du skjerm og starter den opp igjen.

Kode

sudo /etc/init.d/lightdm start
Mulig du også må restarte den for å få den til å rekonfigurere:

Kode

sudo /etc/init.d/lightdm restart
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Prøv å hold inne CTRL + ALT mens du trykker F1, så logger du inn. Så skriver du følgende:

Kode

sudo /etc/init.d/lightdm stop
Når den har stoppet display manager, så bytter du skjerm og starter den opp igjen.

Kode

sudo /etc/init.d/lightdm start
Mulig du også må restarte den for å få den til å rekonfigurere:

Kode

sudo /etc/init.d/lightdm restart
Vis hele sitatet...
Får desverre ikke utført andre kommando :/

Etter å ha "sudoet" første kommando går hele skjermen i svart med en hvit bindestrek blinkende øverst. Prøvde å bytte skjerm da også, men fikk akkurat samme på andre skjerm.
Du må holde inne CTRL + ALT eller bare ALT mens du trykker F1, for å komme tilbake til den TTY'en du var i.

EDIT: Selvsagt etter du har kjørt første kommando.
Sist endret av 0xFF; 27. oktober 2013 kl. 02:15.
Ok, kom meg forbi første kommando

Desverre møter jeg bare dette, og alt+ctrl og f1 gjør ingenting, får ikke skrivi noe. Syns også bilde jeg fikk var litt rart.
Installer på nytt med den nye skjermen tilkoblet.
Det går jo kjapt nok siden du ikke har nevneverdig på disken uansett.
Det er merkelig at Ubuntu ikke håndterer skifte av skjerm.