Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 5493
Hey! Hadde en ekstra 40gb ssd liggende og tenkte jeg kunne installere en Linux distro og prøve det ut.

Men så var det vilken distro jeg skulle ha da. Har lest litt og det er to stykker som virker interessante, nemlig arch Linux og Ubuntu. Vet ikke helt di store forskjellene så kunne vert greit vist noen kunne komme med div fordeler/ulemper og likheter / ulikheter ovenfor disse distroene.

Er åpen for forslag til andre distroer som du mener er bedre. Har også sett noe om noe Gnome så vist noen vet hva dette er så hadde jeg sotte pris på det vist noen kunne forklart meg (enkelt) hva dette er. Takker for svar på forhånd.

-Spørsmålstegn?
Enkelt og greit så er forskjellen at ved install av arch linux velger du helt selv hva du vil installere (dvs, du starter med kommandolinje og må legge inn og sette opp alt manuelt. også gui.) ubuntu kommer med gui og veldig mye annet forhåndsinstallert så du begynner nesten på samme måte som med en clean install av windows.

gnome er skrivebordet i linux
http://no.wikipedia.org/wiki/GNOME

http://en.wikipedia.org/wiki/Arch_linux

arch linux: https://wiki.archlinux.org/index.php/
oppsett av arch linux: https://wiki.archlinux.org/index.php/Installation_Guide
Sist endret av moan1244; 19. mars 2013 kl. 23:59.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
Ok, når du skriver jeg må laste ned gui, betyr det at jeg laster ned gnome/et annet skrivebord? Eventuelt hvordan og når? Kan sikkert søke dette opp selv imorgen men er på tlf nå.

Edit: da virker Arch mye mer interesang siden jeg liker ting min vei (lol hørest ut som en bortskjemt liten jente) og muligheten til og endre og "forme" ting slik jeg vil ha det.

Dobbeledit: såg den siste linken din for oppsett nå.
veldig mye står i arch linux oppsettet jeg linket til. Først legger du inn X, så gnome eller kde. (begge er skrivebordsmiljøer)
står også nederst her: https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide

arch er veldig fint for å lære seg linux, men jeg anbefaler sterkt at du har en annen maskin stående klar ved siden av som du kan bruke til å google når du står fast. Hvis du ikke har vært borti linux før er alt veldig forvirrende i begynnelsen
Sist endret av moan1244; 20. mars 2013 kl. 00:20.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
Ok, takker for tips. Kan sikkert låne craptopen til brodern til og google menst jeg holder på. (Se edit i forgie post ang oppsett). Blir vel bare og kjøpe en sata 2eller3 kabel og starte da!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Skal du bare leke deg med lunix er vi faktisk kommet til år 2013, virtualisering fungerer som juling og gjør at dualboot er helt 2005.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
Det kan hende AtxbYeA, men jeg har tenkt til og ha linux og bruke det istedenfor windows, (utenom når jeg spiller) Så da kan jeg likegreit bare ha det på en ekstra ssd. Men vist du har en link til et enkelt virtualiserings program kom gjerne med link!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ubuntu er akkurat like lett å tilpasse som Arch Linux. Ut ifra nivået du tilsynelatende er på tipper jeg at du vil få en bedre linuxopplevelse med Ubuntu enn Arch Linux, selv om det absolutt er interessant å lære Linux å kjenne ved å leke med Arch Linux. Jeg er selv mangeårig linuxbruker og kjører selv Ubuntu på de fleste maskinene mine, rett og slett fordi jeg ikke gidder å krangle med datamaskinen for å få gjort det vil gjøre.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
Så det er større problemer i arch? har lest det er en del troubleshooting og slikt.
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
... Men vist du har en link til et enkelt virtualiserings program kom gjerne med link!
Vis hele sitatet...
https://www.virtualbox.org/ Funker knall
Sist endret av redkite; 20. mars 2013 kl. 09:42.
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Så det er større problemer i arch? har lest det er en del troubleshooting og slikt.
Vis hele sitatet...
Arch er en bleeding edge-distribusjon med rolling release, det er å forvente at enkelte pakker knekker systemet innimellom.

Ikke noe særlig om du ikke vet hva du driver på med.

Mitt tips, som bruker av Archlinux siden opprinnelsen, er å velge Ubuntu.
Jeg er veldig fornøyd med Ubuntu!!
Vil du lære noe om linux? Arch.
Arch er berre det totalt nødvendige, ubuntu har alt slags mulig piss og faenskap, bla. eit uvanvittigt stygt brukersnitt, gå for arch, installer gjerne Gnome 2.3 eller kde, kde føler litt nettbrett/mobil-ish, mens gnome er så linux som du får det

ambefaler foresten debian, det blir som eit liten søt miks av arch og ubuntu
Sist endret av R0flcopter; 20. mars 2013 kl. 10:49.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Jeg anbefaler Ubuntu med gnome 3 til deg
Sitat av R0flcopter Vis innlegg

ambefaler foresten debian, det blir som eit liten søt miks av arch og ubuntu
Vis hele sitatet...
Søt mix? Debian og Arch er to vidt forskjellige tilnærminger til en distro. Forskjellige på nesten alle områder.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
Så bottomline: Ubuntu er mer brukervenlig i form av mindre(/ingen) bugs men like åpen for endringer iform av utsene og slikt? isåfall blir det ubuntu. (kan legge til at jeg er en lat faen vist det hjelper med og anbefale meg en distro)
Linux Mint er helt klart min favoritt hvis du vurderer Ubuntu. Det er bygget på Ubuntu, så om du har problemer vil nesten alle tips som funker på ubuntu også hjelpe deg i linux mint. Du har og tilgang til samme programmvare. Eneste er bare at jeg liker grensesnittet i Linux Mint mye bedre, spesielt i den nye versjonen (hvor jeg kjører Cinnamon 64 bit), ser nydelig ut og jeg har ikke opplevd noen problemer.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
hvordan er det med oppdatering (få den nyeste versjonen) av mint og ubuntu? må en reinstalere hele skiten eller er det som en driver, det bare oppdateres?
Sitat av fetter Vis innlegg
Søt mix? Debian og Arch er to vidt forskjellige tilnærminger til en distro. Forskjellige på nesten alle områder.
Vis hele sitatet...
Du har ikkje like mykje crap som ved ubuntu. Arch er jo uten så og sei noko som helst, men debian har ein del, mens ubuntu har alt for mykje, det var i den forstand at det er ein søt miks, ja gjerne meir Ubuntu enn Arch, men fortsatt.

Mint er også å ambefale som nokon her skriver!
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
hvordan er det med oppdatering (få den nyeste versjonen) av mint og ubuntu?
Vis hele sitatet...
Svært enkelt. Skriv "sudo do-release-upgrade" i en terminal og følg instruksene. Eller bruk det grafiske oppdateringsverktøyet som - i hvert fall i Gnome og Unity - varsler deg automatisk når det finnes en ny (evt. langtidsstøttet, avhengig av konfigurasjonen din) versjon av systemet.
Sist endret av immolo; 21. mars 2013 kl. 10:45. Grunn: typo
Vil du leke übernerd og være stein-kul: Arch
Vil du ha et OS som funker og ser sexy ut: Ubuntu. (unity haters kan henge seg, følg med i tiden liksom....)
Sitat av moret Vis innlegg
Vil du leke übernerd og være stein-kul: Arch
Vil du ha et OS som funker og ser sexy ut: Ubuntu. (unity haters kan henge seg, følg med i tiden liksom....)
Vis hele sitatet...
Hvis du vil lære om hvordan linux fungerer, og få et skreddersydd OS som yter maksimalt og ser sexy ut: Arch.
Om du vil ha et OS som funker uten at du helt vet hvordan eller hvorfor: Ubuntu.
Sist endret av fetter; 21. mars 2013 kl. 14:16.
Sitat av fetter Vis innlegg
Hvis du vil lære om hvordan linux fungerer, og få et skreddersydd OS som yter maksimalt og ser sexy ut: Arch.
Om du vil ha et OS som funker uten at du helt vet hvordan eller hvorfor: Ubuntu.
Vis hele sitatet...
whats the difference?
Jeg kan linux og har vært gjennom de aller fleste distroer og bygget på debian/arch men klarer fortsatt ikke se hvorfor folk på død og liv vil at kidsa skal bygge sjøl, når det finnes ferdig shit som funker, som en intro til linux.

Forøverig, ytelse...? lol, vi lever i 2013 om du ikke har 512mb ram og harddisk laget av støv så skal ikke ytelse være et problem.
Sitat av moret Vis innlegg
whats the difference?
Jeg kan linux og har vært gjennom de aller fleste distroer og bygget på debian/arch men klarer fortsatt ikke se hvorfor folk på død og liv vil at kidsa skal bygge sjøl, når det finnes ferdig shit som funker, som en intro til linux.

Forøverig, ytelse...? lol, vi lever i 2013 om du ikke har 512mb ram og harddisk laget av støv så skal ikke ytelse være et problem.
Vis hele sitatet...
Forskjellen? Hvor mye du lærer av det. Jeg sier ikke at det ene er bedre enn det andre.

Jeg nevnte at OS'et yter maksimalt, ikke at det bruker minst mulig ressurser.

Hvorfor så kranglete?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Skreddersydd du liksom, ikke snakk til meg før dere har prøvd gentoo Stage1 (som ikke finnes lengere).

The story om hvordan jeg brukte 3 dager på osinstall (Pentium4 uten ht var ikke kjapp å kompilere)
Sitat av fetter Vis innlegg
Forskjellen? Hvor mye du lærer av det. Jeg sier ikke at det ene er bedre enn det andre.
Vis hele sitatet...
Akkurat som at jeg bare ville fremme at om behovet var et OS så trenger man ikke gå gjennom læringskurven. Å lære linux for å lære linux er noe annet enn å ha et OS. Det var det jeg ville fram til i den første uttalelsen.
Og det er ingenting du kan gjøre på ren arch som er kul umulig i Ubuntu, de er begge svært tilpassningsdyktige.
Som en nybegynner i Linux så er jo Ubuntu en intro som er mindre avskrekkende enn Arch.
Sitat av fetter Vis innlegg
Hvorfor så kranglete?
Vis hele sitatet...
Vel, det er et diskusjonsforum og krangling skaper idèer.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Skreddersydd du liksom, ikke snakk til meg før dere har prøvd gentoo Stage1 (som ikke finnes lengere).

The story om hvordan jeg brukte 3 dager på osinstall (Pentium4 uten ht var ikke kjapp å kompilere)
Vis hele sitatet...
Jada atx, vi vet du har e-penis på størrelse med oljefondet.

Sitat av moret Vis innlegg
Akkurat som at jeg bare ville fremme at om behovet var et OS så trenger man ikke gå gjennom læringskurven. Å lære linux for å lære linux er noe annet enn å ha et OS. Det var det jeg ville fram til i den første uttalelsen.
Og det er ingenting du kan gjøre på ren arch som er kul umulig i Ubuntu, de er begge svært tilpassningsdyktige.
Som en nybegynner i Linux så er jo Ubuntu en intro som er mindre avskrekkende enn Arch.

Vel, det er et diskusjonsforum og krangling skaper idèer.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte hvorfor du krangler sånn, når vi er helt enige. De to forskjellige distroene er til forskjellig formål og forskjellig smak. Du lærer mer av Arch, enn av Ubuntu. Ikke alle er opptatt av å lære.
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg spurte hvorfor du krangler sånn, når vi er helt enige. De to forskjellige distroene er til forskjellig formål og forskjellig smak. Du lærer mer av Arch, enn av Ubuntu. Ikke alle er opptatt av å lære.
Vis hele sitatet...
okai, da var det noe jeg ikke fikk med meg der lol, sry.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
Sitat av immolo Vis innlegg
Svært enkelt. Skriv "sudo do-release-upgrade" i en terminal og følg instruksene. Eller bruk det grafiske oppdateringsverktøyet som - i hvert fall i Gnome og Unity - varsler deg automatisk når det finnes en ny (evt. langtidsstøttet, avhengig av konfigurasjonen din) versjon av systemet.
Vis hele sitatet...
Takker, vet noen btw om dette er en vanlig sata port? (er ssdn jeg skall ha linux på)
http://bildr.no/thumb/1419966.jpeg

Fikk den av fattern, han sier det er en helt vanlig ssd han hadde liggende men kontakten ligner ikke på dem jeg har sett.

Edit: dårlig bilde, har bare tlf atm. klikk på bildet for et større.
Sist endret av Spørsmåltegn?; 21. mars 2013 kl. 17:14.
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Takker, vet noen btw om dette er en vanlig sata port? (er ssdn jeg skall ha linux på)
http://bildr.no/thumb/1419966.jpeg

Fikk den av fattern, han sier det er en helt vanlig ssd han hadde liggende men kontakten ligner ikke på dem jeg har sett.

Edit: dårlig bilde, har bare tlf atm. klikk på bildet for et større.
Vis hele sitatet...
haha, det er nokk ikkje ein ssd, og det der er IDE port, hugsa ikkje det eksakte namnet, men det er ein IDE, altså før sata og før ssd vart noko i nærheiten allmanseige.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
ok, takker. Kan lite om hdd/ssd og ihvertfal lite om gamle data ting.

Hvet du hvor man kan kjøpe kabel for dem?

Edit: har noen i en gammal maskin som ikke kan brukes. (smelta hk)

men tilbake til saken: etter at moret og fetter kom med noen forslag er jeg usikker igjenn...
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
ok, takker. Kan lite om hdd/ssd og ihvertfal lite om gamle data ting.

Hvet du hvor man kan kjøpe kabel for dem?

Edit: har noen i en gammal maskin som ikke kan brukes. (smelta hk)

men tilbake til saken: etter at moret og fetter kom med noen forslag er jeg usikker igjenn...
Vis hele sitatet...
på dei fleste elektrobutikker har du dette brukersnittet til usb, så det går an å kjøpe.

du har også slike, http://www.ebay.com/itm/2-5-to-3-5-I...item5ad9c9bea8, du skal ha eit 3.5 ide input på hk-et, og då tar du ein ide kabel frå denne adapteren til hket.
Sist endret av R0flcopter; 21. mars 2013 kl. 22:02.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
ok, takker. Kan lite om hdd/ssd og ihvertfal lite om gamle data ting.

Hvet du hvor man kan kjøpe kabel for dem?

Edit: har noen i en gammal maskin som ikke kan brukes. (smelta hk)

men tilbake til saken: etter at moret og fetter kom med noen forslag er jeg usikker igjenn...
Vis hele sitatet...
Tror du har minst like mye nytte av å kjøre linux virtuelt som fysisk hvis dette er kompetansenivået i skrivende stund.

(Så lærer du deg hvordan virtualisering fungerer samtidig).
Sist endret av AtXbYeA; 22. mars 2013 kl. 00:14.
virtualisering er også billigare. ville ambefale eit minimum med 8 gig ram for å sette opp ei virtuell maskin.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
har bare eh.. 4gb ram...

Men flere inspill til arch vs ubuntu? nå heller det mot arch.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
har bare eh.. 4gb ram...

Men flere inspill til arch vs ubuntu? nå heller det mot arch.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke tror "linux" er et guibasert only os kan du fint kjøre begge to som vmer med 512Mb ram hver.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Angående bildet av den harddisken du la ut:
Dette er en 2,5 tommers "Laptop-disk" og de bruker en IDE ATA 44 pins kontakt, Vanlig ATA -for 3,5 tommers-disker bruker 40-pins kontakt. Årsaken er at 2,5 diskene får strøm i gjennom den samme kabelen som dataene går i, i motsetning til 3,5 toms-diskene som har egen strømkontakt, i likhet med dagens SATA.
Grensesnittet er i grunn akkurat likt på både ATA-40 og ATA-44, eneste forskjellen er at på ATA-44 så brukes de siste 4 pinnene til strøm: Pin 41 og 42 er 0V mens 43 og 44 er +5V.
Kontakten på 2,5 diskene er også noe mindre en en vanlig 40-pin ATA-kontankt.

Men slapp av, det finnes overganger fra ATA-44 til både ATA-40 og USB, begge da med en ekstra inngang for strøm.
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
AtxbYeA: lol wut? vmer?

varg300: fant denne: http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-to-I...item4aae7c2888

og denne: http://viewitem.eim.ebay.no/USB-20-t...626086530/item

regner med en av dem funker?

MEN over til det jeg laget tråden til: arch eller ubuntu??? kom med grunner hvorfor den ene er "bedre" en den andre.
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
MEN over til det jeg laget tråden til: arch eller ubuntu??? kom med grunner hvorfor den ene er "bedre" en den andre.
Vis hele sitatet...
Det har da vert gjort.
Vil du bygge systemet ditt selv sånn omtrentlig fra scratch, og dermed lære langt mer om hvordan det fungerer i samme slengen, går du for Arch.
Vil du ha noe som bare installeres på kort tid og fungerer out of the box går du for Ubuntu(eventuelt noe annet Ubuntu basert).

Hva som er det beste alternativet kommer jo ann på hva du ønsker å oppnå.
Sist endret av Nekroper; 22. mars 2013 kl. 20:57.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
varg300: fant denne: http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-to-I...item4aae7c2888

regner med en av dem funker?
Vis hele sitatet...
Har en akkurat maken, funker som bare det.
Sitter på en Linux-pc selv nå, denne kjører ubuntu med KDE desktop.
Jeg valgte Ubuntu fordi det virker "rett ut av boksen" som nevnt tidligere, slik at jeg kunne gjøre meg kjent med linux da jeg starta med det for et par år sida.
Jeg sitter imedlertid fremdeles med "prøveprosjektet" mitt enda, siden jeg har liten lyst til og begynne på nytt i gjen nå.

Jeg ville personlig anbefale og starte med noe som er lett og bruke, og ikke trenger serlig med tweaking for å få det til og fungere. Slik som f.eks Ubuntu.
Bruk dette en stund slik at du blir godt kjent med hvordan Linux fungerer, intil du føler at tiden er inne for å prøve noe mer avansert. Slik som Arch, eller Fedora, slackware osv.
For med de mer avanserte og nedstrippa distroene så vil du GARANTERT møte på trøbbel som f.eks manglende drivere, kranglete maskinvare, få program A til og fungere, fordi det avhenger av program B og C, der C i sin tur er avhengig av G, som må kompileres manuelt i fra kildekode osv. Lista er lang hehe

EDIT: Skal ikke skryte på meg at jeg er noen racer på Linux selv, men viss man vet hva man driver med er det selvsagt ikke noe problem og sette opp f.eks Arch. Har dog ikke prøvd selv -enda
Sist endret av varg300; 22. mars 2013 kl. 21:09.
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
har bare eh.. 4gb ram...

Men flere inspill til arch vs ubuntu? nå heller det mot arch.
Vis hele sitatet...
du kan fint kjøre desse med 1024 mb ram kvar uten problem, du burde kanskje ha 2048 mb på ubuntu. så det skal gå fint med 4 gigabyte
Bygdetulling
varg300's Avatar
Absolutt minstrekravet for Linux er vel en 386-prosessor og 16MB RAM. Ubuntu med en grafikkheftig desktop som KDE eller Cinamon går sikkert unna i en rasende fart da tenker jeg hehe.
Dette gjelder vel sikkert bare selve kjernen og til nød et Bash-skall.

On-Topic: Funker fint på laptopen min, denne har en Intel Centrino 2x1.6ghz og 2gb ram.
Sist endret av varg300; 22. mars 2013 kl. 22:01.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Absolutt minstrekravet for Linux er vel en 386-prosessor og 16MB RAM. Ubuntu med en grafikkheftig desktop som KDE eller Cinamon går sikkert unna i en rasende fart da tenker jeg hehe.
Dette gjelder vel sikkert bare selve kjernen og til nød et Bash-skall.

On-Topic: Funker fint på laptopen min, denne har en Intel Centrino 2x1.6ghz og 2gb ram.
Vis hele sitatet...
ubuntu kan ete ganske med ram, ettersom alt av funskjonar som følger med. kjører alle mine VM's med 4 gig ram, har merka at mint kan kjøre ganske dårlig med 1-2gig.
Bygdetulling
varg300's Avatar

Kode

marvo ~ $ egrep 'Mem|Cache|Swap' /proc/meminfo
MemTotal:        2052772 kB
MemFree:          335292 kB
Cached:           688312 kB
SwapCached:         2076 kB
SwapTotal:       2085884 kB
SwapFree:        2055740 kB
Joda kunne sikkert vert noe mer RAM, men slik jeg bruker denne laptopen så er det ikke noe problem. Surfing, enkle spill programmering osv.
Jeg merker dog at viss jeg bruker noe mer heftig programvare f.eks Gimp så begynner den og swape litt. Men ikke så mye at jeg ikke kan leve med det.
Prøvde en gang og åpne en ordliste-tekstfil på 12MB, da frøys den i 15 minutter, og harddisken jobba som et uvær, så det er på grensa til heftig swaping stort sett hele tiden hehe
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
ok, takker for svar. ser ut til at det blir ubuntu. Må bare kjøpe ein adapter først.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Til de som bruker Ubuntu eller andre distroer som bruker apt-get finnes det et easter egg nå rundt disse påsketider:
Vanligvis så f.eks instalerer man jo et program med apt-get install etellerannet
men har du prøvd apt-get moo ?
Går god for Ubuntu, men da bør du laste ned versjon 12.04. Har dårlig erfaring med andre versjoner enn denne. Du bør også vurdere Mint Linux. Tror den er veldig bra på eyecandy om du liker det.
Kjør ubuntu, Arch er et gjør-det-selv OS, og det virker, no offence, ikke som du er helt der enda.

Varg300: Nå i disse påsketider? Det easter-egget har eksistert siden første gang jeg bruker apt ihvertfall
Spørsmåltegn?'s Avatar
Trådstarter
Sitat av fetter Vis innlegg
Kjør ubuntu, Arch er et gjør-det-selv OS, og det virker, no offence, ikke som du er helt der enda.
Vis hele sitatet...
Har kommet fram til omtrendt det samme selv.