Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5335
Hei! Jeg har et spørsmål ang rusmidler og hukommelse. Tenker ikke da på et daglig forbruk, men sånn en helg i mnd kanskje. Hvilket rusmiddel er det som er versting for hukommelse og læringsevne? Håper noen kan svare meg.
Skal du ferske typen din?

benzodiazepiner er ikke snille med hukommelsen..
Benzo og hasj på begge..
Sitat av Henkal Vis innlegg
Benzo og hasj på begge..
Vis hele sitatet...
Hasj en gang i måneden har fint lite å si for hukommelse og læringsevne, med benzoer en gang i måneden så vil nok den svekkede hukommelsen vedvare i noen dager til stoffet er helt ute av kroppen (avhengig av halveringstid på det spesifikke benzodiazepinpreparatet.).
Sist endret av Quadraxis; 5. oktober 2012 kl. 19:42.
Sitat av Quadraxis Vis innlegg
Hasj en gang i måneden har fint lite å si for hukommelse og læringsevne, med benzoer en gang i måneden så vil nok den svekkede hukommelsen vedvare i noen dager til stoffet er helt ute av kroppen (avhengig av halveringstid på det spesifikke benzodiazepinpreparatet.).
Vis hele sitatet...
Tenkte på der og da. Benzo på soleklar første plass, men hasj er vel ikke akuratt tran for læringsevnen det heller
Juni83
Trådstarter
3 0
Sitat av Splendid Vis innlegg
Skal du ferske typen din?

benzodiazepiner er ikke snille med hukommelsen..
Vis hele sitatet...
Hahaha, nei Takk for svar Benzodiazepiner, hva kommer under det?

Hva med amfetamin?

Takk til dere som har svart! Er det noen som vet noe om amfetamin i forhold til dette? Tenker da ikke på et stort forbruk, men som sagt en helg i ny og ne.
Alkohol.. sovepiller og benzo har en stor effekt på hukommelsen, ofte i kombinasjon med andre rusmidler
Sist endret av Üknow; 5. oktober 2012 kl. 20:23.
Alkohol er nok kjent for å ødelegge hukommelsen din, ihvertfall for en kveld, og ofte sliten dagen etterpå.

Cannabis kan med hyppig bruk slå ned på korttidshukommelsen din, engang i uka har nok ikke mye og si utenom der og da, plutselig vet ikke du hva du gjorde på.

Amfetamin hjelper nok på læringen da du tar det, men har en legendarisk nedtur(ingen personlig erfaring her)

Har minimal erfaring/kunnskap om benzoer så vil ikkje uttale meg angående det.

Vil nok svare at løsningsmiddel er det verste stoffet for hukommelsen og læringsevnen, og det verste stoffet å tylle i seg, utenom sterkere gifter.
Sist endret av Larsiii; 5. oktober 2012 kl. 20:30. Grunn: skrivefeil
Juni83
Trådstarter
3 0
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Alkohol er nok kjent for å ødelegge hukommelsen din, ihvertfall for en kveld, og ofte sliten dagen etterpå.

Cannabis kan med hyppig bruk slå ned på korttidshukommelsen din, engang i uka har nok ikke mye og si utenom der og da, plutselig vet ikke du hva du gjorde på.

Amfetamin hjelper nok på læringen da du tar det, men har en legendarisk nedtur(ingen personlig erfaring her)

Har minimal erfaring/kunnskap om benzoer så vil ikkje uttale meg angående det.

Vil nok svare at løsningsmiddel er det verste stoffet for hukommelsen og læringsevnen, og det verste stoffet å tylle i seg, utenom sterkere gifter.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Betyr det at det er "lurt" å bruke amfetamin f.eks når man leser til eksamen? Leste en artikkel at det ble vanligere og vanligere at folk kjøpte Ritalin som "smart drugs". Men tenker man kanskje glemmer det man har lest? Og når man kjøper amfetamin er det det man får?
Er mange studenter som hiver seg på amfetamin-kjøret i eksamenstiden, ingen hemmelighet det. Om det er spesielt lurt er en annen sak.

Ritalin inneholder blant annet amfetamin.

Jeg vil tippe løsemidler og benzo preparater ruver greit på toppen når det gjelder sporadisk bruk og hukommelse-tap?
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Er mange studenter som hiver seg på amfetamin-kjøret i eksamenstiden, ingen hemmelighet det. Om det er spesielt lurt er en annen sak.

Ritalin inneholder blant annet amfetamin.

Jeg vil tippe løsemidler og benzo preparater ruver greit på toppen når det gjelder sporadisk bruk og hukommelse-tap?
Vis hele sitatet...
Ritalin inneholder ikke amfetamin.

Er enig i at benzo sannsynligvis er det verste for hukommelse. I tillegg blir man sykt treig både fysisk og psykisk av det.

Vil ikke anbefale deg å ta noen ting, og heller bare studere naturlig stil. Tror ikke nødvendigvis du glemmer så mye av det du leser, men om du ikke har tatt amf før, er det nok best at du holder deg unna. Når du kjøper amf får du som oftest noe som er utblanda med masse tull.
Sist endret av contempt; 5. oktober 2012 kl. 21:41.
Hasj skader ikke korttidshukommelsen, men svekker den i beruset tilstand.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Hasj skader ikke korttidshukommelsen, men svekker den i beruset tilstand.
Vis hele sitatet...
Ga deg med et uhell KP

Ved hyppig bruk blir som regel kortidshukommelsen svekket.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Ved hyppig bruk blir som regel kortidshukommelsen svekket.
Vis hele sitatet...
Muligens som oftest, men ikke som regel.

Jeg innehar hva du kan kalle hyppig bruk av cannabis, og min hukommelse - korttids- og langtids - er ikke merkbart svekket på noen som helst måte. All snakket om å "få dårligere hukommelse" vil jeg i bunn og grunn tro refererer til tiden man er under påvirkning, altså at man ikke kan huske hva man snakket om sekundene før, og som opphører etter hvert som virkningen avtar. Kommer heller ikke på noen jeg kjenner som har klaget på svekket hukommelsesytelse, som kun konsumerer cannabis på regelmessig basis. Har imidlertid en bekjent som ofte kombinerer cannabis og benzodiazepiner, og hun husker ikke hvilken adresse hun postet et brev til fem dager senere. Eller hvor hun la kvitteringen hun fikk to timer tidligere. Til syvende og sist kommer alt an på individet, om det er snakk om purt cannabis-bruk (og ikke kombinasjoner).
Sist endret av Tawon; 5. oktober 2012 kl. 23:31.
Jeg setter en knapp på kronisk misbruk av sniffestoffer. Det kan, som vi vet, medføre alvorlige organskader, og kan sammenliknes med hva som kan sees ved løsemiddelskade. Lever, nyrer og hjerne er spesielt utsatt. Hjerneskader kan vise seg for eksempel ved skjelving, koordinasjonsproblemer, tankeforstyrrelser og redusert hukommelse. Ved større doser kan man risikere kramper og bevisstløshet. Er det ikke fantastisk?....
"Downers" svekker hukommelsen, mens "uppers" ikke skader den noe særlig, ut i fra hva jeg vet.
Hei. Jeg røyker hasj hver dag og har gjort det i 3 år sammenhengende nå, og jeg vil si hasj påvirker korttidshukommelsen noe veldig. Hvis jeg f.eks skal gå på kjøkkenet å hente en kniv, hender det titt og ofte jeg glemmer hva jeg skal hente på vei inn, og må bare gå å sette meg i soffaen igjen til jeg husker hva det er jeg skal hente. Vil ikke si at det plager meg noe negativt, selv om det er litt stress. Jeg studerer fortiden, og jeg vil si at repetisjon er veldig viktig om du skal få husket noe som helst av stoffet du leser.
Sitat av bøtte420 Vis innlegg
Hei. Jeg røyker hasj hver dag og har gjort det i 3 år sammenhengende nå, og jeg vil si hasj påvirker korttidshukommelsen noe veldig. Hvis jeg f.eks skal gå på kjøkkenet å hente en kniv, hender det titt og ofte jeg glemmer hva jeg skal hente på vei inn, og må bare gå å sette meg i soffaen igjen til jeg husker hva det er jeg skal hente. Vil ikke si at det plager meg noe negativt, selv om det er litt stress. Jeg studerer fortiden, og jeg vil si at repetisjon er veldig viktig om du skal få husket noe som helst av stoffet du leser.
Vis hele sitatet...
Men hvis du røyker hver dag, så vil vel dette si at du opplever slike hukommelsessvikt mens du faktisk er påvirka?

Jeg hadde en helt plagsomt god hukommelse før, og har mista litt av den. Jeg vet ikke helt om det er med alderen, men føler ikke at jeg har glemt mye eller er blitt så mye mer svimlete. Føler det jo en del når jeg bruker det, men etter å ha vært uten i en uke så er jeg på "topp" igjen, og da har jeg ingen problem med å organisere hva det skulle være, og ikke glemme av noe jeg skulle gjort.

Det med å hente kniv på kjøkkenet, glemme hvilken nettadresse du skulle skrive inn i nettleseren etter å ha åpnet den, prestere å legge fjernkontrollen (hehe, fjernkontroll) i kjøleskapet, det er faktisk ikke så veldig uvanlig også blant folk som verken drikker eller røyker noe særlig.

Tror noe kommer med alderen rett og slett, spesielt fra 18->noenogtjue kan det være stor forksjell. Har mange venner som kanskje har brukt 1/10 av det jeg har gjort, og de er 10x mer svimlete enn meg.
For min egen del så syntes jeg hverken alkohol eller cannabis har hatt noen serlig hukomelsestap effekt på meg selv. Blir ofte veldig glemsk som at jeg går for og hente noe å blir opphengt i noe annet på veien og glemmer det jeg egentlig skulle totalt under påvirkning av cannabis, men ikke noe hukomelses tap i form av at jeg ikke vet hva jeg gjore da og da.

Men Alt innenfor benzo sammen med alkohol så er hele hukomelsen bare slettet etterpå, akkuratt som om jeg har gått i søvne.... Må også si jeg har store hukomelses hull tilbake i livet etter langvarig ruset på subutex, prøvd og tenkt tilbake hva jeg har gjort de og de månedene tilbake i livet og under tiden jeg var påvirka kan jeg rett og slett erlig talt ikke si annet enn at jeg har ikke peiling.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Flesteparten av rusmidler vil ha en negativt påvirkning på både læringsevne, samt hukommelse.
Sitat av Iwantcandy Vis innlegg
"Downers" svekker hukommelsen, mens "uppers" ikke skader den noe særlig, ut i fra hva jeg vet.
Vis hele sitatet...
Nåja. Kjenner flere pepperfreaks som ringer meg etter å hatt gjevnlig kontant for å spørre hvem de har kommet til. Har også opplevd å ringe til en kompis, for å så få kjeft fordi han påstod jeg hadde ringt han 3-4 ganger tidligere på dagen.

Om det er selve effekten i seg selv eller bivirkninger i følge av misbruk vet jeg ikke.
Sitat av kalelis Vis innlegg
Flesteparten av rusmidler vil ha en negativt påvirkning på både læringsevne, samt hukommelse.
Vis hele sitatet...
Helt riktig det, kompis. Snålt, merkelig og rart at ingen nevner dette. Så enkelt er det faktisk. Å innta hvilket som helst substitutt som påvirker humøret, sinnstemningen, kognitive evner og perspepsjon, har helt klart stor innvirkning på hukommelse og læringsevne. Spørsmålet om hvorvidt det er negativt eller ikke, er høyst subjektivt og naturligvis individpreget.

Å sove for lite eller for lenge, har også innvirkning på det som er nevnt over.

Det er klart at i et samfunn som vi har idag, som allerede har laget fasiten for individene som blir dyrket frem, hovedsakelig for å drive tannhjulene i systemet rundt - så er det nærliggende for meg å tro at alt som ikke passer inn, som ikke går etter samfunnets plan, er negativt.

Når det blir gjort forskning på ting som er sosialt uakseptabelt, så blir det først og fremst lagt vekt på det negative fremfor det positive.

money, money, money, money.
Sist endret av zhpongl; 16. oktober 2012 kl. 06:08.
Noe usikker på om jeg skal tolke kommentaren din humoristisk, eller hva. Men om du mener jeg var for kritisk til rusmidler der, skal det sies at jeg nevner flesteparten. Man kan vel med klarhet si at kokain, og pillemisbruk på ingen måter fremmer læringsevnen, og eller hukommelsen?

At det er rusmidler som muligens kan fremme noen av de overstående temaene kan jeg ikke si ja eller nei til, siden jeg ikke har opplevd dette selv. Men mye forskning tyder jo på at flesteparten av rusmidler virker negativt.
smoker jeg mye merker jeg hukommelsen er dårligere dagen etter...
stonerchick
8 0
benzodiazepiner er verst for hukommelsen. uten tvil. deretter alkohol. av-og-til bruk av cannabis påvirker ikke hukommelsen så mye.
Det er feil å si at alle rusmidler har en negativ påvirkning på hukommelse og læreevne? Kokain og amfetamin har hjulpet en god del studenter under eksamenstid... Kokain får deg f.eks. skikkelig interessert i stoffet så du sluker kunnskap.
Kan ikke si at hasj har påvirket hukommelsen min noe meerkbart. Røyket ganske hyppig under eksamenstiden i våres og fikk veldig bra reslutater fordet.
Men under selve rusen så kan det nok svekke hukommelsen til en viss grad, på grunn av at tankene kan være all over the place
Sitat av Marina Vis innlegg
Takker for svar! Betyr det at det er "lurt" å bruke amfetamin f.eks når man leser til eksamen? Leste en artikkel at det ble vanligere og vanligere at folk kjøpte Ritalin som "smart drugs". Men tenker man kanskje glemmer det man har lest? Og når man kjøper amfetamin er det det man får?
Vis hele sitatet...
Vil ikkje si det er ''lurt'' å benytte noen form for rusmidler i eksamenstider, eller noen annen tid for den saks skyld.
▼ ... flere år senere ... ▼
Amfetamin virker positivt på læring, så lenge man sover.
Faren ved amfetaminbruk er at man mister evnen til å sove og spise, 2 kritiske element når det kommer til læring.
Dermed kan man si at om man bruker det feil, for ofte eller tar for høy dose virker det negativt.

Hvis man klarer å ta bare litt (noe de færreste klarer å forholde seg til) så gir det en boost på både fokus og utholdendhet, samt at lærestoffet virker mer interessant å studere. Dette på grunn av økt dopamin.
Jeg bruker amfetamin før eksamen, og under eksamen.

Dette er min erfaring, og jeg har mye erfaring fra tidligere bruk (til fest). Kroppen min har fått lære seg å kjenne dette stoffet.
Nå bruker jeg det kun til studier, og jeg bruker det forsvarlig. Jeg vil ikke anbefale andre å bruke det da effekten er individuell, og enkelte mennesker vil få det man kaller nedtur og angst.

Det skal også nevnes at jeg har gått på en smell med dette stoffet, før jeg lærte å sette grenser.
Dette er noe de aller fleste vil oppleve om man begynner å bruke.
Man går på en smell og lærer å beherske det i ettertid, eller så havner man saftig på kjøret.
Sist endret av Studentnese; 17. november 2018 kl. 20:25.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Daglig cannabisbruk i noen år, tålte det dårlig, ble til slutt klin paranoid, tålte knapt lukta lengre. Så det kuttet jeg ut. Nå har jeg brukt diverse innsovningsmedisiner i 10-15 år, og husker knapt hva jeg gjorde i går. Jeg mener å erindre at jeg hadde veldig god hukommelse før cannabis, dårligere korttidshukommelse etterpå, men innsovningsmedsinene har virkelig tatt knekken på det lille som var igjen.