Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1448
Hei,

Jeg har en i en tid vurdert å kjøpe nytt objektiv. Jeg har et Canon EOS 450d, og har sett meg lei 18-55mm kitobjektivet. Jeg har sett litt på et Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 og lurer på om dette er godt kjøp. Jeg tar gjerne imot andre forslag i ca samme prisklasse (2-3k). Jeg vil ha et allroundobjektiv med grei zoom (100mm +) og rundt 18mm vidvinkel.
Jeg har også sett litt på noe rundt 18-200mm, men jeg lurer på om man taper noe skarphet og lignende på lavere brennvidder når man har kraftigere zoom? Og er 200mm en lett anvendelig zoom, eller er det mest til bruk på stativ?

Mange spm. men dere får prøve å svare Takk på forhånd.
17-70mm f/2.8-4.5 fra Sigma har jeg brukt en stund, og er godt fornøyd
Ikke så mye zoom, men du får vidvinkel og god lyssterke på full utzoom. ligger på 2995 eller noe
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
17-70mm f/2.8-4.5 fra Sigma har jeg brukt en stund, og er godt fornøyd
Ikke så mye zoom, men du får vidvinkel og god lyssterke på full utzoom. ligger på 2995 eller noe
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har også sett på dette, og de anmeldelsene jeg har sett har vært samstemt med det du sier. Men dette objektivet har vel ikke IS (eller Sigma kaller det vel OS). Har du hatt noe "problemer" med dette?
Jeg har vurdert å kjøpe det, men som du sier er det litt lite zoom.
IS eller OS, går mer på om du holder kameraet ustøtt og har lav lukker. Dette kan være problematisk, men jeg har aldri hatt vanskeligheter med det
Tamron 17-50 mm. f/2.8 Sigmaen som nevnt eller Sigma 18-50 mm f/2.8 er alternativene jeg ville vurdert.
Sigma 17-70 har f/4.5 som laveste blender på 70 mm, og er ikke så enormt lyssterkt der som i området rundt 18 mm.

Såkalte allroundobjektiver er som regel skarpest i midten og sliter litt i begge ender samt at de ikke er veldig lyssterke.
Takk for tipsene Wipeout, men jeg er egentlig lei av at zoomen på mitt nåværende objektiv er "bare" 55mm, og jeg har lyst på et objektiv med litt bedre zoom. Da jeg ikke er helt oppe på et høyere nivå enn nybegynner, er jeg ikke så veldig nøye på skarphet og slikt, men jeg har lyst på et greit objektiv som jeg kan vokse litt i, uten å måtte dra med meg en stor fotobag hele tiden.
Min erfaring er at du kommer mest sannsynligvis til å angre deg senere hvis du kjøper et middelmådig objektiv bare for å få litt mer zoom.

Men selvfølgelig ditt valg.
Et tips fra meg: FASTOPTIKK! Du må riktignok faktisk bevege deg fram og tilbake istedet for å bare vri på zoomen, og det er selvsagt ikke like fleksibelt, men det er generelt mye mer for penga, og skarpere.

Noen favoritter:
Sigma 30mm/1,4 - liker dette veldig veldig godt, hater å måtte bruke blitz innendørs, så dette er utrolig greit å ha da, er også veldig nice til portretter. Sleit veldig med å velge mellom dette og 50mm-varianten, og ... tja, har egentlig lyst på begge
Lensbaby composer - dette er en utrolig morsom, snål liten dings! Har hatt veldig mye moro med denne, har også kjøpt litt ekstrastash til den, et sett med tele+vidvinkel+makrolinser, og kommer nok til å kjøpe "optic kit" i tillegg ganske snart

Et par andre varianter jeg sikler litt på:
Canon 85/1,8 - tror dette må være helt fantastisk til portretter f.ex, og litt generell gatefotografering, evt 100/2 - varianten
Sigma 70/2,8 makro - virker som et bra makroobjektiv

Har ellers også en Sigma 18-125/3,8-5,6 zoom, egentlig helt ålreit allroundlinse, fin å ha med på tur, men irriterende med så liten blender. Kjøpte en 70-200/2,8 sigma-linse i sommer, men har ikke brukt den så mye, tror rett og slett ikke det var helt "meg", skal dog på noen skauturer nå høst, og skal teste den litt mer da, er ikke akkurat noen "by/innelinse". Har en mistanke om at den siste her kommer til å bli solgt i løpet av høsten.
Sist endret av atomet; 26. september 2009 kl. 12:50.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Støtter Atomet med fastoptikk. Mye for pengene. Jeg bruker bare fastoptikk når jeg jobber og det er en Sigma 20mm og en Canon 50mm på fullformat.

Men det er en vanesak. Jeg brukte mye zoomoptikk før og følte meg veldig låst når jeg tok bilde med fastoptikk, men du blir vant med det til slutt og da er det helt fantastisk.
Fastoptikk er som regel mer lyssterkt og det har grei skarphet.

Har selv en 50 mm. men den bli sjelden brukt da jeg føler den er for trang selv på 1D. Er ikke alltid jeg har plass nok til å bevege meg.

Men en god 30 mm. hadde nok vært mer å foretrekke, men er så godt fornøyd med mitt 24-105 mm. at jeg stort sett ikke bruker annet.

85 mm. som atomet nevner er også et godt objektiv, men jeg synes det blir for trang på et crop kamera.(136 mm.)
Vel, etter hva dine poster tilsier er du kanskje ute etter mer zoom? Det første objektivet jeg kjøpte etter å ha gått lei mitt 18-55mm var ihvertfall en 70-300mm fra Sigma. Sigma har en 70-300mm APO som ikke er alt for lyssterk, men er helt grei til en pris på 2000,-. Du får ihvertfall prøvd deg på litt forskjellige zoomområder, og å få inn litt telebruk er det ingen som har vondt av i begynnelsen. Eventuelt kan du prøve deg på ekstrem vidvinkel også, der har Sigma en 10-20mm som er helt fantastisk gøy å leke seg med.

Nå om dagen bruker jeg så og si bare mitt EF 24-70 f/2.8L på min 40D. Utmerket objektiv som er lyssterk og har et godt zoomområde. Skulle gjerne hatt litt mer vidvinkel til tider, men det er nå så.

Angående fastoptikk vil jeg anbefale deg å kjøpe deg Canons EF 50mm f/1.8. Hvorfor? Du får så utrolig mye for pengene. 900,- (og nei, det er ikke en null for lite der) er en billig inngangsbillet til fastoptikk-verdenen, og du får prøvd deg fram og se hvor komfortabel du finner deg med fastoptikk.

Du må ihvertfall huske at kameraet ditt har en cropfactor på 1.6x, så om du kjøper en 50mm er det i realiteten en 80mm på gammeldags 35mm film, og det kan fort bli litt trangt i visse situasjoner. Les mer om crop-faktor på wiki, om du ikke allerede har
Sjekk ut Canons EF 18-200mm IS. Har ett stående på 500D, og det er overraskende skarpt, om enn ikke så veldig lyssterkt. Dette kan til dels kompenseres med IS dog.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Min erfaring er at du kommer mest sannsynligvis til å angre deg senere hvis du kjøper et middelmådig objektiv bare for å få litt mer zoom.

Men selvfølgelig ditt valg.
Vis hele sitatet...

så enig, så enig.

når det kommer til glass slår aldri mantraet mitt feil:
buy nice or buy twice!
jeg kjøpte nettopp et sigma 70-300 objektiv og er foreløpig veldig godt fornøyd med dette. er ikke noe å bruke inne da du må noen meter unna for å klare å ta bilde, men til 998,- på fotomagasinet.no synes jeg det var et godt kjøp. Da kan du også spandere på deg et stativ!
Sitat av bb001984 Vis innlegg
jeg kjøpte nettopp et sigma 70-300 objektiv og er foreløpig veldig godt fornøyd med dette. er ikke noe å bruke inne da du må noen meter unna for å klare å ta bilde, men til 998,- på fotomagasinet.no synes jeg det var et godt kjøp. Da kan du også spandere på deg et stativ!
Vis hele sitatet...
Jeg likte veldig godt en anmeldelse jeg leste av det objektivet:

Fordeler:
god objektiv veske,flott solblender.autofokus. objektiv kan brukes til alt annet bortsett fra å ta bilder..

Ulemper
rett og slett alt..forferdelig optisk kvalitet.leverer uskarpe bilder over det meste av spekteret.spesielt ille på 300mm.(slik ser det ut for en som er vant til andre/bedre objektiv) plagsom kromatisk aberrasjon til tross for apo.vanskelig å få bryter til macro/og omvendt.

Konklusjon
Hold dere borte fra dette objektivet!Sigma kan så mye bedre enn dette,fatter ikke at det er på markedet.selv til den prisen.er max verd 500.
Vis hele sitatet...
Min egen mening er at objektiver til 1000kr ikke er bra. Jeg har hatt et par slike i den prisklassen selv, og det er i og for seg bedre å ta vare på de 1000kr å spare til noe som er bedre. Pris og kvaliet går skremmende hånd i hånd når det kommer til objektiver!