Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1715
Ett kjapt sammendrag:
Det er vilkårlig hvilke enheter som får Internett, akkurat nå har kun 2 av 6 enheter Internett både med trådløst og kabel.

ISP: Broadnet bedrift
Utstyr: Modem fra broadnet koblet til d-link dir-860l
Enheter: Philips tv (WiFi)
Stasjonær (kabel)
Rpi med OSMC (kabel)
Surface Pro (WiFi)
Huawei p10 (WiFi)
Rpi med Osmc (WiFi)

Jeg har ca 10-15 enheter til som er koblet til med WiFi men disse er er slått av for å eliminere feilkilder.

Da problemene startet brukte jeg en gammel tp-link router men jeg kjøpte ny for 2mnd siden fordi jeg trodde det var denne som laget problemer.

Det er ingen logikk for hvilke av enhetene som krasjer nettverket, noen ganger kan det være en av rpi-ene som må kobles bort, mens andre ganger kan det være den stasjonære.
Jeg har hatt følelsen av at det er de kablede enhetene som har vært problemet da det har hjulpet å koble disse fra og restarte ruteren. Nå har har det kun vært 2 enheter tilkoblet siden i går (kun WiFi) og i skrivende stund er det kun TVen min som har nett.
På surface-en er det "ingen Internett tilkobling" og ett feilsøk i Windows sier ingenting.

Jeg har brukt wireshark for å se etter mistenkelig trafikk uten nevneverdige resultater.

Det er ingen andre WiFi på samme kanal.

ISP har ingen forslag.

Jeg har begynt å mistenke den nye digitale strømmåleren som ble installert for ca. 2mnd siden, alle lysstoffrør i leiligheten min har røket 2 ganger siden den ble installert og flere av halogen pærene har lidd samme skjebne. Men jeg aner ikke hva slags utslag den muligens kan gi om noe i det heletatt.

Alle enheter er beskyttet med antivirus og oppdatert så langt det er mulig (rpi-ene er nok de svakeste punktene i nettverket)

Er det noen som har tips til videre feilsøking?
Hvordan har du koblet modem til router og hvordan er router satt opp?

De symptomene du beskriver høres veldig ut som to dhcp i samme nett.
Sist endret av plohg; 17. mars 2018 kl. 09:40.
Prøvd å fysisk flytte routeren i tilfelle den står i nærheten av sikringsskap el.l? Du er ikke den første jeg hører om som har hatt problem med wifi etter smart måleren kommer om router står rett ved.
Den står 2 meter fra sikringsskapet, jeg har vært inne på tanken men problemene oppstår også om alt er kablet. Men det er verdt ett forsøk må bare ut å kjøpe lengre kabel fra vegg til modem.

Sitat av plohg Vis innlegg
Hvordan har du koblet modem til router og hvordan er router satt opp?

De symptomene du beskriver høres veldig ut som to dhcp i samme nett.
Vis hele sitatet...
Modemet er låst i bridge modus fra ISP og har ingen funksjon utenom å fungere som modem.
Det er kun routeren som har DHCP server.

I følge ISP ser alt fint ut mtp på oppsett og de får kontakt med utstyret mitt.

Jeg har ett ganske omfattende nettverk (mange smarthus enheter) hvor de fleste enhetene får faste ip adresser, men jeg skal ta en ekstra kikk på selve modemet.
Sist endret av random105675; 17. mars 2018 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ipconfig
ping -t google.no

Hvordan ser output ut på begge kommandoene?
Uvaksinert 👍
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg har ett ganske omfattende nettverk (mange smarthus enheter) hvor de fleste enhetene får faste ip adresser
Vis hele sitatet...
Har du satt faste ip adresser på disse enhetene? Hvis du har satt faste iper så må du passe på at dhcp serveren ikke kan dele dem ut.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
ipconfig
ping -t google.no

Hvordan ser output ut på begge kommandoene?
Vis hele sitatet...
Kan poste resultat når jeg kommer hjem.

Sitat av daffe Vis innlegg
Har du satt faste ip adresser på disse enhetene? Hvis du har satt faste iper så må du passe på at dhcp serveren ikke kan dele dem ut.
Vis hele sitatet...
Ipadressene er satt på routeren ikke på hver klient. Det er så vidt jeg vet ingen ip konflikter på nettverket, men jeg skal dobbeltsjekke at modemet ikke av en eller annen merkelig grunn har fått aktivert en DHCP server etter tips litt lengre opp.

Her er ett kort utdrag fra loggen når jeg røver å koble til mobilen på det trådløse.

Kode

Sat Mar 17 12:55:52 2018 daemon.notice hostapd: wlan1: AP-STA-CONNECTED 5c:cf:7f:12:xx:xx
Sat Mar 17 12:55:52 2018 daemon.info hostapd: wlan1: STA 5c:cf:7f:12:xx:xx WPA: pairwise key handshake completed (RSN)
Sat Mar 17 12:55:58 2018 daemon.notice hostapd: wlan1: AP-STA-DISCONNECTED 5c:cf:7f:12:xx:xx
Sat Mar 17 12:55:58 2018 daemon.info hostapd: wlan1: STA 5c:cf:7f:12:xx:xx IEEE 802.11: disassociated
Sat Mar 17 12:55:59 2018 daemon.info hostapd: wlan1: STA 5c:cf:7f:12:xx:xx IEEE 802.11: deauthenticated due to inactivity (timer DEAUTH/REMOVE)
Sat Mar 17 12:56:11 2018 daemon.err odhcp6c[988]: Failed to send DHCPV6 message to ff02::1:2 (Permission denied)
Sat Mar 17 12:56:15 2018 daemon.info odhcpd[793]: Using a RA lifetime of 0 seconds on br-lan
Sat Mar 17 12:58:12 2018 daemon.info hostapd: wlan1: STA 0c:8f:ff:4e:xx:xx IEEE 802.11: authenticated
Sat Mar 17 12:58:12 2018 daemon.info hostapd: wlan1: STA 0c:8f:ff:4e:xx:xx IEEE 802.11: associated (aid 7)
Sat Mar 17 12:58:12 2018 daemon.info hostapd: wlan1: STA 0c:8f:ff:4e:xx:xx IEEE 802.11: authenticated
Sat Mar 17 12:58:13 2018 daemon.info hostapd: wlan1: STA 0c:8f:ff:4e:xx:xx IEEE 802.11: associated (aid 7)
Sat Mar 17 12:58:13 2018 daemon.notice hostapd: wlan1: AP-STA-CONNECTED 0c:8f:ff:4e:xx:xx
Sat Mar 17 12:58:13 2018 daemon.info hostapd: wlan1: STA 0c:8f:ff:4e:xx:xx WPA: pairwise key handshake completed (RSN)
Sat Mar 17 12:58:20 2018 daemon.err odhcp6c[988]: Failed to send DHCPV6 message to ff02::1:2 (Permission denied)
0c:8f:ff:4e:xx:xx er telefonen. Den får helt feil IP adresse 193.71.xx.xx, som er veldig lik den eksterne ip adressen jeg få tildelt av ISP. Prøver å feilsøke litt ang DHCP serveren.

Har forresten prøvd både original firmware på d-linken og lede 17.01
Sist endret av random105675; 17. mars 2018 kl. 14:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
0c:8f:ff:4e:xx:xx er telefonen. Den får helt feil IP adresse 193.71.xx.xx, som er veldig lik den eksterne ip adressen jeg få tildelt av ISP. Prøver å feilsøke litt ang DHCP serveren.

Det høres ut som du har koblet kabel ifra modemet ditt rett inn i en LAN port på routeren? Det blir feil.
Koble til WAN/Internet porten på routeren.
Ja, her høres det ut som om INGEN av enhetene står bak NAT, og dermed får de offentlig ip - som det sikkert er en begrensning på antall på fra ISP sin side. Som mollerbr nevner - nettverskabel fra modem til WAN på router, så vil du antagelig se at du får tildelt en 192.168.x.x eller 10.x.x.x-adresse, og da skal det være greit.