Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5431
Heisann folkens! Har nylig fått nye naboer som er tysk, de snakker verken norsk eller engelsk så da har jeg et par spørsmål rundt det.

Hvordan skal jeg klare å kommunisere med dem når dem ikke kan noen av språkene jeg kan og omvendt? Dem bråker noe forferdelig og huseier bryr seg fint lite (rekkehus)

Bor ganske langt utpå landet for å få fre og ro + er preget av kraftig angst og kroniske smerter, så har lyst til å prøve å forklare dem dette sånn at dem kanskje roer seg litt ned.

Er det ikke en lov som tilsier at utlendinger som skal oppholde seg i norge i 3+ år må gjennomføre x antall timer med norsk og samfunns undervisning? Grunnen for at jeg lurer på dette er rett og slett at her vi bor har man 3 års kontrakter og jeg blir ikke takle dette i 3 år.

Jeg er på ingen måte rasist, jeg hater ikke utlendinger på noen som helst måte bare sånn at det er klart, jeg mener at om man skal flytte til et annet land så burde man hvertfall kunne basisen av det språket landet har.

Thanks!
Skriv inn det du vil ha sagt på google translate så tipper jeg de skjønner tegninga. Om de bråker gjentatte ganger, kan du jo ringe politiet/anmelde.
Ring purken når de bråker og anmeld for husbråk hvis du ikke klarer å kommunisere med dem, dog mest sansylig at de forstår engelsk og grunnlegende norsk hvis de er tyskere men jeg vet at mange spiller dum \ ikke forstå leken før det blir alvor av det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xtyranthl Vis innlegg
Er det ikke en lov som tilsier at utlendinger som skal oppholde seg i norge i 3+ år må gjennomføre x antall timer med norsk og samfunns undervisning? Grunnen for at jeg lurer på dette er rett og slett at her vi bor har man 3 års kontrakter og jeg blir ikke takle dette i 3 år.
Vis hele sitatet...
Nope. Innan EØS har du generelt rett til å busettje deg der du måtte ønske, uavhengig av om du behersker språket eller ikkje.
Sikkerhetsklarert
Google translate?
Tyskere generelt klarer å forstå engelsk om de ikke er vokst opp under en stein.
Google translate som flere nevner, eller så finnes det uttalige apper og ordbøker for det samme.
Du kan liksom ikke kreve at de skal lære seg engelsk bare så du kan snakke med de.
Hva slags form for bråk er det?
Kan jo være de bare pusser opp feks.

I Ordensreglene/Vedtektene i borettslag/sameier, skal de ha en bestemmelse over når det skal være ''nattero''
Dette pleier som regel å være fra 23.00 - 07.00.

1. Henvend deg til vedkommende beboer og forsøk og løse problemet direkte dere
imellom, det er det beste.
2. Om det ikke gås, så kan du klage til Styret med henvisning til bestemmelsen om ro-
tid i Ordensreglene/Vedtektene.
3. Kontakt politiet og anmeld naboen etter straffeloven. (om ingenting annet fungerer)
Legg et brev i postkassa. Må da være mulig fatte noe ned på et papir med Google Translate.

Eventuelt få fatt på en tysker som er litt mer stødig i norsk/engelsk. For din og naboene sin del, vær ok i tonen i brevet.
xtyranthl's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, men som jeg sa tidligere så forstår dem ikke et ord norsk eller engelsk, skal se om jeg klarer og mote meg opp igjenn til å prøve med google translate så får vi se hvordan det går. Om det ikke roer seg da så får jeg vel også prøve å kontakte politi.
Dann solten Sie vielleicht Deutsch selbst lehrnen? :-)