Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3317
jeg har 100% stilling som "daglig leder" hos en ny oppstartet kafe/kiosk. er fortsatt "under opplæring" og har mye jeg fortsatt må lære, men jobber 90% av tiden alene. og ingen som kan gi meg opplæring heller. (første jobb med så mye ansvar)

jobber 6,5 timer daglig. 7 timer tidligvakt 9-16 og 6 timer seinvakt 16-22

175,5 timer i mnd.. er litt usikker hvor mange dager man regner med i mnd! 175,5 = 27 dager jobb 4 dager fri.

får betalt 25,000kr brutto, samme som mine medarbeidere med 100% stilling. Jeg synes det er ganske urimelig siden jeg må ta varebestillinger og ha møter etc etter min jobbtid.

jobber 12 dager i strekk for så 2 fridager (fri annen hver helg)

i tillegg til 6,5 timer vakt så kommer møter,bestillinger etc. så er vell oppe i 7,5 ish timer daglig. jobber samt litt dobbelvakter her og der når ansatte er syk. (12 timer) punkterer at jeg har FAST lønn på 25,000. samme som de andre ansatte men mye mer ansvar og jobb.

synes at hele opplegget er litt urimelig.

noen som vet hva jeg har av muligheter?

mvh: litt stresset og sliten daglig leder
Si opp, finn jobb for noen som betaler en lønn som gjør det verdt å gidde gå på jobb.

Hadde aldri i verden takket ja til den kontrakten der
Har du personal\budsjett eller restultatansvar?
IT-Konsulent
Hei, får du overtid når du jobber mer enn totalt 37,5 timer per uke? Over 1 måneds gjennomsnitt. 25 000 brutto er ganske dårlig betalt, spesielt som daglig leder.
Som daglig leder skal du jo være såpass fristilt at du kan styre din egen arbeidstid. Men her høres det ut som du er ansatt på en typisk slave kontrakt hvor man kalles leder for å kunne bruke unntaksbestemmelsen i arbeidsmiljøloven.
Du bør kontakte arbeidstilsynet og ta vare på alle vaktlister og lønnsslipper.
Trådstarter
3 0
får ikke overtids betalt i det hele tatt. eneste som kan hende er bonus som jeg ikke har sett noe til ennå.

jeg har ansvar for den daglige driften av kafeen/kiosken. skrive fakturaer, lønnslipper, bestillinger, har ikke noe særlig med økonomi å gjøre når eier liker å styre med det selv.
Sitat av Dilux Vis innlegg
får ikke overtids betalt i det hele tatt. eneste som kan hende er bonus som jeg ikke har sett noe til ennå.

jeg har ansvar for den daglige driften av kafeen/kiosken. skrive fakturaer, lønnslipper, bestillinger, har ikke noe særlig med økonomi å gjøre når eier liker å styre med det selv.
Vis hele sitatet...
Da er du per definisjon ikke ansatt som daglig leder. Du er gitt tittelen daglig leder uten å inneha lederfunksjon for driften av kiosken\butikken. I beste fall er du ansatt som assisterende butikksjef. Tittelen på arbeidskontrakten din har lite med lønnen din å gjøre, ansvaret du er tillagt forteller mer om hva du burde kreve og ikke.

Siden du har ekstraoppgaver utover det en vanlig ansatt har burde du bli kompensert for dette. Men du kommer ikke til å oppnå gjengs lønn for daglig leder.
IT-Konsulent
Sitat av Dilux Vis innlegg
får ikke overtids betalt i det hele tatt. eneste som kan hende er bonus som jeg ikke har sett noe til ennå.

jeg har ansvar for den daglige driften av kafeen/kiosken. skrive fakturaer, lønnslipper, bestillinger, har ikke noe særlig med økonomi å gjøre når eier liker å styre med det selv.
Vis hele sitatet...
Okei, du bør ta det opp med eier at du har samme lønn som de andre, med mye mer ansvar. Du skal ha overtid når du jobber over 37,5 timer uke, samt 30 minutters ubetalt matpause hver dag. Men om du ikke kan sitte ned å spise, uten at jobben krever attention fra deg, så skal lunsj være betalt.

Krev:
overtid for arbeid utover 37,5t uke
15-20% høyere grunnlønn enn hva de andre har, dette er vanelig for daglige ledere.
Dilux: dersom det ikke kommer klart frem ennå: Du blir utnytta. Grovt. Jeg håper det bare er snakk om vanlig utnytting - at du blir overarbeida og underbetalt - men det er jo samtidig helt opplagt at vedkommende som ansatte deg er dønn useriøs. Tenk litt på dette: Har du lyst til å være 'daglig leder' i ei sjappe der de som faktisk sitter med makta er useriøse og du ikke har kontroll på regnskapet? Dersom ting ikke er helt på stell og økomkrim kommer på banen er det jo 'daglig leder' som har ansvaret, non?

Jeg hadde slutta på dagen. Jeg hadde ikke krevd bedre lønn og arbeidsvilkår, jeg hadde dratt en annen plass og fått meg en skikkelig jobb hos en seriøs fyr jeg kunne ha et minimum av tillit til.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. januar 2017 kl. 15:29.
Trådstarter
3 0
Takk for alle svarene!

har selv tenkt litt på å si opp og finne en annen jobb. men er lettere sakt en gjort. skal prøve å stille krav til overtids betaling, evt kontakte arbeidstilsynet for å høre hva de sier.
sån som det er nå, så føler jeg meg ganske brukt av arbeidsgiver.
igjen, takk for svarene
Dersom du er organisert vil fagforeningen helt klart kjøre sak for deg basert på dette og kreve all overtid utbetalt i henhold til arbeidsmiljøloven. Hvis du ikke allerede er organisert er det ikke sikkert de tar saken din (det er vanlig med karantene for pågående saker når man melder seg inn).

Det er vanskelig å tro at ting bedrer seg under en så useriøs arbeidsgiver som dette. Jeg ville sagt opp jobben, krevd utbetalt all overtidstillegg og meldt meg inn i fagforening om du ikke er det.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tenk litt på dette: Har du lyst til å være 'daglig leder' i ei sjappe der de som faktisk sitter med makta er useriøse og du ikke har kontroll på regnskapet? Dersom ting ikke er helt på stell og økomkrim kommer på banen er det jo 'daglig leder' som har ansvaret, non?
Vis hele sitatet...
Det er reell leder som har ansvaret. Hva som står på papirene er ganske likegyldig.
Fra Arbeidsmiljøloven:

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

(4) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for:
b) arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenlignbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager,


§ 10-6.Overtid
(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

§ 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri
(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Så her bryter arbeidsgiver loven.

Kontakt gjerne arbeidstilsynet, og forhør deg hvordan du skal føre saken videre
Sist endret av rspederse; 25. januar 2017 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av rspederse Vis innlegg
Fra Arbeidsmiljøloven:

Så her bryter arbeidsgiver loven.
Vis hele sitatet...
Nei.

§ 10-12.Unntak
(1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

"Daglig leder" er en ledende stilling.

Men om arbeidsoppgavene ikke samsvarer med det stillingstittelen er, så er det mulig å gå videre på det.


Uansett TS:
Sett deg ned med eieren / daglig leder og fortell på en kontrollert og rolig måte at du synes du jobber veldig mye overtid og har mye ansvar, som du liker å gjøre, men føler det ikke er rettferdig at du får samme lønn som de andre.

Lønnen din bør opp til ca det dobbelte brutto, siden det er fastlønn.
Normalt å beregne inn ca 100 timer overtid i året, når man har fastlønn.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nei.

§ 10-12.Unntak
(1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

"Daglig leder" er en ledende stilling.
Vis hele sitatet...
Hva som defineres som ledende stilling står ikke i lovverket så det varierer nok etter hvem du spør og situasjon.

Tittelen daglig leder vil kanskje være en ledende stilling, men arbeidsoppgavene som TS nevner her, mener jeg, ikke vil tilsi en ledende stilling.

TS er underbetalt og arbeidsgiveren bryter aml.
Sist endret av Twofish; 26. januar 2017 kl. 07:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Twofish Vis innlegg
Hva som defineres som ledende stilling står ikke i lovverket så det varierer nok etter hvem du spør og situasjon.
Vis hele sitatet...
Eit element er nok at ein kan påverke innhaldet i arbeidsdagen i stor grad sjølv, og velje kva ein delegerer til andre. Når
Sitat av Twofish Vis innlegg
Tittelen daglig leder vil kanskje være en ledende stilling, men arbeidsoppgavene som TS nevner her, mener jeg, ikke vil tilsi en ledende stilling.
Vis hele sitatet...
Dagleg leiar er ein person som er ansvarleg for drifta av eit firma. Det er litt interessant om vedkommande er det i brreg eller ikkje...
Personer i særlig ledende stillinger og andre særlig uavhengige stillinger er unntatt deler av arbeidsmiljøloven. Dette er da stillinger hvor man selv i stor grad bestemmer egne arbeidsoppgaver og når/hvor disse skal gjøres. En "daglig leder" i en kiosk/kafé kan jeg ikke se omfattes av disse bestemmelsene. Spesielt ikke om vedkommende ikke kan delegere, ikke har budsjettansvar og har fast arbeidstid.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Handel og kontor skrev ganske nylig om lignende saker, hvor utfallet ble at enkelte fikk ny kontrakt og overtidsbetaling. Høres jo ut som noe du skulle hatt også.
http://hk-nytt.no/nyheter/nille-gir-...282.f0ea3210ad