Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1410
Hei alle freaks!
Holder på med min linux server, så trenger jeg litt hjelp!
På den serveren tenkte jeg jeg skulle ha b.l.a FTP, Spill-servere og kanskje utvide litt senere.. Men jeg trenger jo et domene!!! vet ikke helt hvordan jeg skal få formulert dette, men jeg skal prøve så godt jeg kan:
Det blir mest sannsynlig bare jeg og kanskje noen venner som skal ha nytte av denne, så sikkerhet er kanskje ikke SUPERVIKTIG i første omgang.. Men kan jeg lage et eget domene på den serveren? uten å betale en formue?
Tusen takk for svar på forhånd!
Du kjøper ett domene på f.eks. domeneshop.no eller hvilken som helst annen domene-registrar. Koster type 70-120 kr året.
Trådstarter
80 2
hmm.. er det ikke noen mulighet for å ha sitt eget? Har hørt det må registreres, men hadde håpet en annen vei!
Hvis det bare er vennene dine bør det vel holde å bare gi dem IPen din uansett.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du må betale noen kroner i året, det er ganske lite. Det nærmeste du kommer et domene uten å betale noe som helst er subdomener, f.eks no-ip.org.
Sist endret av Dodecha; 15. oktober 2013 kl. 17:50.
Trådstarter
80 2
For om jeg åpner en port på routern så går det jo an å bruke den ytre ip-adressa som en slags "domene" men kan jeg erstatte den ip-adressa med et domene som eks "eksempel.com" eller "eksempel.jh.com"?

åja, okei.... Takk for info!
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du må betale noen kroner i året, det er ganske lite. Det nærmeste du kommer et domene uten å betale noe som helst er subdomener, f.eks no-ip.org.
Vis hele sitatet...
Kan man sette opp egen uten å måtte gå igjennom sånne aktører? Eller er det ikke mulig? Hoste alt hjemmenfra liksom?
Trådstarter
80 2
var det jeg mente
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kan man sette opp egen uten å måtte gå igjennom sånne aktører? Eller er det ikke mulig? Hoste alt hjemmenfra liksom?
Vis hele sitatet...
Nei.
DNS, altså domenenavn tjenesten opererer i et hierarki.
Det er altså en organisasjon på toppen (ICANN) som styrer top-domener (.com, .no, .org etc) så er det firmaer (Domain name registrar) som så er godkjent av ICANN som kan selge domener til andre firmaer/privatpersoner.

Så via dette hierarkiet vil DNS serverene til internetleverandøren din få alle oppføringene sine, så uansett hvilken DNS server man bruker vil de ha de samme opplysningene om at f.eks vg.no peker til 195.88.55.16

Det du kan gjøre, for å lære om DNS er å sette opp en intern DNS server i hjemmenettverket, da kan man gi hva man vil av domenenavn til maskiner/enheter koblet til det nettverket, men det vil som sagt bare fungere internt i det nettverket (LAN) og ikke på internett.
Sist endret av Dodecha; 15. oktober 2013 kl. 18:01.
Trådstarter
80 2
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei.
DNS, altså domenenavn tjenesten opererer i et hierarki.
Det er altså en organisasjon på toppen (ICANN) som styrer top-domener (.com, .no, .org etc) så er det firmaer (Domain name registrar) som så er godkjent av ICANN som kan selge domener til andre firmaer/privatpersoner.

Så via dette hierarkiet vil DNS serverene til internetleverandøren din få alle oppføringene sine, så uansett hvilken DNS server man bruker vil de ha de samme opplysningene om at f.eks vg.no peker til 195.88.55.16

Det du kan gjøre, for å lære om DNS er å sette opp en intern DNS server i hjemmenettverket, da kan man gi hva man vil av domenenavn til maskiner/enheter koblet til det nettverket, men det vil som sagt bare fungere internt i det nettverket (LAN) og ikke på internett.
Vis hele sitatet...
Jeg holder på å installere DNS på servern, men dette domene vil bare funke LAN ikke sant?!
I og med du skal hoste den hjemme, så vil du etter all sannsynlighet ha dynamisk IP-adresse. Da kan du slå to fluer i en smekk, og registrere deg på NO-IP.org.

Da kan du lage deg et domene, f.eks selbukiz.no-ip.org.
Så installerer du NO-IP-klienten på serveren din, og domenet vil hele tiden peke på den adressen du har fått uttdelt.

Det er helt gratis, men du må verifisere at du fortsatt benytter domenet en gang per mnd.

Og til slutt, uavhengig av hvor mange som skal bruke serveren din; du bør sikre boksen din til en viss grad uansett.
Trådstarter
80 2
okei :-) har erfaring med no-ip.org i forbindelse med minecraft for en god stund siden, så det høres suupert ut!

Men trenger jeg egentli DNS på servern hvis jeg skal ha dynamisk ip-adresse?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av selbukiz Vis innlegg
Men trenger jeg egentli DNS på servern hvis jeg skal ha dynamisk ip-adresse?
Vis hele sitatet...
Nei det trenger du ikke
Sitat av selbukiz Vis innlegg
okei :-) har erfaring med no-ip.org i forbindelse med minecraft for en god stund siden, så det høres suupert ut!

Men trenger jeg egentli DNS på servern hvis jeg skal ha dynamisk ip-adresse?
Vis hele sitatet...
DNS trenger du ikke på serveren i det hele tatt. Det du trenger er et domene som du oppdaterer hver gang du bytter IP-adresse. Programvare fra f.eks. no-ip gjør dette for deg automatisk om du har et subdomene via dem.