Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1629
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Hei, fikk Raspberry PI i dag, og som alltid når jeg prøver Linux systemer, klarer jeg å ødelegge alt. Rasberry PIen kjører Raspbian som jeg har koblet meg på via SSH (logget inn som root).

Alt virket fint helt til jeg skulle prøve å sette opp apache og fulgte Denne guiden. Jeg lagde en ny bruker kalt "pi". Etter å ha installert allt og det fungerte, kan jeg ikke lenger koble meg til root (Access denied), så jeg logger meg inn på "pi" i stedet, men på denne fungerer nesten ingen kommandoer. "ifconfig" gir "-bash: ifconfig: command not found".

Hvis jeg prøver å bruke "su", spør den om passord (root?) og jeg får tilbake "su: Authentication failure"
Nå som ifconfig er på vei ut, så har jeg allerede fått muskelminnet til huske: ip addr show

Siden guiden sier at image ut av boksen har bruker "pi" satt opp, så antar jeg at de også har gitt den sudo. Og hvis du har sudo tilgang kan du alltids endre password på root: sudo passwd root

EDIT: I første omgang gadd jeg ikke lese guiden langt nok til å se at brukeren "pi" faktisk skal ha sudo.
Sist endret av JohnMichael; 18. april 2013 kl. 00:29.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Trådstarter
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Nå som ifconfig er på vei ut, så har jeg allerede fått muskelminnet til huske: ip addr show

Siden guiden sier at image ut av boksen har bruker "pi" satt opp, så antar jeg at de også har gitt den sudo. Og hvis du har sudo tilgang kan du alltids endre password på root: sudo passwd root

EDIT: I første omgang gadd jeg ikke lese guiden langt nok til å se at brukeren "pi" faktisk skal ha sudo.
Vis hele sitatet...
pi@raspberrypi:~$ sudo passwd root
-bash: sudo: command not found
pi@raspberrypi:~$ apt-get install sudo
E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock - open (13: Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?
Vel, da har du vel i praksis kun to alternativer, å gjette deg frem til korrekt root passord (ved å bruke su), eller reinstallere hele shiten..

PS: Hvis du ikke føler deg veldig trygg på et OS, så er det ikke en spesielt god ide å gjøre litt på eget initiativ for så å følge kun en brøkdel av en guide/tutorial du finner på nettet. Bruk hele guiden hvis du først ikke vil sette deg skikkelig inn i hva du gjør.
1. Logg inn som root-bruker "su".
2. "apt-get install sudo".
3. "visudo" (fortsatt som su).
4. Legg til en linje under "root", helt lik som "root" linjen bare med "pi" som brukernavn, istedenfor.

Skjønner ikke hva du har gjort gale, "pi" bruker skal allerede være satt opp med sudo og passordet "raspberry".
Sist endret av 23732; 18. april 2013 kl. 07:18.
Sitat av 23732 Vis innlegg
1. Logg inn som root-bruker "su".
2. "apt-get install sudo".
3. "visudo" (fortsatt som su).
4. Legg til en linje under "root", helt lik som "root" linjen bare med "pi" som brukernavn, istedenfor.

Skjønner ikke hva du har gjort gale, "pi" bruker skal allerede være satt opp med sudo og passordet "raspberry".
Vis hele sitatet...
Som han beskriver i første post, så får han auth failure når han prøver root. Akkurat hvordan det endret seg automagisk etter han klarte å opprette "pi" brukeren (manuelt?) har han ikke nevnt noe om, men når uerfarne prøver å mekke selv og så følger halvparten av en guide slavisk så er det vel utfallet som forventet..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Vel, da har du vel i praksis kun to alternativer, å gjette deg frem til korrekt root passord (ved å bruke su), eller reinstallere hele shiten..

PS: Hvis du ikke føler deg veldig trygg på et OS, så er det ikke en spesielt god ide å gjøre litt på eget initiativ for så å følge kun en brøkdel av en guide/tutorial du finner på nettet. Bruk hele guiden hvis du først ikke vil sette deg skikkelig inn i hva du gjør.
Vis hele sitatet...
Tredje alternativ:
sett inn sdkortet i maskinen din,
åpne /etc/shadow
pi:HASH:15750:0:99999:7:::
root:HASH:15835:0:99999:7:::

Kopier feltet HASH fra pi til root

Nå skal root ha samme passord som pi
▼ ... noen uker senere ... ▼
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Vet dette er en gammel tråd, men til info, "pi" brukeren finnes fra før som standard på Raspian. Det du nok gjorde her, var å overskrive pi brukeren med en ny, og denne lå ikke i sudo filen, dermed har du ikke rettighet til å kjøre root kommandoer.
Som hawken07 nevner over kan du sette inn sdkortet i den andre maskinen din, om du endrer filene /etc/passwd og /etc/shadow slik at det står root::1:0:99999:7::::, altså fjerner hash så vil du kunne logge inn som root uten passord.