Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 680
Sitter her på en fredagskveld og holder på å smelte sammen en fotobok med masse bilder av bikkjen. Kor e bikkjen?

Jo, her er den:


Ikke akkuratt det sterkeste bildet, men er ikke kritikk jeg er ute etter her. Jeg fant ihvertfall bikkjen, og får den feteste premien.

Så går jeg videre til PS CS4, i CameraRaw 5.0:

Joda. Den var ikke bak potteplantene eller i den nederste skuffen. Men kan du se forskjell fra IrfanView? Jeg syntes svartnivået er økt betydelig, samt hvor sterke fargene er (se på bladene til venstre for bikkjen).

Her blir det ingen premie, sjokolade eller kake på CameraRaw fra min side. Se sammenligningen her:


Så er spørsmålet: Hvorfor? Ikke hvorfor mamma har gjemt an og pappa tar tiden, men hvorfor ser bildene så uhyre annerledes ut i Irfan og CR. Har det noe med at jeg har CR 5.0? Har fått med meg såpass at CR 5.3 er ute, men da jeg kjører litt alternative lisenser her gidder jeg ikke å fikse noe som ikke er ødelagt.

Har det kanskje noe med bildeprofilen jeg har valgt på kameraet mitt? Har jo fått med meg at IrfanView tar med seg .xmp-filer i visningen, og råfilen vises slik den kom ut av kamera. By the way, kameraet er et EOS 40D.

Fugl, fisk eller skilpadde.
Sist endret av MannY; 2. oktober 2009 kl. 23:59. Grunn: kameramodell?
kan det ha noe med at i PS står bightness på +50 og contrast på +25?

bikkjen er forøvrig her..
Sitat av galningen Vis innlegg
kan det ha noe med at i PS står bightness på +50 og contrast på +25?
Vis hele sitatet...
Hmmmneei, om jeg drar ned disse til 0/0 ser bildet ikke ut. Det mystiske er at alle instillingene her i CamerRaw er satt til "default", og de viste instillingene (utenon WB selvfølgelig) er de samme hver gang et bilde åpnes. Vanligvis drar jeg Blacks ned til 2-3, da det blir et mer naturlig svartnivå der.

Selvom jeg drar blacks ned til 0 i CamerRaw er fargene (saturation) fortsatt sterkere enn i IrfanView. Det samme går for lysstyrken, bildet er lysere i CameraRaw.

Tar jeg et random annet bilde så ser jeg at default values på blacks nå er 4, men likevel er det en pen forskjell på begge:


Faens bikkje altså.