Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2596
Hei folkens!
Har søkt meg inn på forkurset for ingeniører til høsten, og har i den forbindelse noen tanker og spørsmål rundt dette. Jeg hadde satt stor pris på litt hjelp fra det fantastiske fellesskapet av oppegående mennesker vi alle kjenner som Freak.no Noen av spørsmålene vil nok kunne virke på grensen til dumme, men jeg er rett og slett litt usikker; så takk for at dere bærer med meg :-)

1) Hvordan foregår en forelesning? Er det "klassen" min som kommer sammen med andre elever/klasser som også har det aktuelle faget, og hvordan utnytter jeg best forelesningen (bør jeg niskrive alt som sies, eller satse mer på å faktisk tenke på og forstå prinsippene? Skjønner selvsagt at notater må skrives i en eller annen grad). Vil det i noen grad være mulighet for spørsmål og diskusjon rundt teamet?

2) Når det ikke er forelesning, vil jeg da ha "min klasse" å forholde meg til med tavleundervisning, faste medelever og mulighet for spørsmål og diskusjon rundt teamet?

3) Er det mye gruppearbeid? Og er dette i tilfelle innenfor norsk og engelsk; eller vil det også forekomme i matematikken?

4) Tåpelig spørsmål, men uansett..: Hva slags skriveutstyr bør jeg bruke? Jeg ser for meg at mange mer avanserte "mattetegn" jeg kommer borti på forelesninger kan være knot å finne frem på dataen i en fei, og regner derfor med at i visse sammenhenger vil notatblokker være best egnet. Men hva slags skrivebøker er best egnet for en student for å få best mulig oversikt? Jeg vil gjerne kunne skrive mye i hver blokk, og finne frem forskjellige emner fort, så lurer egentlig bare på om noen har noen tips eller om det bare er å gå i bokhandelen og kjøpe en grei blokk.

5) Alt av tips til en som har fagbrev og studiekompetanse, men som aldri har studert før taes i mot med stor takk! Jeg skjønner at dette for noen kan virke som rimelig selvsagte spørsmål, men det er det ikke for meg. Har som mange her på Freak rotet litt vel mye med rus opp igjennom, og dette har gjort at jeg har falt litt fra både mtp. selvtillit, sosialt og jobbmessig. Men har vokst opp og innsett at jeg vil gjøre noe bra med livet mitt, og å gjøre noe produktivt og sosialt som skole er jeg sikker på vil være en god rehabilitering videre!

Tusen takk på forhånd til dere som tar dere tid til å hjelpe meg :-)
Forkurs er som vidergående. Du trenger ikke noe mer utstyr enn du hadde brukt for i tredje klasse
Jeg kan ikke hjelpe med hva angår selve kurset, men i forhold til punkt fire vil jeg anbefale deg to ting. Ha en notatblokk til nedskriving av kjappe notater, samt matematiske formler/utregninger. Hvis dere en dag skulle ha mer omfattende forelesninger med eventuelle historie eller ren tekst, så er PC det beste hjelpemiddelet. Det går raskere, tar mindre energi, og gjerne kjenner du tastaturet så godt at du kan følge med samtidig som du skriver.

Hvis du skulle ønske å skrive matematiske formler på PC vil jeg også anbefale deg å benytte deg av Microsoft Word-extensionen MathType. Denne får du tak i gratis, og gir deg alle muligheter til tegn, symboler, og hva annet du måtte trenge på et ingeniørstudium. Du kan også route hotkeys på den måten du måtte ønske.

Ditt siste punkt er naturligvis meget essensielt for hva du får ut av studiet ditt. Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg ha kuttet ut rus (av tyngre type naturligvis) mens du holder på med kurset. En øl eller tre på en fredagskveld med studiekamerater er selvfølgelig ikke å forakte, men du bør holde det på et minimum mener jeg - hvertfall hvis du vil ha så mye som mulig ut av studiet.

Et annet godt tips er å stå opp klokken syv hver eneste dag - selv om du ikke har forelesning før klokken 10 (eller hva det enn måtte være). Da får du tid til å få i deg en god frokost, ta en dusj, våkne skikkelig, ta en kjapp joggetur for å få kroppen i gang, og kanskje til og med lese deg litt opp på emnet som skal gjennomgås på dagens forelesning. Dette har jeg gjort de to siste årene på studiespesialiserende, og det fungerer meget godt for meg.
Når du står opp (så) tidlig vil du også være trøtt på kveldene, noe som gjør at du sover bedre og er uthvilt neste morgen hvis du legger deg i rimelig tid. Å basere seg på en 8-9 timers søvn pleier å være nok for de fleste.

Alt du gjør hver dag i 14 dager sies å bli en vane. Tving deg selv til å gjøre det de første to ukene, og etterhvert går det av seg selv på automatisk vis. Får du inn de gode vanene vil alle slags kurs og arbeid være mye lettere å gjennomføre.

Hvis du skulle trenge noe annet å lese på enn studielitteratur, så vil jeg anbefale deg "Bli best" og "Helvetesuka" av Erik Bertrand Larssen. Disse bøkene vil nok gi deg en større kraft til solid gjennomføring, økt motivasjon, og ikke minst metoder for å gjøre de to førstnevnte.

I forhold til det sosiale, så vil jeg råde deg til å bare være hyggelig, velstelt, og ikke nevne interesser om rus o.l. før det eventuelt er andre som nevner dette. Det er mange som sier at studiekameratene blir de kameratene du har for resten av livet - oppfør deg skikkelig, og du skal se at det sosial kommer av seg selv.

Lykke til på forkurset - legg din sjel i det!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
1) Forkursingeniør er en egen klasse. Vi delte ingen fag med andre elever utenfor forkurset. Eneste forskjellen er at noen (ca 1/3) ikke trenger å ta alle fagene, men kun tar matematikk og/eller fysikk, mens resten itillegg også har et prosjektfag, engelsk og norsk.

2) Dere blir sammensveiset, iallefall om du har prosjektfaget. Det blir nok også oppsatt ikke-obligatorisk lesetimer med lærer tilstede hvor de som ønsker kan øve. Som oftest blir disse timene satt opp rett etter matematikk og fysikktimene. så man kan gå rett fra undervisning til øving og få ekstra hjelp om man sitter fast.

3) Hvis du skal ha prosjektfaget så ja, da blir det endel gruppearbeid. Det er et enkelt fag i og for seg, men det er ganske kjedelig og tidkrevende. Sosialt though.

4) Blyant, papir og en god kalkulator holder. Pc er greit å ha, men det er ikke noe man trenger for å bestå.

5) Har du disiplin nok til å møte opp til undervisningen og har en læreevne ca rundt middels så burde det gå heeelt fint. Det er ikke veldig vanskelig stoff dere skal igjennom, men mengden kan være litt overveldende.


For å si det slik så sitter halve den fremtidige klassen din og lurer på akkurat på det samme som du gjør.
Bare møt opp, vær hyggelig og det sosiale kommer av seg selv skal du se.
Sist endret av Bombasa; 17. juli 2014 kl. 19:21.
Noen tips basert på mine erfaringer fra ingeniørutdanning. YMMV.

I de forelesningene hvor foreleser skriver på tavle, vil jeg anbefale å selv skrive ned alt foreleseren skriver, samt eventuelle egne kommentarer/spørsmål. En helt enkel rutet eller linjet blokk, avhengig av personlige preferanser, er nok. PC er ofte bare knot, spesielt i fag hvor du har skisser og diagrammer i tillegg til ren tekst.

Selv om det kan virke borkastet å skrive selv, spesielt om dere får foreleserens notater utlevert i ettertid, er min erfaring at man husker bedre når man skriver mens man følger med. Om foreleser benytter "slides" er ikke dette alltid realistisk.

Tips nummer to er å møte på alt av forelesninger. Innholdet i forelesningene viser hva foreleser mener er viktig i pensum, og det er sjelden fokus på eksamen på detaljer som ligger utenfor forelesninger og innleveringer.

Siste tips er å stille spørsmål. Om du lurer på noe, er det sannsynligvis fler som lurer på det samme, men ufattelig mange tør ikke å spørre under en forelesning. (Ta hensyn til medstudenter og foreleser: Rekk opp en hånd, og ikke spør om ting som er irrelevante, det er vanligvis mulig å diskutere det mer eksotiske med foreleser etter forelesningen.)
Vil annbefale deg å lese deg kjapt opp på stoffet før det foreleses. Du vil få utlevert en plan over hvilket kapittel som foreleses hvilken uke.

Som nevnt av andre, møt på hver forelesning og lesetime med studentassistent/lærer tilstede.

Gikk selv fra å ha tatt fagbrev inn på elektroingeniør, det var hardt å komme tilbake på skolebenken. Men med gode rutiner og god innsats gikk det veldig fint!