Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5183
Halla. Vurderer og utforske mer snacks en hva jeg har testet hitill - som bare er hasj og lovlige rusmidler. Det jeg lurer på er hva er baksidene av fleinsopp? Er det noen her som kan komme med noen historier fra deres første trip og gjerne nybegynner tips.
Satt meg ute på verandaen. Kom inn en halvtime senere og var sikker på at jeg hadde vært i danmark..

Og sterk Eurofi, og trærne hadde gjeller som på en fisk. Stirra på en lampe.. Den så helt lik ut som sola (noe jeg nesten trodde det var) Og den sendte ut bølger som jeg måtte spise.

Du kan bli psykotisk.
Sist endret av BongRips; 23. september 2013 kl. 22:47.
Vært på 5 turer med flein nå, alle har vært helt fantastiske. Alle på hver sin måte

Har til gode å oppleve noe negativt rundt det, annet enn at man kan bli veeeeldig slapp å "sliten" et par dager etter
Det eneste negative jeg har og komme med i farta, er at du kan føle at du gjør gjøre noe i rusen, som i virkeligheten er noe helt annet.
For å ta et dramatisk eksempel; Du tror du vandrer i den myksete og vakreste blomsterengen. Men egentlig går du og vandrer midt ut i trafikken.

Så skal du gjør det, så ta forhånsregler for og forsikre at du ikke dreper deg selv i tralala-land.
Sitat av RagebunnY Vis innlegg
Det eneste negative jeg har og komme med i farta, er at du kan føle at du gjør gjøre noe i rusen, som i virkeligheten er noe helt annet.
For å ta et dramatisk eksempel; Du tror du vandrer i den myksete og vakreste blomsterengen. Men egentlig går du og vandrer midt ut i trafikken.
Vis hele sitatet...
Det er fleinsopp det er snakk om, ikke datura.

Ved en noenlunde forsvarlig førstegangsdose på flein vil du ikke møte på slike problemer. På min første tur på flein kunne jeg omgås streite mennesker uten at de merket at jeg var påvirket. Det var ikke akkuratt lett, men det er ikke sånn at all rasjonaliten din forsvinner selv om man er på flein. Nå må jeg påpeke at jeg ikke bagateliserer fleinsopprusen. Det er en relativt kraftig rus og en enda kraftigere sinnstilstandsendring. Men det er ikke slik de over meg beskriver. Gjør research før du våger deg ut på dette eventyret, det verste som kan skje er at du får i deg farlige sopper, eller at du reagerer spesiellt dårlig på fleinsopprusen og havner i psykose. I psykose kan man skade seg selv. Jeg legger ved en lenke til min personlige tripprapport på fleinsopp, håper den gir litt innsikt.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=230708
Folk sier at man kan få psykologiske skader av å spise det... Men jeg kjenner veldig mange som har tatt det, plus venners venner, opptil flere ganger.. Så jeg tviler på at det er særlig sannsynlig at du får noen psykiske skader.

hvis du bruker sopp for ofte kan du kanskje bli forandret eller berørt av alle opplevelse du får ut av det..

Den største risikoen med sopp er å få feil sopp og bli forgiftet... og det er også ille å få en badtrip.. Og det er lett å miste stedsansen og tidssansen, så ikke gå for langt ut på fjellet uten en sitter (en som ikke turer med dere, som guider dere rundt)

Anbefaler 2-3gram tørket for en grei tur. 4-5gram hvis du vil virkelig komme til outer space... og 5+gram for noe helt ubeskrivelig. Hold deg unna weed når du er på tur, om du ikke er "pro", da blir du hvertfall jæævelig fjern
ArbeidsledigProletar
Sitat av Dagdriver Vis innlegg
Folk sier at man kan få psykologiske skader av å spise det... Men jeg kjenner veldig mange som har tatt det, plus venners venner, opptil flere ganger.. Så jeg tviler på at det er særlig sannsynlig at du får noen psykiske skader.

hvis du bruker sopp for ofte kan du kanskje bli forandret eller berørt av alle opplevelse du får ut av det..

Den største risikoen med sopp er å få feil sopp og bli forgiftet... og det er også ille å få en badtrip.. Og det er lett å miste stedsansen og tidssansen, så ikke gå for langt ut på fjellet uten en sitter (en som ikke turer med dere, som guider dere rundt)

Anbefaler 2-3gram tørket for en grei tur. 4-5gram hvis du vil virkelig komme til outer space... og 5+gram for noe helt ubeskrivelig. Hold deg unna weed når du er på tur, om du ikke er "pro", da blir du hvertfall jæævelig fjern
Vis hele sitatet...
Denne posten oser av uerfarenhet.

Største risikoen med sopp er ikke å få feil sopp og bli forgiftet. Om det i hele tatt er en fare så vet du ikke nok om hva du holder på med. Da bør du ikke trippe i det hele tatt. (forvekslingsarter som vokser på samme plass som flein er ufarlige)


En en bad-trip trenger ikke å være noe negativt i det hele tatt, jeg synes faktisk uttrykket bad-trip er ganske dårlig. Ville heller sagt vanskelig trip eller utfordrende. Du kan og vil som regel lære mye av en vanskelig trip, tvinges til konfrontasjon av problemer man ofte bare har skuvd foran seg og vekk.

Og man går seg ikke bort sånn uten videre på trip. Så lenge du ikke er helt borte i soppverdenen, type "5+ gram", så kan du fint trippe alene på fjellet. Fordel med en trip-sitter om det er en førstegangsopplevelse, så om ting blir ubehagelig, så har man noen å prate med.
Sist endret av Batabusa; 24. september 2013 kl. 13:38. Grunn: FORDI NORSK ER VANSKELIG
Anbefaler 2-3gram tørket for en grei tur. 4-5gram hvis du vil virkelig komme til outer space...
Vis hele sitatet...
Du anbefaler 2-3g til en som skal prøve sopp første gang? Normal brukerdose er vel rundt 1g. Jeg vil anbefale og teste 0.7-0.8g første gangen. syns du ikke dette er nok venter du en uke og tester litt mer. Man kaster ikke i seg mengder første gang man tester psykedeliske rusmidler.
De fleste av mine tripper har innslag av "bad" i seg.
Etter mange timer kan jeg ofte føle meg utslitt å føle ubehag, eller få vonde tanker.
Jeg har grått, og jeg har spydd.

Men det er nettopp dette det handler om, du skal kjenne på det vonde og lære av det, på samme måte som du skal kjenne på det gode å ha glede av det.
Sist endret av Dr. fungitumb; 24. september 2013 kl. 14:34.
Negative aspekter ved sopprus: Psykose, angst, forvirring, "badtrip/vanskelig/utfordrende trip", kraftig agitasjon.

Langtidsskadevirkninger: Ved overdreven bruk er det en sjanse for at man kan nedsatt mengde/effekt av serotonin og dopamin i hjernen (Innrømmer at jeg er usikker på fysiologien her). Dette kan igjen føre til depersonalisering, depresjon og angsttilstander mm. (Sjekk "Eraserhead Syndrome" på Erowid.org)

Om man er fornuftig i sin bruk av sopp er sjansen liten for at man får problemer. Modenhet er også noe som i min erfaring kan gjøre at man får mer ut av trippene sine. Så det er en stor fordel å være voksen/moden i tankegangen. F.eks er cannabis i min mening mer egnet for rekreasjonellt bruk enn psilocybe sopper. Mens sopp kan både være ren moro/rekreasjonellt eller et svært kraftig verktøy for selvutvikling.

Set og setting er viktig når man tripper. Spesiellt om man er uerfaren eller tar større doser enn man er vant med.

Setting: Et sted man kan være uforstyrret og føle seg trygg. Sammen med en god venn eller to, som enten tripper med
deg eller er edru tripsitter. Videre kan det være kjekt å kunne kontrollere omgivelsene med tanke på musikk, lys osv.
I min erfaring kan det å endre belysning eller musikk (eller andre ting i settingen) endre trippen totalt.
Så om man føler at noe er "galt" kan det være greit å prøve å bytte musikk eller gå til et annet rom. Altså skape en forandring i hvilken stimuli man tar inn. (Eller det kan være at man er sulten/må på do, uten at man skjønner at det er det som føles "galt" ).

Set: Ditt humør, din psykiske tilstand. Det er f.eks svært dumt å trippe om man er lei seg, sint eller har mye å tenke på.
F.eks at man har mye stress med jobb/skole eller i relasjoner til de rundt seg. Disse tingene kan komme til overflaten
under en tripp og det er ikke alltid særlig fint. Det kan også være fint å ha helt fri fra alle gjøremål dagen derpå, slik at man slipper å tenke at man må opp tidlig neste dag osv.

Om man tripper med noen andre kan dagen derpå brukes til å fordøye trippen og snakke om sine opplevelser med "medtripperne".

I gamle dager undervuderte jeg styrken til en liten gjeng med sopp. Dette førte til at det gikk ca 15 min fra inntak til det ikke hadde noe å si om jeg hadde øynene åpne eller igjen. Jeg hadde da fastet i ca 6 t på forhånd.

Tidligere hadde jeg tatt større doser enn dette og fått mye mildere tripper.
Jeg tror faktisk at den trippen er den kraftigste jeg noen gang har hatt.

Hvis man er klar for å gi totalt slipp på egoet og seg selv er en slik tripp skremmende og tøff, men når man kommer litt ut på andre siden er det rene Nirvana. Om man ikke klarer å "gi slipp" og prøver å fighte imot vil dette potensiellt kunne gi en svært vanskelig opplevelse hvor man kan risikere å ikke klare å integrere det som skjedde under trippen og bli plaget av dette i ettertid. Jeg kjenner til et par venner som gikk på den smellen med påfølgende depresjonstilstander etterpå, men etter 3-6 mnd var de tilbake til normalen

Så avsluttningsvis: Tenk over set og setting på forhånd og alltid tenk "Don't fight it, feel it"
Det har iallefall gitt meg stort sett fine og utviklende opplevelser.
En ting som er farlig er å innta sopp hver dag over en lang periode. Definisjonen av en lang periode i sammenhengen jeg tenker på er 3måneder+

La en trip være en trip og la det være med det. Innfinn deg med at du har spist sopp og godta det som det er.
Mye kan skje og det bør du være åpen for. Du vil nok oppleve at rød og grønn farge(spesielt rød) blir kraftig forsterket.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
En ting som er farlig er å innta sopp hver dag over en lang periode. Definisjonen av en lang periode i sammenhengen jeg tenker på er 3måneder+

La en trip være en trip og la det være med det. Innfinn deg med at du har spist sopp og godta det som det er.
Mye kan skje og det bør du være åpen for. Du vil nok oppleve at rød og grønn farge(spesielt rød) blir kraftig forsterket.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd dette? Du er klar over hvordan toleransen funker for sopp? For å ture HVER dag i 90 dager må du begynne å legge på deg på grunn av alle kaloriene soppen inneholder, kan jo ikke gjøre stort annet enn å tygge sopp.

EDIT: Med tre dager pause mellom hver gang, derimot kunne du klart å ihvertfall ture litt.
Sist endret av Batabusa; 24. september 2013 kl. 18:45.
Kan soppen spises rå? Må den tørkes først?
Synes det var lett forvirrende med tanke på dosering. Noen sier 5g mens andre mener det vil holde med 0,8g?
Jeg kunne også tenke meg å prøve dette, men vil gjerne vite litt mer om hvordan jeg skal gå frem først.
Si jeg inntar 2g, hvor lenge vil rusen vare? (selvsagt bare ca. estimat)
Thisgirl:
Soppen kan spises rå, tørket, det velger du selv, er en fordel å få de bekreftet før man hiver i seg noe, da.

IKKe ta 5g om du aldri har inntatt sopp før. Det kan fort bli en helvettestur du ikke er forberedt på i det hele tatt.

jeg testet ut en relativt lav dose forrige helg, 0,8 gram (28 tørkede sopper), og hadde en veldig fin og visuell tur. Ble imponert over hvor bra effekt jeg fikk av en såpass lav dose. Skal nevnes at jeg røykte cannabis ved siden av, og hadde drukket 3 øl før spiste soppene, så kan være det hadde litt å si.
Dette var også min første solotur, så kan være jeg klarte å få mer utav det siden jeg ikke hadde noen eksterne distraksjoner. Satt på trippy musikk, slo av både pc og tv, og bare lot meg flyte med.

Rusen vil vare alt fra 4-6 timer + -
http://www.erowid.org/plants/mushrooms/images/duration_chart_mushrooms.gif

Hvis det er første gangen din, ville jeg gått for 1-1,5g (tørket) og helst med en trippsitter.
Sist endret av Juliaan; 26. september 2013 kl. 08:08.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Thisgirl Vis innlegg
Kan soppen spises rå? Må den tørkes først?
Synes det var lett forvirrende med tanke på dosering. Noen sier 5g mens andre mener det vil holde med 0,8g?
Jeg kunne også tenke meg å prøve dette, men vil gjerne vite litt mer om hvordan jeg skal gå frem først.
Si jeg inntar 2g, hvor lenge vil rusen vare? (selvsagt bare ca. estimat)
Vis hele sitatet...
ALtså, du kan på sett og vis gange med ti for tørr sopp.
Den mister ganske nøyaktig 90% av vekta si ved tørking.

5 g (tørket) er ikke noe noen bør anbefale for noen.
Sist endret av Batabusa; 26. september 2013 kl. 11:58.
5g tørka flein er en veldig heavy dose og du burde ha GOD erfaring for å putte i deg så mye. 5g tørka cubensis høres bedre ut. Psilocybe semilanceata(flein) er en av de mest potente av disse "magiske soppene".
Det ER den mest potente
Det stemmer ikke. Den soppen med høyest alkaloidnivå er Panaeolus cyanescens, eller Copelandia c. om du vil, etter Abbé Giacomo Bresadola som samlet de blånende artene i Panaeolus-gruppen i en egen - det blåaktige stoffet er et oksidasjonsprodukt av psilocin, det er altså de psykoaktive han grupperte sammen. Dette er ikke det samme som fleinsoppen Psilocybe Cyanescens, også kalt wavy cap, en svakere sopp.

Det finnes også fleinsopper (Psilocybe) som har høyere konsentrasjon enn spiss fleinsopp (Psilocybe semilanceata), som Psilocybe azurenscens.
Sist endret av exocytose; 26. september 2013 kl. 17:20.
I stand corrected.

Jeg gjorde den største feilen av alle, jeg baserte mitt utsagn på "hear-say"
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Det ER den mest potente
Vis hele sitatet...
Spiss fleinsopp regnes blant de mest potente psilocybin-soppene, regnet
ut fra gjennomsnittlig innhold av virkestoffer.

Likevel er blånende flekkskivesopp (Panaeolus cyanescens-komplekset, som
også omfatter P. cambodginiensis og P. tropicalis) regnet som den mest potente
utfra totalt innhold av virkestoffer i fersk tilstand.

Den har riktignok høye nivåer av psilocin (derav den sterke blåningen) som
gjør at den høye "potensen" ikke er like vedvarende gjennom tørking og
lagring, ettersom psilocin oksiderer relativt raskt i forhold til psilocybin, som
holder seg stabilt mye lenger.

(Back to original topic...)
Sist endret av PVestlandia; 26. september 2013 kl. 20:21. Grunn: Lese postene først ja, Afasar var ute i god tid før meg...