Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3880
i norge er det ingen Aldersgrense for konsumering alkoholkonsumering

men kjøp av dette er aldersgrense på. ??

men... det er ikke lov og kjøpe det heller ikke lage det ... hva er da poenget med at det er lov og konsumere det da ?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Det er jo ikke lov for en under 18 år å konsumere alkohol? Hallo?
18 år for å kjøpe, 18 år for å nyte.
Sist endret av Kusetjuv; 29. april 2012 kl. 23:58.
politiet har ikke tid og penger til og ta fjotisser på fylla.


Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det er jo ikke lov for en under 18 år å konsumere alkohol? Hallo?
Vis hele sitatet...
på privat eindom jo.
Sist endret av StålSkuff; 29. april 2012 kl. 23:59.
Trådstarter
30 1
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
politiet har ikke tid og penger til og ta fjotisser på fylla.




på privat eindom jo.
Vis hele sitatet...
Ja kan nok stemme det ... men sånn egentlig er det jo noen som har gjort noe ulovelig siden mindreårig har fåt tak i alkohol mtp ikke lov og skaffe / kjøpe til mindreårige
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det er jo ikke lov for en under 18 år å konsumere alkohol? Hallo?
18 år for å kjøpe, 18 år for å nyte.
Vis hele sitatet...

Jeg på 17 år kan stå og helle i meg en pils foran ansiktet på en politimann så lenge jeg er på privat grunn eller et sted hvor jeg har lov til å drikke.
Fult lovlig å kjøpe alkohol og motta alkohol.

MEN, det er ikke lov å SELGE alkohol, eller gi bort alkohol til noen som er under 18(20).

Du har tho, lov å motta alkohol hos foresatt hjemme i ditt eget hus. Men der går også grensen.
http://no.wikipedia.org/wiki/Aldersg...holkonsumering
http://www.lovdata.no/all/hl-19890602-027.html

Norge:

Aldersgrense for konsumering: Ingen aldersgrense.
Aldersgrense for kjøp: 18/20 år

Skjenking, salg og utlevering av alkohol til personer under 18 år (20 år ved brennevin over 22%) er ulovlig.

Det er lov å brygge eget øl, selv om man er under 18 år.
Så sant alkoholprosenten ikke overstiger 22% (Brennevin) såklart..
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du har tho, lov å motta alkohol hos foresatt hjemme i ditt eget hus. Men der går også grensen.
Vis hele sitatet...
Really?

Loven om 18-årsgrense på utlevering og sjenking av alkohol gjelder vel her også. I praksis ikke mulig å bli tatt kanskje, men et lovbrudd like fult.
Sitat av d0nk3y Vis innlegg
http://no.wikipedia.org/wiki/Aldersg...holkonsumering
http://www.lovdata.no/all/hl-19890602-027.html

Norge:

Aldersgrense for konsumering: Ingen aldersgrense.
Aldersgrense for kjøp: 18/20 år

Skjenking, salg og utlevering av alkohol til personer under 18 år (20 år ved brennevin over 22%) er ulovlig.

Det er lov å brygge eget øl, selv om man er under 18 år.
Så sant alkoholprosenten ikke overstiger 22% (Brennevin) såklart..
Vis hele sitatet...
Helt riktig som du sier. Det er lov å nye alkohol selv om du ikke har fylt 18. Dersom du får et glass med vin til middag en gang så er ikke det ulovlig, men alt med måte. Har vært innom flere episoder hvor foreldre har fått reaksjoner grunnet at de server sine barn alkohol.

En annen lov som ligner er sex kjøpsloven. Det er lov å selge sex, men forbudt å motta.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Sitat av lpdn94 Vis innlegg
i norge er det ingen Aldersgrense for konsumering alkoholkonsumering

men kjøp av dette er aldersgrense på. ??

men... det er ikke lov og kjøpe det heller ikke lage det ... hva er da poenget med at det er lov og konsumere det da ?
Vis hele sitatet...
Øl og vin er lov å lage. På den måten har du heeelt "lovlig" alkohol ("lovlig" mtp. at noen må bryte loven for å kjøpe/selge alkohol til deg)
Lovverket sier at en ikke har lov til å selge/skjenke alkohol til folk under 18... Om en mindreårig drikker er lovbruddet ikke om han drikker det, heller hvordan han har skaffet det.
Du har lov til å bli servert alkohol av foreldre om jeg ikke tar feil.
I USA er det ikke lov å ha promille når du er under 21. :P

Loven er vell mest der for at 14åringer ikke skal bli alkoholikere på deltid..
Sist endret av Vod0; 30. april 2012 kl. 00:23.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du har lov til å bli servert alkohol av foreldre om jeg ikke tar feil.
I USA er det ikke lov å ha promille når du er under 21. :P
Vis hele sitatet...
Nei, det er bare i syden forreldre har lov til og gi ungene alkohol. du har lov og drikke som mindreårig men ingen kan gi/selge deg alkoholen
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Nei, det er bare i syden forreldre har lov til og gi ungene alkohol. du har lov og drikke som mindreårig men ingen kan gi/selge deg alkoholen
Vis hele sitatet...
Syden er jo en fellesbetegnelse på en hel haug med land, og alle har sine individuelle lover og relger. Blir litt for dumt å si at det er lov så lenge det er i syden.
Barn (under 15 år) kan jo ikke straffes uansett, så det hadde vært lite hensiktsmessig å lage en lov som i hovedsak gjelder dem som ikke kan straffes. Å legge skylden over på de som utleverer/selger alkoholen gir mer mening; hvis utesteder/butikker kunne selge alkohol til mindreårige uten sanksjoner, er det nok mange som ville gjort det.

Edit: De vil altså hindre personer under 18 år fra å konsumere alkohol, men de gjør det indirekte.
Sist endret av lor3ntz; 30. april 2012 kl. 00:29.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Syden er jo en fellesbetegnelse på en hel haug med land, og alle har sine individuelle lover og relger. Blir litt for dumt å si at det er lov så lenge det er i syden.
Vis hele sitatet...
jeg sa syden fordi jeg ikke husker vilket land det var slike regler i.


Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Barn (under 15 år) kan jo ikke straffes uansett, så det hadde vært lite hensiktsmessig å lage en lov som i hovedsak gjelder dem som ikke kan straffes. Å legge skylden over på de som utleverer/selger alkoholen gir mer mening; hvis utesteder/butikker kunne selge alkohol til mindreårige uten sanksjoner, er det nok mange som ville gjort det.

Edit: De vil altså hindre personer under 18 år fra å konsumere alkohol, men de gjør det indirekte.
Vis hele sitatet...
bullshit... du kan bli straffet selv om du er under 15. du kan bare ikke havne i fengsel

resten av inlegget var veldig meningsfult. høres logisk ut.
Sist endret av StålSkuff; 30. april 2012 kl. 00:34.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det er jo ikke lov for en under 18 år å konsumere alkohol? Hallo?
18 år for å kjøpe, 18 år for å nyte.
Vis hele sitatet...
Akkurat i første setning tar du feil. Det er ulovlig for folk som kan kjøpe alkohol å gi til de som ikke er gamle nok til å kjøpe. Men det står ikke noe som helst i lovverket om at det er ulovlig for mennesker under 18 år å konsumere alkohol.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
jeg sa syden fordi jeg ikke husker vilket land det var slike regler i.




bullshit... du kan bli straffet selv om du er under 15. du kan bare ikke havne i fengsel

resten av inlegget var veldig meningsfult. høres logisk ut.
Vis hele sitatet...
Strl. § 46. Ingen kan straffes for handling foretatt før det fylte 15 år.
Sitat av zulle Vis innlegg
Strl. § 46. Ingen kan straffes for handling foretatt før det fylte 15 år.
Vis hele sitatet...
ikke i praksis. både jeg og en kompis ble straffet for noe vi gjorde da vi var 13-14 år.
Sorry for off-topic, men hvilken form for straff fikk dere?
For å legge hele debatten død: http://www.ung.no/oss/alkohol/64478.html
Sitat av zulle Vis innlegg
Sorry for off-topic, men hvilken form for straff fikk dere?
Vis hele sitatet...
vi kunne velge mellom bot/erstatning eller jobbe for de fornermede i sommerferien. vi valgte og betale. vi fikk også noe rusk på rullebladet som skal være borte nå.(tror jeg)
Poenget med en lov (også kjent som formålet med en lov), fremgår som oftest av den enkelte lovs formålsparagraf (der det finnes en slik).

Formålet med alkoholloven er:

Sitat av Alkoholloven
§ 1-1. Lovens formål.

Reguleringen av innførsel og omsetning av alkoholholdig drikk etter denne lov har som mål å begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære. Som et ledd i dette sikter loven på å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer.
Vis hele sitatet...
.. tada
Sist endret av OstiasMoscas; 30. april 2012 kl. 00:54.
Det føltes sikkert som straff, men per definisjon er det nok ikke det. Og jeg nekter å tro at dere fikk noe på rullebladet.
God natt
Du har lov å drikke, men du har ikke lov å anskaffe det på noe vis. Husk at det er den som gir deg alkoholen som bryter loven ikke du som kjøper/tar imot.

Du kan bli straffet derimot om politiet finner deg drita, for eks. utsettelse på lappen fordi du er uskikket.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Denne tråden gav meg et spørsmål om alkoholloven.
Jeg jobber på et utested som servitør, og lokalet er leid av en stor bedrift i forbindelse med julebord. Jeg skjenker gjestene vin. Det er helt garantert noen på julebordet som er under 18 år, men siden lokalet er leid er det ingen vakter som sjekker alder.

Bryter da jeg som står for den faktiske skjenkingen, utestedet eller bedriften alkoholloven?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Denne tråden gav meg et spørsmål om alkoholloven.
Jeg jobber på et utested som servitør, og lokalet er leid av en stor bedrift i forbindelse med julebord. Jeg skjenker gjestene vin. Det er helt garantert noen på julebordet som er under 18 år, men siden lokalet er leid er det ingen vakter som sjekker alder.

Bryter da jeg som står for den faktiske skjenkingen, utestedet eller bedriften alkoholloven?
Vis hele sitatet...
Skal ikke være bombastisk her, men jeg vil tro det er utestedet, hvis det er ansatte fra utestedet som sjenker. Har bedriften sine egne bartendere er det vel bedriften. Tror ikke du kan straffes direkte når du får instrukser om å sjenke alkohol. I dagligvarebutikker har jeg aldri hørt om kasserere som blir straffet rettslig for å selge alkohol til mindreårige, men hørt om kasserere som får sparken for å miste alkoholbevilningen til butikken. Kan legge ved et lite utdrag fra loven §1-4
Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.
Vis hele sitatet...
Hadde vært fint om noen kunne rettet opp eventuelle feil
Hva om jeg er under 18 og får kjøpt pils?
Det er vell så og si samme konsept med røyk?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av iSkurk Vis innlegg
Hva om jeg er under 18 og får kjøpt pils?
Det er vell så og si samme konsept med røyk?
Vis hele sitatet...
Er du under 18 og får kjøpt pils er du heldig, og den som selger det til deg en lovbryter.

Samme konsept på røyk ja. Tobakksskadeloven §11

Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.
Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av personer over 18 år. Dette gjelder likevel ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn med salget.
Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av tobakksvarer og sigarettpapir.
Vis hele sitatet...
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Er du under 18 og får kjøpt pils er du heldig, og den som selger det til deg en lovbryter.

Samme konsept på røyk ja.1[/url]
Vis hele sitatet...
Jeg får kjøpt både pils og røyk på de fleste butikkene her jeg bor.
Men da er det ikke jeg som gjør en ulovlig handling og kan bli straffa?
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av lpdn94 Vis innlegg
men... det er ikke lov og kjøpe det heller ikke lage det ... hva er da poenget med at det er lov og konsumere det da ?
Vis hele sitatet...
Poenget med loven er å straffe de som gir den mindreårige tilgang på alkohol, istedet for den mindreårige selv. Å straffe en 16-åring på fjortisfylla ville skapt flere problemer enn det ville løst, så lovgivningen er ikke så på trynet som den kanskje virker ved første øyekast.
Sitat av iSkurk Vis innlegg
Jeg får kjøpt både pils og røyk på de fleste butikkene her jeg bor.
Men da er det ikke jeg som gjør en ulovlig handling og kan bli straffa?
Vis hele sitatet...
du kan da vell ikke bli straffet for en feil andre gjør vell?
Sitat av iSkurk Vis innlegg
Jeg får kjøpt både pils og røyk på de fleste butikkene her jeg bor.
Men da er det ikke jeg som gjør en ulovlig handling og kan bli straffa?
Vis hele sitatet...
Som mange har sagt flere ganger nå;
- Ikke ulvlig å kjøpe når du er under 18 år.
- Ikke lovlig å selge til noen under 18 år.
Det jeg tror er grunnen til at det er lovlig å drikke er fordi at det ikke skal være mulig å gi bøter selv om man er mindreårig. De kan selfølgelig kontakte foreldre osv. Det er jo samme loven for røyking og snusing, skulle politiet gått rundt og arrestert mennesker for dette? En annen ting er at for at en mindreårig skal få tak i disse rusmidlene må det være et ulovlig ledd for å få tak i det, men det er jo noen hull i systemet, ved at man feks "finner noen pils i skauen", eller at man "tar ifra foreldrene sitt barskap og de ikke vil anmelde for å stjele".