Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2783
Hei, jeg og noen venner "brøt" oss inn på vår skole etter en trening, døra var åpen men vi var fortsatt inne. Selvfølgelig så klarte jo en av vennene mine og drite på draget med og snakke ut om det på skolen.

Lærerne/rektor fant ut av det til slutt og de hadde visst allerede fortalt om det i detalj :P

Politiet skulle vist bli involvert men rektor sa at hvis alle hadde samme forklaring(som vi til slutt hadde) så kom det mest sansynelig til å gå til forliksrådet.

Mitt spørsmål er som følger; Hvis dette ender opp med at vi bare må betale for skaden vi har gjort, og eventuelt vaske på skolen o.s.v, får jeg da en prikk på rullebladet mitt? Og går denne vekk etterhvert?


- Inzide
Hva var det dere gjorde? Det er vel heller ikke innbrudd hvis døra faktisk var åpen.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hva var det dere gjorde? Det er vel heller ikke innbrudd hvis døra faktisk var åpen.
Vis hele sitatet...

Så hvis døra til huset ditt er ulåst, så kan jeg bare gå inn og henge der?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hva var det dere gjorde? Det er vel heller ikke innbrudd hvis døra faktisk var åpen.
Vis hele sitatet...


Det er vel strengt tatt fortsatt inrbudd selv om døra er åpen. Med mindre du jobber i forsikringsbransjen
Sitat av Bea Vis innlegg
Så hvis døra til huset ditt er ulåst, så kan jeg bare gå inn og henge der?
Vis hele sitatet...
"Dersom adgangen har skjedd gjennom en ulåst dør eller et åpent vindu er det derimot ikke innbrudd, men dette vil kunne rammes av andre mindre alvorlige straffebud, se som eksempel straffeloven § 395." -Wikipedia
Gjore det samme feilen som deg, fikk da dog en avtale med rektor om at jeg kunne hjelpe litt om morgenen, snømåking og andre små jobber i noen par måneder.
Sitat av Bea Vis innlegg
Så hvis døra til huset ditt er ulåst, så kan jeg bare gå inn og henge der?
Vis hele sitatet...
Men en skole er vel et slags offentlig bygg?

Det må jo ha vært andre i bygget og, siden døra var åpen.
Trådstarter
37 7
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Men en skole er vel et slags offentlig bygg?

Det må jo ha vært andre i bygget og, siden døra var åpen.
Vis hele sitatet...
"etter en trening, døra var åpen..."

Vi spilte litt basket, en venn av meg ripa inn et hakekors i veggen(for å symbolisere fred, heh), og en ringeklokke + en kniv ble ødelagt, osv. Ingenting stort egentlig, ingenting som koster masse penger for å si det sånn.
Sitat av Inzide Vis innlegg
"etter en trening, døra var åpen..."

Vi spilte litt basket, en venn av meg ripa inn et hakekors i veggen(for å symbolisere fred, heh), og en ringeklokke + en kniv ble ødelagt, osv. Ingenting stort egentlig, ingenting som koster masse penger for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Men dere bedrev hærverk altså, da er saken annerledes..
Trådstarter
37 7
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Men dere bedrev hærverk altså, da er saken annerledes..
Vis hele sitatet...
Jaujau, spørsmålet mitt var liksom hva som skjer etter forliksrådet, om jeg får det på rullebladet, og om det går vekk hvis det ikke skjer noe etter det på en stund.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Okay, ikke moralfreak men uansett; Idioti på høyt nivå -_-

OT; Tror hærverk havner på rulleblad ja.

Og det blir vel der i ett år eller 5.
Hvordan klasse går dere i? Gjorde masse sånn dritt før når jeg gikk på ungdomsskolen og det verste som skjedde var at vi måtte rake løv og rydde opp glasskår og sånn shit.

Tviler det kommer på rulleblad osv. ved mindre rektoren deres er skikkelig drittsekk.
Ser det er uvanlig userriøse innlegg her. Skal prøve å svare deg fattet og kort. Forliksrådet da kommer ingenting på rullebladet ditt. Da fikser dere opp på en måte der politiet ikke er innblandet. Forliksrådet gir ingen straff, dere blir bare enig og fikser opp. Du kan slappe helt av, politiet blir ikke innblandet. Om han anmelder det, nekter du i avhør. En bagatell sak som det der vil politiet sende til konfliktrådet uansett, om han anmelder det. Saken vil GARANTERT bli henlagt om du blir tatt til avhør. Da nekter du og sier du ikke vet noe som helst om det. Lurer du på noe mer så ikke nøl med og send melding!
Send et formelt brev til rektor hvor dere beklager dere for det som har skjedd og lov at dere aldri gjør noe lignende igjen og at dere er klare til å stille opp for å dekke eventuelle skader.

Hadde en lignende episode når vi hadde korpsøvelse for noen uker siden. Da bruker vi gymsalen på en barneskole i området som lokale og i pausen gikk vi rundt på skolen som vi alltid gjør (vi har lov til å gå rundt på skolen), men en kamerat av meg klarte å bryte opp den låste døren til lærerværelset med et uhell og dette så noen og sa ifra til rektoren om.

Vi sendte da bare en beklagelse på mail og ingenting mer har skjedd utover det.
Trådstarter
37 7
Jeg og vennene mine går i 7. Klasse, begynner i 8. etter sommerferien. Rektoren er en drittsekk ja, men det var hun som kom med ideen til forliksråd though.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Sitat av Inzide Vis innlegg
Jeg og vennene mine går i 7. Klasse, begynner i 8. etter sommerferien. Rektoren er en drittsekk ja, men det var hun som kom med ideen til forliksråd though.
Vis hele sitatet...

Du er under den kriminelle lavalder, som er 15 år, så dette kommer garantert ikke på rulleblad Håper dere har lært noe, vandalisme er unødvendig og ikke kult.
Sitat av Inzide Vis innlegg
"etter en trening, døra var åpen..."

Vi spilte litt basket, en venn av meg ripa inn et hakekors i veggen(for å symbolisere fred, heh), og en ringeklokke + en kniv ble ødelagt, osv. Ingenting stort egentlig, ingenting som koster masse penger for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
mad gangster du ass! ''ripa hakekors i veggen, for og symbolisere fred, heh'' hahah huff.
Sitat av fhoss Vis innlegg
mad gangster du ass! ''ripa hakekors i veggen, for og symbolisere fred, heh'' hahah huff.
Vis hele sitatet...
fhoss: "En venn av meg" sto det.

ts: Nå er jeg strengt mot moralprekener her inne, men nå var det ekstremt vanskelig å holde seg! Tror han kompisen din burde finne ut litt hvor mye det ligger bak det hakekorset egentlig. Håper foreldre kobles inn.
Hadde jeg vært deg ville jeg bekymret meg mer over barnevernet enn rulleblad.
Mandokir har et poeng. Dere slipper nok greit unna ettersom dere er under lavalderen og hærverk dessverre er ganske vanlig blant shitkids på deres alder, men er dere uheldige kan det bli en liten sak hos barnevernet på dere. Idioten som syntes han var kul ved å skrape hakekors på veggen vil da være ekstra utsatt.

Forliksrådet handler om å komme til enighet, så politiet blandes nok ikke inn der. Hvordan de behandler slike saker vet jeg dog ikke.
Sitat av Inzide Vis innlegg
Jeg og vennene mine går i 7. Klasse, begynner i 8. etter sommerferien. Rektoren er en drittsekk ja, men det var hun som kom med ideen til forliksråd though.
Vis hele sitatet...
Rektor - en drittsekk??

Du og kompisene dine tar dere inn på skolen(les: innbrudd), bedriver hærverk og får muligheten til å ordne opp uten at det får store konsekvenser i ettertid.
Synes du fikk en 'sweet deal' av rektor og drittsekkene her er vel du og kompisene dine!

Rektor kunne bare anmeldt og latt politiet kjøre hele løpet, noe som ville betydd bøtelegging + erstatningsansvar + merknad på rullebladet.
Gjort er gjort.

Det at handlingen var dum tror jeg faktisk TS har forstått. Han går i 7. klasse og er veldig ung, og unge mennesker gjør feil og dumme ting.
Dere kan jo gå i konfliktråd. Jeg havna i samme suppa som dere ved å ha det litt gøy inne på skolen med et brannslukningsapparat, alt jeg trengte å gjøre var å hjelpe vaktmesteren fra 2-4 i en mnd.
Og nei, dette havnet ikke på rullebladet.
Gjør som flere her allerede har nevnt. Lever en skriftlig, uoppfordret beklagelse til rektor, hvor du/dere lover å betale for skadene og tilbyr dere å gjøre dugnadsarbeid eller lignende på skolen utenfor skoletiden. Dette vil garantert hjelpe dere til det bedre.

Jeg vil tro det er noe lignende dere vil komme frem til hvis det blir tatt opp i forliksrådet. Men det er fortsatt stor forskjell på å foreslå det selv, kontra å bli tvunget til det.

PS. Jeg ble tatt for mange lignende dritt-saker når jeg var ung og dum. Ingen av disse episodene følger meg den dag i dag

Lykke til!