Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 7045
Først vil jeg starte med å si at jeg vanligvis ikke er en surpomp, og at jeg er en aktiv og sosial gutt. Men dette med 17.mai har jeg aldri forstått etter jeg var ferdig med barneskulen.

Jeg våknet 19:30 i år på 17.mai etter en bevisst heftig fylla hele natta 16.mai. Her skulle jeg sove best mulig uten å bli vekket av fløyter og skriking utenfor.

Folk står opp grytidlig om morningen, og stresser med bunader, pynting og dresse seg opp. Nå skal folket samlet seg på byn og veive med flaggene. De fleste tror jeg personlig gir faen i hele poenget bak 17.mai, men drar ned for å treffe gamle kjente og se ungene hygge seg.

Er det jeg som er en lat og teit surpomp som ikke synes det er noe gøy å dra ned i sentrum på denne dagen, og smile falskt til gamle naboer som snakker om været og annet vrøvl?

Hva gjør ungdommer på 17.mai?
Vi små ungdommene 13-14 kjøpte de nye "fart bomb" pakkene og puttet ned i nakker og hetter på venner
de fleste eldre drikker og rusler vell?
Enig, men nå har jeg ikke noe spesielt forhold til 17.mai heller da jeg ikke er norsk.
Men jeg gjør absolutt ingenting på 17.mai. Jo da, jeg drar ned og ser på toget og spiser is. Men kan ikke si at det er spesielt gøy, mine norske venner føler akkurat det samme tror jeg
Spiste kebab og spilte CSS
Litt kjedelig er det men vi lever i ett tradisjonsrikt land og 17. Mai er jo hyggelig for barna
Glemte selfølgen, KEBAB!
Sist endret av Zitto; 18. mai 2011 kl. 15:34.
Gikk rundt med kameraet klart. Mye bra muligheter om du er litt rapp på triggeren. ellers lite å gjøre. treffe kjenstfolk som man ikke ser så mye lenger i bygdenorge...
Synes det er kult å se så mange fjes ute som har pyntet seg for å feire landet vårt.

Selv var jeg ganske redusert så jeg gikk bare rundt med et par venner,nippet på noen pils og så på folket gjennom et par alt for røde øyne ;D
Har ingenting imot å pleie fyllesjuka sammen med venner og familie mens jeg spiser is og drikker brus
Synes 17. mai er kjedelig, men koselig. Drar til sentrum, ser på barnetoget, snakker med gamle kjente som jeg ikke har sett på evigheter, spiser is og koser meg. Synes faktisk det er ganske hyggelig! En av de få dagene i året hvor _nesten_ alle er blide, omgjengelige og hyggelige!
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Tror dette kommer helt an på hvor i landet du holder til.
I Bergen er 17 mai programmet tettpakket, og har noe for alle.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig flyttet jeg hjemmefra når jeg var 16 og flyttet utenbys og har bodd hjemme to år siden det, og eneste gangen jeg har feiret 17.mai siden jeg var 16 er ett år mens jeg bodde hjemme og ett år når jeg var russ.

Mao iløpet av de siste 11 årene har jeg feiret 17. Mai to ganger, det er generelt lite givende å feire en slik dag uten familie når man bor i en annen by og/eller land.
Vel, det finnes alternativer til å stresse nede i sentrum på 17. mai! Nå vet jeg verken hvor gammel du er eller hvir du bor, men jeg kan snakke for meg selv og mine venner;
Bor i Oslo (er innflyttet student), er 22 år og har feiret de tre siste 17. mai i byen. Hvert år holder noen en 17-mai-frokost for resten av "gjengen" som vi rullerer på. Deretter er det rett ned i Kuba-parken for øl, hygge og konserter hele dagen, uten noen form for sentrumsræl og barnetog. Avslutter dagen som regel på en fest hvis noen inviterer til det. Dette syntes jeg er en flott måte feire grunnlovsdagen på!
Det du sier om at de fleste gir faen i poenget bak 17. Mai er absolutt noe jeg ikke kjenner meg igjen i btw.

"Er det jeg som er en lat og teit surpomp som ikke synes det er noe gøy å dra ned i sentrum på denne dagen, og smile falskt til gamle naboer som snakker om været og annet vrøvl? "
Vis hele sitatet...
Vanskelig å avgjøre om du er en lat og teit surpomp, men du trenger da vel ikke dra til sentrum og smile falsk til gamle naboer og snakke om været for å ta del i 17. mai-feiringen?, men heller smile ekte til gode venner og snakke om det som skulle interessere deg!

Nå vet jeg ikke om de tilsvarende mulighetene finnes der du bor, men om det er i Oslo, anbefaler jeg min oppskrift som mal for en feiende flott 17.Mai-feiring
Sist endret av hammondB3; 18. mai 2011 kl. 15:46.
Jeg sto opp klokken to, og så stakk vi i parken og røyka oss fjerne. Mmmm.
Feiringen er vel hva du gjør det til selv. For min del synes jeg 17. mai er en dag for god mat med gode venner og familie, og om det blir noe tog er det som oftest på TV. Jeg gikk riktignok i tog i 9-10 år som buekorpsgutt, men etter det har det å dra til byen aldri tiltrukket meg i stor grad; russetoget hoppet jeg av midtveis fordi det var kjedelig. Da sitter jeg heller og griller, eller knasker spekeskinke og eggerøre sammen med folk jeg liker, så også i år. Det var en meget hyggelig feiring.
Vennegjengen:

-Champagnefrokost
-Folketog
-Utepils
-Grilling
-Utepils
-Innepils
-Nattklubb
-Nachspiel

Bra dag
Våkna i 2-tia, slo på pc'en å hadde Big Bang Theory marathon hele dagen.

Morsomt for de små og de eldre.
Hyggelig morgenfrokost med venner
Bytur for å møte andre venner og bekjente
Nyte været
Spise god mat med familie og venner
Fylla og grilling med gode venner
Elsker 17.Mai!
Sist endret av FerieFyr; 18. mai 2011 kl. 16:04.
Stod opp kl. 09.00 og skrudde umiddelbart på NRK for å følge 17.-mai-sendinga. Ingenting er bedre enn å få nasjonalismen måkt inn i fleisen min slik. Etter en god frokost var det på med dressen og sløyfa, før jeg gikk dit hvor barnetoget skulle starte, for å bivåne saluttering arrangert av forsvaret ved Gamlebyen i Fredrikstad (mest for å ta bilder).

Rakk også å høre en skoleelevs tale om hvorfor vi feier 17. mai, og syns egentlig sammenligningen om hvordan enkelte andre lands nasjonaldagsparader består av militæret, mens Norge sender alle barna sine i tog, var veldig fin. Viser styrke på en annen måte. Etter det tuslet jeg langs toget for å ta noen bilder, før jeg gikk hjem og spiste litt lunsj. Deretter dro vi tilbake til byen og tittet på tog nr. 2, men stakk før russen kom, ofc.

Uansett, jeg syns 17. mai er den dagen da Norges befolkning er på sitt vakreste og mest hyggelige, hvorenn påpresset det måtte være, og jeg ser egentlig ikke vitsen med å ikke feire 17. mai. Man gjør hva man vil ut av det uansett.
Haha, har det vært nasjonaldag og greier? Glemte rett og slett av hele dagen, greit å bo litt unna byen så man slipper alt levenet også.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Jeg hadde heller ikke noen spesiell begeistring for 17. Mai før jeg flyttet utenlands. Nå er det en fantastisk anledning til å være litt patriot sammen med andre nordmenn her nede, med en heldags fest og tilhørende norske 17. Mai-sanger. Herlig!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Personlig flyttet jeg hjemmefra når jeg var 16 og flyttet utenbys og har bodd hjemme to år siden det, og eneste gangen jeg har feiret 17.mai siden jeg var 16 er ett år mens jeg bodde hjemme og ett år når jeg var russ.

Mao iløpet av de siste 11 årene har jeg feiret 17. Mai to ganger, det er generelt lite givende å feire en slik dag uten familie når man bor i en annen by og/eller land.
Vis hele sitatet...
Er du ikke norsk AtX?

Selv så sover jeg til jeg blir vekt av de plagsomme korpsa før jeg tar meg noen kjøre turer med kompiser.

Russetoget blir jo bare dårligere og dårligere, tivoli er det bare fjortisser på og de berømte lekene som å løpe potet løp er jeg litt for gammel til føler jeg..


Så for meg er 17.Mai kun en utrolig fin unnskyldning for å spise opp til flere kebaber, hamburgere og is.
hadde det helt fantastisk jeg! er 21 år nå, og har aldri satt så mye pris på 17.mai som jeg gjorde i år.

vet ikke om det var champagnen til frokosten som gjorde eller ikke, men plutselig var korpsmusikk jæææævlig fengene. digga den lille trommevirvel tingen
Dessuten er jo alle pynta seg fjong og flotte. jentene er nydelige, ungene smiler, alle e hyggelige og alt er generelt bra!

17.mai er kjedelig om du velger å ha det kjedelig.
Men hvis du vil... så ligger alt tilrette for å ha en super feiring og en fantastisk dag
Sist endret av Ampier; 18. mai 2011 kl. 16:16.
Jeg er ikke etnisk norsk en gang, men jeg stortrives hvert år med 17. mai!
Jeg var ute av døra 7:15 for å gå i tog og ellers var jeg ute og spiste, feiret med venner, med familien, så på garden osv. Det er tradisjon, så for meg er det en viktig dag å få med seg
Tenk hvis alle hadde tenkt som deg trådstarter... Vær nå litt nasjonalistisk denne ene dagen i året. Vær litt stolt av landet ditt. Personlig måtte jeg jobbe denne dagen, men dro på meg den norske sløyfa forde siden jeg er ute blandt folk på jobben. Er også utrolig hyggelig å se pynta mennesker overalt og bunader på jenter kan være ganske snasent. (Ikke alle).

Jeg gav også F når jeg var litt yngre. Er først nå jeg begynner å skjønne greia.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Haha, har det vært nasjonaldag og greier? Glemte rett og slett av hele dagen, greit å bo litt unna byen så man slipper alt levenet også.
Vis hele sitatet...
Du er så trist du!
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Det er trolig en av Norges viktigste dager, jeg skal ikke tvinge folk til å gå i tog, men litt nasjonalfølelse trenger vi da i disse globaliserings tider.
17. mai er en flott mulighet til å være ute blant folket og se hvor glade alle sammen er.
Et flott land fortjener en slik flott dag.

Sikkert ikke en dag for eremitter eller folk som får noia av glade folk og folkemengder, men en super dag for de fleste.

Sitat av Liverbird Vis innlegg
Hva gjør ungdommer på 17.mai?
Vis hele sitatet...
Dem koser seg, går i tog, griller og er sammen med gode venner.
Sist endret av henrikxt; 18. mai 2011 kl. 16:27.
Når jeg leser denne tråden, gir det meg bare en enda bedre god grunn til å være ute å se tog og møtes en gjeng med venner for å prate grille og ha det veldig fint.
Håper virkelig ikke folk har uttalt seg negativt om 17.mai uten å være under 16 år.
Var gøy når man var barn, alle barna i gata var ute å lekte og det ble arrangert aktiviteter osv. Da var 17. mai en gledens dag, det var tider det! Nostalgisk depressiv tenking..
Nå er det ikke noe særlig gøy lenger syns nå jeg... Føles ut som en helt vanlig dag for meg, forskjellen er bare det at de som driver på med jobb, skole og denslags ting også har fri. Og at de pynter seg.
Nei faen, er ikke uten grunn at man sier at 17. mai er barnas dag!
Rulla meg en feit en og gikk i russetoget, som var det dårligste russetoget på 35 år.
Jeg stod opp rundt 12. Så gikk jeg i russetoget, etter det var det siste turen i russebilen.
Deretter samla vi rundt 10 venner og grilla, etter det rulla vi et par joints og gikk og fiska

Alt i alt, bra 17. mai.
Når jeg leser denne tråden ser jeg et seriøst Freak i forfall. Beklager, men noen tråder er åpenlyst bare for å ha noe så skrive om.
Sist endret av tafsern; 18. mai 2011 kl. 16:43.
Tja, stakk til sentrum (Bergen) hvor jeg + en annen dude stresset med å komme oss til Burger King, noe som tok ca 20min siden vi måtte gå jevlig mange omveier.

Når vi endelig kom der var det digg med burger til frokost.
Etter å ha spist gjekk vi ut og fant ut at det egentlig var ingen ting i byn å gjøre kl 14.40 så vi stakk hem til han ene duden å så film...
Ehm, 17 mai, var koselig til jeg fikk telefon av kompis som hadde brent ned halve skuret fordi han stumpet joint i plankene, snut, brannvesenet og ambulanse var til stede og greier, mens kompisen var fjern som baller og heftig noia, bra 17 mai!
Sist endret av Dr.Feelgood; 18. mai 2011 kl. 16:58.
Eneste som skjer 17.Mai for min del er russetoget. Alltid like gøy å se de får egg på seg ^^
Loka rundt i byen med noen venner, that's it. Som den misantropen jeg er orker jeg ikke alle småungene, isen og den påtvungne og overfladiske munterheten
17. mai: Sitter inne og leser til eksamen
Stod opp ca. 18:30, var ikke klar over at det var den 17 mai engang før jeg ble sulten og måtte dra på butikken for å kjøpe mat, som var naturligvis stengt....
Sist endret av Opteryx; 18. mai 2011 kl. 17:58.
Det jeg gjorde:
- Fest natt til 17.
- Sov et par timer
- Sto opp tidlig for å møte venner i byen
- Spiste mat i byen
- Så på film hos en kompis
- Byen med venner igjen
- Hjem for å spise med familien
- Ta igjen litt søvn
- Legge seg på ordentlig

Jeg har egentlig alltid likt 17. mai, for det eneste man gjør den dagen er å være med venner og familie, og man har fri fra jobb/skole osv.
Sist endret av drittunge; 18. mai 2011 kl. 18:04.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Litt kjedelig er det men vi lever i ett tradisjonsrikt land og 17. Mai er jo hyggelig for barna
Vis hele sitatet...
LAL - Tradisjonsrikt? Gi meg eksempler
Det jeg gjorda var:
-Jobba noen timer, dobbel lønn!
- og så grillet jeg med noen folk
Er du ikke norsk AtX?
Vis hele sitatet...
Hvor i teksten der står det at han ikke er norsk? Han har bare ingen venner..
Syns igrunn 17. mai er en trivelig dag.
Snubla riktinok innom 2 forskjellige nach og var hjemme rundt 7 på morran engang 16 mai. Så fikk knappe 2 timer søvn før jeg måtte opp, dusje, få på meg dressen osv for å møte familien i byen.

Titta litt på toget, chillan litt på café, møtte og snakka med kjentfolk. Så hjem til mor å grille og tok med nevøen min på tivoli på kvelden
Rett i køya halv10, trøtt som en knarker.
Sist endret av RayMonk; 18. mai 2011 kl. 18:57.
17 mai er jeg helst på jobb og tjener 133 % ekstra hver time Veldig greit å tjene mer enn dobbelt og ha en undskyldning til å i alle fall ikke dra å se på tog. Ikke at jeg hadde orket stresset opp for noe tog uansett. Jeg hadde sikkert sett borgertoget da om det var fint vær og jeg hadde fri, og ikke var fyllesjuk.

17 mai er ikke så koselig for meg lengre da bestemor døde av et random hjerteinfarkt når jeg var russ den 17...
Sitat av Rain Man Vis innlegg
LAL - Tradisjonsrikt? Gi meg eksempler
Vis hele sitatet...
barnetog, maten, bunaden, russen, 16. mai-festingen, talene, direktesendingen til NRK og at veldig mange spiser ute heller enn hjemme.
Får nasjonalfølelse på 17.mai, tenker på alle mulighetene vi har i landet og tross i all elendighet så har vi det faktisk -jævli- bra. Andre steder i verden sulter barn til døde og det er ikke styresett som ligner noenting.

Pleier alltid å gå en tur i byen med finklær på og ta del i feiringa av at jeg er norsk!
Synes vi har en flott måte å feire nasjonaldagen på i Norge. Perfekt tidspunkt også egentlig, midt i mai når vinteren er tilbakelagt for godt og alt er blitt grønt og fint. Feirer ikke så mye selv, men syntes det var stas i mine yngre barnedager. 17mai feires best innendørs med noe greit å spise, noe bra å se på og en liten haug med øl eller jonaser.
Jeg flyktet til sverige.
Drakk 4 obligatoriske øl natt til 17. Sov til klokken 1800 pga. min flotte døgnrytme for tiden. Slappa av forran pcen uten å være fyllasjuk 17. mai siden jeg var 14 ellerno. Var herlig!