Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3646
Fra jeg var barn har jeg slitt mye med søvn. Har ikke fått sove før langt ut på natta og det gikk hardt utover skolen. Da jeg var 12 ble jeg diagnosert med forsinket søvnfasesyndrom og fikk rivotril på resept. Det var for drøyt for en 12åring, så jeg sluttet på det etter noen uker.
Flere år senere, da jeg var 21 faktisk, ba jeg om ny resept fra søvnlegen, for opp til det punktet hadde jeg prøvd alt fastlegen var villig til å gi meg, som egentlig bare var piller med søvndyssende effekt. Bare å glemme at det skulle funke.
Men rivotril hadde ikke den effekten på meg lenger. Den viste seg å funke perfekt som en slags smertestillende. Nå må jeg si at jeg er ikke fan av å ta piller fast daglig, så jeg bruker rivotril når musklene trenger en pause over natta. Det funker knallbra. Men jeg blir altså ikke trøtt. Prøvde flere ting fra søvnlegen (en litt liberal søvnlege kan man vel si), blant annet tolvon og rocatrol. Ingen effekt. Til slutt ga han meg rohypnol. Jeg fikk resepten i posten og ble ganske sjokka over det jeg leste, men jeg gikk nå på apoteket og hentet den. De var like sjokka som meg, haha.
Tok en samme kveld og det funka egentlig ikke. Det funka første dagen, men andre dagen ble jeg egentlig faktisk bare ganske høy, og hadde det moro der jeg lå i senga og ventet på at søvnen skulle falle inn. Etter det har det hatt en mildt sterkere effekt enn rivotril.

Så folkens - jeg vil sove!
Til de dagene jeg MÅ sove fordi jeg MÅ opp tidligere enn kroppen min tillater meg. Hva kan jeg gjøre? Eller, hva har fungert for dere, og hva kan dere se for meg at vil fungere for meg i forhold til det jeg har sagt?
Nå er jeg ikke så veldig fan av ulovlige midler, mest fordi det er dyrt, men også fordi det rett og slett er stress på flere aspekter, men jeg må si at det eneste som alltid funker er å røyke en bønne. Hadde det bare vært så lett...

Litt kveldsdesperasjon her jeg sitter og må opp imorgen tidlig og prøvde å finne ut hvilken kombo jeg skulle ta av det som ligger i skuffen her (nei jeg er forsiktig altså)

Takk for innspill

Forresten, glemte å skrive at jeg er ny her og håper at jeg ikke la dette i feil kategori!
Sist endret av muninski; 26. oktober 2016 kl. 04:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ut som at du har prøvd ganske mye jo. Hvordan er kosthold og aktivitetsnivå? Jeg merker at jeg sover mye bedre når jeg trenger og spiser (litt) sunt. Vet ikke om det har noen effekt for deg, men verdt å kanskje ta en titt på? En bønne var faktisk det første jeg tenkte på når jeg leste teksten din, men jeg kan se bekymringene dine i forhold til pris og lovlighet.
Null gaming et par timer før leggetid, sovemaske og ørepropper funker ganske bra for meg. Røyka alltid nattings for noen år siden, men etterhvert slutter det å hjelpe når toleransen blir for høy.
Sitat av muninski Vis innlegg
Fra jeg var barn har jeg slitt mye med søvn. Har ikke fått sove før langt ut på natta og det gikk hardt utover skolen. Da jeg var 12 ble jeg diagnosert med forsinket søvnfasesyndrom og fikk rivotril på resept. Det var for drøyt for en 12åring, så jeg sluttet på det etter noen uker.
Flere år senere, da jeg var 21 faktisk, ba jeg om ny resept fra søvnlegen, for opp til det punktet hadde jeg prøvd alt fastlegen var villig til å gi meg, som egentlig bare var piller med søvndyssende effekt. Bare å glemme at det skulle funke.
Men rivotril hadde ikke den effekten på meg lenger. Den viste seg å funke perfekt som en slags smertestillende. Nå må jeg si at jeg er ikke fan av å ta piller fast daglig, så jeg bruker rivotril når musklene trenger en pause over natta. Det funker knallbra. Men jeg blir altså ikke trøtt. Prøvde flere ting fra søvnlegen (en litt liberal søvnlege kan man vel si), blant annet tolvon og rocatrol. Ingen effekt. Til slutt ga han meg rohypnol. Jeg fikk resepten i posten og ble ganske sjokka over det jeg leste, men jeg gikk nå på apoteket og hentet den. De var like sjokka som meg, haha.
Tok en samme kveld og det funka egentlig ikke. Det funka første dagen, men andre dagen ble jeg egentlig faktisk bare ganske høy, og hadde det moro der jeg lå i senga og ventet på at søvnen skulle falle inn. Etter det har det hatt en mildt sterkere effekt enn rivotril.

Så folkens - jeg vil sove!
Til de dagene jeg MÅ sove fordi jeg MÅ opp tidligere enn kroppen min tillater meg. Hva kan jeg gjøre? Eller, hva har fungert for dere, og hva kan dere se for meg at vil fungere for meg i forhold til det jeg har sagt?
Nå er jeg ikke så veldig fan av ulovlige midler, mest fordi det er dyrt, men også fordi det rett og slett er stress på flere aspekter, men jeg må si at det eneste som alltid funker er å røyke en bønne. Hadde det bare vært så lett...

Litt kveldsdesperasjon her jeg sitter og må opp imorgen tidlig og prøvde å finne ut hvilken kombo jeg skulle ta av det som ligger i skuffen her (nei jeg er forsiktig altså)

Takk for innspill

Forresten, glemte å skrive at jeg er ny her og håper at jeg ikke la dette i feil kategori!
Vis hele sitatet...
Fortsett med bønnerøykinga. Å spise rivotril som søvnmedisin er helt idiotisk og kan i verste fall ødelegge livet ditt totalt. Dessuten har rivotril halveringstid på 70 timer - spiser du 2 mg vær kveld vil du etter noen få dager miste hukommelsen og finne på mye dumt. Andre benzoer om xanor etc burde du holde deg LANGT unna. Spesielt hvis det funker for deg å røyke uten at du får angst. Jeg forstår ikke problemet helt? Du liker ikke at det ulovlig? Ftp, de fleste har et liberalt syn på cannabis\hasj og søvnproblemer er noe av det pasienter får resept på det for av leger hvor cannabis er regulert.
At en lege i det hele tatt kan skrive ut rivotril til en 12-åring er drøyt, ja.. Da denne diagnosen du har/fikk er en av de mest utbredte søvnforstyrrelsene blant barn (i følge psykologtidsskriftet.no), så synes jeg det er merkelig at du ble satt rett på en medisin som er for epileptikere. Godt dere fant ut at det ble feil.

Brukte rivotril selv over en lengre periode, men dette fungerer bare i en begrenset periode om du ikke er flink til å ta pauser, og ender nok heller med avhengighet enn til mye hjelp over tid. Har eksperimentert med melatonin, og det har fungert veldig godt på meg. Tar gjerne bønne ved siden av dette på kveldstid og får en god natts søvn.

Forresten; sitter du mye med smarttelefon om kveldene eller ved sengekanten, så anbefaler jeg deg å installere en skjermoverleggsapp som f.eks Twilight for Android. Den justerer ned blåfargene i skjermen, og gir deg også mulighet for å dempe mer av lysstyrken. Dette vil da hjelpe kroppen din med å produsere naturlig melatonin (søvnhormon).
prøv og legg deg med hode i andre ennen av senga
Det er skrevet en utfyllende tråd om søvnvaner og søvnproblemer som du finner her. Lykke til!
Sist endret av Nether; 26. oktober 2016 kl. 13:49.
Klør meg i hodet over de som kommer med standardiserte søvntips, som begrenset skjermbruk før leggetid, trening og kosthold til en som har slitt med søvn hele livet. Regner med du fikk diagnosen din fra søvnovervåkning, fikk du da tilbud om kognitiv søvnterapi? Har prøvd det selv, og det er helt jævlig, men de aller fleste som fullfører behandlingen ender opp med å sove bedre. Hvis du mener anspent musklatur er en av hovedårsakene til dårlig søvn kan du prøve magnesium-bad før du legger deg. Pulveret får du kjøpt på FK, i 10kg's sekker hvis jeg ikke husker feil. Opplever du kroppslige ubehageligheter som kan få deg til å tro at problemet er av fysisk opphav?
Grand Masseuse
Avion's Avatar
Sitat av wat Vis innlegg
Klør meg i hodet over de som kommer med standardiserte søvntips, som begrenset skjermbruk før leggetid, trening og kosthold til en som har slitt med søvn hele livet. Regner med du fikk diagnosen din fra søvnovervåkning, fikk du da tilbud om kognitiv søvnterapi? Har prøvd det selv, og det er helt jævlig, men de aller fleste som fullfører behandlingen ender opp med å sove bedre. Hvis du mener anspent musklatur er en av hovedårsakene til dårlig søvn kan du prøve magnesium-bad før du legger deg. Pulveret får du kjøpt på FK, i 10kg's sekker hvis jeg ikke husker feil. Opplever du kroppslige ubehageligheter som kan få deg til å tro at problemet er av fysisk opphav?
Vis hele sitatet...
Synes da ikke det er så mye å klø seg i hodet etter. Slik jeg har forstått det på venner og bekjente som sliter med søvnforstyrrelser, så kommer det rett og slett av at de da ikke orker/gidder å forsøke seg på forhåndsregler som dette med skjermbruk før leggetid eller mer aktivitet i dagene. Jeg skjønner da det veldig godt selv, da jeg bruker godt belyste skjermer hver eneste kveld og de siste ti minuttene før jeg legger meg, og ikke nødvendigvis er av den mest aktive sorten. Men de dagene jeg faktisk gidder å høre etter disse "standardiserte" tipsene, så merker jeg at det hjelper noe veldig for min del.

Nå sier ikke jeg at TS gir blanke, og heller ikke at han ikke har forsøkt disse rådene - men da det ikke blir nevnt noe om dette i tråden så synes jeg da virkelig at disse punktene er verdt å få frem i en tråd som handler om søvnproblemer.
"Øko-Terrorist"
Slet med mye av det samme og var innom flere typer medisin før jeg satte meg ned og undersøkte på egenhånd. Mange som sliter med det samme fikk god effekt av Melatonin så jeg fikk legen til å skrive det ut til meg(Circadin), er ca to år siden nå og søvn har ikke vært et problem siden
Sist endret av tr80r; 26. oktober 2016 kl. 14:33.
Vis folk her hadde giddet å lese innlegget til TS skikkelig, så hadde dere funnet ut at TS har en kronisk sykdom. Forsinket søvnfase syndrom gjør at utskillensen av søvn-hormoner skjer senere enn hos vanlige mennesker, dvs: han blir trøtt senere enn andre mennesker. Dette er ikke noe ts kan så veldig mye for.

Etter det jeg leste på wikepedia skal tilsetting av melatonin i kombinasjon med lysterapi være noe som kan fungere.
Sist endret av Mirage; 26. oktober 2016 kl. 14:36.
Sitat av Avion Vis innlegg
Synes da ikke det er så mye å klø seg i hodet etter. Slik jeg har forstått det på venner og bekjente som sliter med søvnforstyrrelser, så kommer det rett og slett av at de da ikke orker/gidder å forsøke seg på forhåndsregler som dette med skjermbruk før leggetid eller mer aktivitet i dagene. Jeg skjønner da det veldig godt selv, da jeg bruker godt belyste skjermer hver eneste kveld og de siste ti minuttene før jeg legger meg, og ikke nødvendigvis er av den mest aktive sorten. Men de dagene jeg faktisk gidder å høre etter disse "standardiserte" tipsene, så merker jeg at det hjelper noe veldig for min del.

Nå sier ikke jeg at TS gir blanke, og heller ikke at han ikke har forsøkt disse rådene - men da det ikke blir nevnt noe om dette i tråden så synes jeg da virkelig at disse punktene er verdt å få frem i en tråd som handler om søvnproblemer.
Vis hele sitatet...
Som en skrev over her, har TS en kronisk diagnose som tilsier at søvntips som fungerer godt for de fleste ikke er effektivt for han. Når en har slitt med alvorlige søvnproblemer over såppas lang tid er det også sannsynlig disse metodene er godt utprøvd, og at dette er tips TS har fått høre utallige ganger gjennom mange år. Da vil ofte slike sneversynte løsninger bare virke frustrerende.
Vil anbefale TS refleksologi, akupunktur eller psykolog. En psykolog kan være hensiktsmessig siden folk med alvorlige søvnlidelser ofte ender opp med å gruble, irritere seg og forverre problemet ytterligere.
Kjipt at det skal være sånn! Går alltids ann å fyre seg en bønne i ny og ned, men det er ikke alltid det passer heller. Det kan jo hende han liberale søvnlegen din kan henvise deg til en spesialist/lege i Nederland. Da kan du hente "medisinen" på en lovlig måte. Dog er dette ganske kostbare greier har jeg hørt. Folk har mistet lappen osv. Men han legen virker som sagt veldig liberal
Har forsinket søvnfasesydrom. Melatonin hurtigvirkende ikke circadin. Brukt i et halvt år. Helt nydelig, ingen negative bivirkninger så langt<3
muninski's Avatar
Trådstarter
49 8
Takk for så mange engasjerte svar!!
Først må jeg si at jeg glemte helt å skrive noe veldig essensielt, jeg har gått på melatonin over lengre perioder flere ganger, med forskjellige doser og tatt til forskjellige tider uten effekt. Lysterapi har heller ikke vært til hjelp.


Sitat av Erlnd Vis innlegg
Ser ut som at du har prøvd ganske mye jo. Hvordan er kosthold og aktivitetsnivå? Jeg merker at jeg sover mye bedre når jeg trenger og spiser (litt) sunt. Vet ikke om det har noen effekt for deg, men verdt å kanskje ta en titt på? En bønne var faktisk det første jeg tenkte på når jeg leste teksten din, men jeg kan se bekymringene dine i forhold til pris og lovlighet.
Vis hele sitatet...
Aktivitetsnivå har noe innvirkning, men ikke vesentlig. Akkurat nå er nivået noe lavere, jeg bor i USA en periode og, ja, livsstilen er ikke så aktiv. Nå vet jeg at jeg kan få lovlig marijuanakort her, men det er kostbart det også, og stress, og jeg skal hjem om 3 måneder. Og helt ærlig, vil ikke finne noe som funker som jeg ikke kan ta med til Norge... Som i teorien jeg kunne gjort lovlig som amerikansk statsborger, men siden det ikke er lovlig i hele landet, men regulert av statene og flyplassene ikke er regulert av statene, men av regjeringen er det ikke lov å ha det med på flyplassen, så litt klønete er det jo.

Sitat av dumbmothrfckr Vis innlegg
Fortsett med bønnerøykinga. Å spise rivotril som søvnmedisin er helt idiotisk og kan i verste fall ødelegge livet ditt totalt. Dessuten har rivotril halveringstid på 70 timer - spiser du 2 mg vær kveld vil du etter noen få dager miste hukommelsen og finne på mye dumt. Andre benzoer om xanor etc burde du holde deg LANGT unna. Spesielt hvis det funker for deg å røyke uten at du får angst. Jeg forstår ikke problemet helt? Du liker ikke at det ulovlig? Ftp, de fleste har et liberalt syn på cannabis\hasj og søvnproblemer er noe av det pasienter får resept på det for av leger hvor cannabis er regulert.
Vis hele sitatet...
Skulle kanskje sagt at jeg ikke tar rivotril på daglig basis, langt fra. Har hatt 100 piller i 3 år og har fortsatt noe igjen. Tar det kanskje 1 gang i måneden om så. Jeg har ikke noe imot å bryte loven til en viss grad, det er vel egentlig mest det økonomiske aspektet som har noe å si.


Sitat av wat Vis innlegg
Klør meg i hodet over de som kommer med standardiserte søvntips, som begrenset skjermbruk før leggetid, trening og kosthold til en som har slitt med søvn hele livet. Regner med du fikk diagnosen din fra søvnovervåkning, fikk du da tilbud om kognitiv søvnterapi? Har prøvd det selv, og det er helt jævlig, men de aller fleste som fullfører behandlingen ender opp med å sove bedre. Hvis du mener anspent musklatur er en av hovedårsakene til dårlig søvn kan du prøve magnesium-bad før du legger deg. Pulveret får du kjøpt på FK, i 10kg's sekker hvis jeg ikke husker feil. Opplever du kroppslige ubehageligheter som kan få deg til å tro at problemet er av fysisk opphav?
Vis hele sitatet...
Anspent muskulatur gjør ikke noe særlig med søvnkvaliteten, men det passer seg bedre å ta rivotril om natta enn om dagen sånn for funksjonaliteten. Særlig fordi jeg går på skole og har AD/HD uten medisiner. Trenger ikke at hodet skal bli mindre samarbeidsvillig enn det allerede er
Det er definitivt kroppslige problemer i bildet, fibromyalgi er en av de, skal til reumatolog for autoimmun sykdom om noen uker også, så vi får se. Det er ikke usannsynlig at det har noe å si for søvnen.

Sitat av wat Vis innlegg
Som en skrev over her, har TS en kronisk diagnose som tilsier at søvntips som fungerer godt for de fleste ikke er effektivt for han. Når en har slitt med alvorlige søvnproblemer over såppas lang tid er det også sannsynlig disse metodene er godt utprøvd, og at dette er tips TS har fått høre utallige ganger gjennom mange år. Da vil ofte slike sneversynte løsninger bare virke frustrerende.
Vil anbefale TS refleksologi, akupunktur eller psykolog. En psykolog kan være hensiktsmessig siden folk med alvorlige søvnlidelser ofte ender opp med å gruble, irritere seg og forverre problemet ytterligere.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd flere alternative ting, men det har ikke hjulpet søvnen. Har vært bra for kroppen da. Refleksologi er helt forjævlig vondt Og dessverre hadde det egentlig ikke så mye effekt i forhold til smerten jeg måtte gjennom der.

Sitat av Delus1onal Vis innlegg
At en lege i det hele tatt kan skrive ut rivotril til en 12-åring er drøyt, ja.. Da denne diagnosen du har/fikk er en av de mest utbredte søvnforstyrrelsene blant barn (i følge psykologtidsskriftet.no), så synes jeg det er merkelig at du ble satt rett på en medisin som er for epileptikere. Godt dere fant ut at det ble feil.

Brukte rivotril selv over en lengre periode, men dette fungerer bare i en begrenset periode om du ikke er flink til å ta pauser, og ender nok heller med avhengighet enn til mye hjelp over tid. Har eksperimentert med melatonin, og det har fungert veldig godt på meg. Tar gjerne bønne ved siden av dette på kveldstid og får en god natts søvn.

Forresten; sitter du mye med smarttelefon om kveldene eller ved sengekanten, så anbefaler jeg deg å installere en skjermoverleggsapp som f.eks Twilight for Android. Den justerer ned blåfargene i skjermen, og gir deg også mulighet for å dempe mer av lysstyrken. Dette vil da hjelpe kroppen din med å produsere naturlig melatonin (søvnhormon).
Vis hele sitatet...
Egentlig var ikke rivotril for å sove, men for restless legs syndrome.
Sist endret av muninski; 26. oktober 2016 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bumper førstemann. Det å trene hardt hele dagen så du kollapser på kvelden er undervurdert. Jobber du med noe fysisk anstrengende? Da kan du prøve å jobbe litt hardere!
muninski's Avatar
Trådstarter
49 8
Sitat av smetti Vis innlegg
Bumper førstemann. Det å trene hardt hele dagen så du kollapser på kvelden er undervurdert. Jobber du med noe fysisk anstrengende? Da kan du prøve å jobbe litt hardere!
Vis hele sitatet...
Nei det gjør jeg ikke, og det er ikke så veldig mulig heller pga de fysiske problemene jeg har. Jeg har muskelsmerter og div senebetennelser og masse dritt som jeg er passe lei av. Jeg prøver å trene så mye jeg kan, men det er ikke så mye. Jeg er heller ikke i et miljø her hjemme der det er lett å motivere seg selv til å trene mer, bare å gå tur. Amerikanere. Seriøst, stigmaet er ikke feil. Men i Norge er jeg mer aktiv. Jobber vanligvis på gård og blir ofte så sliten at jeg kan sovne der og da - tror jeg. Men jeg sovner jo ikke.
Vi har jo også den at når jeg endelig sovner til ønsket klokkeslett våkner jeg like sent. Det er mer som om kroppen er innstilt på å våkne sent enn å sovne sent, om det gir noe logikk?
Det som hjelper for meg er seroquel for å roe huet før jeg skal sove. Vet ikke om du har forsøkt det, men har ei venninne med utpreget ADHD og hun tar seroquel for å få sove. Hun sliter med søvn pga ritalin bruk, da hun ikke funker uten ritalin.

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til. Håper du finner frem til noe som virker for deg. Søvn er så utrolig viktig. Og for lite søvn påvirker ikke bare oss i den forstand at vi blir trøtte, slitne i kroppen og at det til sist kjennes ut som kroppen skal kollapse. Søvnmangel påvirker hodet også, både hvordan vi tar til oss kunnskap og hvordan vi henter fram den kunnskapen senere. Og hukommelsen kan bli sørgelig dårlig når en sover dårlig støtt.

Som andre sier, bruk det du må for å få sove. Skaff deg medisinsk marry J. Når du er tilbake i Norge så kan du kontakte søvnlegen din og få ham til å hjelpe deg med å finne en løsning som gjør at du får hente cannabis i nederland. Cannabis vil nok hjelpe på muskelsmerter, og når du får bedre søvn og mindre smerter så vil kanskje betennelsen i kroppen bedres iom at kroppen ikke trenger bekjempe infeksjoner, senebetennelser og smerter.

Har du familie som kan hjelpe deg med ekstra penger til cannabis nå mens du er i USA?
muninski's Avatar
Trådstarter
49 8
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det som hjelper for meg er seroquel for å roe huet før jeg skal sove. Vet ikke om du har forsøkt det, men har ei venninne med utpreget ADHD og hun tar seroquel for å få sove. Hun sliter med søvn pga ritalin bruk, da hun ikke funker uten ritalin.

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til. Håper du finner frem til noe som virker for deg. Søvn er så utrolig viktig. Og for lite søvn påvirker ikke bare oss i den forstand at vi blir trøtte, slitne i kroppen og at det til sist kjennes ut som kroppen skal kollapse. Søvnmangel påvirker hodet også, både hvordan vi tar til oss kunnskap og hvordan vi henter fram den kunnskapen senere. Og hukommelsen kan bli sørgelig dårlig når en sover dårlig støtt.

Som andre sier, bruk det du må for å få sove. Skaff deg medisinsk marry J. Når du er tilbake i Norge så kan du kontakte søvnlegen din og få ham til å hjelpe deg med å finne en løsning som gjør at du får hente cannabis i nederland. Cannabis vil nok hjelpe på muskelsmerter, og når du får bedre søvn og mindre smerter så vil kanskje betennelsen i kroppen bedres iom at kroppen ikke trenger bekjempe infeksjoner, senebetennelser og smerter.

Har du familie som kan hjelpe deg med ekstra penger til cannabis nå mens du er i USA?
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt om seroquel før, men skal huske på det. Jeg har gått på ritalin også, men ga opp, jeg prøvde forskjellige doser opp til 80mg og det funka jo, men jeg fikk også sånn lyssky-følelse som er veldig slitsomt om sommeren, sånn når man har spist alt for mye sukker. Vanskelig å forklare. En annen form for ritalin vil kanskje funke bedre, men det tror jeg ikke jeg gidder å undersøke. Så lenge jeg er i et sted jeg trives og har det bra så trenger jeg det ikke.
Cannabis funker bra på meg på alle måter, det er den beste medisinen jeg har brukt. Jeg har brukt det en del også, er bare synd det koster en del. Vurderte en kort stund å smugle eatables til Norge frem til jeg fant ut at det lukta jo av dem og! Haha.
Har egentlig ikke noe særlig familie som kan hjelpe meg med penger for å få marijuanakort akkurat nå, nei. Men det jeg kan si er at faren min røyker, så han kan hjelpe. Problemet er at jeg liker brunt mye, mye bedre enn grønt. Og han røyker grønt. Han skulle spørre en kompis om eatables, men det har gått en måned nå da og ingenting har skjedd så jeg har gitt opp litt

By the way, lexapro fungerte bra for søvn/innsoving (hvertfall de 2-3 dagene jeg tok det), men jeg måtte slutte da jeg har kjeveproblemer og våknet opp med at jeg hadde klemt sammen tennene så kjeven var i hardt spenn - jeg har alvorlige problemer med kjeven så for meg funket det ikke så bra. Dersom andre leser denne tråden senere så kan det være et alternativ for andre.
Sist endret av muninski; 27. oktober 2016 kl. 06:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Kan selv ligge i timesvis å ikke få sove. Det beste jeg bruker for å sovne er Zopiclone (er vel det samme som imovane?). Denne gir meg ikke bakrus og gir meg 8 timer med god søvn. Har prøvd mye annet. En annen ting som også har hjulpet meg er Lactuca virosa (vild salat), men det er jo ikke lov :-(
Hva med seroquel? Rohypnol / rivo og benzoer og slikt funker ikke så godt for søvn for meg heller, kanskje kombinert med antihistaminer (for søvn) og shit.

Seroquel sovner jeg som regel alltid uansett, om jeg så akkurat har justert også.
Sitat av muninski Vis innlegg
Fra jeg var barn har jeg slitt mye med søvn. Har ikke fått sove før langt ut på natta og det gikk hardt utover skolen. Da jeg var 12 ble jeg diagnosert med forsinket søvnfasesyndrom og fikk rivotril på resept. Det var for drøyt for en 12åring, så jeg sluttet på det etter noen uker.
Flere år senere, da jeg var 21 faktisk, ba jeg om ny resept fra søvnlegen, for opp til det punktet hadde jeg prøvd alt fastlegen var villig til å gi meg, som egentlig bare var piller med søvndyssende effekt. Bare å glemme at det skulle funke.
Men rivotril hadde ikke den effekten på meg lenger. Den viste seg å funke perfekt som en slags smertestillende. Nå må jeg si at jeg er ikke fan av å ta piller fast daglig, så jeg bruker rivotril når musklene trenger en pause over natta. Det funker knallbra. Men jeg blir altså ikke trøtt. Prøvde flere ting fra søvnlegen (en litt liberal søvnlege kan man vel si), blant annet tolvon og rocatrol. Ingen effekt. Til slutt ga han meg rohypnol. Jeg fikk resepten i posten og ble ganske sjokka over det jeg leste, men jeg gikk nå på apoteket og hentet den. De var like sjokka som meg, haha.
Tok en samme kveld og det funka egentlig ikke. Det funka første dagen, men andre dagen ble jeg egentlig faktisk bare ganske høy, og hadde det moro der jeg lå i senga og ventet på at søvnen skulle falle inn. Etter det har det hatt en mildt sterkere effekt enn rivotril.

Så folkens - jeg vil sove!
Til de dagene jeg MÅ sove fordi jeg MÅ opp tidligere enn kroppen min tillater meg. Hva kan jeg gjøre? Eller, hva har fungert for dere, og hva kan dere se for meg at vil fungere for meg i forhold til det jeg har sagt?
Nå er jeg ikke så veldig fan av ulovlige midler, mest fordi det er dyrt, men også fordi det rett og slett er stress på flere aspekter, men jeg må si at det eneste som alltid funker er å røyke en bønne. Hadde det bare vært så lett...

Litt kveldsdesperasjon her jeg sitter og må opp imorgen tidlig og prøvde å finne ut hvilken kombo jeg skulle ta av det som ligger i skuffen her (nei jeg er forsiktig altså)

Takk for innspill

Forresten, glemte å skrive at jeg er ny her og håper at jeg ikke la dette i feil kategori!
Vis hele sitatet...
Jeg sliter med akkurat det samme som deg! Uten medisiner kan jeg bare glemme søvn... Har prøvd ganske mye, men det meste har ikke funket. Brukte stilnoct en stund med en valium om kvelden og det funket en stund, men jeg klarte å bygge opp toleranse for det så det sluttet å fungere. Sliter med en del kroniske smerter som også ødelegger søvnen min, men de nettene jeg tar 150 MG Nobligan Depot mot smertene så plager ikke smertene meg å jeg sover bedre. Våkner veldig ofte hvis jeg ikke har tatt smertestillende. Legen min han forslo at jeg burde ta medisinene mine 2-3 timer før jeg legger meg og selvom jeg sover dårlig så står jeg alltid opp til samme tid. Nå bruker jeg Melatonin 3 MG, 300 MG Quetiapine Depot og en 5 MG valium, det tar jeg 2-3 timer før jeg skal legge meg og det hjelper!
Ut fra det du skriver kan det virke som du burde fortsette å røyke hasj, siden det er det eneste som hjelper og har færre bivirkninger enn benzo. Det er mulig å importere cannabis lovlig fra Nederland hvis du får resept av en lege der, men det er nok en del papirarbeidog ting å sette seg inn i. Du sier du liker brunt bedre enn grønt, kanskje er det fordi den hasjen du har røkt har vært Indica-variant, som gir mer avlsappende og søvndyssende virkning. Men du kan like gjerne røyke grønt som er Indica (i motsetning til Sativa).
Man kan importere cannabis lovlig dersom man faller inn under visse reseptgrupper i Nederland, er strenge krav. Så kan man gå på grønt i tollen med cannabis fra apotek. Blir man stoppet må resept og schengenattest vises. Enkelt men dyrt, ofte billigere og dyrke selv enn og reise fram og tilbake hver eneste måned. Før fikk man hente for 3 måneder, nå 1 måned? Litt usikker om det har tredd i kraft.
muninski's Avatar
Trådstarter
49 8
Ja, jeg prøvde å legge ut bilde, men det forsvant, men jeg har fått sånn godteri som har marijuana i seg, det funker ganske greit.
Vurderer å gå gjennom slitsom prosess for å få marijuanakort her så jeg kan ta med til Norge (siden jeg er amerikansk statsborger også kan jeg som det ta med reseptene mine på "reise", som jeg kan si dersom jeg reiser med amerikansk pass). Problemet er bare at det er ulovlig å ha med på flyplasser i usa :P