Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 12057
Jeg jobber som nattevakt på et bosenter. En kollega av meg skal ha tatt bilde av meg sovende på nattvakt. (vi har ikke hvilende vakt). dette bildet har kommet seg opp til ledelsen og jeg ble innkalt i møte. Møtet gikk greit for seg, jeg fikk beskjed om å ikke sove flere ganger. Men, dette bildet irriterer vettet av meg, kollegaen skal ha sendt dette bilde av meg på snapchat til flere andre som jobber her. Har jeg noen sak her? Hva kan jeg eventuelt gjøre med dette?
Kort sagt; Nei du kan ikke gjøre noe med det. Du kan selvfølgelig denge løs på personen for å få ut frustrasjonen din, men anbefales ikke.
Sist endret av Teletubbey; 27. oktober 2014 kl. 01:44.
Sak som i at han som tok og sendte bildet får noe form for straff? Det harru ikke. Kan ta bilde av deg så mye han vil, han har ikke lov å publisere det uten ditt samtykke dog. Så om han f.eks la det bildet ut på facebookprofilen sin, så kan du tvinge frem at han må fjerne bildet siden han ikke har samtykket ditt Han får bare et pålegg om å fjerne bildet though - Blir vel ikke helt det samme og sende det på snapchat som og publisere det på nett heller
Vel du sov jo på jobb så kollegaen din gjorde jo bare som han er pliktig til.. hvis du sover på jobb på ett bosenter så gjør du jo ikke jobben din og lite trivelig for dem andre å se på deg sove.
Du har rett til eget bilde (altså bilde av deg selv). Faktisk kan denne retten håndheves inntil 25 år etter din død. Hvor lett det er, blir en annen sak. Ville anklaget han for mobbing om du vil hevne deg. Gå til fagforeningen og/eller verneombudet og eventuelt linjeleder.
Dette går ikke under lovverket om rett til eget bilde. Den handler om at du må gi samtykke før et bilde av deg kan offentliggjøres (med visse unntak som ikke er relevante i denne sammenheng). Å vise bilde til andre er ikke det samme som å offentliggjøre det. Det kreves heller ikke samtykke for å ta et bilde av noen. Dermed er den loven helt uinteressant.

Trådstarter har ingen sak her. Han sov på jobb, og en kollega dokumenterte dette. At vedkommende viste dette bildet til flere kollegaer får man tåle. Skjønner at du synes det er bittert at du ble tatt på fersken, men din kollega har ikke gjort noe galt.
Sist endret av danielsk; 27. oktober 2014 kl. 13:01.
I stedet for å bli sur på din kollega som avslørte at du brøt reglene på din arbeidsplass, som faktisk blir ekstra ille av at du sov når du skulle passet på potensielt pleietrengende mennesker, være heller glad for at du beholdt jobben og ta deg en ekstra kopp kaffe neste gang du blir trøtt.
Hvis du absolutt må være sint på noen, burde det kanskje være deg selv.
Fortell hva han gjorde til alle som kjenner han. Så får han leve med å bli kjent som en tystende #*!"#€
Sikker fristende å gjøre noe mot han men hvis du har tolmodighet så løser det seg selv, for ingen vil oppleve det samme.
Er det bare jeg som er irritert over kollegaen gikk til ledelsen, men ikke for å ha tatt selve bildet?
Hadde jeg sett en kollega sove på jobb så hadde jeg og tatt bilde. Sover du på jobb så fortjener du nesten det, men jeg hadde selvfølgelig ikke løpt rett til ledelsen med det eller delt til absolutt alle. Du, jeg og et par felles venner hadde nok dog fått sett deg. Må jo mobbe litt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Er det bare jeg som er irritert over kollegaen gikk til ledelsen, men ikke for å ha tatt selve bildet?
Hadde jeg sett en kollega sove på jobb så hadde jeg og tatt bilde. Sover du på jobb så fortjener du nesten det, men jeg hadde selvfølgelig ikke løpt rett til ledelsen med det eller delt til absolutt alle. Du, jeg og et par felles venner hadde nok dog fått sett deg. Må jo mobbe litt.
Vis hele sitatet...
Det kommer da helt an på hva slags jobb det er, og hvor alvorlig konsekvensene av å sovne på vakt kan være. I din jobb er det kanskje greit, men når for eksempel skal passe på mennesker som trenger pleie, så er det noe helt annet.
Sist endret av danielsk; 27. oktober 2014 kl. 14:56.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det kommer da helt an på hva slags jobb det er, og hvor alvorlig konsekvensene av å sovne på vakt kan være. I din jobb er det kanskje greit, men når for eksempel skal passe på mennesker som trenger pleie, så er det noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Tenkte over det samme i ettertid. På min jobb hadde konsekvensene vært minimale. Saken hadde nok vært ganske forskjellig i TS tilfellet.
En ting er jo at han/hun tok et bilde, men å sende til andre kolleger er i mine øyne sjikanøs oppførsel og burde ikke være tillatt.
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
Man avslutter livet sitt når man merker man ikke kan ta vare på seg selv lenger og ikke har livsglede. Jeg tipper det er mange gamlinger som sitter rundt om på gamlehjem i Norge uten noe livsglede.
Vis hele sitatet...
Så når man eventuelt begynner å merke at ting blir vanskelige å gjennomføre, eller at man må ha hjelp til ting, så er det rett ut i garasjen å henge seg?
Man kan da for faen ha livsglede selv om man må ha hjelp! Tenk over hva du sier før du uttaler deg om slike temaer.
Det mest kollegiale her ville vel vært å vekke den som sov?
Hva skjer med folka i tråden?..

Alle er idioter i denne situasjonen, han som sover burde ikke sovi (kanskje han duppa av? Har du gjort det NOEN gang i livet ditt?). Selv om han ikke skal sove på jobb, er fortsatt alle menneskelige, og kan gjøre feil. Det kommer vel uansett en alarm hvis en av gamlingene trykker på "hjelp" knappen, eller hvis det plutselig blir hjertestans?

Han som tok bildet burde sagt i fra til sovende person, som plutselig blir til våken person om at hvis det skjer igjen, ender bildet hos sjefen. Man skal vel ikke drive å sende slike bilder til alle kollegaene sine for å le av vedkommende, samtidig som man tar det med til sjefen? Hva faen driver folk med?
Jeg er enig i at det rette ville være å vekke vedkommende, og heller si i fra at dette ikke er greit.
Ikke noe vits i å lage drama ved å leke flink gutt og løpe til ledelsen - forstår godt at man blir provosert av dette.

Selv om TS ikke skal sove på jobben og bla bla, så er det liksom praktisk mest riktig å bare vekke han der og da. Er man ekstra streng kan man heller si "neste gang tar jeg bilde og sender til sjefen".

Kollegaen høres ut som en feiging egentlig, siden han/hun ikke hadde "baller" til å bare vekke deg og si ifra. Det er kanskje dette aspektet som provoserte meg mest i denne saken hvertfall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
2 1
takk for svar folkens gjør nok ikke noe med saken, vedkommende har jo sluttet i jobben, det er nok for meg
Kjipt med tystere uansett årsak nesten. Og er det 2 el flere på vakt så er det heller ingen krise om de sover litt på tur.
Å tyste burde kvalifisere til pryl slik jeg ser det. En skikkelig sleip og feig jævel han som tok bildet.

Heller kunne han sagt ifra at soving er ukult og ikke akseptert, mann til mann lissom. Evt laga en deal om de sover hver sin runde om det er stille på vakta. Men tyste? Aldri kult. Og tystere vil jeg si på generelt grunnlag fortjener pryl.
Må si lista nærmer seg bakkekontakt når man mener det der er å være en tyster og tystere burde ha pryl =P
Sitat av hideout Vis innlegg
Må si lista nærmer seg bakkekontakt når man mener det der er å være en tyster og tystere burde ha pryl =P
Vis hele sitatet...

Og man blir så oppgitt når folk skal være så forbanna PK til enhver tid. Enten det er her på freak eller i RL......

Nattevakter som sover selv om de skal være våkne ifølge stillingsinstruks skjer over det ganske land. Hver eneste natt. Og slik har det vært i årevis. Der det er flere på jobb er det heller ikke kritisk om en av vaktene blunder på vaktrommet sålenge minst 1 er våken. Og de kan jo sove på tur tross alt.

Det er selvsagt ikke riktig å sove på jobb som nattevakt, men det er ikke uvanlig. Og det skjer "overalt" hele tiden. Ikke alle som går nattevakt gjør det, ikke alle liker det og noen få hater at det skjer. Men slik er virkeligheten. Folk sover på vakt om det er muligheter for det.

Så ja - når en kollega da feiger seg til knipse bilde av en som sover på vakt og deretter deler det på sosiale medier da er det faktisk jevngodt med å tyste. Vedkomne måtte jo forstå at det bildet ville finne veien til ledelsen. Slike feiginger de fortjener i det minste å bli kraftig skremt i min bok i allefall.

Om mister PK på nattevakt hadde vært en real fyr og ikke en feig faen så hadde han sagt ifra der og da på jobb - null soving på jobb. Det ville vært en korrekt reaksjon. Å forsøke å feige seg til tysting via sosiale medier er både feigt og ufint. Og som vi vet, uønsket adferd bør korrigeres så raskt som mulig. = Tysteren bør bli litt skræmt ja.
Sist endret av frtoretang; 7. november 2014 kl. 02:45.
Helt på tryne. Alle har noen glipper i blant, enten det er pisse utenfor toalettet, gjøre en faglig feil eller om det er å kanskje duppe av i 10 min. Dette er feil alle har og er noe de aller fleste skjerper seg med når det skjer. Med mindre du sover ofte på jobb, så er personen du jobber med komplett idiot. Snakk med ledelsen, de burde forstå. Kanskje du kan be om en annen å jobbe med hvis det er en mulighet?
Haha alltså nå har ikke jeg snapchat men er det ikke sånne halvkomiske situasjoner programmet er laget for da? En av arbeidsgjengen sovner og han andre tar en snap og sender det til de andre nattevaktsgutta som har been there done that 100x. E det over og ut med hele leksa kor man tar igjen med humor ?!

Han kjørte ikke en cappeln akkurat, feiga seg til tysting via sosiale medier Om han hadde lagt en hånd på han karen burde han jo selvsagt fått juling selv

Sitat av steffena92 Vis innlegg
Helt på tryne. Alle har noen glipper i blant, enten det er pisse utenfor toalettet, gjøre en faglig feil eller om det er å kanskje duppe av i 10 min. Dette er feil alle har og er noe de aller fleste skjerper seg med når det skjer. Med mindre du sover ofte på jobb, så er personen du jobber med komplett idiot. Snakk med ledelsen, de burde forstå. Kanskje du kan be om en annen å jobbe med hvis det er en mulighet?
Vis hele sitatet...
"Møtet gikk greit for seg, jeg fikk beskjed om å ikke sove flere ganger." - Be om en annen og jobbe med ?!!? Sjefene, snapchat kongen og de andre ansatte bryr seg sikkert akkurat nok til å muligens dra på smilebåndet av bildet engang til....trukje dei bruka så mykje meir energi i kverdagen på å tenke på at en kar tok seg en blund på nattevakten...
Sist endret av et eller annet; 7. november 2014 kl. 03:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hideout Vis innlegg
Haha alltså nå har ikke jeg snapchat men er det ikke sånne halvkomiske situasjoner programmet er laget for da? En av arbeidsgjengen sovner og han andre tar en snap og sender det til de andre nattevaktsgutta som har been there done that 100x. E det over og ut med hele leksa kor man tar igjen med humor ?!

Han kjørte ikke en cappeln akkurat, feiga seg til tysting via sosiale medier Om han hadde lagt en hånd på han karen burde han jo selvsagt fått juling selv



"Møtet gikk greit for seg, jeg fikk beskjed om å ikke sove flere ganger." - Be om en annen og jobbe med ?!!? Sjefene, snapchat kongen og de andre ansatte bryr seg sikkert akkurat nok til å muligens dra på smilebåndet av bildet engang til....trukje dei bruka så mykje meir energi i kverdagen på å tenke på at en kar tok seg en blund på nattevakten...
Vis hele sitatet...
Jaha? Virker jo som på trådstarter som at det var en del reaksjoner til dette. Og hvis det ikke hadde blitt tatt alvorlig så hadde ikke sjefene innkalt han til et møte, da hadde de nok bare gitt fra seg litt latter ved lunsjbordet. Sier ikke at "snapchatteren" nødvendigvis er rauhullet, men den som tok bildet til sjefene er en sleip, egoistisk idiot.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Og man blir så oppgitt når folk skal være så forbanna PK til enhver tid. Enten det er her på freak eller i RL......

Nattevakter som sover selv om de skal være våkne ifølge stillingsinstruks skjer over det ganske land. Hver eneste natt. Og slik har det vært i årevis. Der det er flere på jobb er det heller ikke kritisk om en av vaktene blunder på vaktrommet sålenge minst 1 er våken. Og de kan jo sove på tur tross alt.

Det er selvsagt ikke riktig å sove på jobb som nattevakt, men det er ikke uvanlig. Og det skjer "overalt" hele tiden. Ikke alle som går nattevakt gjør det, ikke alle liker det og noen få hater at det skjer. Men slik er virkeligheten. Folk sover på vakt om det er muligheter for det.

Så ja - når en kollega da feiger seg til knipse bilde av en som sover på vakt og deretter deler det på sosiale medier da er det faktisk jevngodt med å tyste. Vedkomne måtte jo forstå at det bildet ville finne veien til ledelsen. Slike feiginger de fortjener i det minste å bli kraftig skremt i min bok i allefall.

Om mister PK på nattevakt hadde vært en real fyr og ikke en feig faen så hadde han sagt ifra der og da på jobb - null soving på jobb. Det ville vært en korrekt reaksjon. Å forsøke å feige seg til tysting via sosiale medier er både feigt og ufint. Og som vi vet, uønsket adferd bør korrigeres så raskt som mulig. = Tysteren bør bli litt skræmt ja.
Vis hele sitatet...
Ja, "gangsterkode" burde gjelde alle, overalt. Om noen "tyster" burde de minst bli dratt inn i ett smug og drapstruet, eller?

Jeg sier ikke at kollegaen til TS gjorde det rette her, men og begynne å si at TS burde "skremme" han, så han lærer, så og si, virker som en utrolig teit måte å løse ett problem på.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kjipt med tystere uansett årsak nesten. Og er det 2 el flere på vakt så er det heller ingen krise om de sover litt på tur.
Å tyste burde kvalifisere til pryl slik jeg ser det. En skikkelig sleip og feig jævel han som tok bildet.
Vis hele sitatet...
Noe så fantastisk dumt. Tysting som begrep forutsetter at begge er involvert i noe kriminelt, hvor det foreligger en uskreven enighet om at man ikke forteller om den andres overtredelser av lovverket for egen vinning. Dersom den ene av dem ikke på noen måte er involvert i den ulovlige virksomheten til den andre, er det opplagt tilbakestående å snakke om det å gjøre andre oppmerksom på ulovlighetene som "tysting". Her snakker vi om en normal arbeidssituasjon med to voksne mennesker hvor den ene av dem har forbrutt seg på arbeidsreglementet. Å rapportere dette til sjefen i stedet for å ta det opp med vedkommende, er min personlige mening svært lite kollegialt, men det har jo selvfølgelig ingenting som helst med "tysting" å gjøre. Hvilke interne avtaler du eller andre har med deres medsmåkriminelle fjortiser er det selvsagt ingen andre som er bundet av. Gjør deg selv en tjeneste og bli voksen.
Nei, du tar feil. Tyster betyr ikke at begge eller alle parter må være involvert i noe lovstridig. En som er tyster er en som rapporterer lovstridigheter, altså i denne saken så bryter ts reglene ved å sove, tysteren sørger for å gjøre regelbruddet kjent. En person kan altså være tyster uten selv å være involvert i lovbruddet.

Per definisjon en tyster han som tok bildet. Selv om det jo skal sies at å publisere på snapchat eller andre sosiale medier nok ikke var tenkt på da begrepet ble definert.

En tyster er et uttrykk som gjerne brukes om personer som rapporterer informasjon om andre, spesielt til myndigheter eller myndighetspersoner. Det kan også brukes mer generelt om personer som videreformidler informasjon om andre personer som oppleves som uønsket av personene det gjelder.
Vis hele sitatet...

Så å publisere bildet er i tråd med begrepet.
Sist endret av frtoretang; 7. november 2014 kl. 09:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei, du tar feil. Tyster betyr ikke at begge eller alle parter må være involvert i noe lovstridig.
Vis hele sitatet...
tyster m2 person fra kriminelt miljø som gir opplysninger om forbrytelser til politiet

Tror du virkelig det er slik at andre tilfeldige personer skal føle seg moralsk bundet til å la være å rapportere om andres lovbrudd? Så hvis jeg ser noen som knuser ruter i nabolaget, så er jeg en "tyster" som fortjener bank hvis jeg rapporterer dette til politiet? Hvilken verden er det du lever i?
Jeg lar dette bli mitt siste innlegg i denne tråden for å nå er vi langt utenfor topic her. Du er velkommen til å svare, men evt. tilsvar til deg tar jeg på pm.

Blant nattevakter er det i Norge noe man nærmest kan kalle en hevdvunnen rett til å sove på vakt. Ikke bokstavelig men sagt litt humoristisk.

For å forklare i detalj til deg slik at du ikke trekker egne konklusjoner eller lager dine egne definisjoner, ja det er fortsatt i strid med arbeidsinstruks selv om svært mange gjør det. Men er soving på vakt noe som BØR rapporteres? Det er forskjell på å rapportere om du ser noen bruke blind vold og å sørge for å få en sovende kollega i trøbbel.

Tyster er synonymt med angiver. Så kan du jo slå opp det ordet du som er en racer i ordbok.
Sist endret av frtoretang; 7. november 2014 kl. 12:17.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men er soving på vakt noe som BØR rapporteres? Det er forskjell på å rapportere om du ser noen bruke blind vold og å sørge for å få en sovende kollega i trøbbel.
Vis hele sitatet...
Jeg er som sagt enig i at å ta det opp med kollegaen ville vært mer realt enn å gå til sjefen. Det vi diskuterer er din feilaktige og ganske fjollete bruk av begrepet "tyster". Og det er like feilanvendt om du bruker det om tilfeller med blind vold, ruteknusing eller sovende kollegaer.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tyster er synonymt med angiver. Så kan du jo slå opp det ordet du som er en racer i ordbok.
Vis hele sitatet...
Og angiver defineres som "tyster, forræder", så du kommer ingen vei med det. Det spiller uansett ingen rolle hvordan "angiver" er definert når "tyster" er eksplisitt definert som en medkriminell.

Poenget her stikker likevel dypere enn som så, og er ikke kun semantisk. For sammen med din bruk av begrepet følger en moralsk fordømmelse av "tystingen" som du forventer skal være av universell gyldighet og forståelse. Han rapporterer et brudd på reglementet, og er følgelig en "tyster", og "tystere" fortjener "pryl". Men personer som observerer andres lov- og regelbrudd er selvsagt ikke på noen som helst måte bundet av uskrevne moralkodekser mellom kriminelle -- eller, som vel oftere er tilfellet, innbilte gutteromsgangstere. Hvorfor skulle vel noen føle seg moralsk forpliktet til å beskytte deg fra konsekvensene av dine egne handlinger dersom de observerer at du gjør noe ulovlig?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har en ganske solid teori om at snapchat blir brukt til å ta bilde av kollegaer i mangfoldige humoristiske situasjoner og sendt videre til resten av arbeidsgjengen som humorinnslag, hvor ballen så ruller videre. Ordet du leter etter er morroklump, ikke tyster/angiver. Definisjonene har du tatt med på en vill sykkeltur og er igrunn bare svada siden det her sikkert var gjort som en vennlig spøk blant de ansatte som sikkert alle har sovna på jobb - Ikke halveis gjennomtenkt plan med å ta bilde av en kar og sende det videre til en annen, for så å satse på at det havna hos sjefen så blundern sku få seg en repremande. Ordet tysting burde vel igrunn være fint datert ut av ordboka siden det er like interessant som været i Bergen. Erre tysting om du sier ifra om noen blir mobba så personen som mobber får straff(?). Kids blir fryst ut av klassekameratene om de sier ifra siden de ikke har noe med det og gjøre(?) Folk springer rundt og selger knark til kids og du forteller snuten om det, erre tysting og juling siden dealern får straff? Du presterer og dra de kriminelle elementa inn i det og si at snapchatkongen som i di bok er tyster/angiver fortjener a) pryl og b) bli skremt skikkelig. Høres igrunn ut som et tilfelle hvor det bør bli hentet inn ekspertkommentarer fra de der 15-åringene med ms-13 tattoveringer nedi Oslo.

Det kan gjerne stå hva det vil på de definisjonene man får opp om man googler tysting/angiver. Det er stort sett for kriminelle som har valgt og leve etter sitt sett med regler og forventer at personene rundt dem gjør det samme - Konsekvensene av og ikke gjøre det; Bli skremt, vold, trusler. Er jo helt ramaskrik at skoler, arbeidsplasser og alt mulig annet kjører kampanjer som har vart i åresvis om at det ikke er å 'tyste' om man sier ifra om situasjoner hvor noen lider. Og på grunn av stigmatiseringen klovner tar med seg fra ordet så råder fortsatt ordet sterkt siden og være en tyster ikke akkurat er pallplassering men heller no som du så fint påpeker burde føre til pryl evt bli skremt litt. Sku jaggu likt og hørt det scenarioet her presentert for 50-60+ åringer og hørt om de tenkte det var en harmløs spøk eller 'tysting' av en feig jævel som burde kvalifisere til pryl. Haha.

La gutta som lever i den verden hvor det der er relevant få kjøre på og opprettholde sine moraler - Så kan man heller promotere litt vold blant folk som kaster ut de utrykka der i vildens sky for å dikterere sosial oppførsel
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Noe så fantastisk dumt. Tysting som begrep forutsetter at begge er involvert i noe kriminelt, hvor det foreligger en uskreven enighet om at man ikke forteller om den andres overtredelser av lovverket for egen vinning.
Vis hele sitatet...
Åpenbart var trådstarter vakt under et bankran på nattestid.

Ellers så sitter jo bare du her å kommuniserer ut i fra allment aksepterte definisjoner, har du glemt hvordan man oppfører seg på internett Provo?

Men trådstarter, jeg vil ikke anbefale deg å skape mye blest rundt dette. Ærlig talt så har du tråkket i salaten og bør bare ligge lavt en stund, uten å sovne da selvsagt.