Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5814
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hei,
leide hybel i fra Januar til Juni pga. skolegang. Var 3mnd. opsigelsestid i leiekontrakten (oppsigelse går fra utløpet av måneden).
Han spurte hvor lenge jeg ville leie og jeg sa til 31.06 til han(Har dette skriftlig på sms). Han nevnte jeg måtte huske å si ifra 3 mnd før jeg skulle flytte ut allikevel.

Jeg glemte selvfølgelig dette, og sa i fra 19. mai at jeg hadde glemt borte dette og at jeg ikke skulle leie lenger en til 31.06 som jeg hadde nevt tidligere. Han sa dette var greit og skulle prøve å få inn ny leietaker så fort som mulig.

Spurte han nå hvordan det hadde gått med utleie i sommer og han skrev da bare tilbake at "Dette leieforholdet er avsluttet og oppgjort. Leietaker flyttet ut før leietiden og depositum ble brukt for å dekke tap for utleier."



Depositumet var på 2 månedsleier på 5000, altså 10 000 til sammen, som er endel penger for meg. Lurer derfor på om det er noe jeg får gjort her eller om det er tapt?
Var depositumet satt på en dep.konto i banken som sto i ditt navn?

Hvis ikke... you dun goofd.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Var depositumet satt på en dep.konto i banken som sto i ditt navn?

Hvis ikke... you dun goofd.
Vis hele sitatet...
Nei overførte de til en konto han hadde. Dette skal jo ikke ha noe å si uansett, rettighetene mine er jo de samme uansett?

Lurer bare på om det har noe å si at jeg sa ifra helt i starten av leieforholdet at jeg ikke skulle leie lenger enn til 31.06, selv om han ba meg si ifra allikevel når jeg ikke skulle leie lenger.
Sist endret av Osteper; 20. oktober 2014 kl. 14:02.
Viser til §3.5 http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17
Sist endret av Mxzyzptlk; 20. oktober 2014 kl. 14:05.
ung.no - Kan jeg kreve tilbake depositumet når det er betalt til utleiers konto?

Hei
Det er helt riktig at utleier ikke har lov til å kreve depositumet på sin egen konto. Når utleier faktisk har gjort det har du mulighet til å kreve at han oppretter en ordinær depositumskonto i ditt navn og plasserer pengene der. Om utleier nekter å gjøre dette har du, som du selv sier, anledning til å holde tilbake husleie til du har "bodd opp" depositumsbeløpet. Jeg tror ikke du får opprettet en ordinær depositumskonto uten utleiers signatur, men du kan iallfall opprette en egen konto som du plasserer pengene, inntil utleier faktisk ønsker å bidra til depositumskontoen. Husk at utleier også skal betale for opprettelsen av depositumskontoen.

Om du trenger er rådgiving i forbindelse med dette kan du kontakte eksempelvis Leieboerforeningen eller Juss-Buss.





Med vennlig hilsen
Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no
Vis hele sitatet...
Snakk med disse: https://www.leieboerforeningen.no/default.aspx

Og/eller disse: http://www.jussbuss.no/
Sist endret av Turbolego; 20. oktober 2014 kl. 14:10.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Takk for info, skjønner nå at jeg burde ha opprettet depositumskonto. Men gjort er gjort.

Er det ingenting jeg kan gjøre altså? Har ikke hørt noe fra han i hele sommer, han sa han skulle ta kontakt. Sendte han først melding noen uker siden uten svar å få. Så sendte jeg mail og lurte på om han hadde fått meldinga. Da svarte han slik jeg beskrev i første post.

Jeg mener det at når jeg har sagt allerede fra starten av leieforholdet at jeg ikke skal leie til lenger enn 31.06, og når jeg i tillegg sa ifra i Mai og om at jeg ikke skulle leie lenger at han har så mye han skulle ha sagt.
Sist endret av Osteper; 20. oktober 2014 kl. 14:13.
Sitat av Osteper Vis innlegg
Nei overførte de til en konto han hadde. Dette skal jo ikke ha noe å si uansett, rettighetene mine er jo de samme uansett?

Lurer bare på om det har noe å si at jeg sa ifra helt i starten av leieforholdet at jeg ikke skulle leie lenger enn til 31.06, selv om han ba meg si ifra allikevel når jeg ikke skulle leie lenger.
Vis hele sitatet...
Du har gjort det som muligens er den største tabben av de alle - nemlig å ikke kreve depositumskonto. Du kan se langt etter pengene dine, da vinninga går opp i spinninga om du engasjerer advokat osv.

Depositumskontoer er ikke der for moroskyld, de er der slik at utleier ikke kan gjøre som det er gjort her, nemlig å bare ta pengene. Hadde du hatt depositumskonto måtte begge sagt seg enige eller brukt advokat for å få pengene ut. Det eneste du sitter med på er ord mot ord og en bankoverføring. Tekstmeldinger er meg bekjent ikke gyldig kommunikasjon, det må gå via brev eller e-post.
Vil si meg uenig der; Uavhengig av hvordan det er avlevert er skriftlig beskjed skriftlig beskjed. SMS brukes f.eks ofte under budrunder og av eiendomsmeglere, så det foreligger en presedens om å bruke dette som gyldig kommunikasjon.
Hva slags kontrakt er det du egentlig har skrevet under på? Om du visste at du skulle flytte ut den 31.06, hvorfor ba du du ikke eier om å legge det inn som sluttdato i kontrakten?
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Hva slags kontrakt er det du egentlig har skrevet under på? Om du visste at du skulle flytte ut den 31.06, hvorfor ba du du ikke eier om å legge det inn som sluttdato i kontrakten?
Vis hele sitatet...
Står som følgende i kontrakten:

"2. Leie perioden starter 01.01.14, kontrakten er løpende og tidsubestemt, og partene vedtar 3-tre-måneders oppsigelses tid på denne. MERK: Oppsigelse går fra utløpet av en måned. Ved misligholdelse av avtale og etter 1-ett- skriftlig varsel, kan eier si opp avtalen og leier er da ansvarlig for å betale utestående leiesum."
Sitat av Osteper Vis innlegg
Står som følgende i kontrakten:

"2. Leie perioden starter 01.01.14, kontrakten er løpende og tidsubestemt, og partene vedtar 3-tre-måneders oppsigelses tid på denne. MERK: Oppsigelse går fra utløpet av en måned. Ved misligholdelse av avtale og etter 1-ett- skriftlig varsel, kan eier si opp avtalen og leier er da ansvarlig for å betale utestående leiesum."
Vis hele sitatet...
Hvorfor signerer du en tidsubestemt leieavtale om du visste nøyaktig hvor lenge du skulle leie? Ellers tror jeg nok pengene dine er tapt. Du glemte å si ifra, slik at depositum skal dekke utleiers tapte inntekter.
Alfeamnn: En tidsbestemt kontrakt kan i utgangspunktet ikke tegnes for så kort tid.

TS: Dersom du ikke sagt opp i tide er har utleier mulighet til å kreve leie for resterende oppsigelseperiode. Hadde du hatt pengene på en depositum konto kunne du bestridt kravet slik at pengene ble låst. Da hadde det nok vært enklere å komme til en "minnelig løsning" men slik det står nå må du gå til sak (forbrukerrådet, forbrukertvistutvalget eller det som er tilsvarende for leiesaker) for å få pengene fra ham.

Slik jeg vurderer det har du neppe en veldig god sak.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Hvorfor signerer du en tidsubestemt leieavtale om du visste nøyaktig hvor lenge du skulle leie? Ellers tror jeg nok pengene dine er tapt. Du glemte å si ifra, slik at depositum skal dekke utleiers tapte inntekter.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke stort over det der og da, var den kontrakten han kom med.
Han visste jo allerede fra leiestart at jeg ikke skulle leie til lenger enn 31.06.


Men uansett om det ikke skulle være "gyldig" at jeg sa ifra så tidlig på sms, så sa han i eposten at nye leietager hadde flyttet inn i August måned, skal høre med han når i August. Etter leieavtalen skulle depositumet da dekke hans tap til 31. August. Om han har flyttet inn før skylder han meg for de ukene/dagene isåfall?
Sitat av Cikey Vis innlegg
Alfeamnn: En tidsbestemt kontrakt kan i utgangspunktet ikke tegnes for så kort tid.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ikke, men de færreste utleiere er så firkantete på det.
Kan vel komme seg rundt det provosorisk også, ved å levere oppsigelse samtidig som undertegnelse av leiekontrakten.
Sitat av Osteper Vis innlegg
Nei overførte de til en konto han hadde. Dette skal jo ikke ha noe å si uansett, rettighetene mine er jo de samme uansett?

Lurer bare på om det har noe å si at jeg sa ifra helt i starten av leieforholdet at jeg ikke skulle leie lenger enn til 31.06, selv om han ba meg si ifra allikevel når jeg ikke skulle leie lenger.
Vis hele sitatet...
Ja, det har mye å si.

Etter husleieloven §9-3: Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

Dersom vilkårene i §9-3 ikke er oppfylt vil en leieavtale uansett anses som tidsubestemt, med den oppsigelsesfrist som er spesifisert i kontrakten.

I denne saken er det du som har forsømt deg ved at du ikke har gitt melding om at du sier opp leieavtalen, og utleier har krav på å få dekket leien ut oppsigelsestiden dersom han ikke fikk inn en ny leietager.

Dyr og kjedelig lærepenge, men desverre har du nok en særs dårlig sak og ville hatt dette også om pengene sto på depositumskonto.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Alfeamnn: En tidsbestemt kontrakt kan i utgangspunktet ikke tegnes for så kort tid.

TS: Dersom du ikke sagt opp i tide er har utleier mulighet til å kreve leie for resterende oppsigelseperiode. Hadde du hatt pengene på en depositum konto kunne du bestridt kravet slik at pengene ble låst. Da hadde det nok vært enklere å komme til en "minnelig løsning" men slik det står nå må du gå til sak (forbrukerrådet, forbrukertvistutvalget eller det som er tilsvarende for leiesaker) for å få pengene fra ham.

Slik jeg vurderer det har du neppe en veldig god sak.
Vis hele sitatet...
Skjønner, utrolig kjipt menmen...


Dette var det vi skrev på sms før jeg flyttet inn om det har noe å si:
Han: "Du vil leie til 31.06 da?"
Meg: "Ja til 31.06."
Ser at jeg burde korrigere meg; Til tross for at SMS ofte benyttes som gyldig kommunikasjon, er det i dette tilfellet ikke godkjent.

http://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77
Sitat av Lovdata
Oppsigelse pr. epost eller sms anses ikke å oppfylle husleielovens formkrav om skriftlig oppsigelse.
Vis hele sitatet...
Ut i fra dette vil ikke forhåndsvarselet om 31.06.14 være gjeldende, og til tross for at man kan argumentere for at utleier burde kunne utvise et skjønn her, har han fortsatt retten på sin side.

På en annen side er det jo også et spørsmål om kontrakten er gyldig i det hele tatt, mtp mangel på depositumskonto. Dette kan jo selvfølgelig bli en kostbar affære for din del, dersom du velger å ta det videre.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du har gjort det som muligens er den største tabben av de alle - nemlig å ikke kreve depositumskonto. Du kan se langt etter pengene dine, da vinninga går opp i spinninga om du engasjerer advokat osv.

Depositumskontoer er ikke der for moroskyld, de er der slik at utleier ikke kan gjøre som det er gjort her, nemlig å bare ta pengene. Hadde du hatt depositumskonto måtte begge sagt seg enige eller brukt advokat for å få pengene ut. Det eneste du sitter med på er ord mot ord og en bankoverføring. Tekstmeldinger er meg bekjent ikke gyldig kommunikasjon, det må gå via brev eller e-post.
Vis hele sitatet...
Er det vanskelig å opprette en depositumskonto? er de gratis?

Jeg begynte å leie et rom i januar, fikk beskjed av utleier at depositum skulle betales til hennes konto da det var vanskelig og dyrt å opprette depositumskonto. Syntes hele greia hørtes rart ut, men jeg måtte nesten slå til for å få en plass å bo til skolen startet.
Vil anbefale deg å snarest få dette korrigert. Uavhengig av hvor dyrt dt er, fastslår husleieloven at utleier plikter å både sette den opp og ta kostnadene for dette på egen kappe.

Trenger heller ikke å koste all verden, eller være videre komplisert. Det kan faktisk gjøres via nettbank, og trenger ikke å koste mer enn 3-600 kr.
Sist endret av PairADice; 20. oktober 2014 kl. 14:51.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Ser at jeg burde korrigere meg; Til tross for at SMS ofte benyttes som gyldig kommunikasjon, er det i dette tilfellet ikke godkjent.

http://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77


Ut i fra dette vil ikke forhåndsvarselet om 31.06.14 være gjeldende, og til tross for at man kan argumentere for at utleier burde kunne utvise et skjønn her, har han fortsatt retten på sin side.

På en annen side er det jo også et spørsmål om kontrakten er gyldig i det hele tatt, mtp mangel på depositumskonto. Dette kan jo selvfølgelig bli en kostbar affære for din del, dersom du velger å ta det videre.
Vis hele sitatet...
Det er bare krav til skriftlig oppsigelse fra utleier. Leietager kan si opp både skriftlig og muntlig. Derfor må man anta en oppsigelse på SMS kan være gyldig.


Som leietaker kan man si opp leieforholdet uten å angi noen grunn. Oppsigelsen kan gjøres skriftlig eller muntlig.
Vis hele sitatet...
Gjenntar meg selv siden denne personen hadde samme problem som trådstarter, og h*n fikk svar fra leieboerforeningen.

Hei
Det er helt riktig at utleier ikke har lov til å kreve depositumet på sin egen konto. Når utleier faktisk har gjort det har du mulighet til å kreve at han oppretter en ordinær depositumskonto i ditt navn og plasserer pengene der. Om utleier nekter å gjøre dette har du, som du selv sier, anledning til å holde tilbake husleie til du har "bodd opp" depositumsbeløpet. Jeg tror ikke du får opprettet en ordinær depositumskonto uten utleiers signatur, men du kan iallfall opprette en egen konto som du plasserer pengene, inntil utleier faktisk ønsker å bidra til depositumskontoen. Husk at utleier også skal betale for opprettelsen av depositumskontoen.

Om du trenger er rådgiving i forbindelse med dette kan du kontakte eksempelvis Leieboerforeningen eller Juss-Buss.

Med vennlig hilsen
Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no
Vis hele sitatet...
@ Cikey: Hva din tolkning av det er, er en ting. Var like sikker som deg, jeg også. Helt til Lovdata framfører noe annet.
Sist endret av PairADice; 20. oktober 2014 kl. 14:53.
Sitat av SJefen Vis innlegg
Er det vanskelig å opprette en depositumskonto? er de gratis?

Jeg begynte å leie et rom i januar, fikk beskjed av utleier at depositum skulle betales til hennes konto da det var vanskelig og dyrt å opprette depositumskonto. Syntes hele greia hørtes rart ut, men jeg måtte nesten slå til for å få en plass å bo til skolen startet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Husleieloven
Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet.
Vis hele sitatet...
Det er slett ikke vanskelig å opprette en slik konto, men tidligere var det litt tiltak ettersom man måtte stille i banken begge to. Jeg mener det nå er flere banker som tilbyr signering av depositumkonto via BankID, men sjekk gjerne dette før du tar det opp med utleier ettersom jeg ikke kommer på hvor jeg leste dette.

Sitat av PairADice Vis innlegg
@ Cikey: Hva din tolkning av det er, er en ting. Var like sikker som deg, jeg også. Helt til Lovdata framfører noe annet.
Vis hele sitatet...
Min tolkning? Sitatet er hentet fra linken du postet. Du har bare ikke lest teksten skikkelig.

SMS oppfyller ikke kravet til skriftlig oppsigelse, men leietaker har altså ikke krav om skriftlig oppsigelse.
Sist endret av Cikey; 20. oktober 2014 kl. 14:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Takk for mange flotte svar og tips her folkens. Annser dette som en dyr lærepenge, men skal høre med utleier en siste gang.

Tenker å sende en email og høre når ny leietaker flyttet inn, og nevne for han at jeg hadde sagt ifra allerede før jeg flyttet inn at jeg skulle leie til 31.06.14 og høre hva han sier.
Hvis du har bevis på at du har betalt depositum så kan du fint kreve pengene tilbake.. send han en regning først skriftelig , så hvis han ikke betaler så går du til namsmannen og forliksrådet.. det er ikke dyrt og kreve inn penger hvis du har en sikker sak.

http://gratisrettshjelp.no/blog/5-de...aling-uteblir/
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Ny leietaker flyttet inn medio August sa han nå, det vil jo si at jeg bør få igjen en halv husleie + evt. renter.
Altså 2500,- minus det vaskefirmaet skulle ha for å vaske fellesarealet(Vasket hybelen men han var ikke fornøyd med vask av fellesarealet, noe jeg ser meg enig i og godtar).

Gangen hadde jeg vasket grundig samt gulvene i alle rom, bortsett fra dusjkabinett og bak en kommode. Jeg nekter å tro at dette koster mer enn 2500,-

Sender mail tilbake og hører hvor mye dette kostet.
Sist endret av Osteper; 20. oktober 2014 kl. 16:04.
Sitat av Osteper Vis innlegg
Ny leietaker flyttet inn medio August sa han nå, det vil jo si at jeg bør få igjen en halv husleie + evt. renter.
Altså 2500,- minus det vaskefirmaet skulle ha for å vaske fellesarealet(Vasket hybelen men han var ikke fornøyd med vask av fellesarealet, noe jeg ser meg enig i og godtar).

Gangen hadde jeg vasket grundig samt gulvene i alle rom, bortsett fra dusjkabinett og bak en kommode. Jeg nekter å tro at dette koster mer enn 2500,-

Sender mail tilbake og hører hvor mye dette kostet.
Vis hele sitatet...
Du skal IKKE betale husleie i oppsigelsestiden om han leier ut til andre. Når du sa opp i mai, har du i teorien bruksrett t.o.m. 31/8, så hvis han har leid ut før det, kan han ikke ta penger fra depositumskonto, da han ikke har hatt "økonomiske ulemper" av at du flyttet ut før tiden.

Så, min tolkning er at du har krav på halv husleie tilbakebetalt. Noe renter tror jeg ikke blir veldig aktuelt, da dette max blir 40-50kr uansett.
Du har krav på penger tilbake, ja.

Jeg har også fått lære på den dyre måten at depositumskonto MÅ man ha, etter to useriøse utleiere.

Så husk på det til neste gang, og krev å få det om utleier ikke vil.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du har krav på penger tilbake, ja.

Jeg har også fått lære på den dyre måten at depositumskonto MÅ man ha, etter to useriøse utleiere.

Så husk på det til neste gang, og krev å få det om utleier ikke vil.
Vis hele sitatet...
Det er også en generelt god indikator på hvorvidt man burde se etter et annet sted å bo, om utleier nekter å benytte depositumkonto altså...
Sitat av Osteper Vis innlegg
Ny leietaker flyttet inn medio August sa han nå, det vil jo si at jeg bør få igjen en halv husleie + evt. renter.
Altså 2500,- minus det vaskefirmaet skulle ha for å vaske fellesarealet(Vasket hybelen men han var ikke fornøyd med vask av fellesarealet, noe jeg ser meg enig i og godtar).

Gangen hadde jeg vasket grundig samt gulvene i alle rom, bortsett fra dusjkabinett og bak en kommode. Jeg nekter å tro at dette koster mer enn 2500,-

Sender mail tilbake og hører hvor mye dette kostet.
Vis hele sitatet...
Hvis huseier har leid ett vaskefirma uten at du har samtykket eller fått en sjangs til å vaske ordetlig så skal du IKKE betale for dette.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Gjenntar meg selv siden denne personen hadde samme problem som trådstarter, og h*n fikk svar fra leieboerforeningen.
Vis hele sitatet...
Nei, denne personen hadde ikke samme problem som trådstarter, fordi denne personen fortsatt bodde der og kunne holde tilbake husleie. Trådstarter har allerede flyttet ut og huseieren har beholdt depositumet. Trådstarter har derfor ingen praktiske sanksjonsmuligheter, og det sier seg selv at det er meningsløst å opprette en depositumskonto etter leieforholdet er avsluttet. Spørsmålet her er altså ikke om det kan kreves en depositumskonto, slik det spørres om i saken du lenker til, men om huseieren har retten på sin side når han beholder depositumet.


Jeg er ingen jurist på noen måte, men det virker rimelig at det har noe å si hvorvidt trådstarter oppga utflyttingsdato over SMS før eller etter kontrakten var inngått. Spesielt om kontrakten ble oppsagt etter den ble signert, så virker det i hvert fall på meg som at trådstarter har retten på sin side.

Jeg ville definitivt fulgt rådet til Turbolego og kontaktet Leieboerforeningen og/eller Jussbuss for å få et ordentlig svar, og ikke tatt noen av (de andre) rådene her for god fisk.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, denne personen hadde ikke samme problem som trådstarter, fordi denne personen fortsatt bodde der og kunne holde tilbake husleie. Trådstarter har allerede flyttet ut og huseieren har beholdt depositumet. Trådstarter har derfor ingen praktiske sanksjonsmuligheter, og det sier seg selv at det er meningsløst å opprette en depositumskonto etter leieforholdet er avsluttet. Spørsmålet her er altså ikke om det kan kreves en depositumskonto, slik det spørres om i saken du lenker til, men om huseieren har retten på sin side når han beholder depositumet.


Jeg er ingen jurist på noen måte, men det virker rimelig at det har noe å si hvorvidt trådstarter oppga utflyttingsdato over SMS før eller etter kontrakten var inngått. Spesielt om kontrakten ble oppsagt etter den ble signert, så virker det i hvert fall på meg som at trådstarter har retten på sin side.

Jeg ville definitivt fulgt rådet til Turbolego og kontaktet Leieboerforeningen og/eller Jussbuss for å få et ordentlig svar, og ikke tatt noen av (de andre) rådene her for god fisk.
Vis hele sitatet...
Skal absolutt ta kontakt med de og høre hva de har og si.
Har ikke fått noe svar fra han på en stund nå, håper ikke han slutter å svare igjen som han gjorde når jeg sendte sms. Får bare avvente og se.
Bare glem å avvente... Da er saken hvertfall tapt.


Det letteste å gjøre, er å mase, mase, mase og mase litt til.
Da blir han såpass lei at han til slutt overfører pengene for å slippe masingen din.
Hei, for og avklare litt: Det er lov med tidsbestemte leieavtaler på under tre år, så lenge det er hybel det er snakk om, og ikke leilighet. Så det hadde vært utmerket godt mulig/lovlig å inngått en tidbestemt leieavtale her, på 6 mnd Når det gjelder depositumskonto koster dette ihvertfall 500 kr og opprette i Nordea, betales av utleier. både leietaker og utleier bør være tilstede i banken. IHVERTFALL leietaker. Mulig utleier kan signere via bankid ellerno. Husk ihvertfall og ta med leiekontrakten/legitimasjon med bilde. Ellers burde nok utleier her ha sagt opp leiligheten skriftlig just in case, ihvertfall siden utleier leier ut til skoleelever og lett ser sitt snitt til og tjene 10 000 ekstra om sommeren da han ellers ikke får leid ut Hva man har rett på av depositumspenger osv her, er egentlig irrelevant. Vil uansett koste mye mer og inndrive pengene enn beløpet man kan få. Se på det som en kjip lærepenge, og husk å ALLTID ha depositumskonto!

mvh oddi
utleier

edit: Ellers burde nok utleier her ha sagt opp leiligheten skriftlig just in case <-- her skulle det stå leietaker.. lett og gå i surr

mvh oddi
Sist endret av oddster; 21. oktober 2014 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av oddster Vis innlegg
Hei, for og avklare litt: Det er lov med tidsbestemte leieavtaler på under tre år, så lenge det er hybel det er snakk om, og ikke leilighet. Så det hadde vært utmerket godt mulig/lovlig å inngått en tidbestemt leieavtale her, på 6 mnd Når det gjelder depositumskonto koster dette ihvertfall 500 kr og opprette i Nordea, betales av utleier. både leietaker og utleier bør være tilstede i banken. IHVERTFALL leietaker. Mulig utleier kan signere via bankid ellerno. Husk ihvertfall og ta med leiekontrakten/legitimasjon med bilde. Ellers burde nok utleier her ha sagt opp leiligheten skriftlig just in case, ihvertfall siden utleier leier ut til skoleelever og lett ser sitt snitt til og tjene 10 000 ekstra om sommeren da han ellers ikke får leid ut Hva man har rett på av depositumspenger osv her, er egentlig irrelevant. Vil uansett koste mye mer og inndrive pengene enn beløpet man kan få. Se på det som en kjip lærepenge, og husk å ALLTID ha depositumskonto!

mvh oddi
utleier

edit: Ellers burde nok utleier her ha sagt opp leiligheten skriftlig just in case <-- her skulle det stå leietaker.. lett og gå i surr

mvh oddi
Vis hele sitatet...
Jepp har lært at jeg skal benytte depositumkonto fra nå av ihvertfall.

Fikk svar fra han i dag, og han mente jeg burde ha betalt 5000,- for leie i August og 1000,- i vask ekstra, men at han "unnlot" å sende meg regning på det. Han kan ikke ha hatt oversikt over når jeg sa opp og når jeg betalte siste leie. Depositumet skulle dekke de månedene jeg ikke bodde der. Så skal nok få igjen litt ihvertfall, men blir ikke mange kronene.
Sist endret av Osteper; 21. oktober 2014 kl. 19:08.