Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 9745
Hei.

Neste år skal jeg ha friår og lurte på om noen hadde forslag til noen passende jobber, helst arbeidstid 07.00-15.00.
Har 3 år med studiespes. som bakgrunn, og har jobbet som støttekontakt i et halvt år. Sluttet fordi det ikke passet i timeplanen lengre.

Jobber jeg har tenkt på er barnehage- og skoleassistent, samt muligens resepsjonist på treningsstudio etc.

Det kan egentlig være hva som helst, så lenge det ikke er sånn helt pyton jobb, derfor er jeg litt skeptisk litt barnehage, for der må jeg sikkert skifte bleier

Så noen gode forslag til jobber man begynner i tidlig på morgenen og er ferdig med rundt 15.00?
07:00-15:00 høres ut som første skift på Kiwi. Hva med butikk? Helt grei jobb og ikke så aller værst betalt!
Trådstarter
6 0
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
07:00-15:00 høres ut som første skift på Kiwi. Hva med butikk? Helt grei jobb og ikke så aller værst betalt!
Vis hele sitatet...
Ja, butikk er absolutt ikke utelukket, men hva er sjansen for å få fast jobb mandag-fredag 07-15 der mon tro? Og hva ligger ca lønnen i butikk på?
Sist endret av Sweefee; 14. april 2013 kl. 19:55.
Lagerjobb og truckkjøring. Ta trucklappen og vis deg villig til å jobbe hardt og lenge så skal det ikke være umulig å få fast noe sted. Du får ihvertfall igjennom vikarbyråer med den innstillinga...

Da vil du ligge på ca 140 i timen.
Sist endret av Taurean; 14. april 2013 kl. 19:58.
Sitat av Sweefee Vis innlegg
Ja, butikk er absolutt ikke utelukket, men hva er sjansen for å få fast jobb mandag-fredag 07-15 der mon tro? Og hva ligger ca lønnen i butikk på?
Vis hele sitatet...

Du får nok ikke 7-15 i en butikk man-fre. Deltids og folk som har "friår" må ta de kjipe vaktene. Type 12-20, 15-23.30 osv. Du vil dog få masse tillegg.
Trådstarter
6 0
Sitat av Taurean Vis innlegg
Lagerjobb og truckkjøring. Ta trucklappen og vis deg villig til å jobbe hardt og lenge så skal det ikke være umulig å få fast noe sted. Du får ihvertfall igjennom vikarbyråer med den innstillinga...

Da vil du ligge på ca 140 i timen.
Vis hele sitatet...
Okei, takk for forslag!

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Du får nok ikke 7-15 i en butikk man-fre. Deltids og folk som har "friår" må ta de kjipe vaktene. Type 12-20, 15-23.30 osv. Du vil dog få masse tillegg.
Vis hele sitatet...
Sant, noe optimistisk av meg å håpe på 7-15 fast. Saken er at jeg har treninger som begynner 16.00 og dette er førsteprioritet. Satser hardt på sporten, og derfor må jobben passe etter treninger.

Noen andre gode forslag til jobber man kan få fast jobb tidlig på dagen?
Sist endret av Sweefee; 14. april 2013 kl. 20:34.
Assistent på skole eller lærervikar.
Telefonselger, butikkarbeider, bartender, avisbud, dørselger?
Mitt friår ble assistent i barnehage, og må si jeg har hatt det ganske greit! Faste arbeidstider, noe som er veldig greit, helt ok lønn (ca 145kr timen) (det er sjeldent overtid eller noen slags tilleggsbetalinger) og ikke minst, fri i helgene!
Og viss du liker å være ute så er det perfekt, og da dagene ikke er like og en blir da ikke like fort lei av jobben, slik en fort kan bli når en jobber i kontor/resepsjon/butikk etc der du er ofte på samme plass/sitter lenge. Vil se for meg at skoleassistent er også kjekt

Lykke til med å finne jobb!
Vet vi snakker om 07-15 jobb her. Men vil bare føye til at et år på Epcot-senteret i Disneyworld, Florida kan være et alternativ til friår hvis du ønsker å oppleve mye, samtidig som du lærer flytende engelsk. Hadde en fetter som var der og var storfornøyd, var visst et av de beste årene i livet hans. Man tjener ikke store greiene i forhold til prisene her i Norge, men nok til å leve nede i Florida. Først og fremst er et år som dette for å oppleve da.

Mer info: http://www.internationalservices.fr/.../92-crp-norway
Jeg jobber selv på lager anen hver lørdag pga skole. Men Da starter vi 07:00 og slutter mellom 14:00 og 16:00 (Oftest 14:00)
Du trenger egentlig trucklappen for å jobbe der, men skal gå ant å få jobb uten den også. Jeg har den ikke.
Som fast ansatt så starter noen 06:00 noen 07:00 og noen 08:00. De som starter 06:00 slutter 14:00 og de andre slutter 16:00 fra det jeg vet
Det er 176 kr/timen som startslønn
Skal gå langt for å finne en like bra og godt betalt jobb som det jeg har nå.
Jeg jobber på Bare, Bare utleveringsfirma for Rema100
Skal du jobbe som ass. i skole så er iallefall det elendig betalt, pluss at du mest sansynelig vil ende opp med å ha de "værste" elevene.
Hva enn du gjør, begynne å levere ut søknader kjapt som f. Jeg hadde AKKURAT samme plan, ta et år fri, jobbe en eller annen dead-end jobb for å spare til å reise. Om du ikke får jobb i det hele tatt, eller ender opp med en drittjobb du hater og må slutte er det brutalt vanskelig å få en annen jobb du tåler.

Funka ikke for meg, for å si det sånn, men lykke til. Applaus om du får til.
Mye bedre å bare gå innom steder og spørre om de har jobb til deg enn å søke. Jeg har fått mange jobber på den måten.
Why so serious?
Ville anbefalt butikk, tjener faktisk ikke veldig dårlig!
Barnehage hørtes ut som en god ide.
Slitsom, men utrolig kjekk hverdag.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Du får nok ikke 7-15 i en butikk man-fre. Deltids og folk som har "friår" må ta de kjipe vaktene. Type 12-20, 15-23.30 osv. Du vil dog få masse tillegg.
Vis hele sitatet...
Masse tillegg? Hvilken butikk har du jobbet for? Jeg jobbet på Kiwi i ca. ett års tid på nettopp de "kjipe" vaktene og fikk aldri noe tillegg der. Så til TS: Sjekk opp dette før du evt. takker ja til en jobb et sted. Det kan vel være annerledes i andre butikker.

Kiwi mener visst at man må anse arbeid til 23:30 som normalt når man jobber i dagligvareforretning. Skjønner egentlig den, men husker det var ganske dritt å være hjemme nesten 01:00 noen ganger og å stå opp 05:30 dagen etterpå.

Til TS: Vil anbefale deg å prøve å få jobb som vekter! Jeg trives veldig godt og har jobbet i et halvt år. Du trenger ikke nødvendigvis å ha vekterkurs heller, for mange av selskapene gir deg det gratis + du får lønn for å gjennomføre det. Lønn: ca. 156 kr/t, og tillegg over 8 timer (hvertfall hos meg). Noen aktuelle selskaper: Skan-Kontroll, Nokas, G4S, Securitas osv.

Obs: Mange krever at du har lappen og egen bil!
Sist endret av knewt_; 15. april 2013 kl. 07:00.
Navbruker fra Moss
kjenner mange som skulle ta seg ett friår og jobbe . for flestparten så ble friåret alltid
Oppdrett er godt betalt, 1500,- dagen om ikke overtid, tjente selv langt over 3k på nyttår, jobbet fra 08.00 - 24.00 i strek, va verd det
Er vel for dirty for deg da.

Sitat av knewt_ Vis innlegg

Til TS: Vil anbefale deg å prøve å få jobb som vekter! Jeg trives veldig godt og har jobbet i et halvt år. Du trenger ikke nødvendigvis å ha vekterkurs heller, for mange av selskapene gir deg det gratis + du får lønn for å gjennomføre det. Lønn: ca. 156 kr/t, og tillegg over 8 timer (hvertfall hos meg). Noen aktuelle selskaper: Skan-Kontroll, Nokas, G4S, Securitas osv.

Obs: Mange krever at du har lappen og egen bil!
Vis hele sitatet...
Krever ikke vekter at du har rent rulleblad? har bestikkelse av Cannabis på mitt, trur du det går rett vest?
kjedelig streiting
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Masse tillegg? Hvilken butikk har du jobbet for? Jeg jobbet på Kiwi i ca. ett års tid på nettopp de "kjipe" vaktene og fikk aldri noe tillegg der. Så til TS: Sjekk opp dette før du evt. takker ja til en jobb et sted. Det kan vel være annerledes i andre butikker.

Kiwi mener visst at man må anse arbeid til 23:30 som normalt når man jobber i dagligvareforretning. Skjønner egentlig den, men husker det var ganske dritt å være hjemme nesten 01:00 noen ganger og å stå opp 05:30 dagen etterpå.
Vis hele sitatet...
Isåfall så må du ha hatt en kjip sjef/merkelige vilkår. Eller jobbet du kanskje ikke nok? Jobber man i snitt over 12 timer i uken har en vel egentlig krav på ubekvem arbeidstid tillegg. Er litt forskjellige satser, men de starter vel ved 6-tiden på ukedager, og noe tidligere på lørdager, så det blir jo fort litt penger av det. Det at du også ble satt opp på senvakter før du begynte tidlig dagen etter virker jo også litt merkelig. Men så finnes det jo gode og dårlige arbeidsplasser.
Sist endret av legalize_it; 15. april 2013 kl. 09:16.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Krever ikke vekter at du har rent rulleblad? har bestikkelse av Cannabis på mitt, trur du det går rett vest?
Vis hele sitatet...
What? Bestikkelse av cannabis? Dårlig gjort å bestikke en ærlig cannabis som bare prøver å gjøre jobben sin...

Friår ja... sikkert greit det, om du begynner å lete etter jobb nå, det gjorde ikke jeg, endte opp på NAV og jobber for tiden via dem (arbeidstiltak), kan ikke si jeg får spart opp så mye penger. Neste år blir det skole, for dette her gjør jeg ikke et år til.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Masse tillegg? Hvilken butikk har du jobbet for? Jeg jobbet på Kiwi i ca. ett års tid på nettopp de "kjipe" vaktene og fikk aldri noe tillegg der. Så til TS: Sjekk opp dette før du evt. takker ja til en jobb et sted. Det kan vel være annerledes i andre butikker.

Kiwi mener visst at man må anse arbeid til 23:30 som normalt når man jobber i dagligvareforretning. Skjønner egentlig den, men husker det var ganske dritt å være hjemme nesten 01:00 noen ganger og å stå opp 05:30 dagen etterpå.

Til TS: Vil anbefale deg å prøve å få jobb som vekter! Jeg trives veldig godt og har jobbet i et halvt år. Du trenger ikke nødvendigvis å ha vekterkurs heller, for mange av selskapene gir deg det gratis + du får lønn for å gjennomføre det. Lønn: ca. 156 kr/t, og tillegg over 8 timer (hvertfall hos meg). Noen aktuelle selskaper: Skan-Kontroll, Nokas, G4S, Securitas osv.

Obs: Mange krever at du har lappen og egen bil!
Vis hele sitatet...
Vekter er så absolutt ikke helt dumt. Mulighet til å jobbe mye og dersom du er deltid så kan du bare ta på deg de vaktene du selv ønsker. Men den lønnen på ca 156 kr? Minstelønnen for vektere/selskaper som har tariff er på 165 kr. Noen firmaer betaler bedre enn andre og du får tillegg etter hvor/hva du jobber med. Det strekker seg ifra 165-230 kr i timen + tillegg.

Det krever at du har en plettfri vandel, vekterkurs og ofte lappen. Loven krever at du har fylt 18 år, men stort sett så utlyses stillingene med en alder på 23 år.

En annen ting som kan være lurt er å prøve seg på ufaglært arbeid. Hjelpegutten til driftpersonal og lignende. Store bygg og plasser har ofte en haug med vaktmestere og forskjellige som skal få det tekniske til å gå rundt. Ofte er det mange der som hjelper til med det "enkle" arbeidet. Arbeidstidene er ofte ifra 07-15. Tips kan være at du søker for OBOS, ENTRA og lignende.
Ville hvertfall gått litt rundt og hørt diverse steder. Nytter som regel ikke å sende inn søknad via nettet. Spør etter sjefen og hør om eventuelle ledige stillinger. Er du heldig får du kanskje til en 7-15 vakt et sted. Kan anbefale butikk. Tjener for øyeblikket 138,50 i timen der jeg går rundt og gjør alt mulig med to jevnaldrene. Ikke så aller værst. Er du stengeansvarlig får du forresten mer. Jobber du på kveldene og i helgene får du også UB tillegg som kan bli en del. Spørs så klart hvor mye du jobber, men alt over 50 timer i måneden utgjør altså dette tillegget.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Masse tillegg? Hvilken butikk har du jobbet for? Jeg jobbet på Kiwi i ca. ett års tid på nettopp de "kjipe" vaktene og fikk aldri noe tillegg der. Så til TS: Sjekk opp dette før du evt. takker ja til en jobb et sted. Det kan vel være annerledes i andre butikker.

Kiwi mener visst at man må anse arbeid til 23:30 som normalt når man jobber i dagligvareforretning. Skjønner egentlig den, men husker det var ganske dritt å være hjemme nesten 01:00 noen ganger og å stå opp 05:30 dagen etterpå.
Vis hele sitatet...
UB-tillegg
Man-fre fra kl 18 +22,-
Man.fre fra kl 21 +45,-
Lørdag fra kl 13 +45,-
Lørdag fra kl 16 +90,-

Er man låseansvarlig har man 7kr/timen tillegg der også.

Er vel ikke Kiwi sin feil at du har 1.5 timer reisevei hjem vel?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Oppdrett er godt betalt, 1500,- dagen om ikke overtid, tjente selv langt over 3k på nyttår, jobbet fra 08.00 - 24.00 i strek, va verd det
Er vel for dirty for deg da.
Vis hele sitatet...
Har lenge lurt på hvordan man får jobb med oppdrett uten erfaring eller kontakter, lyst å fortelle hvordan du fikk den jobben?
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Kiwi mener visst at man må anse arbeid til 23:30 som normalt når man jobber i dagligvareforretning. Skjønner egentlig den, men husker det var ganske dritt å være hjemme nesten 01:00 noen ganger og å stå opp 05:30 dagen etterpå
Vis hele sitatet...

Du har dessuten krav på 12 timer pause mellom vaktene. Så at du begynner tidlig dagen etter er frivillig.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Er vel ikke Kiwi sin feil at du har 1.5 timer reisevei hjem vel?
Vis hele sitatet...
Brukte 10 minutter hjem, men var OFTE mye dritt som måtte gjøres etter stengetid.

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Du har dessuten krav på 12 timer pause mellom vaktene. Så at du begynner tidlig dagen etter er frivillig.
Vis hele sitatet...
Jobbet én kveld i uka, og hadde skole dagen etter. Altså ikke frivillig, nei.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Brukte 10 minutter hjem, men var OFTE mye dritt som måtte gjøres etter stengetid.
Vis hele sitatet...
Da har dere ikke gjort jobben deres i i åpningstida da. Gi noen eksempler på hva dere måtte gjøre etter stengetid som tok 80min!
Har selv jobba i Kiwi, og de få gangene jeg måtte være ekstra var visst CG hang seg på kvelden. Kan telle på en halv hånd hvor mange ganger det skjedde.


Sitat av knewt_ Vis innlegg
Jobbet én kveld i uka, og hadde skole dagen etter. Altså ikke frivillig, nei.
Vis hele sitatet...
Så du jobbet ikke der frivillig?
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Da har dere ikke gjort jobben deres i i åpningstida da. Gi noen eksempler på hva dere måtte gjøre etter stengetid som tok 80min!
Har selv jobba i Kiwi, og de få gangene jeg måtte være ekstra var visst CG hang seg på kvelden. Kan telle på en halv hånd hvor mange ganger det skjedde.

Så du jobbet ikke der frivillig?
Vis hele sitatet...
Jesus, jeg jobbet da frivillig, men som det har blitt nevnt tidligere: det er ikke alltid man kan velge vakter selv. Dritten går til de som jobber deltid og som nettopp har begynt.

Og jo, jeg skal love deg at vi jobba ræva av oss i åpningstiden med en sjef som hele tiden prøvde å ha færrest mulig på jobb for at butikkens utgifter skulle være minimale.

Jeg sa da ingenting om at det skjedde hele tiden at vi måtte jobbe slik at jeg var hjemme 01:00, men det skjedde, og det var gjerne fordi det var noe tull med CG, for det skjedde derimot ofte. Tull med alarmen, datatrøbbel, kunder som samtidig kommer inn 22:59 og bruker en evighet i butikken og andre uforutsette ting.

Poenget var at alt vi jobbet over stengetid aldri ble betalt, utenom for de låseansvarlige som fikk betaling til 23:30. Derfor sier jeg igjen til TS: Sjekk opp hvordan det fungerer i den matbutikken du eventuelt søker jobb.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Jeg sa da ingenting om at det skjedde hele tiden at vi måtte jobbe slik at jeg var hjemme 01:00, men det skjedde.
Vis hele sitatet...
Sitat av knewt_ Vis innlegg
men var OFTE mye dritt som måtte gjøres etter stengetid.
Vis hele sitatet...
Ok. .
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Ok. .
Vis hele sitatet...
Nå må du gi deg. Det betyr ikke at man holder på til 00:50 selv om dritt må gjøres etter stengetid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg jobbet selv i barnehage i friåret mitt, veldig trivelig og en svært berikende erfaring. Selvfølgelig litt ekkelt å skifte en svær bæsje bleie, men det blir du fort vant til. Tar tar sitt psykisk, det gjør det, blir jævlig sliten av å konstant passe på en hel flokk med unger, for så å skifte klær, dekke på bord osv. Så ja, det er krevende men personlig var det en av di beste erfaringene jeg har hatt. Man blir veldig fort voksen, å det er bra!
Sykehjem kunne også vært noe, men er jo også et omsorgsyrke. Tror alle har godt av å ikke bare tenke på seg selv hele tiden.
Sitat av LINNERN Vis innlegg
kjenner mange som skulle ta seg ett friår og jobbe . for flestparten så ble friåret alltid
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt til å ta et "friår" med å ta opp fag, trene og jobbe (ikke minst øve), men jeg har ikke peiling på hva jeg ev. skal jobbe med og hva jeg skal søke. Hvis jeg klarer å trene nok og bra, skal jeg søke phs (trenger høyere snitt), og hvis jeg ikke kommer inn, skal jeg prøve NISS (opptaksprøve, går ikke etter karakterer). Men what to do hvis ikke jeg kommer inn noe sted? Kan jo ikke akkurat gå VGS en gang til heller (hvis ikke jeg ombestemmer meg og får lyst til å bli tømrer eller mekaniker eller noe sånt) :P
Legger til at jeg går på fhs nå.
Sist endret av Husemann; 1. mai 2013 kl. 16:48.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvis du syns barnehageassistent høres bra ut så er det perfekt. Lett å få seg jobb, spesielt hvis du er gutt. Sikkert litt slitsomt til tider, men og givende.
Førr å klare opp i litt her angående butikk.

Normalt er arbeidsgiver medlem i Virke, de ansatte i Handel og Kontor. Da er det disse satsene som gjelder:

Trinn Pr. time Pr. måned
Ungdom under 16 år Kr 106,- Kr 17.226,-
Ungdom under 18 år Kr 109,- Kr 17.713,-
Lønnstrinn 1 (18 år) Kr 138,62 Kr 22.526,-
Lønnstrinn 2 Kr 139,47 Kr 22.664,-
Lønnstrinn 3 (25 år) Kr 141,55 Kr 23.002,-
Lønnstrinn 4 Kr 145,14 Kr 23.585,-
Lønnstrinn 5 Kr 150,89 Kr 24.519,-
Lønnstrinn 6 Kr 167,71 Kr 27.253,-
Vis hele sitatet...
I.o.m at du har studiekompetanse skal du begynne med minimum lønnstrinn 3, uten ansvar.
Ub tilleggene krever i snitt 12 timer per uke og er som følger:

Man-fre fra kl 18 +22,-
Man.fre fra kl 21 +45,-
Lørdag fra kl 13 +45,-
Lørdag fra kl 16 +90,-
Søndag hele døgnet +90,-
Vis hele sitatet...
Merk at dette gjelder for organiserte bedrifter og organiserte medlemmer, om bedriften ikke er medlem i Virke og arbeidsgiver ikke er organisert har du ikke krav på noe annet enn det du og sjefen blir enige om.

Du vil få den samme lønnen i barnehage (stort sett), og det er slett ikke sikkert du trenger å skifte bleier, ofte kan du bli satt på stor avdeling, hvor det ikke er barn som trenger bleieskift, er du gutt får du forresten lett jobb i barnehage grunnet likestillingen er det ofte menn de vil ha.

Låseansvar er nok ikke noe som er fastsatt i tariffavtalen og er nok opp til den enkelte butikk.
Fagbrevtillegget er 9 kr, eller 7, husker ikke helt.
Sist endret av OnklD; 1. mai 2013 kl. 18:45.
Jeg syns det er veldig morsomt at du kaller det er FRIÅR.. det er ikke FRI når man må jobbe? Dette er bare fjas fra de som er skolelei, jeg tok et såkalt "FRIÅR" for å avtjene førstegangstjenesten og det var ikke noe FRI med det.. det var bare for å komme unna skolen..
Tipper postmenn jobber etter den tiden du vil jobbe på