Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3398
Hei jeg lurte på om en ting angående lån... jeg tenkte jeg skulle ta opp et lån for og kjøpe meg min første bil. jeg fyller 18 i oktober og har ikke noen form for bonus eller no sånt.

Planen var og ta lån fra banken jeg bruker som er storebrand. jeg har fast inntekt på 10000 i mnd og jeg pleier og spare 5000-6000 hver måned men det haster litt med og få bil.

så spørsmålet er om hvis jeg tar lån(får lån) hva vil renta ligge på? lønner det seg?
lån lønner seg aldrig.
Om man skal låne penger til billån fra DnB som "ung" så vil dette være et priseks

Ved egenkapital større eller lik 35 %:
Nom. rente 4,95 % / eff.rente 6,45 %, 150.000 kroner o/5 år, etabl. gebyr 1660 kroner.
Totalt 175.112 kroner.

la oss si du har 50k egenkaptial og vil kjøpe en bil til 100k

Betingelser
Månedlig terminbeløp inkl. gebyrer 1 649 kr
Herav andel Sikret Billån 0 kr
Lån inkludert gebyrer 53 043 kr
Nominell rente 4,95 %
Effektiv rente 9,98 %
Tinglysingsgebyr 1 383 kr
Etableringsgebyr 1 660 kr
Termingebyr 60 kr
Sist endret av mo3; 30. september 2011 kl. 16:54.
nei nei jeg vet men jeg har hørt at du får skyhøy rente når du skal låne et mindre beløp
Da jeg kjøpte bil og lånte 50 000 i 2004, betalte jeg det på ett år og betalte da 52 000 ca totalt.
Sitat av zeicko Vis innlegg
lån lønner seg aldrig.
Vis hele sitatet...
Helt tydelig at du ikke aner hva du snakker om...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Da jeg kjøpte bil og lånte 50 000 i 2004, betalte jeg det på ett år og betalte da 52 000 ca totalt.
Vis hele sitatet...
det er jo ikke så ille da=)
Sitat av Kampefiskn Vis innlegg
nei nei jeg vet men jeg har hørt at du får skyhøy rente når du skal låne et mindre beløp
Vis hele sitatet...
Tror du mikser mellom forbrukslån og 'mindre lån'.
Sitat av Ampier Vis innlegg
Helt tydelig at du ikke aner hva du snakker om...
Vis hele sitatet...
Lån vil jo aldri være lønnsomt. Jeg vet ikke hvilken verden du bor i, men sånn funker det ikke på min planet i hvertfall.

Definisjonen på lønnsomt er jo økonomisk innbringende, på hvilken måte kan et billån være lønnsomt?
Sitat av Kampefiskn Vis innlegg
det er jo ikke så ille da=)
Vis hele sitatet...
Nei vettu hva, så lenge du vet du skal beholde jobben din, så er det ingen ting å tenke på!

Spør om råd i banken, viser at du er ansvarsfull.

Jeg har forøvrig råd til deg. Ikke kjøp noe skrap til 20 000, så du må til verksted hver måned og ut med tusenlapper alikevel. Kjøp noe til minst 50 000 som er i moderat til god stand. Uansett hva som skjer med en bil, så må du regne med tusenlapper hvis det skal repareres.
Sitat av Walter White Vis innlegg
Lån vil jo aldri være lønnsomt. Jeg vet ikke hvilken verden du bor i, men sånn funker det ikke på min planet i hvertfall.

Definisjonen på lønnsomt er jo økonomisk innbringende, på hvilken måte kan et billån være lønnsomt?
Vis hele sitatet...
Du vil ikke kunne tjene penger på lånet i seg selv, det er jo en selvfølge. Men du kan f. eks tjene penger på å selge en leilighet som har steget i verdi, som du i utgangspunktet fikk finansiert gjennom et lån.
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=30651046

denne har jeg grubla litt på. den første bilen skal være en helt ok bil som skal fylles opp med basskasser og annet snacks
Sitat av Kampefiskn Vis innlegg
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=30651046

denne har jeg grubla litt på. den første bilen skal være en helt ok bil som skal fylles opp med basskasser og annet snacks
Vis hele sitatet...
Så du har null i egenkapital?
Jeg anser det som tullete å ta opp lån for et slikt kjøp.

Er du sikker på at det ikke bare er den dårlige tålmodigheten som tar overhånd over fornuften her?
Når du er 18 år, har 0 bonus så er det forsikring du må tenke på. Jeg har selv 40%, og en relativt sportlig bil verdt under 100k, som jeg betaler 24 000 i året for med full kasko.

Skal du ha lån med en ok rente så kommer de til å kreve full kasko, og du må regne med noen tusenlapper i mnd for dette og.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en billig, men holdbar bil, som du opptjene bonus på, kanskje lære deg å skru på osv, og hatt ansvar eller delkasko på den.

Evt. kan du spørre foreldre/familie om du kan sette lånet og forsikringa på dem. Da vil det bli mye billigere, men du vil ikke tjene no bonus.

Og den peugoten merker jeg jeg ble ganske trøtt av. 88 hester er ikke all verden om du stapper den full av folk og basskasser, men det er sikkert rimelig forsikring på den.
Sitat av Kampefiskn Vis innlegg
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=30651046

denne har jeg grubla litt på. den første bilen skal være en helt ok bil som skal fylles opp med basskasser og annet snacks
Vis hele sitatet...
Fransk bil? Skaff deg klippekort på verkstedet
Sitat av Walter White Vis innlegg
Lån vil jo aldri være lønnsomt. Jeg vet ikke hvilken verden du bor i, men sånn funker det ikke på min planet i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Hei,

Jeg har nå lån i en bank med rundt 3% rente.
Samtidig har jeg en sum like stor lånet stående på høyrentekonto i en annen bank der jeg får 3,5% på innskudd.

Ikke lønnsomt?
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hei,

Jeg har nå lån i en bank med rundt 3% rente.
Samtidig har jeg en sum like stor lånet stående på høyrentekonto i en annen bank der jeg får 3,5% på innskudd.

Ikke lønnsomt?
Vis hele sitatet...
Ah, damn!
I stand corrected!

Hos hvilken bank har du høyrentekontoen din?
Bank Norwegian, Selbu Sparebank, Bank2, BnBank og Gjensidige tilbyr enkelte kunder høyrentekonto på 3,5% og høyere.
Sist endret av Goophy; 30. september 2011 kl. 18:52.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Bank Norwegian, Selbu Sparebank, Bank2, BnBank og Gjensidige tilbyr enkelte kunder høyrentekonto på 3,5% og høyere.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Jeg skal undersøke dette nøyere da det faktisk kan være noe for meg.
Er det ikke også en form for skattefradrag? O ikke tape penger på dette forutsetter jo da at skattefradraget er høyere enn renten. Er det mulig?
Alt angående lån og sånn får du finne ut uten min hjelp, MEN du betaler faen ikke tredve tusen for det skrapet der. Det er alt jeg har å si.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Walter White Vis innlegg
Lån vil jo aldri være lønnsomt. Jeg vet ikke hvilken verden du bor i, men sånn funker det ikke på min planet i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Om du er avhengig av bil for å få ein jobb med 100k ekstra i årsinntekt er åpenbart lån lønnsomt i det lange løp. Lån er ulønnsomt om det er forbrukslån, men generelt sett lønnsomt om det er lån for å skape meir inntek.
min drøm er biler som holder seg i verdi. Da hadde vi alle sammen kjørt rundt i virkelige gode biler og høyere sikkerhet enn hva vi må ta til takke med i dag.

ot. kom deg opp til 50-60 lapper så skal bilene generelt sett være mer bil for penga i forhold til dritt biler som selges for rundt 30lapper.
Sist endret av Alden; 30. september 2011 kl. 22:31.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hei,

Jeg har nå lån i en bank med rundt 3% rente.
Samtidig har jeg en sum like stor lånet stående på høyrentekonto i en annen bank der jeg får 3,5% på innskudd.

Ikke lønnsomt?
Vis hele sitatet...
det lønner seg vel fortsatt like lite å ha lån.

selv om jeg har lån på en mill, og har 5mill på en annen konto, gjør ikke det lånet noe rimeligere eller lønnsommere.
Sitat av zeicko Vis innlegg
lån lønner seg aldrig.
Vis hele sitatet...
Det lønner seg ikke å låne til eiendomsmarkedet, eller annet som stiger i verdi ?
Sitat av somnium Vis innlegg
det lønner seg vel fortsatt like lite å ha lån.

selv om jeg har lån på en mill, og har 5mill på en annen konto, gjør ikke det lånet noe rimeligere eller lønnsommere.
Vis hele sitatet...
Trodde virkelig ikke det skulle være nødvendig å forklare, men OK.

Har jeg 1mill i lån til 3% koster det meg 30000 i året.
Har jeg 1 mill på høyrentekonto med 3,5% tjener jeg 35000 i året.

Betaler jeg ned lånet på 1mill med millionen jeg har på høyrentekonto går jeg glipp av 5000 i året.

Dette er i tillegg til skattefordelene et lån gir...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Goophy Vis innlegg
Trodde virkelig ikke det skulle være nødvendig å forklare, men OK.

Har jeg 1mill i lån til 3% koster det meg 30000 i året.
Har jeg 1 mill på høyrentekonto med 3,5% tjener jeg 35000 i året.

Betaler jeg ned lånet på 1mill med millionen jeg har på høyrentekonto går jeg glipp av 5000 i året.

Dette er i tillegg til skattefordelene et lån gir...
Vis hele sitatet...
tror ikke du skjønner hva du selv sier engang.

du betaler like fullt renter og gebyrer på lånet, så uansett hvordan du vrir eller vender på positiv rente på innskudd du har på en annen konto, så LØNNER det seg ikke å ha lån.

du ville hatt større fortjeneste om du hadde hatt samme beløp på konto uten lån, med andre ord.

har mine tvil på at du ikke forstår dette.
Sitat av somnium Vis innlegg
tror ikke du skjønner hva du selv sier engang.

du betaler like fullt renter og gebyrer på lånet, så uansett hvordan du vrir eller vender på positiv rente på innskudd du har på en annen konto, så LØNNER det seg ikke å ha lån.

du ville hatt større fortjeneste om du hadde hatt samme beløp på konto uten lån, med andre ord.

har mine tvil på at du ikke forstår dette.
Vis hele sitatet...
Du starter med 0 kroner. Så låner du en sum. Den summen betaler du f.eks. 5% og gebyrer på.

Deretter putter du den lånte summen på en høyrentekonto med 10% renter. Du betaler ned rentene på lånet med delene av rentene fra høyrentekontoen.

Du sitter igjen med et positivt beløp, ja?
Sitat av somnium Vis innlegg
tror ikke du skjønner hva du selv sier engang.

du betaler like fullt renter og gebyrer på lånet, så uansett hvordan du vrir eller vender på positiv rente på innskudd du har på en annen konto, så LØNNER det seg ikke å ha lån.

du ville hatt større fortjeneste om du hadde hatt samme beløp på konto uten lån, med andre ord.

har mine tvil på at du ikke forstår dette.
Vis hele sitatet...
Normal gebyr på et lån er 50,-/mnd.
35 * 12 = 600
5000 - 600 = 4400.

Hvordan i all verden kommer du frem til at det fortsatt ikke lønner seg?

Tror du virkelig det er noen lån der man betaler over 400,-/mnd i gebyr?
Sist endret av Goophy; 1. oktober 2011 kl. 10:26.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hei,

Jeg har nå lån i en bank med rundt 3% rente.
Samtidig har jeg en sum like stor lånet stående på høyrentekonto i en annen bank der jeg får 3,5% på innskudd.

Ikke lønnsomt?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er skatt på renteinntekter, så det må taes med i regnestykket. Inflasjonen også.
Sitat av oggen Vis innlegg
Jeg tror det er skatt på renteinntekter, så det må taes med i regnestykket. Inflasjonen også.
Vis hele sitatet...
Du kan skrive av renteutgifter på skatten, så det blir uansett bare en prosentsats av profitten. Ditto med inflasjonen - har ingenting å si når du ikke bruker av lånebeløpet.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Du kan skrive av renteutgifter på skatten, så det blir uansett bare en prosentsats av profitten. Ditto med inflasjonen - har ingenting å si når du ikke bruker av lånebeløpet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, litt snartenkt...