Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2054
Aftenposten
Det siste året har advokatfirmaet Simonsen hatt en delvis hemmeligholdt konsesjon til å benytte et spesielt dataverktøy fra selskapet DtecNet for å overvåke norske fildelere. Det har nå gitt dem lister over IP (Internettprotokoll)-adresser til hele 217 tilfeldige filmpirater og 149 musikkpirater. Dette er likevel svært lite i forhold til at rundt én million nordmenn oppgir at de har delt filer på nettet.

Nå forsøker musikkbransjens organisasjon IFPI og videobransjens Norsk Videogramforening ved hjelp av Simonsen å få Internett-leverandørene til å sende et tilståelsesbrev videre til sine egne abonnenter. Dette brevet vil Simonsen at abonnenten signere. I brevet bekrefter han eller hun at fildeling nå er opphørt, og lover å aldri mer dele piratkopiert materiale igjen.
Vis hele sitatet...
Lenke



Jeg er målløs
Sikkerhetsklarert
Brevet de sendte ut til de aktuelle isp`ene:

http://www.ikt-norge.no/upload/Simon...%20versjon.pdf
Sitat av Per Kristian Bjørkeng
I brevet bekrefter han eller hun at fildeling nå er opphørt, og lover å aldri mer dele piratkopiert materiale igjen.
Vis hele sitatet...
Smart. Jeg lurer på om jeg ikke skal foreslå dette for politiet. Kanskje de kan få lommemannen til å signere et brev, så slipper han straff.

De nevner også han karen som fikk 50'000 i bot pluss noe fengsel for å ha delt en film, ikke lastet ned. Han fikk nesten 3000 mennesker til å laste den ned. Derav omfanget i straffen. Det er umulig å straffe en bruker på samme måte, så denne artikkelen kunne gjerne hete Du kan vinne i lotto! ...eller vent litt, det er sikkert mange tusen som har gjort det nå. Pfft, sier jeg. PFFFT!

Edit: hørte jeg Simonsen-spam? 92044966
Sist endret av dynamite; 28. mars 2008 kl. 10:40.
Forbrukerrådet sier at du ikke burde skrive under brevet da det ville kunne brukes mot deg senere i en eventuell rettsak.
Det paradoksale her er dog at internett leverandøren din ikke har lov til å gi ut info som kan identifisere deg på noen som helst måte. Da skal politiet eller andre rettslige instanser kreve det.
Hvor er det han Tøndel bor egentlig? Ikke gateadresse osv, men sted.
Å ta nett pirater er som å ta gerilja soldater under vietnam krigen. De må teppebombe internettet. Altså, ta fra folk internett. For så lenge det er internett, vil filer bli delt.
Sitat av torsken
Hvor er det han Tøndel bor egentlig? Ikke gateadresse osv, men sted.
Vis hele sitatet...

aner jeg hærverk?

onT: har de egentli lov til dette?
de kan jo ikke vite at det var deg! mange som kunne ha gått innpå nette ditt liksom!
Sitat av christian.!.!
aner jeg hærverk?

onT: har de egentli lov til dette?
de kan jo ikke vite at det var deg! mange som kunne ha gått innpå nette ditt liksom!
Vis hele sitatet...
Spesielt hvis du har åpent nettverk
Sitat av christian.!.!
aner jeg hærverk?

onT: har de egentli lov til dette?
de kan jo ikke vite at det var deg! mange som kunne ha gått innpå nette ditt liksom!
Vis hele sitatet...
MAC adresse osv osv osv... De kan finne ut HVEM som var inne på ditt nett (om du har router) på den tiden som det ble lastet ned ting.. Dermed, så kan du bli tatt(?)

Men samma. Du har større sjanse for å vinne i lotto.
MAC-adresse kan muligens identifisere maskinen, men ikke personen som laster ned.

Jeg synes norsk film er langt fra bra nok til at jeg gidder å bruke store penger på dem. Jeg vil gjerne se en god norsk film før jeg kjøper den. Hvis disse folka skal ha meg til å slutte å se dem på piratmåten kommer jeg rett og slett til å droppe norsk film generelt. Jeg klarer meg veldig lenge med utenlandsk film. De bør passe på å ikke bli for grådige før de vet at de faktisk lager det er verdt å betale for.
Sitat av torsken
Hvor er det han Tøndel bor egentlig? Ikke gateadresse osv, men sted.
Vis hele sitatet...
Tøndel bor i Oslo, nærmere bestemt 0778 Oslo
Bryter ikke dette med diverse lover om frihetsberøvelse?
Så vidt jeg kan se er det ikke noe politi involvert i brevet, altså er det privatpersoner som har logget ipene. Det står også at de har samlet informasjon om hver seeder i en eller annen mappe...
Dette er da strengt tatt politiets jobb, og om de prioriterer andre ting så får det være opp til dem.
Dette minner mystisk mye om det som skjedde i UK etter folk hadde lastet ned CM: DiRT...
Sist endret av vexed; 28. mars 2008 kl. 22:18.
Good luck (and good night) sier nå jeg.
Halve norge er fildelere, så de får bare innse det. De kan ikke overvåke så mange tusen mennesker og sende brev i posten til samtlige. Noe som heter "personvernsloven" som jeg regner med at de ikke bare kan heve seg over...
Sist endret av Blå Gummitenner; 28. mars 2008 kl. 22:27.
Sitat av vexed
Bryter ikke dette med diverse lover om frihetsberøvelse?
Så vidt jeg kan se er det ikke noe politi involvert i brevet, altså er det privatpersoner som har logget ipene. Det står også at de har samlet informasjon om hver seeder i en eller annen mappe...
Dette er da strengt tatt politiets jobb, og om de prioriterer andre ting så får det være opp til dem.
Dette minner mystisk mye om det som skjedde i UK etter folk hadde lastet ned CM: DiRT...
Vis hele sitatet...
I alle dager? Hvor har du lest juss hen gutt? Det har ikke noe med frihetsberøvelse og gjøre. Har de satt deg i håndjern og lagt deg i bakken kanskje? Har de hindret deg i forlate en leilighet eller lignende? Er du fysisk blitt holdt igjen med makt?

De har samlet ipen og sendt info til nett levernadøren og et brev de vil at internett selskapet skal videresende til deg. Internett selskapet plikter ikke å videresende dette men de fleste blir litt småredde når en liten hærskare med advokater står klare for å ta dem.
Dette er dog blitt opplyst i media nå og jeg lurer nok ikke på om dette skader ryktet dems som et seriøst advokat firma.
De burde vite bedre om loven en det de har utvist at de kan her.
Ok, beklager at jeg ikke viste akkurat hvilken lov dette gikk på da, jeez...
dette vil slå dårlig ut for internett leverandørene. jeg gidder ikke å betale regninger når de stenger meg ute. så jeg tviler på at leverandørene vil gidde å gjøre det. de kan/vil tape masse penger.
Sist endret av sixfeetunder; 29. mars 2008 kl. 00:49.
Jeg lufter tankene litt; Med dette tror jeg internett i fremtiden kommer til å bli delt, den største delen som de fleste kommer til å bruke, kommer til å kjøre på betaling av nedlastning som f.eks iTunes har begynt med. Som f.eks. noe ála PayTV og liknende. Den andre delen blir de som dodger unna akkurat det, og kjører på med fildeling og generelt bruker friheten internett innebærer. Jeg tenker at enten blir internett veldig sensurert i den forstand, staten og diverse overvåkningsorgan slår ned på det som ikke er "lov"(utviklingen tyder på det), eller så opprettholdes lovene om frihet på internett slik de har vært, og folk får ta sine moralske valg. Personlig tror jeg ikke at internett noen gang kan bli såpass strengt at alle som deler filer blir tatt, det blir tross alt for omfattende iogmed at veldig mange gjør det. Det som er overskriften om dagen med at "piratene skal tas", tror jeg stort sett bare er skremselspropaganda, etpar stykker blir kanskje straffet men ikke noe særlig mer. Stay strong :=)
HiHi... Lykke til sier jeg bare Litt over 300 tatt? Long way to go...


Menne... Deler aldri filer jeg Men blir MAC adresser lagt igjen på internett som spor? Hvis jeg besøker en nettside, blir min MAC adresse opplyst?
ser i dette brevet at dette har skjedd i jan 2008.

slik jeg ser det har simonsen sitt firma kun lov til å drive med oppsporing ut 2007,
vist ikke han har fått forlenget dette?

http://www.datatilsynet.no/templates/Page____1639.aspx
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Lulz
HiHi... Lykke til sier jeg bare Litt over 300 tatt? Long way to go...


Menne... Deler aldri filer jeg Men blir MAC adresser lagt igjen på internett som spor? Hvis jeg besøker en nettside, blir min MAC adresse opplyst?
Vis hele sitatet...
Not really. Du legger igjen en IP-adresse nesten overalt du går, men MAC-adressen kan ikke leses av en "vanlig" nettside (correct me if I'm wrong)
Poenget er at IP-adressen kan finnes i en database hos ISP, og derfra kan man finne ut hvem som "eide" den på et gitt tidspunkt. Jeg tipper at denne MAC-adressen blir lagret også, men hvis det er flere PC'er på et nettverk, eller du bruker trådløst, vil dette være MAC'en til routeren din.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av transam
ser i dette brevet at dette har skjedd i jan 2008.

slik jeg ser det har simonsen sitt firma kun lov til å drive med oppsporing ut 2007,
vist ikke han har fått forlenget dette?

http://www.datatilsynet.no/templates/Page____1639.aspx
Vis hele sitatet...
Dei søkte om forlengelse av konsesjonen. Datatilsynet var i utgangspunkt skeptiske til det, men forlenga den iallefall til søknaden var behandla. Søknaden er offentlig dokument, så du kan be om å få sjå sakspapira.

Datatilsynet har også sagt at dei må ha resultat å vise til for å fornya; og det tipper eg er grunnen til denne runden med brev...
hmm kanskje æ ska søke om konsesjon, da dette firmaet simonsen er et privat selskap.
så skal det være mulig for meg å.

jeg skal ihvertfaill ikke misbruke informasjonen jeg får inn.

selge til høystbyende tenker jeg
[ironi] Det er klart at purken skal droppe alt av saker angående, vold, seksuelleovergrep, ran, innbrudd osv. for å fakke fildelere. Kjepe ide. [/ironi]

Det maksimale som kommer ut av dette er nok at kanskje noen få opplastere blir tatt, that's it.
Men det er dog min teori.