Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1701
God dag fellow nerds!
I dag fikk jeg altså en mail fra en kar som ville kjøpe gitaren jeg har advertert på finn.no.
Tingen er at jeg har solgt gitaren for en stund siden, og det står "SOLGT" i annonsen.
Her har du auksjonen.

Som noen her kanskje kjenner til, er det ofte endel folk som skal lure deg, og skriver mer enn gjerne på engelsk.
Her er altså mailen jeg fikk.
Sitat av Morroper
Hello Seller,
I am Henry Hobal from the United Kingdom and i would like to order your item pasted on advert and i would be ordering it for my wife who is on Agricultural Research in West Africa (Nigeria) and i would like to know the total cost of the item and also how much it would cost for the item to be sent to her there in West Africa by UPS/REG. POST and the payment would be made via bank to bank citibank, so i would be awaiting your quick reply as soon as possible at

Best Regards,
Hobal.
Vis hele sitatet...
Passe arrogant rævhøl som vil kjøpe heavy metal el-gitar til konen sin i Afrika.
Vel, etter litt latter, så svarte jeg han med dette:

Sitat av MannY
Hi!
Are you kidding me? Goddamn, first of all, read. It says "SOLGT" in the ad. If you really were english, you couldn't manage to find your way to the ad anyway.

Second of all, for your wife? Haha! Like some wife would want that kind of a heavy-metal guitar down in Africa.

Please, don't scam. Even tough you DO (try to) scam, you may want to find someone who haven't already sold their item!

Din lille jævel

Note:
I got your IP adress, now I can do loads of fun stuff with your computer
Vis hele sitatet...
Så, min sak grunnlegges i den siste linjen.
På finn, så får jeg IPen fra avsender når de kontakter meg via mail.
Det vil si, jeg har IPen til denne lurifaksen her. Om han har brukt proxy, vet ikke jeg, men vil uansett gjøre et forsøk.

Forslag til ting som kan utføres ved hjelp av IP?
Du kan gå i command (Start>Kjør>"cmd"), og skrive "tracert IPADRESSE" og trykk enter. Da finner du ut hvilken bredbåndsleverandør han har (Og da finner du ut hvilket land han er ifra)
hmm.. etter en liten stund får jeg "forespørsel avbrutt", før siste linje kommer og "Søket er fullført".
Får altså opp:
Sitat av cmd.exe
Documents and Settings\MannY>tracert 196.1.178.90

Sporer rute til 196-1-178-90.nitelnet.com [196.1.178.90]
over maksimalt 30 hopp:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 16 ms 16 ms 16 ms host-81-191-80-1.bluecom.no [81.191.80.1]
3 14 ms 14 ms 15 ms ge-0-2-3-13.cr1.osls.no.catchbone.net [217.8.128
.101]
4 14 ms 15 ms 15 ms ge-0-1-3.br4.osls.no.catchbone.net [193.75.3.70]

5 16 ms 15 ms 15 ms so-2-2-0-zar1.ose.cw.net [208.173.218.81]
6 15 ms 14 ms 15 ms ge-3-2-0-ycr1.ose.cw.net [208.173.218.145]
7 23 ms 23 ms 24 ms so-0-0-0-ycr1.cpi.cw.net [208.173.216.17]
8 34 ms 37 ms 38 ms so-5-2-0-dcr2.amd.cw.net [195.2.10.181]
9 41 ms 42 ms 40 ms so-4-0-0-dcr1.tsd.cw.net [195.2.10.146]
10 41 ms 41 ms 42 ms so-4-0-0-bcr1.tsd.cw.net [195.2.10.57]
11 40 ms 41 ms 41 ms iar2.tsd.cw.net [166.63.210.23]
12 140 ms 137 ms 139 ms 166.63.214.158
13 140 ms 139 ms 139 ms 196-1-176-14.nitelnet.com [196.1.176.14]
14 * * * Forespørsel avbrutt.
15 151 ms 146 ms 144 ms 196-1-178-90.nitelnet.com [196.1.178.90]

Søking fullført.
Vis hele sitatet...
Her nevnes både nitelnet (som er "Nigeria's first and leading National Telecomms Carrier") og bluecom.no... og den bluecom'en der er ikke meg, det har jeg sjekket.
Det ser ut som "Henry Hobal" sendte den fra Nigeria som du sier. De ønsker sikkert at du skal sende gitaren dit, også skal de betale så fort som mulig(de betaler selvfølgelig ikke).
Uansett, jeg er kjent med sånne idioter som det der, min far selger og importerer Audier fra Audifabrikken i tyskland, og han får haugevis av sånne som det der.

Hadde ikke solgt han gitaren om så den faktisk var til salgs fortsatt

Men er det ingenting jeg kan gjøre for å "ta igjen"?
Sitat av MannY
Men er det ingenting jeg kan gjøre for å "ta igjen"?
Vis hele sitatet...
Du kan jo ringe / sende mail til ISP'n hans der du forklarer at du har mistanke om at han driver med scam. Du finner informasjon om hans ISP her .
Men vist du hadde sagt "ok, gitaren er din og betal inn følgende beløp på denne kontoen" og så bare venta og sett om du fikk inn penger.
Det er da ikke vanskeligere enn det, og hvorfor skal du ta igjen på en som bare sendte deg en mail?
skjønner ikke helt hva som er oppstyret..
Greit nok vist han prøvde å scamme deg, men det funka ikke. jeg ville bare ha sletta eposten..
Fikk også en slik mail da jeg skulle selge no på finn.no;D da var det ei fattig dame som skulle kjøpe en stor sub jeg solgte til ungen sin bursdag. Kunne sikkert hvert greit dette, men syns det var merkelig. Hun var i tilleg kristen og jobbet for frelsesarmeen. Svarte aldrig siden den allerede var kjøpt av noen andre.
Her er en ganske bra side til deg som blir utsatt for "scammere": http://www.ebolamonkeyman.com/
Hva er egentlig "scam"?
om han er engelsk er det ikke sikkert han forstår hva "solgt" betyr :P

kan være han misforsto da:P
lite suspekt å omtale det som "item" istedetfor hva det er, og hvorfor er det alltid landet nigeria i alle de mailene - lite oppfinnsomt
Tror jeg heller lar denne karen gå med den mailen
Syntes det er litt morsomt med disse folka som alle kommer fra Nigeria!
Skulle tro halve Nigeria bestod av svindlere
Hvis noen har noe relevant å legge til diskusjonen, PM meg.