Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 19274
Jeg har fått tak i en nøkkel til alle rommene på skolen, men vil ha flere kopier av den i tilfelle jeg blir busta for å ha den. Går det ann å gå til en sånn nøkkel dude og kopiere den systemnøkkelen uten leg? Har hørt at man må ha leg for det you see.. Ehm.. merke er "Mu" hvis det hjelper noe
prøv på steder som byggevarekjeder, f.eks maxbo.
flere byggevarekjeder som lar deg lage nøkkel kopi..vel ingen spurte meg omlegg på ett slikt byggvarehus da jeg lagde kopi av min hjemmenøkkel.
bamse's Avatar
Trådstarter
Ok.. Men det er ikke alle som får tak i en systemnøkkel da.. Spesielt ikke en fjortis Går sikkert ann å få noen til å gjøre det for meg da,men . . .
Stikkordet er systemnøkkel cspace (altså i motsetning til nøkkelen du har til din ytterdør) !

Jeg kjenner ikke detaljene rundt det (jeg er helt sikker på at jeg har lest noe om det her inne før), men poenget er at du IKKE får kopiere en systemnøkkel uten videre. Det må attesteres, og det er ikke hvem som helst som kan lage slike nøkler (mener de bruker et bestemt materiale eller noe slikt)
Sitat av Cikey
Stikkordet er systemnøkkel cspace (altså i motsetning til nøkkelen du har til din ytterdør) !

Jeg kjenner ikke detaljene rundt det (jeg er helt sikker på at jeg har lest noe om det her inne før), men poenget er at du IKKE får kopiere en systemnøkkel uten videre. Det må attesteres, og det er ikke hvem som helst som kan lage slike nøkler (mener de bruker et bestemt materiale eller noe slikt)
Vis hele sitatet...


Materiale er nok ganske likt, men det er selve nøkkelemnet som er forskjellig.

En vanlig TrioVing nøkkel har 2 "spor" mens "systemnøkkel" o.l. ofte har 3 spor.
Og disse nøkkelemnene finnes ikke tilgjengelig for alle.
TrioVing nøkkelen min som er systemnøkkel har 5 spor, og man må ha attest fra "eier" for å kunne kopiere denne.. Disse er ofte merket med bokstaver og tall, eller bare bokstaver eller bare tall, noe som gjøre disse vanskelige å kopiere uten attester, lokale maxbo osv. vet dissa kodene og lignende..
Nøkkelen til jobben min har nummer og ett spor mer enn husnøkkelen min.

Så det ser ut som det kan bli vanskelig å få kopiert opp denne nøkkelen.
Nøkkelen til oppgangen min har tre spor og jeg måtte ha tillatelse for å lage en kopi. Leilighetsnøkkelen fikk jeg så mange jeg ville av!
Jeg mistet nøkkelen til bygården jeg bodde i oslo, prøvd å kopiere en lånt en, men da sa smeden at det går ikke.. hadde klart om han han hadde villet engang!
Du får ikke kopiert systemnøkler uten videre nei, stort sett... Vet om en løsning, men ikke faan om jeg forteller den
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tilstrekkeleg flat stålplate (0.8mm er fint) som du filer samme hakka i. DVS, den får samme profil som nøkkelen, og går imellom kammane i låsesylinderen. Så tar du med flatt skrujern til å vri om med.
bamse's Avatar
Trådstarter
Nå vet jeg ihvertfall at det ikke funker Takk for svar!!
Om du ikke har kompiser som jobber på et sted som gjør dette, så gjør det i utlandet..
Sitat av mcaroni
Om du ikke har kompiser som jobber på et sted som gjør dette, så gjør det i utlandet..
Vis hele sitatet...
Enhver låsesmed kan kopiere en systemnøkkel. Men han blir ansvarlig hvis han kopierer en nøkkel med sperre på. Slike sperrer er like i hele vesten (Europa + USA). Så hvis noen kopierer en nøkkel er kopimannen medansvarlig for det som skjer.

Mulig en polsk låsesmed gjør det for deg, hvis du drar til Polen og betaler godt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eit anna trick som funker er å kjøpe en systemsylinder, sørg for at låsesmeden hugser deg (spør, og alt slikt), og kom igjen ein månad seinare og be om ein ekstra nøkkel. Det fungerer om han hugsar deg og ikkje gidd sjekke at det er rett nøkkel han kopierer.
Kan du ikke bare kjøpe deg egen maskin for å kopiere. Kanskje litt dyrt men...
Sitat av narkis
Kan du ikke bare kjøpe deg egen maskin for å kopiere. Kanskje litt dyrt men...
Vis hele sitatet...
.. og vips så prater vi om tillatelser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Maskina er ikkje problemet. Problemet er nøkkelemnet. Maskina er nok ikkje restriksjonar på i Noreg, men nøkkelemna er private restriksjonar på; dvs trioving som har copyright og patent på dei sel dei ikkje til kven som helst.

Om du har litt peiling, kan du lage eit avtrykk av nøkkelen i gips, og støype kopi av nøkkelen i aluminium eller kobber. Krev litt tid, og at du har tilgang til noko å smelte metallet med.
Noen jeg kjenner har fått tak i nøkler til gymsalen på gamleskolen vår og den var det ikkeno problem og kopiere. Dem har drikki der flere ganger f.eks.
Jeg jobbet p\å jernia før, og om noen skulle ah den typen nøkler slipt, ville det bety at vi måtte ha godkjennin av gårdeier for å kunne sende inn nøkelen.
Så på gutta fra toool eller hva de het fra Nederland. De hadee maskin som lagde profilen på nøkkelen også. Forstod det var enkle greier å få tak på selv om det koster litt.
Om du sitter med en systemnøkkel vil det vel ikke være noe problem å låse seg inn på vaktmesterens kontor for å få tak i flere?
bamse's Avatar
Trådstarter
oleandreas: Hehe,joda.. God ide, men er ikke sikker på om vaktmesteren har alle nøklene.. Blir også kanskje litt for *kriminelt* :P
Så om man har en master key som går til alle rommene i et bygg, så må man ha tillatelse til å kopiere den? Kan man bli hekta for noe om man prøver å få den kopiert uten tillatelse?
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av narkis Vis innlegg
Kan du ikke bare kjøpe deg egen maskin for å kopiere. Kanskje litt dyrt men...
Vis hele sitatet...
http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=44845477
▼ ... noen måneder senere ... ▼
I de fleste tilfeller har ikke nøkkelmakeren tilgang på emnene til systemnøklene. De får et skjema med nøkkelkoden på som de sender inn til fabrikken, som så lager nye nøkler.

Jeg har sittet som ansvarlig for nøkler i et borettslag. Da måtte jeg sende min signatur til TrioVing. Når noen mistet nøkkelen til inngangsdøra fikk de et skjema av meg med antall og min signatur som de måtte fylle ut med navnet sitt og ta med til butikken. Et par ganger i året fikk jeg en oversikt fra TrioVing med hvor mange nøkler som var bestilt, og hvem som hadde bestilt dem.
MisterMinit kopierer alt som skulle være av nøkler. 180kr for en systemnøkkel. Hvis du skal kopiere hos MisterMinit i underetasjen på Oslo City, pass så du ikke blir lurt av pakistaneren som jobber der. Betalte han 280 kr første gang. 100 kr rett i egen lomme.
http://www.dinside.no/926404/er-mist...okler-gode-nok
Sist endret av Oddish; 20. februar 2014 kl. 16:09.
Sitat av bamse Vis innlegg
Ehm.. merke er "Mu" hvis det hjelper noe
Vis hele sitatet...
Vil tippe det er Møller Undall.
Sitat av Oddish Vis innlegg
MisterMinit kopierer alt som skulle være av nøkler. 180kr for en systemnøkkel. Hvis du skal kopiere hos MisterMinit i underetasjen på Oslo City, pass så du ikke blir lurt av pakistaneren som jobber der. Betalte han 280 kr første gang. 100 kr rett i egen lomme.
http://www.dinside.no/926404/er-mist...okler-gode-nok
Vis hele sitatet...
Bemerk at det ikke er ulovlig, mange tror dette, men faktisk helt lovlig å gjøre.

Saksa fra artikkelen til dinside, link i Oddish sin post.

En fellesnevner for kopiene vi har sett, er at enkelte av nøkkelemnenes langsgående sidespor er filt helt ned. Driver nøkkelfilere på norske kjøpesentre med åpenbar kriminalitet?

Nei, faktisk ikke. Etter å ha snakket med en rekke kilder, inklusive låsesmed-mestre, kan DinSide avdekke at det overraskende nok ikke finnes noe lovverk her i landet som forhindrer nøkkelfilere fra å produsere kopier av systemnøkler. Kopiering av systemnøkler er med andre ord ikke ulovlig.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk dør til dør hos alle "shady" nøkkelsmeder/skomakere i Bergen. Ingen som hadde emne som jeg sjekket hos.
Noen som vet hvor man kan få tak i Emne? Altså systemnøkkel/fler-rillet nøkkel. Slipe det skal jeg alltids få folk til gjøre for meg.
Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
Noen som vet hvor man kan få tak i Emne? Altså systemnøkkel/fler-rillet nøkkel. Slipe det skal jeg alltids få folk til gjøre for meg.
Vis hele sitatet...
Det finnes jo flere typer emner på systemnøkler da... kjenner ei jente som har en nøkkel til skolen så jeg hadde tenkt til å kopiere den da jeg hadde funnet en systemnøkkel men den hadde annerledes spor så den passet ikke inni låsen engang, men har hørt at vanlige nøkler av og til kan passe inni systemlåser å da er det jo bare å slipe de
Ehhh.. Klarer du å få tak i en nøkkel fra samme system med lite / begrensede rettigheter? Som du kan 'miste'..
Av en eller annen idiotisk grunn har mange av disse systemene en veldig dum feil... Den viktigste nøkkelen har MINST metall. Det betyr at hvis du får dine klamme hender rundt en nøkkel til for eksempel kun søppelcontaineren (fra samme system) er det kun litt filing med masternøkkelen som mal og du sitter plutselig med to masternøkler.. Har benyttet dette med hell selv..