Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3370
Hei,

Meg og venn diskuterer hva som er mest avhengighetsskapende. Eller om Metylfenidat(mer spesifikt Ritalin/Concerta) basically er like avhengighetsskapende som Amfetamin. Amfetamin er det 2. mest avhengighetsskapende stoffet som eg har forstått. Og vennen min prøver å si at Metylfenidat er like avhengighetsskapende og at de som er avhengig av amfetamin e pussies fordi han tar høye doser metylfenidat (60-150mg om gangen) og ikke er avhengig/klarer å la vær. Så er metylfenidat like avhengighetsskapende/nesten like avhengighetsskapende som amfetamin?
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva vil om gangen si? To stk 60mg depot? 15 stk 10mg IR tabeletter? Vet om folk som skyter/dropper/snorter/boofer opptil flere gram med veldig grei amfetamin til dagen, la oss være optimistisk å si 40% renhet. Da er man oppe i 400-800mg amfetamin om dagen.

For min del gjør en 120mg+ Metylfenidat (boofet, som er mest effektive inntaksmetode og et must) veldig lite etter et par ganger ganger bare. Har mann null toleranse er det ganske heftig den første gangen man gjør det, re-dose samme dag får bare hjertet til å hoppe så det er heller ikke vits. Toleransen bygges fort i svingene på det stoffet. 100-800mg REN amfetamin vil gi deg kraftig rus over lengre perioder, og vil på det grunnlag være mer avhengighetsskapende for meg personlig.

Ved medisinsk bruk er nok linjen ganske lik, ved rus så ‘vinner’ nok amfetamin som mest avhengighetsskapende for min del.

Hvis han har et så sterkt behov for å føle seg, hvorfor ikke begynne med kokain? Det er da man er minst pusseeh om man ikke blir avhengig av storforbruken, og selv om det slekter mer til metylfenidat, så er det en mer fair kamp mot amfetamin og kokain.

Selv har jeg faktisk tatt alle tre i dag, gjett hva jeg hadde valgt mer av, og hva jeg ikke hadde giddet å tatt gratis for øyeblikket?
Kul kompis forresten.. ASL? Chatte priv? Kan gi han flere utfordringer hvis det forlenger badetissen hans blant dere, noen søker bekreftelser på unike måter.

Kort og godt:
Noti- 1
Kompis- 0
Anonym- disqualified
får ikke kicket av ritalin/concerta som man får på amfetamin, og Metylfenidat går veldig mye mer på hodet en hva speed gjør.
så speed blir en favoritt
Det mange ofte blir avhengige av er det "kicket" man får. Nå finnes det forskjellige typer amfetamin, men raffinert amfetamin slik som dextroamfetamin får man ikke noe "kick" av. Det er det drittet det er blandet ut med man som regel for kick av, som feks startgass eller eter.
Rent fysiologisk er amfetamin mer avhengighetsskapende enn metylfenidat.

Avhengighet oppstår som et resultat av dopaminerg aktivitet i belønningsbanene i hjernen (mesolimbiske system). Mer spesifikt vil dopaminfrigjøring i nucleus accumbens gi eufori. Ettersom dette er en uønsket effekt av legemidler vil alle legemidler produseres med mål om å gi minst mulig dopaminfrigjøring her.

En av årsakene til at de fleste rusmidler har høyere avhengighetspotensiale enn legemidler er fordi det tas på en slik måte at blodkonsentrasjonen stiger hurtig. Ved raskt opptak av stoffer som stimulerer det mesolimbiske system vil effekten bli kraftigere enn ved saktere opptak (tenk subutex vs heroin). Dette er også tilfellet for concerta vs ren amfetamin, der concerta kommer i depotform som gir en jevn, relativt lav, blodkonsentrasjon.

Amfetamin fungerer som et sentralstimulerende stoff ved å stimulere til frigjøring av dopamim (ved å binde til VMAT2-reseptorer) og hindre reopptak av dopamin, serotonin og noradrenalin i nervesystemet (ved å binde til DAT, SERT og NET), med kraftigst virkning på dopamin. Metylfenidat fungerer kun som reopptakshemmer, og følgelig vil nivåene av dopamin i det mesolimbiske system ikke påvirkes like kraftig som ved inntak av amfetamin.
Han kompisen der hadde jeg personlig klappa til etter langtids vanking med han der.
Null peil, ADHD medisin er helt jævlig ubehagelig, blir helt zombie uten ruseffekt, klarer såvidt å bevege meg på doser på 60mg concerta.
Sitat av Noti Vis innlegg
Hei,

Meg og venn diskuterer hva som er mest avhengighetsskapende. Eller om Metylfenidat(mer spesifikt Ritalin/Concerta) basically er like avhengighetsskapende som Amfetamin. Amfetamin er det 2. mest avhengighetsskapende stoffet som eg har forstått. Og vennen min prøver å si at Metylfenidat er like avhengighetsskapende og at de som er avhengig av amfetamin e pussies fordi han tar høye doser metylfenidat (60-150mg om gangen) og ikke er avhengig/klarer å la vær. Så er metylfenidat like avhengighetsskapende/nesten like avhengighetsskapende som amfetamin?
Vis hele sitatet...
Han vennen din snakker bullshit.
KidwannabeBigboyh..

Ethyl/methylfenidat kan ikke sammenlignes med amfetaminer.
Jeg er gammal speedfreak, å røre ikke methyl viss jeg er ved mine fulle fem.
Nasty shit!
Amfetamin slår Methyl en lang dag både avhengighetsmessig og rusmessig sett.

Sitat av Marriese Vis innlegg
Det mange ofte blir avhengige av er det "kicket" man får. Nå finnes det forskjellige typer amfetamin, men raffinert amfetamin slik som dextroamfetamin får man ikke noe "kick" av. Det er det drittet det er blandet ut med man som regel for kick av, som feks startgass eller eter.
Vis hele sitatet...
This!
Sist endret av Eyeamare; 30. mai 2018 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nether Vis innlegg
Rent fysiologisk er amfetamin mer avhengighetsskapende enn metylfenidat.

Avhengighet oppstår som et resultat av dopaminerg aktivitet i belønningsbanene i hjernen (mesolimbiske system). Mer spesifikt vil dopaminfrigjøring i nucleus accumbens gi eufori. Ettersom dette er en uønsket effekt av legemidler vil alle legemidler produseres med mål om å gi minst mulig dopaminfrigjøring her.

En av årsakene til at de fleste rusmidler har høyere avhengighetspotensiale enn legemidler er fordi det tas på en slik måte at blodkonsentrasjonen stiger hurtig. Ved raskt opptak av stoffer som stimulerer det mesolimbiske system vil effekten bli kraftigere enn ved saktere opptak (tenk subutex vs heroin). Dette er også tilfellet for concerta vs ren amfetamin, der concerta kommer i depotform som gir en jevn, relativt lav, blodkonsentrasjon.

Amfetamin fungerer som et sentralstimulerende stoff ved å stimulere til frigjøring av dopamim (ved å binde til VMAT2-reseptorer) og hindre reopptak av dopamin, serotonin og noradrenalin i nervesystemet (ved å binde til DAT, SERT og NET), med kraftigst virkning på dopamin. Metylfenidat fungerer kun som reopptakshemmer, og følgelig vil nivåene av dopamin i det mesolimbiske system ikke påvirkes like kraftig som ved inntak av amfetamin.
Vis hele sitatet...
This. Applaus.

Sen er det jo veldig individuellt hva en blir beroende av.
Har du noen kilder på att amfetamin er den nest mest beroendefremkallande stoffet?

Jeg har tatt en god del speed, men aldri kjent ett uns av avhengighet, men Xanor og Tramadol ble jeg torsk, psykiskt ihvert fall, etter forste gang, mer eller mindre.
Hva vil det si å boofe?
Sitat av eyecandy654 Vis innlegg
Hva vil det si å boofe?
Vis hele sitatet...
Det ordet der får meg til å knekke hver gang Det vil si at du tar et narkotikum som er vannløselig og løser det opp i vann, trekker det opp i en sprøyte (uten kanyle, selvsagt) og presser det opp i endetarmen.

Virkningen skal være tilnærmet intravenøst, etter som det er mye bedre opptak der. De gjør det ofte på sykehus blant annet, er derimot ikke noe partytriks å dytte en sprøyte opp der sola ikke skinner på fest.
Sitat av Noti Vis innlegg
Hei,

Meg og venn diskuterer hva som er mest avhengighetsskapende. Eller om Metylfenidat(mer spesifikt Ritalin/Concerta) basically er like avhengighetsskapende som Amfetamin. Amfetamin er det 2. mest avhengighetsskapende stoffet som eg har forstått. Og vennen min prøver å si at Metylfenidat er like avhengighetsskapende og at de som er avhengig av amfetamin e pussies fordi han tar høye doser metylfenidat (60-150mg om gangen) og ikke er avhengig/klarer å la vær. Så er metylfenidat like avhengighetsskapende/nesten like avhengighetsskapende som amfetamin?
Vis hele sitatet...
Begge disse stoffene blir jo brukt som ADHD medisinering, har selv ADHD.
Blir vel avhengig av begge stoffene like fort så lenge man missbruker de.

Amfetamin = dekstroamfetamin som er i attentin, det blir også brukt i norge for de som ikke tåler eller har noe effekt av metylfenidat.
Hei. Jeg har brukt amfetamin jevnlig, siden jeg var ferdig med 10. klasse og frem til i dag, da jegh er 2 mnd. unna å ,fylle 60 år. Amfetamin er uten sidestykke favoritten, og avhengigheten sitter i hodet ditt. Andre stoffer, som gir fysiske abstinenser, vil jeg ikke ta i med ildtang. Still going strong.
Sitat av Hardtlem58 Vis innlegg
Hei. Jeg har brukt amfetamin jevnlig, siden jeg var ferdig med 10. klasse og frem til i dag, da jegh er 2 mnd. unna å ,fylle 60 år. Amfetamin er uten sidestykke favoritten, og avhengigheten sitter i hodet ditt. Andre stoffer, som gir fysiske abstinenser, vil jeg ikke ta i med ildtang. Still going strong.
Vis hele sitatet...
Har nylig vært en lignende diskusjon her på forumet om hasj, men er nødt å legge til at amfetamin også gir fysisk avhengighet.
Sist endret av Skepty; 4. juni 2018 kl. 00:54.
Har tatt en del sentralstimulerende, og selv om ritalin på ingen måte slår hverken meth eller standard amf i hvor digg det føles så må jeg si det er noe av det mest ypperlige jeg har vært borti. Det kommer perfekt dosert i 10mg piller, som omtrent er lagd fra fabrikk for å knuses og snortes. De er litt edgy i forhold til amf, men det løses med et par pils, som forøvrig også øker effekten da det omdannes da til ethylphenidat.

Det er noe eget ved det å sitte å kacke linjer en hel kveld over dype samtaler som aldri tar slutt, over ting som aldri har gitt mening før der og da. Og det er alltid det samme, så ingen 'whoops, dette varte jo heeele helga' -situasjoner som jeg har vært borti med amf som viste seg å være meth. Har forøvrig aldri klart å stoppe å ta de før det har vært tomt når jeg først har hivd meg utpå, trangen til å redosere er rimelig sterk.

Det er definitivt et stoff jeg kunne brukt alt for mye om jeg hadde det lett tilgjenglig , og det hadde nok fulgt med et alkoholmissbruk på kjøpet