Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6219
Denne tråden er ment for å ta opp problemene ved å bruke en stjålet telefon.

Hva regnes som en stjålet telefon?
  • Mobiltelefoner som er stjålet fra andre personer.
  • Mobiltelefoner som er stjålet fra butikker eller lager.
  • Mobiltelefoner som du har funnet på bakken, bussen eller andre steder.
  • Mobiltelefoner som du har kjøpt eller fått fra tvilsomme personer (faller ofte under te to øverste punktene).
Du kommer hjem med din nyanskaffede stjålne mobiltelefon, putter i SIM-kortet og ringer i vei. Noen dager senere ringer politiet på døra og vil prate med deg om telefonen din. Hvordan fant de deg?

IMEI
Si hei til IMEI-nummeret på telefonen din. Dette er på mange måter fingeravtrykket til en mobil, og er det nummeret som identifiserer den på nettverket. Når noen anmelder en stjålet mobiltelefon, vil som oftest IMEI-nummeret være med. Kjøres det søk på mobilnettverkene etter IMEI-nummeret, er det en smal sak for politiet å finne ut hvilket abonnement som bruker det.

I mange tilfeller blir også IMEI-nummer svartelistet i CEIR, som er en sentral svarteliste over stjålne telefoner. Er telefonen svartelistet betyr det i praksis at du ikke får brukt den på mobilnettverket.

Kan IMEI byttes?
Det kommer helt an på mobilen din. På gamle telefoner trengte du bare en enkel kabel for å gjøre dette, mens litt nyere telefoner krevde mer avansert utstyr til noen tusenlapper. På mange av de aller nyeste telefonene er det ikke mulig å bytte IMEI uten å fysisk bytte en brikke, og da er du ca. like langt. På noen telefoner kan IMEI maskeres, men da må du være påpasselig med endringer på programvaren som kanskje resetter dette. Eksempelvis kunne IMEI maskeres på eldre iPhone-firmwares, men en slik maskering blir følgelig borte hvis du ønsker å holde den oppdatert.

Jammen, politiet bruker ikke ressurser på en stjålet telefon!
Det vil alltid finnes tilfeller der folk slipper unna, men generelt er dette noe politiet ønsker å bruke ressurser på. Mye av grunnen er at det er så lekende lett å ta syndebukkene.

Er det ikke bare å bruke et anonymt kontantkort da?
Kort svar: Nei. Langt svar: Det finnes ikke noe som heter anonyme kontantkort. Det nærmeste du kommer er å registrere et kontantkort på noen andre. Det er flere problemer med dette: Politiet vil gå til den du har registrert kortet på, og når de finner ut at vedkomne ikke bruker den stjålne telefonen, blir det mer leven. Bruker du telefonen til lovlige formål slik som å ringe moren din, er det ikke akkurat vanskelig å finne ut hvem du er. Hvis du bruker telefonen til kriminell aktivitet, så vil du absolutt ikke ha den slags oppmerksomhet rundt nummeret du bruker.

Hva er konklusjonen?
For å bruke en stjålet telefon på en forsvarlig måte kreves det utstyr og kompetanse, med forbehold om at det i det hele tatt går an å bytte IMEI på modellen det er snakk om. Har du dette på plass, så har du antakeligvis sluttet å lese denne tråden for lenge siden.
Sist endret av Nichotin; 15. april 2010 kl. 22:58.
Jeg har uregistrert Telia kontant kort.

Politiet bruker aldri tid på dette, har aldri skjedd at noen av de gangene vennene mine har meldt det, har det bare blitt møtt med annet enn NEI!

Jeg har tatt uttallige mobiler, det vil si som jeg finner på bakken, bruker 2 av dem nå, aldri hatt noen problem med det.
Sitat av Nichotin Vis innlegg

Hva er konklusjonen?
For å bruke en stjålet telefon på en forsvarlig måte kreves det utstyr og kompetanse, med forbehold om at det i det hele tatt går an å bytte IMEI på modellen det er snakk om. Har du dette på plass, så har du antakeligvis sluttet å lese denne tråden for lenge siden.
Vis hele sitatet...


Eller bare å ha flaks at ingen gidder å anmelde tyven(e)
Sitat av Magnus1337 Vis innlegg
Eller bare å ha flaks at ingen gidder å anmelde tyven(e)
Vis hele sitatet...
Så lenge det er en telefon som koster litt, så blir det ofte anmeldt av forsikringsgrunner. Så jo, det er mange som gidder for å få ny telefon med egenandel.
Sitat av sexploit Vis innlegg
Jeg har uregistrert Telia kontant kort.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lenger mulig å kjøpe kontantkort uregistrert. Dette var mulig før, så da regner jeg med at du har kjøpt denne for mange år siden.

Når man kjøper kontantkort fra forhandler må man legitimere seg, eller kjøpe uregistrert som ikke funker før man registrerer det.
Sitat av Magnus1337 Vis innlegg
Eller bare å ha flaks at ingen gidder å anmelde tyven(e)
Vis hele sitatet...
Flaks går ikke inn under min definisjon av «forsvarlig» i denne sammenhengen. Hvis man baserer sin kriminelle virksomhet på flaks, er man allerede ute og kjører.

sexploit: I ditt tilfelle ser det heller ut til at de som har mistet telefonene ikke har gjort noe mer med det, med tanke på at telefonen ikke har blitt svartelistet. Det er jo rimelig å anta at mistede mobiler er mindre utsatt for anmeldelser og svartelisting, men de er like fullt å regne som stjålne telefoner - og det er en tåpelig ting å ende i trøbbel for hvis det først skjer noe. Hva mener du forresten med «uregistrert kontantkort»?
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Flaks går ikke inn under min definisjon av «forsvarlig» i denne sammenhengen. Hvis man baserer sin kriminelle virksomhet på flaks, er man allerede ute og kjører.
Vis hele sitatet...
Flaks må man nesten alltid ha når man gjør noe kriminelt, om det er å stjele i en butikk, eller å kjøre bil uten lappen. Når man gjør en kriminell handling, nesten uansett hvilken handling man gjør, er det "flaks" man må ha i bildet. Det jeg heller vill kalle det han sier, er uflaks, hvis man blir tatt for å stjele en mobil da sjangsene er ganske så minimale på at politiet orker å bruke ressurser på det. I følge min personlige mening.
Sitat av dynamite Vis innlegg
Det er ikke lenger mulig å kjøpe kontantkort uregistrert. Dette var mulig før, så da regner jeg med at du har kjøpt denne for mange år siden.

Når man kjøper kontantkort fra forhandler må man legitimere seg, eller kjøpe uregistrert som ikke funker før man registrerer det.
Vis hele sitatet...
Telia er i fra Svergie, der er man ikke registreringspliktig.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg har fått min samsung s3 fraståjelt fra en dritt fyr jeg vet hvem er, har nr hans, har IMEI til telefonen min også
Hvis jeg går til politiet og sier dem all denne infoen tror dere jeg får den tilbake da?
Sitat av 125367468864 Vis innlegg
Jeg har fått min samsung s3 fraståjelt fra en dritt fyr jeg vet hvem er, har nr hans, har IMEI til telefonen min også
Hvis jeg går til politiet og sier dem all denne infoen tror dere jeg får den tilbake da?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig ikke, men vært en forsøk!
ios 7 har en sikkerhet som gjør at du trenger passord til forrige apple id for å aktivere iphonen på ny etter å gjenopprette den. Så viss du skal stjele en iphone så sjekk hvilken versjon det er, du ser det på designet når du ser forsiden.
http://www.mobilen.no/sporingsdata?o...0operat%C3%B8r

Denne er kanskje også grei å ha med, skal angivelig gjøre det rimelig enkelt å hente ut data om hvor telefonen befinner seg, så du slipper å leke hobby-advokat, hehe.

EDIT: Dreit meg jo litt ut her ja, burde værtfall lest førsteposten nøye nok, hehe.
Sist endret av Bruskork1; 2. april 2014 kl. 22:00.