Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3278
hei, jeg er en gutt på 19 år som ble for rundt 7-8 måneder siden tatt meg 62 gram hasj på meg. ble fortalt at det best sansynelig dreide seg om en bot men skrev under på tilståelsesdom dersom de ville sende saken til retten. nå fikk jeg brev fra dem der de det står "foreslått dom 21 dager fengsel". hva burde jeg gjøre? får man fengsel for å bli tatt med 62 gram hasj? og sa i hele avhøret at det var til eget bruk.
– Mistanken om salg styrkes av mengden som er beslaglagt. Det sier seg selv at cirka 100 gram er mer enn det som er vanlig til eget bruk. Men det er den totale etterforskningen vil vise om stoffet var ment for salg, sier etterforskningsleder Bjørn Tore Svendsen.
Vis hele sitatet...
Link

Ser ut at de har ansett det slik at det var for salg grunnet mengden. da gjelder
Straffelovens § 162 vil komme til anvendelse ved større mengder, og ved alvorlige forhold som tilvirkning, innførsel, utførsel, erverv, oppbevaring, sending og overdragelse. For hasj og marihuana gjelder første ledd i straffelovens § 162 for beslag opp til ca. 1 kg
Vis hele sitatet...
Link

Den sier da dette
Ifølge Straffelovens §162 1. ledd kan man straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år for "narkotikaforbrytelse" for å ulovlig tilvirke, innføre, utføre, erverve (dvs. kjøpe eller skaffe seg på annen måte), oppbevare, sende eller overdra narkotika. Paragrafens 4. ledd foreskriver tilsvarende strafferamme for "uaktsom narkotikaforbrytelse".
Vis hele sitatet...
Link

Klarte ikke finne den ved å søke på lovdata så er mulig de har endre rekkefølgen, dette er i alle fall det som gjelder. Det er 1. ledd som gjelder for deg som beskrevet i link 2.
Sist endret av Skepty; 16. august 2018 kl. 01:38.
Satan det var strengt. Dette er ikke grovt narkotikalovbrudd engang :O Jeg ble tatt med halvparten av hva som kategoriseres som grovt narkotikalovbrudd - amfetamin i tillegg til lsd og jeg fikk 350 timer samfunnstraff. Min advokat la vekt på at dette var min første gang jeg var tatt for noe kriminelt og det at jeg på tidspunktet jeg ble tatt hadde et rusproblem. Jeg tror at du burde kontakte en advokat som spesialiserer seg på narkotika og få de til å sende et brev til politiet så skal de nok få hjulpet deg masse. 62g er jo ingenting. Det hører ikke hjemme noe sted å skulle sitte inne 3 uker for. Værste jeg har hørt.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er det påtalemyndigheten foreslår, de foreslår alltid strengest mulig. Dommer avgjør.
Jeg fikk 60 dager for 137 gram så det høres ikke feil ut om du får 21 dager. Den tida går fort
eg syntes 21 dager for 1 klump med 62gram hasj var drøy, har hørt om folk som ble tatt 500-800 gram og bare fått samfunstraff
tenker advokatime imorgen men vet ikke hvem jeg burde gå til, noen tips? (kristiansand)
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk 75 timer samfunnsstraff for 160g. Bruk og besittelse. Jeg brukte ikke advokat heller.
Har ikke brukt denne tjenesten før, men de vil gi deg en liste på advokater i ditt område for det du trenger.

"Hva handler saken om: strafferett, presis hva saken gjelder: narkotika"
https://tjenestetorget.no/artikler/a...SAAEgI23_D_BwE
Jeg fikk 180 timer for 1,8 kg med hasj, var foreslått 6 mnd med fengsel, men advokaten min fikk snakket det ned til 180 timer. Så mitt tips er å skaff deg en forsvarer, de vet hva som er rett og hva du skal si for å komme best ut av det.
Sist endret av kimmy9gga; 16. august 2018 kl. 15:17.
Nå er det jo en vesentlig forskjell på betinga og ubetinga straff. Du kommer ikke til å måtte sone de 21 dagene selv om du skulle bli dømt.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk 75 timer samfunnsstraff for 160g. Bruk og besittelse. Jeg brukte ikke advokat heller.
Vis hele sitatet...
Wtf er dere mindreårige som får sånne straffer eller? Skjønner ikke hvorfor jeg sku få 60 dager ubetinga for mindre mengde da. Var også første gang jeg ble tatt så skjønner ikke hvordan det kan være så forskjellig
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Jeg fikk 180 timer for 1,8 kg med hasj, var foreslått 6 mnd med fengsel, men advokaten min fikk snakket det ned til 180 timer. Så mitt tips er å skaff deg en forsvarer, de vet hva som er rett og hva du skal si for å komme best ut av det.
Vis hele sitatet...
Var dette i sin prosedyre i rettsaksbehandlingen eller omgjort via kriminalomsorgen i etterkant av rettskraftig dom at advokaten din snakka seg til?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Wtf er dere mindreårige som får sånne straffer eller? Skjønner ikke hvorfor jeg sku få 60 dager ubetinga for mindre mengde da. Var også første gang jeg ble tatt så skjønner ikke hvordan det kan være så forskjellig
Vis hele sitatet...
http://www.straffekalkulator.no
Er det betinget eller ubetinget fengsel? Betinget betyr at du ikke trenger sone med mindre du fucker opp i prøvetiden.
Kan aldri se for meg du må sone for 62 gram som førstegangs forbryter.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor jeg sku få 60 dager ubetinga for mindre mengde da. Var også første gang jeg ble tatt så skjønner ikke hvordan det kan være så forskjellig
Vis hele sitatet...
Straff varierer fra fylke til fylke, de dømmer mildere i Oslo kontra Skedsmo når det kommer til narkotikalovbrudd. Så hvor du bor i landet har faktisk noe å si. Jeg vil anta at hvordan du fremstår i retten er noe de vil legge vekt på. Framstår du som en "gangster" som kommer i joggebukse, nettop røyka en feit bønne før du skulle i retten og du snakker som at å være i retten er dødskult så tror jeg at de vil være ekstra harde mot deg. Utrolig at du fikk fengsel for under 200gram. En jeg jobba med fikk samfunnstraff for en halv kilo hasj. Surt at det skal være så stort sprik mtp straffen man får. Jeg tenker også at det er viktig at du har en advokat som har erfaring med å forsvare i narkotika saker.

Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Jeg fikk 180 timer for 1,8 kg med hasj
Vis hele sitatet...
Da tenker jeg du var fornøyd? Det er jo helt fantastisk, men det må ha sugd å miste sååå mye shit :P Hvordan ordna det seg? Bare å selge mer shit for å bli kvitt gjeld da eller hahahha
Sist endret av Drugsarebadmkey; 16. august 2018 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor du blir dømt har vel ikke så mye å si. 62 gram i Bergen eller Alta eller Oslo evt, Fetsund gir ca samme straff.
Det man burde prøve å få fram i retten er hvor man er i livet. Er forskjell på om man er hardbanka heroin junki bor på gata i oslo uten håp å innrømmer det selv. Eller om du er tatt for første gang under "uheldige" omstendigheter
Sitat av Pils Vis innlegg
Hvor du blir dømt har vel ikke så mye å si. 62 gram i Bergen eller Alta eller Oslo evt, Fetsund gir ca samme straff.
Det man burde prøve å få fram i retten er hvor man er i livet. Er forskjell på om man er hardbanka heroin junki bor på gata i oslo uten håp å innrømmer det selv. Eller om du er tatt for første gang under "uheldige" omstendigheter
Vis hele sitatet...
Det er ikke synsing, narkotika lovbrudd er mildere dømt i Oslo tingrett enn Skedsmo.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var dette i sin prosedyre i rettsaksbehandlingen eller omgjort via kriminalomsorgen i etterkant av rettskraftig dom at advokaten din snakka seg til?
Vis hele sitatet...
Det var i rettsaken ja. Jeg var 20 år da.

Jeg var bare drugmule, var kompisen min sin røykings, så jeg fikk ikke noe gjeld/mistet penger røykings var også veldig mye rot fra hans side, som gjorde ting vanskelig.
Sist endret av kimmy9gga; 17. august 2018 kl. 03:44.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Første gangen jeg ble tatt fikk jeg 3500kr eller 7 dager inne for 118 gram, ingen annen straff, juristen jeg snakka med var dritkul ��
Advokaten din burde LETT klare å skaffe deg betinget dom, evt fotlenke. Om alt går skeis er 21 dager veldig raskt unnagjort.