Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2169
Hei!
Har eksamen i skriftlig matematikk i morgen. Likevel så har det seg slik at jeg har blitt syk, halsvondt, feber, svette, hoste, mild hodepine og generell nedsatt allmenntilstand. Har forhørt meg med en bekjent som er lege og han kan ut ifra disse symptomene, med forbehold om at han ikke har undersøkt meg anta at det er snakk om virus og at infeksjonen sitter i luftveiene.

Problemet er det at jeg tviler på at jeg klarer å holde ut på eksamen med disse symptomene, også med tanke på prestasjon. Vet ikke om det er alvorlig nok sykdom til at det er godt nok grunnlag for fravær på eksamen og er i hvert fall usikker på om fastlegen min synes det.

Det er jo ikke for å slippe eksamen, for den blir jo bare utsatt. Matematikk er ikke et fag jeg akkurat sliter i heller, ligger an til 5 i standpunkt, så det er jo ikke slik at dette gagner meg på noen måte.

Noen som har noen tanker rundt det, eller egne erfaringer med fravær grunnet sykdom på eksamen?
Jeg har også eksamen i morgen. Vi fikk litt informasjon på forhånd, og da ble det sagt at om du er syk må du få skriftlig melding samme dag slik at det blir godkjent fravær. Er du syk så er du syk, så jeg tenker at det bør ordne seg. Det som er kjedelig er jo om du eventuelt har tenkt å studere etter sommeren, sånn som jeg forstår det må man jo utsette det er år dersom man må ta eksamen igjen i høst. Da må du jo nesten vurdere selv om det er verdt å prøve å komme seg igjenom det, eller om du bør utsette planene dine.
Det er selvsagt gyldig fravær å være syk, men du trenger melding fra legen. Problemet er som hippitus sier at om du ikke tar eksamen (uansett grunn) får du ikke vitnemål før den er tatt. Denne får du ikke mulighet til å ta før til jul, noe som fører til at du ikke kan søke deg inn på høyere utdanning før skoleåret 2019/2020. Det jeg anbefaler er da om du har planer om å gå skole neste år reis på eksamen og gjør så godt du kan. Om du skal fortsette på videregående skole neste år fikset du sykemelding, så da må du reise til legen imorgen tidlig.
Hvor har dere det fra at man må vente til høst/jul for å kunne ta opp eksamen? Jeg var syk under eksamendtida ifjor, og møtte derfor ikke opp på norsk skriftlig eksamenen. Eneste jeg måtte gjøre var å ordne legeerklæring så kunne jeg ta eksamen utsatt 1 uke senere. Var satt opp eksamen og utsatt eksamen i alle fagene
Sist endret av Fofi; 21. mai 2018 kl. 22:53. Grunn: 2 Quick
Blomzterkasse
Jeg ville slitt meg igjennom den. Så lenge du klarer å gå på beina klarer du bestå eksamen din. Det er kjipt i ettertid å ta den opp igjen. Lykke til.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Ibux er veldig effektivt mot den typen plager da. Just sayin
Sitat av Fofi Vis innlegg
Hvor har dere det fra at man må vente til høst/jul for å kunne ta opp eksamen? Jeg var syk under eksamendtida ifjor, og møtte derfor ikke opp på norsk skriftlig eksamenen. Eneste jeg måtte gjøre var å ordne legeerklæring så kunne jeg ta eksamen utsatt 1 uke senere. Var satt opp eksamen og utsatt eksamen i alle fagene
Vis hele sitatet...
Kan hende det er forskjellig for hver skole, eller har endra seg i det siste, men på min skole må man vente til november for å ta eksamen opp igjen.
Sitat av Fofi Vis innlegg
Hvor har dere det fra at man må vente til høst/jul for å kunne ta opp eksamen? Jeg var syk under eksamendtida ifjor, og møtte derfor ikke opp på norsk skriftlig eksamenen. Eneste jeg måtte gjøre var å ordne legeerklæring så kunne jeg ta eksamen utsatt 1 uke senere. Var satt opp eksamen og utsatt eksamen i alle fagene
Vis hele sitatet...
Det synst eg er rart.

Her er forskrifta som bestemmer dette:

§ 3-35 Utsatt eksamen for elever og privatister i videregående opplæring
Elever eller privatister i videregående opplæring som har dokumentert fravær ved eksamen (ordinær eksamen, særskilt eksamen, ny eksamen eller utsatt eksamen) har rett til å ta første etterfølgende eksamen.

Dokumentasjonen må vise at
  • fraværet forhindret eleven eller privatisten fra å møte til eksamen,
  • hindringen var uforutsigbar og
  • kandidaten ikke kan lastes for at hindringen har inntruffet.
  • Legeerklæring er eksempel på dokumentasjon. Fravær på grunn av kronisk eller langvarig sykdom må også kunne betraktes som uforutsigbart, men legeerklæringen må gjelde dagen eksamen avlegges på.

Hvis eleven ikke går opp til eksamen, må faget tas som privatist og standpunktkarakter i faget faller bort.

Dersom retten til utsatt eksamen gjaldt et trekkfag, skal det foretas en ny trekning av fag.
Vis hele sitatet...
Ein får altså ta "første etterfølgende eksamen." Ved sentralgitt eksamen er dette i november/desember neste semester. Eksamensoppgåvene skal vere like for alle, og det blir laga to sett kvart år, eitt til hausten og eitt til våren. Er ein sjuk kan ein ikkje få oppgåvene som alt er blitt publisert, og ein må difor vente til neste semester.

Er du sikker på at du snakkar om skriftleg sentralgitt eksamen, og ikkje munnleg eksamen eller tentamen?
Er det vgs? Da er det sentralgitt og neste sjanse er rundt juletider som regel

Er det høyskole/universitet så lages de fleste eksamener på den skolen utifra pensum. Her er og sjansen større for at de kjører en såkalte konte eksamen for å dra med seg de som av ulike grunner ikke kunne ta eksamen på riktig dag. Det beste er å spørre skolen. Da jeg måtte utsette en eksamen ringte jeg direkte til professoren, var ett lite fag med få elever og forklarte hvorfor (dødsfall) og han hadde allerede dato for den nye eksamen.

Løsning ring skolen å spør uansett, er det vgs, ring rektor på kvelden, er det høysskole/uni ring kontoret på morran og haster det veldig ring professoren, selv på kvelden.
Blomzterkasse
Hva skjedde idag. Gikk du eller ble du hjemme?