Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1373
Jeg prøver å få skrevet inn noen koder som jeg ser i en YouTube video, men jeg får ikke time til å bli svart slik som i videoen

http://i1278.photobucket.com/albums/y506/dj6230/Nytt%20punktgrafikkbilde_zpsfj7bgxee.jpg

Dette er koden jeg skreiv ut ifra hva jeg ser på den videoen:
Serial.print("Time: ");
time = millis();
Serial.println(time);
delay(1000);

Hva gjør jeg feil?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Bildet er litt dårlig så kan være jeg ser feil, men ser ut som du skriver

Kode

time - milis()
og ikke 
time = milis()
?
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bea Vis innlegg
Bildet er litt dårlig så kan være jeg ser feil, men ser ut som du skriver

Kode

time - milis()
og ikke 
time = milis()
?
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde begge deler, grunnen til det er at i filmen så kopierer han "time = millis", men nå han limer inn blir det "time - millis".
Siden jeg har prøvd begge deler, så kan de ikke være det...?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Ser at i videoen brukes en annen versjon av Arduino (1.0.1 vs. 1.6.5), så kan være at time var et lovlig variable navn før, men nå er det reservert. Prøv derfor å gi den et annet navn. Feks timeMs, og se om det fungerer da.
eventuelt installer samme versjon av Arduino som brukes i videoen og prøv koden på nytt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Beste tipset? Ikkje lær programmering av youtubevideoer, men lær og forstå kva du gjer. Du spør om fargen på eit element i ein teksteditor - men det er ikkje veldig relevant. Det kan vere bugs i syntax hilighting. Spørsmålet er om du får feil når du kompilerer det, og kva er i så fall den feilen? Oppfører ikkje koden seg slik som du forventa? Kva forventa du, og korleis oppfører den seg?
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Jeg har litt erfaring med C++, og div. scripting, så har en viss forståelse hvordan en editor er satt opp, og mener det holder nå i første omgang. Men takk for et ellers veldig bra tips. Jeg valgte videoen for det så ut til å være det beste treffet ang. det jeg googlet.

Det som er rart er at når jeg verifiserer den så er den vellykket.

Jeg prøver å få serial monitor til å registrere et knappetrykk. Selve koden er et eksempel, men videoen forteller hvordan jeg får med serial monitor.

Jeg laster opp sketsjen, og trykker på knappen. LED'n blir på i 1 sek som følge av koden videoen gir. Dobbeltsjekket at det virket ved å forandre delay til 5000, LED'n lyste i 5 sek.

Jeg har det ikke foran meg nå, men skal prøve noen alternativ til "time".
Sist endret av TylerDurden; 2. august 2015 kl. 22:30.
Du kan i hvert fall være sikker på at det ikke skal være "time - millis()". Som fullstendig statement er det helt meningsløst, siden det bare er en operasjon med et utfall du ikke assigner til noe. Mens "time = millis()" derimot, lagrer returverdien av funksjonen "millis()" i variabelen "time". At statementet er meningsløst, kan også være nøkkelen til hvorfor syntax-highlighteren viser forskjellig i de to editorene.

Ellers svarer du vel ikke helt på spørsmålene til slashdot? Hva er egentlig problemet? Hva er det du forventer at skal skje, og hva skjer i stedet?
Har du mulighet å poste hele koden her? Litt enklere å få oversikt, spesielt når du ikke sier hvilken respons du vil ha fra denne kommandoen.

Som jeg ser det så er det eneste du får ut av det en tekst som skriver "Time: " uten noe særlig mer interessant. Vil du vite hvor lenge LED'en har vært på, om den er på eller hvor lenge det er siden sist den var på eller noe i den duren?

som nevnt over så er ikke "time" deklarert i koden her så du vil ikke få noe fornuftig ut av den uten videre.